Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Frank 123
Vandaag
om 17:58:07
keerlusproblemen
door
RobVille
Vandaag
om 17:42:36
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:30:13
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 17:17:03
Br 38 Piko Superen.
door
saskia
Vandaag
om 17:11:31
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:11:06
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:57:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 16:49:53
Raadplaatje
door
Dpc Fo
Vandaag
om 16:39:05
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 16:20:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Jeronimos
Vandaag
om 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
jan47
Vandaag
om 14:26:55
Piko 2025
door
1200blauw
Vandaag
om 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:27:33
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 13:26:44
Maasmuiden Haven
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in"
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:40:43
NZH A 1001 - 1004
door
Dave.......
Vandaag
om 10:44:12
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:10:49
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006
door
Gert Arkema
Vandaag
om 09:07:32
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:03:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:38:40
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint
door
Martijn1974
Vandaag
om 05:21:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bachmann Shay verbouwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bachmann Shay verbouwen (gelezen 7538 keer)
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #15 Gepost op:
25 March 2011, 18:33:56 »
Het vuur kan weer aan in de vuurkist. Het is alleen nog een kwestie van aansluiten op de decoder.
De deksel met het lampje zit er weer op en volgens de meting is er geen sluiting.
Zoals te zien is komen de draadjes net onder het deurtje er weer uit.
Die worden langs de ketel gelegd naar een gaatje aan de linker kant.
Bij de pijl gaan de draadjes naar de onderkant van de loc. Met de nieuwe voetplaat er straks op zijn ze niet meer te vinden tussen de rommel die er nog meer komt te liggen.
Dat was het weer even. Voordat de decoder erin kan of er verder gebouwd wordt ga ik eerst maar eens een
weekendje aan het rijden met Wolfscreek
(alleen nog niet met deze Shay)
p.s. alle foto's zijn te zien op:
http://s163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Shay%20nr%206/
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
Duizendpoot
team Mitropa
Offline
Berichten: 1189
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #16 Gepost op:
25 March 2011, 18:55:18 »
Dag René,
Wordt steeds mooier, en veel plezier in Ruurlo.
Hans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Hans.
https://wp.duizendpoot.de
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #17 Gepost op:
29 March 2011, 20:11:30 »
Ook de tender moet voorzien worden van een laagje “grondverf”. Voordat de kwast ter hand genomen wordt, worden eerst nog twee plaatjes aangebracht om de tender dicht te maken. Voor het rek wordt als eerste roestkleurige verf gebruikt. Nadat dit vrijwel droog is wordt de zwarte verf er overheen aangebracht maar zo dat het niet overal dekt. Dit kan door niet alle hoekjes goed te bedekken maar oor door zo nu en dan de verf wat meer te verdunnen. Ook hier moet de air brush voor het goede eindresultaat gaan zorgen.
Voor het bevestigen van de brede schoorsteen kan gebruik gemaakt worden van het onderste deel van de originele schoorsteen. Nadat deze is ingekort vind ik die niet erg mooi als basis. De witmetalen basis die met het kitje is meegeleverd ziet er aanmerkelijk beter uit. Om die te kunnen plaatsen moet er nog wel een beetje geslepen en gevijld worden op de plaats waar de voet gelijmd gaat worden. De kier die toch nog zichtbaar blijft kan opgevuld worden met putty.
En toen kwam de postmevrouw vandaag ook nog even een doosje brengen met de Tsunami decoder en een 1" speaker
Die passen wel onder de tender
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #18 Gepost op:
03 April 2011, 09:32:59 »
Een open cab wil nog niet zeggen dat de machinist in geval van regen helemaal onbeschermd hoeft te werken. In dit geval is dan ook voorzien in een dak. Het maken ervan is een werkje van niks aangezien het belangrijkste deel al voorgevormd is.
De dragers van het dak worden gemaakt van een messing buisje en moeten nog wel even netjes op maat gemaakt worden. Door gebruik te maken van een eenvoudige mal zouden ze allemaal precies de juiste lengte moeten krijgen.
Na het doorslijpen van het laatste stukje bleek het restant net een paar mm te kort te zijn terwijl de andere stukjes wel de juiste lengte hebben. Aangezien de buisjes gevuld worden met een messing draad voor de bevestiging zal dit niet echt een probleem opleveren.
De draad wordt door de buisjes gestoken zodanig dat deze aan beide kanten nog iets uitsteekt. De uitstekende draad kan bij montage aan het dak en op het frame van de loc in de daarvoor bestemde gaatjes gestoken worden. Een druppel soldeertin of lijm is dan voldoende voor een goede bevestiging.
Ondanks het geringe lengteverschil van de dragers levert dit geen probleem op. De oplettende kijker kan nu nog zien hoe het lengteverschil uit het zicht wordt gehouden.
Tot slot wordt het dakje alvast voorzien van een laagje verf.
De foto's zijn op volledig formaat te zien op
www.wolfscreek.nl
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #19 Gepost op:
03 April 2011, 10:35:22 »
Het is weer prachtig om te zien wat je allemaal zit te fröbelen René!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #20 Gepost op:
09 April 2011, 13:33:11 »
oor de decoder en de luidspreker is van origine al een plaatsje beschikbaar. Onder de tender van de loc zat al een printplaatje met een connector voor een decoder. Onder het printje is ruimte voorzien voor de luidspreker.
Nu de decoder en luidspreker ook voorhanden zijn wordt het tijd om deze te monteren.
Het originele printplaatje wordt verwijdert nadat de draden zijn losgesoldeerd.
In de plaats van het printplaatje komt een plaatjes styreen dat aan de onderkant wordt voorzien van kleinere stukjes die ervoor moeten zorgen dat de luidspreker op zijn plaats blijft.
Op het plaatje komt dubbelzijdige tape waarop de decoder geplaatst wordt.
Dan kan het aansluitwerk beginnen. Omdat het frontsein een ledje is en de voorschakelweerstand daarvan op het printplaatje zat, wordt een los weerstandje van 1k2 in serie met de uitgang van het frontsein geplaatst. Ook voor het rijstkorellampje dat in de vuurkist zit komt een weerstandje om ervoor te zorgen dat deze niet te fel brandt en ook niet al te snel doorbrandt.
Als straks alles is aangesloten kan er getest worden en kan het geluid naar wens worden ingesteld.
Bij de test is gebleken dat alles naar behoren functioneert. Het geluid was nog niet helemaal naar mijn zin omdat bij bepaalde geluiden er een resonantie optrad.
Die werd veroorzaakt doordat het plaatje styreen hard contact had met de speaker. Nadat ik dit had aangepast was het probleem verholpen.
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #21 Gepost op:
09 April 2011, 15:25:14 »
Ik wil het ook horen .
Ben benieuwd of je nou veel verschil hoort met deze Tsunami in vergelijk met een andere.
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #22 Gepost op:
16 April 2011, 07:41:20 »
Het einde nadert en het wordt tijd om alles samen te bouwen. Als eerste wordt de nieuwe voetplaat op het frame gelijmd waarna de tender weer op zijn plaats gezet kan worden. De gaatjes voor de dragers van het dak worden daarna geboord in het frame. Vervolgens is de beurt aan de handles, het remwiel en het zitje die op de nieuwe voetplaat gelijmd worden.
De kleuren op het samengebouwde geheel zijn zo hier en daar nog wat hard maar dat verandert wel nadat de luchtkwast zijn werk heeft gedaan. Nadat ook het dak is geplaatst kan de loc naar de spuitcabine.
Om te voorkomen dat het loopwerk al teveel verf mee krijgt en het straks niet vrij meer kan bewegen wordt di met een stukje papier gemaskeerd.
Bij het spuiten is een draaiplateau erg handig. Het model kan van alle kanten van een nieuw kleurtje, vuil en stof voorzien worden zonder dat het telkens opgepakt moet worden.
Nadat het model gespoten is ga ik verder met het opmaken. Dit gebeurt met “oogschaduw” en “make up” van Tamiya. Hiermee kunnen roest, plaatselijke vervuilingen, aanslag en andere ongerief op de gewenste plaats aangebracht worden. Daarna worden nog details aangebracht zoals gereedschap, hout en een machinist.
Met de laatste zit het niet mee. Met dat hij plaats neemt op de zetel breekt de riante zitplaats af. Die was net iets te fragiel. De oplossing is dat de zitting nu aan het achterwerk van de machinist wordt gelijmd. Nadat de zitting en bestuurder van een gat zijn voorzien wordt de poot van de zitting erin gestoken en vastgelijmd. Een foto hiervan wordt om begrijpelijke reden niet getoond.
Het eindresultaat:
Tot zover dit bouwverslag in 9 delen.
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #23 Gepost op:
16 April 2011, 07:47:15 »
Zie dit draadje voor het eerst; een woord: WOW !
Gelogd
Zie
washtown topic
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #24 Gepost op:
16 April 2011, 08:28:53 »
Ik begrijp alleen niet dat die machinist nog zo vrolijk zit te zwaaien...
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #25 Gepost op:
16 April 2011, 08:38:57 »
Die zit niet te zwaaien. Dat is de verlengde poot van zijn zetel die tot zover reikt.
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
eric den boer
Offline
Berichten: 3183
Einzelganger
Re:Bachmann Shay verbouwen
«
Reactie #26 Gepost op:
16 April 2011, 09:58:16 »
rene, chapeautje af hoor....netjes gedaan.
eric
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bachmann Shay verbouwen