Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)  (gelezen 52222 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Gepost op: 18 maart 2011, 20:52:55 »
Vergelijkingstest tussen:

Acme  60076 “CargoNet” 119.001  H0
Roco 62507 “Hector Rail” 241.004 R2D2 H0

Door: Dion de Jager 21 februari 2011

Het voorbeeld

Geschiedenis

De TRAXX is een verzamelnaam van elektrische- en diesellocomotieven die sinds 1998 gebouwd zijn door Bombardier transportation.  De afkorting TRAXX staat voor:
locomotives platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility.

Bombardier ontwikkelde o.a. de F140ac die het reeksnummer 185 meekreeg.
De F staat voor Freight, 140 voor 140k/u Tatzlager aandrijving en AC voor wisselspanning.
Het is niet de krachtigste locomotief op het spoor maar stak toch met kop en schouder boven de concurrenten uit. Hierdoor bestelde o.a. de SBB(re482),  BLS(re485) deze loc toch, ook werden verschillende locomotieven aangekocht door lease maatschappijen zoals Angel trains en MRCE. In mei 2004 introduceerde men de verbeterde versie de F140ac2.
De locomotief is het zelfde maar op enkele punten verbeterd. Zoals een betere crash geoptimaliseerde carrosserie, remsysteem, airconditionerring en de omvormers.





Het model

Acme:

De locomotief is schaal 1:87,  ziet er mooi en realistisch uit en voldoet op deze punten aan mijn verwachtingen. De kleuren zijn dekkend en de opschriften zijn scherp en duidelijk. De loc is rijk aan details en heeft ledverlichting(wit/rood) die wisselt met de rijrichting. De bijgeleverde beugelkoppeling heb ik vervangen door een Fleischmann  6515 profi koppeling die niet echt goed in de NEM-schacht gaat.  De sneeuwschuiver aan de voorkant ligt letterlijk op het spoor de achterste zit redelijk goed.  Zo kun je niet rijden omdat de schuiver zelfs achter dichte railnaden blijft hangen. Het geheel eens bekeken hoe dat in elkaar zit en dan springen de tranen in je ogen.  
Het geheel past niet goed in elkaar en bramen zijn niet goed verwijderd.  Zelfs na het afbramen en goed in elkaar zetten is de vijl er aan te pas moeten komen om de laatste mm te verwijderen . Om de schuiver te verwijderen moet je eerst details aan de kant duwen en dan kun je nog niet goed bij de schroef. Iets verder duwen en het onderdeel springt weg of gaat kapot.
Er worden losse onderdelen bij geleverd  waarbij men de keuze heeft om deze te monteren of niet.  Sommige losse onderdelen moet je denk ik raden waar deze moeten en bij enkele uitvoeringen van deze type locomotief moet je onderdelen er op lijmen.



Roco:

Locomotief is schaal 1:87, ziet er goed en realistisch uit en voldoet net als de Acme op deze punten aan mijn verwachtingen.
De kleuren zijn goed dekkend en de opschriften zijn scherp en duidelijk. De locomotief heeft veel details en beschikt over ledverlichting(wit/rood) die wisselt met de rijrichting. Het model beschikt ook over verstralers die aan/uit te zetten zijn via functietoets F1 van de digitale centrale.
De locomotief is voorzien van beugelkoppelingen maar in het onderdelen zakje zitten twee kortkoppelingen(40270). De bijgeleverde beugel- en kortkoppeling heb ik vervangen door een Fleischmann profi koppeling die makkelijk in de NEM-schacht gaat.
De losse onderdelen zijn makkelijk te plaatsen zonder te veel kunst en vliegwerk. Alleen bij het plaatsen van de trapjes moet je niet te hard duwen anders breken de plastic puntjes die in de gaatjes moeten snel af.



Details:

Hier enkele foto’s van details verschillen, al moet ik zeggen dat de twee locomotieven daar niet veel in verschillen. Alleen is er wel een verschil in de finesse van sommige details.



Boven aanzicht locomotieven, op enkele kleine details na komen ze goed overeen.



Beide recht op de kop. De ruitenwissers en de handgrepen van de Acme zijn fijner uitgevoerd.



Details aan de onderkant van de locomotief, de Cargonet net wat fraaier.





De roosters boven de buffers zijn open, die van Roco zijn dat niet.





De opschriften zijn van beide locomotieven scherp en duidelijk.




Eigenschappen


Acme:

De trekkracht van de locomotief is voor mijn doeleinde meer als voldoende, de 10 goederenwagens trekt hij moeiteloos voort. Het model beschikt over 2 vliegwielen en de uitloop is netjes.
De verlichting geschied met leds en wisselt rood/wit afhankelijk van de rijrichting. Er is geen lekkage van licht door de kap heen.
De stroomafname geschied op alle wielen, waarvan er twee zijn voorzien van antislipbandjes. De stroomafname op wissels en wisselstraten is goed.
De helling op mijn baan rijdt hij met de 10 goederenwagens probleemloos op.
De locomotief is door mij analoog niet uitgeprobeerd maar onmiddellijk voorzien van een decoder. Met de standaard instellingen van de decoder rijdt de locomotief al heel goed, de fijn afstelling zal later gebeuren.
De loc laat zich goed regelen en reageert goed op snelheidswisselingen dit zonder horten of stoten, stapvoets rijden gaat zonder hapering.
De indruk van de Max.snelheid is niet goed, het lijkt of hij veel te hard rijd en gaat er als een dolle van door. Dat gaan we aanpassen bij fijn afstelling.


Enkel goederenwagens die achter de CargoNet komen te hangen.

Roco:

De 8 containerwagen die achter deze locomotief komen kan hij moeiteloos voort trekken. Het model beschikt over 2 vliegwielen en de uitloop is goed.
De verlichting geschied met leds en wisselt rood/wit afhankelijk van de rijrichting. Dit model beschikt ook over verstralers die je aan/uit kunt zetten met de F1 functietoets van je digitale centrale. De verlichting is fel zeker de verstralers en er lekt geen licht door de kap heen.
De stroomafname komt van alle wielen en twee daarvan hebben antislipbandjes.
Op wissels en wisselstraten  is de stroomafname ook goed.
De helling op mijn baan rijdt hij met de 8 containerwagens probleemloos op.
De locomotief is door mij analoog niet uitgeprobeerd maar onmiddellijk voorzien van een decoder. Met de basis instellingen van de decoder rijdt hij al heel goed, de fijn afstelling zal later gebeuren.
De locomotief laat zich goed regelen en reageert goed op snelheidswisselingen dit zonder horten of stoten, ook stapvoets rijden gaat zonder hapering.
De indruk van de max.snelheid is beter als die van Acme, maar lijkt mij ook hier aan de hoge kant. Bij de fijnafstelling pas ik dit aan.



Enkele containerwagens waarmee de Hector Rail mee op pad gaat.


Decoder


Acme:

De locomotief heb ik voorzien van een Esu v4.0 dcc art.nr. 54611. Op de printplaat is een Nem652 8-polige decoder interface aanwezig die te bereiken is door de kap ligt naar buiten te buigen en naar boven af te nemen, dit ging vrij makkelijk. Op de printplaat bij de decoder interface is een 1 geprint die aangeeft waar de pin met de oranje draad moet komen. Dit staat niet duidelijk vermeld in de handleiding.  Het is de bedoeling dat de decoder in een bakje komt die onder de locomotief hangt.
Het bakje is erg klein en niet elke decoder gaat daar inpassen, de Esu ging net maar vind dit niet echt geweldig. Mijn persoonlijke mening is dat toch een groot deel van de beschikbare decoders er goed/ruim moeten inpassen.
De bedrading van de decoder loopt dan via een schacht in de zijwand naar de printplaat. Met het terugzetten van de kap moet je wel even in de gaten houden dat deze de draden niet afknelt of evt. beschadigd. In de kap bevindt zich een rand die deze schade geheid toebrengt. Ook ander bedrading  in de locomotief vind ik flut(draden spaghetti) en bij het terugplaatsen van de kap ook oppassen dat deze niet knel komen of afbreken van de contacten(verlichting). De draden die van de printplaat naar de verlichting leiden zijn los te koppelen(stekkers) zodat de kap geheel los kan van het frame.
Tevens heb ik de bedrading voor de stroomafname via de pantografen verwijderd om zo meer draden kwijt te raken. Gezien het bovenste zijn er merken bij die dit echt wel beter voor elkaar hebben.



Roco:

Deze locomotief heb ik voorzien van een Lenz LE1025E art.nr. 10133,  een oudje maar deze doet het nog goed.
Op de printplaat bevindt zich een NEM652 8-polige decoder interface, om deze te bereiken moet men eerst de gehele bufferplaat aan beide zijde verwijderen en dan de kap ligt naar buiten buigen en naar boven afnemen(ging makkelijk). Verwijderd men deze bufferplaten niet dan kan de kap er niet af.
Op de printplaat is een sterretje aanwezig die aangeeft waar de pin met de oranje draad moet komen(staat duidelijk in de handleiding omschreven).
Het is de bedoeling dat de decoder in een bakje komt die onder de locomotief hangt, de gebruikte decoder past hier makkelijk in. Meerder beschikbare decoders gaan hier inpassen. De bedrading van de decoder loopt via een schacht in de zijwand naar de printplaat. De verdere bedrading van de loc is zeer netjes weggewerkt en hier heb je geen last van bij het terug plaatsen van de kap. De gebruikte Lenz decoder heeft een vrij hoge stekker waardoor de kap niet geheel goed op zijn plaats terug kwam. Door het verwijderen van de strip(binnenkant kap) die voor de stroomafname via de pantografen zorgt was het opgelost. Bij een Esu(v3.0/v4.0) decoder zal dit probleem zich niet voordoen want deze heeft geen hoge stekker.





Verzorging

Acme:

De verpakking is gemaakt van stevig karton met op de deksel een getekende afbeelding van locomotief. De Locomotief zelf ligt in een verpakking van schuim met er omheen een dunne crepeachtige papieren wikkel en een plastic vel waarmee het geheel makkelijk in en uit te doos is te halen. Het plastic vel is wel erg groot waardoor het vaak
moet worden opgevouwen. Hierdoor is het te dik en staat de deksel erg hoog op de verpakking, korter maken en het is opgelost.
Het geheel wordt afgedekt met een schuimen plaat en dan de deksel.
Bijgeleverd is een zakje met diverse losse onderdelen, die men na keuze kan aanbrengen.
Tevens aanwezig is een verwijzing hoe je sommige losse onderdelen moet plaatsen en  een onderdelenlijst.
Het aanwezige boekje is in 4 talen, Italiaans, Engels, Duits en Frans.
De informatie is erg summier en bestaat uit tekst en plaatjes, dit is niet voor ieder even duidelijk. Model past met koppeling erop terug in de originele verpakking



Roco.

De locomotief zit in de bekende vertrouwde Roco verpakking, een piepschuimen binnenkant met een kartonnen omdoos en deksel met doorzichtig venster. Rond om de locomotief zit een dun plasticvel waarmee deze “makkelijk” uit het piepschuim is te verwijderen(zit toch vrij strak in de doos).
Het geheel is afgedekt met een doorzichtige plastic afdekplaat en dan de deksel.
In de verpakking aanwezig is een zakje met diverse losse onderdelen, een onderdelenlijst en een gebruiksaanwijzing( Duits, Engels en Frans).  De gebruiksaanwijzing is zeer uitgebreid  en omschrijft vele zaken met tekst en duidelijke tekeningen. Bij geleverd zijn 2 Roco kortkoppelingen.
Model past met koppeling erop terug in de originele verpakking.




Demontage:


Acme:

In de verpakking aanwezig twee zakjes met losse onderdelen die je kunt gebruiken of niet. In de gebruiksaanwijzing en een los stuk papier staat vermeld waar de onderdelen dan zouden moeten komen. Bij sommige onderdelen zou ik alleen niet weten waar. De evt. te plaatsen onderdelen zijn niet echt prettig omdat ze van te slap plastic zijn gemaakt en de gaatjes waar ze in horen erg krap. Sommige moeten zelfs gelijmd worden(bij deze locomotief niet).
Gelukkig voor mij zat de locomotief geheel voorzien van de onderdelen in de doos zoals ik dat wil. De locomotief past met de al opgezeten onderdelen weer goed terug in de doos.
Bij de locomotief heeft men de keuze om een(of beide) Nem schacht te verwijderen en daar een dichte sneeuwschuiver voor in de plaats te zetten.
Het model is aan een kant al voorzien van een  dichte sneeuwschuiver en verwijderde Nem-schacht.

Roco:

Bijgeleverd wordt  een zakje met losse onderdelen die je kunt gebruiken of niet. In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk vermeld waar deze onderdelen moeten komen, deze zijn vrij makkelijk te plaatsen.
Alleen bij het plaatsen van de trapjes moet men niet te hard drukken anders breken de plastic pinnetjes aan de trapjes af.
De locomotief wordt geleverd met aan twee kanten een koppeling, men kan ervoor kiezen om een(of misschien allebei) kant dicht te maken zodat men de koppeling niet meer kan insteken en de Nem-schacht niet meer ziet.
Hiervoor wisselt men de bufferplaat om naar een dichte variant waar men ook meer details op kwijt kan. Als men echter de buffers zelf wil terug zetten op de nokken blijven deze niet strak erop zitten. Wat ze wel deden bij de verwijderde bufferplaat, een beetje lijm is noodzakelijk om het vast te zetten.
Ook wordt de baanruimer vervangen door een dichte variant, dit gaat simpel door een schroef los te draaien en deze te vervangen. Na het aanbrengen van de extra details past de locomotief weer goed terug in de originele piepschuimen verpakking. Soms komt men namelijk tegen dat er moet worden gesneden in het piepschuim om de zaak te laten passen.

Overig

CargoNet:

CargoNet is de belangrijkste goederen vervoerder op het Noorse net. Het werd opgericht als NSB Gods nadat de NSB was gesplitst in een passagiers en goederen tak. NSB Gods veranderde haar naam in begin 2002 in CargoNet. Nu is het een dochteronderneming van NSB as(100% van de aandelen), met het hoofdkantoor in Oslo Noorwegen.
Voorheen had Green cargo 45% van de aandelen in handen.
CargoNet vervoert o.a. trailers, wissellaadbakken, containers 20 t/m 45 feet en tankcontainers. Het heeft een netwerk van 21 vrachtterminals in Noorwegen en Zweden en heeft via een samenwerkingsovereenkomst met Hupac(Zwitserland) en Kombiverkehr(Duitsland) toegang tot belangrijke vrachtterminals in Europa.
CargoNet gebruikt een aantal type locomotieven waaronder:
El14/el16/el19/Di8/cd66/cd312. De cd66(class 66) worden/zijn vervangen door cd312. De gebruikte kleuren zijn donkergrijs met een geel/zwarte geblokte band en geel geblokte pijl met opschrift “CargoNet”of een zilverachtige kleur met gele streep en een geel geblokte pijl op de zijkant met het opschrift “CargoNet”.
De hier besproken CargoNet 119.001 komt uit de serie F140ac2 en is gehuurd van Alpha Train.  

Hector Rail:

Hector Rail is een Zweedse spoorwegmaatschappij uitsluitend actief in het goederenverkeer, met het hoofdkantoor in Danderyd Zweden en operationeel center in Hallsberg Zweden.
Hoofdaandeelhouder is de Noorse redersfamilie Høegh.
In december 2004 reed de eerste goederentrein met gehuurde locomotieven van het Zweedse typ RC. Zomer 2005 reed Hector Rail met eigen locomotieven in Zweden en Noorwegen. In januari 2008 werd Hector Rail toegelaten in Duitsland en Denemarken.
Hector Rail beschikt over meerdere types locomotieven waaronder:

Class 141/142/161/241/921/941
De nieuwste aankopen(van MRCE)  zijn de Taurussen Class 242.
De gebruikte kleuren zijn grijs, oranje, wit en geel met het opschrift Hector Rail.

De hier besproken locomotief is de Class 241(Traxx F140ac2), deze hebben niet alleen nummers maar ook namen. De hier geteste loc de 241.004 heeft de naam R2D2(Star wars). De andere namen voor de andere locomotieven komen o.a. ook uit Star Wars of James Bond.

Conclusie

Het zijn beide mooie modellen en de prijzen zijn zeker niet verkeerd en liggen dicht bij elkaar(€200.00 - €189.00).
Wat betreft detaillering, uiterlijk, lak en bedrukking is het dik in orde. Alleen springt de Acme er wat detaillering net wat bovenuit, net allemaal wat meer finesse.
De Roco springt er dan weer uit op de decoder inbouw en draden af/wegwerking, want dat is naar mijn mening gewoon flut bij Acme. Echter dit zie je niet meer als de kap er opzit en zo vaak hoef je deze er ook niet af te halen.
De gebruiksaanwijzing van Roco is veel beter en duidelijk, die van Acme is eigenlijk te summier.
Echter bij de Acme heb je nog het geval met de sneeuwschuivers, wat ik persoonlijk gewoon niet vind kunnen. Aangezien dat de vorige CargoNet locomotief dit ook had, zit hier toch een afwerkings- probleempje.
De locomotief is een keer terug gegaan naar de winkelier omdat hij rijdend niet goed functioneerde. De winkelier heeft dit naar alle te vredenheid opgelost door mij een nieuwe toe te sturen.
Ik had al een ACME locomotief en daar was ik tevreden over, vandaar een tweede aankoop van dit merk wat locomotieven betreft.
Misschien heb ik met de eerst CargoNet locomotief pech gehad, want het is bij elk merk mogelijk dat er iets aan is. Al moet ik er wel bij zeggen, dat ik nog geen enkele Roco locomotief die ik heb gekocht terug heb moeten sturen omdat die niet goed was.

Ga ik nogmaals voor een ACME of wordt het toch een Roco?

Dit is ook een beetje afhankelijk van wie wat levert, want soms heb je geen keuze.
De CargoNet was in eerste instantie alleen leverbaar bij Acme en pas later werd bekend dat Roco hem aankondigde voor 2011.
Mijn gevoel nu zegt geen Acme locomotief meer, maar met twijfel.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2011, 12:57:51 door Bob Rodenburg. Reden: kleine tikfoutjes hersteld »

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Vergelijking tussen Acme en Roco h0
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2011, 22:23:25 »
De Details:

Algemeen


Merk: Acme/Roco
Type: Acme Elektrische locomotief Bombardier F140ac2 serie 119 CargoNet
         Roco Elektrische locomotief Bombardier F140ac2 Serie 241 Hector Rail
Schaal: H0 1:87(217mm)
Tijdperk: 5-6
Catalogusnrs: Acme 60076 2-rail analoog(digitaal voorbereid)
                   Roco 62507 2-rail analoog(digitaal voorbereid)

Frame:   metalen onderstel(beide)
Opbouw:   kunststof kap(beide)
Gewicht: Acme 440gram(incl. decoder)
             Roco 560gram (incl. decoder)
Min. Radius:  Acme 420mm
                  Roco R2 358mm
Koppeling:  Acme Nemschacht met beugelkoppeling
                Roco  NEMschacht beugel- en kortkoppeling(40270)
Prijs: ACME  €200,00
        Roco  €189,00(aanbieding, gekocht voor €120.00)

Testuitvoering: Acme 119.001/EL19 CargoNet.
                     Roco 240.004 R2D2 Hector Rail.
Stroomafname: van alle 4 de assen met twee wielen voorzien van anti-
                     Slipbandjes(beide).
Motor: Centraal in de loc met cardan en worm overbrenging op beide
          Draaistellen(beide).
Verlichting: Ledverlichting, rood wit wisselend naar gelang rijrichting(beide).
                Roco is voorzien van verstralers(via F1 digitale centrale).
Decoder:  Locomotieven voorzien van Nem652 decoder interface 8-polig.
              Acme  Esu lokpilot v4.0 dcc Art.nr.54611.
              Roco Lenz LE1025E Art.nr.10133(over van verkochte locomotief).
Vliegwiel: Ja, beide loc’s 2 stuks.

Maten    (1:1/1:87;model)
Lengte over de buffers: 18,9 meter op schaal zou dit moeten zijn 217.3mm
                Acme =  217mm
                Roco =  217mm
Hoogte: 4,38meter op schaal zou dit moeten zijn  50.4mm
              Acme = 50mm
              Roco =   51mm
Breedte:  2,97meter op schaal zou dit moeten zijn 34.1mm
               Acme = 34mm
               Roco =  35mm
Metingen van het model handmatig gedaan.
Gewicht: 85ton
Asindeling: BoBo
Spoorwijdte: normaalspoor 1435mm
Max.snelheid: 140 km/u
Stroomsysteem: 15000volt 16 2/3 Hz
                       25000 volt 50 Hz
Tractie motoren: 4
Vermogen: 5600kw
Trekkracht: 300kn

Bronnen:

www.cargonet.no
www.hectorrail.com
www.wikpedia.org
www.bombardier.com
www.wapedia.nl

Fotoverantwoording:
Model: Dion de Jager
Grootspoor:  Steef  van der Straeten(Stedahult.se)
                       Eddy Konijnendijk
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2011, 12:58:46 door Bob Rodenburg. Reden: kleine tikfoutjes hersteld »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco h0
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2011, 11:47:09 »
Ik heb toch de indruk dat de panto's van de ACME iets fraaier zijn, net als de detailering.Toch kan ik mij niet ontdoen van het feit dat de panto's van de ACME de indruk (of is dit gelegen aan het nemen van de foto ?) geven niet helemaal recht te staan van bovenaf. Eigenlijk zou je vergelijking meer steek houden moest je twee identieke loc's vergelijken van dezelfde uitvoering. Tss de verschillende maatschappijen denk ik dat er vaak nog verschillen en kleurverschillen zijn tss. locs van hetzelfde type.
Om nu maar een vb. te geven bij de elekt. loc's van de NMBS daar zijn ook een heleboel verschillen in details en uitrusting en het betreft hier nog loc's van hetzelfde type !

Groeten Peter ;)

PS mocht ik mogen kiezen tss. identiek dezelfde loc's (uitvoeringen) dan zou ik toch voor de degelijkste,goedkopere(misschien iets minder fraaie) Roco gaan. Bovendien denk ik dat je er nog een betere service kunt krijgen achteraf !
Bovendien als er bij ACME iets stuk gaat en je bent verplicht je loc te openen dan riskeer je nog meer dingen stuk te maken omdat alles een heel klein beetje geforceerd bij elkaar zit !

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco h0
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2011, 11:51:56 »
Een heel helder geschreven en zeer informatieve vergelijkingstest. Zwakke en sterke kanten van beide locs komen duidelijk naar voren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ekklesia

  • Gast
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco h0
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2011, 12:25:38 »
Een prima en duidelijk verslag, waaraan de producent alsmede de consument wat heeft.
Van zulke tests zie ik er graag meer van verschijnen, compliment voor deze personen. (y)

Groenten Rob

Edit: Aangepast typfoutje  :-[

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco h0
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2011, 13:36:47 »
Ik heb toch de indruk dat de panto's van de ACME iets fraaier zijn, net als de detailering.Toch kan ik mij niet ontdoen van het feit dat de panto's van de ACME de indruk (of is dit gelegen aan het nemen van de foto ?) geven niet helemaal recht te staan van bovenaf. Eigenlijk zou je vergelijking meer steek houden moest je twee identieke loc's vergelijken van dezelfde uitvoering. Tss de verschillende maatschappijen denk ik dat er vaak nog verschillen en kleurverschillen zijn tss. locs van hetzelfde type.
Om nu maar een vb. te geven bij de elekt. loc's van de NMBS daar zijn ook een heleboel verschillen in details en uitrusting en het betreft hier nog loc's van hetzelfde type !

Groeten Peter ;)

PS mocht ik mogen kiezen tss. identiek dezelfde loc's (uitvoeringen) dan zou ik toch voor de degelijkste,goedkopere(misschien iets minder fraaie) Roco gaan. Bovendien denk ik dat je er nog een betere service kunt krijgen achteraf !
Bovendien als er bij ACME iets stuk gaat en je bent verplicht je loc te openen dan riskeer je nog meer dingen stuk te maken omdat alles een heel klein beetje geforceerd bij elkaar zit !

Zoals aangeven bij de conclusie hebben de details van de ACME net wat meer finesse, dus ook de pantograven.
De pantograven zijn eraf geweest om aan de binnenkant kap wat te verwijderen, het zou kunnen zijn dat ik ze niet geheel goed heb terug geplaatst. Daar zal ik eens naar moeten kijken.

De vergelijking houd steek omdat het twee de zelfde types locomotieven zijn, beide F140ac2.
Denk dat een kleur afwijking/verschillen van een maatschappij geheel niets uitmaakt.

Twee de zelfde Cargonet zijn niet te vergelijken omdat die er nog niet zijn. Roco heeft deze wel aangekondigd voor dit jaar. Maar deze zal zo goed als zeker uit de zelfde mal komen als de Hector rail. De evt. afwijkingen zullen min. zijn en waarschijnlijk helemaal niets.
Twee Hector rails wel, maar ik koop geen twee Hector rails b.v. en dan krijg je het zelfde verhaal als met de Cargonet.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2011, 20:29:49 door dion »
groetjes Dion

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2011, 18:55:14 »
Mooie test Dion.

Alleen over Hector rail.
Hector Rail rijdt voor Veolia op de lijn Malmö-Stockholm de personen treinen sinds 2009.
Soms staan ze ook met een Traxx als trekkracht voor de Veolia trein van
Malmö-Gotenburg. Die rijd tweemaal per dag. Doorkomst te Älmhult station 14.19.


foto Johan Hellström

Steef


Mvh Steef

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2011, 20:00:00 »
Het probleem met de sneeuwschuivers klinkt mij bekend.  Ook bij de Cisalpino stelt zich dit probleem.   De eerste wissel is al gelijk raak en blijft ie op hangen. 
Ok het openmaken en decoder inbouwen was een nachtmerrie maar is gelukkig goed gelukt.

De sneeuwruimer moet ook bij mij nog  gekortwiekt worden.  Raar inderdaad dat dit maar aan 1 kant is



Peter
Petdig1

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2011, 20:39:40 »
Prima test Dion, Hulde  (y)

Zou je toch iets dieper in willen gaan op de pantografen? Ik heb ook 2 ACME loks (482 en meersysteem 185) en ik vind de pantografen van ACME juist ontzettend dik en lomp terwijl ik hierboven lees dat iedereen ze mooier vindt? Hoe kan dit? Zitten er andere op tegenwoordig?

Wat de sneeuwschuif betreft is het toch zo dat deze bij ACME aan de kap bevestigd is en bij roco via een "stang" aan het wielstel? Ik vindt het bij ACME er weldegelijk beter uitzien, vooral als je het op ooghoogte bekijkt.
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2011, 16:59:06 »
Dank jullie voor de positieve reacties, het is ook even wat werk geweest.

@Steef, bedankt voor de aanvulling. Heb dit zelf nergens gevonden of misschien overheen gelezen.
            Ook een mooie loc op de foto.

@Peter, mag ik hier uit afleiden dat het is dus een structureel probleem is. Vond zelf dat er nogal wat van de
           sneeuwruimer af moest worden geveild. Maar het kan en de zaak is opgelost.

@Mark, zodra ik tijd heb ga ik wat dieper in op de pantografen en ook over de sneeuwruimers.

Heb ook niet gezegt dat de ACME er niet beter uitziet, wat finesse van de details wint de loc het gewoon van de Roco.
Wat betreft het gehele uiterlijk(vorm, lengte enz.) doen ze niet echt voor elkaar onder.
Maar als ik alles in ogenschouw neem kom ik tot de conclusie dat sommige zaken gewoon bij Roco beter voor elkaar zijn.

De ACME vind ik ook een mooie loc, maar de gebreken(sneeuwruimer, eerste loc problemen met het rijden) geven voor mij een minder positief geheel. B.v de inbouw van de decoder, voor de wat verder gevorderen gaat dat wel lukken, maar je zou dit maar als "leek" die pas komt kijken voor ogen krijgen.
Daarom heb ik ook aangegeven dat mijn gevoel zegt geen ACME meer, maar ik blijf daar over twijfelen.




groetjes Dion

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2011, 17:17:11 »
Ik heb nog een leuke tip voor het open maken van de Roco Traxx'en. Met betrekking tot de bufferbalk, die je moet verwijderen voor de de kap gaat verwijderen.

Als je de lok even op de kop legt en even met een klein schoevendraaiertje de bufferbalk een klein stukje naar buiten duwt, dus voorzichtig tussen de achterkant van de bufferbalk en het onderstel zetten en heel voorzichtig een beetje wrikken. Dan kun je op die manier de hele bufferbalk met buffers verwijderen, voordeel is dat je dan geen rondslingerende bufferonderdelen hebt, je kunt gewoon de 2 gehele bufferbalken opzij leggen.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2011, 17:19:00 door Petertrein81 »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2011, 18:36:27 »
@Peter, dat is inderdaad ook naar mijn mening de beste manier om de bufferbalk te verwijderen. Tenminste zo doe
            ik het ook.
           
groetjes Dion

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2011, 19:05:29 »
Beste Dion,

Ik bezit een 3 rail LS/ACME Traxx van de NMBS (de groen, grijze 2805 )
Prachtige loc, veel fijne details, rijd nu zeer goed.
Ik heb wel (zoals bij U) het volgende moeten aanpassen.
Sneeuwruimer langs een zijde te laag, geraakte niet over de pukos van de wissel.
Ik heb de ophanging van de sneeuwruimer doorgesneden en iets ingekort.
Met de originele sleper kwamen de wielen 1 mm van de rails op de wissels.
Ik heb er een super lage Marklin sleper onder gehangen.
Ook moet je de lok enkel opendoen als het echt moet, de draden voor de verlichting zijn erg kwetsbaar.

Mvg

Olivier

Digitale 3-rail, K-rails,

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2011, 13:06:44 »
Ik heb de ophanging van de sneeuwruimer doorgesneden en iets ingekort.

Olivier ..Wat  bedoel je met  de ophanging van de sneeuwruimer  doorgesneden?
evt foto hiervan ?

Mvg

Peter
Petdig1

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Vergelijking tussen Acme en Roco TRAXX (h0)
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2011, 16:18:57 »
Dus weer iemand(Olivier) met het probleem van de sneeuwruimer. Olivier dank je voor de uitleg van het gene wat jij hebt gedaan. Als je foto's(zie Peter zijn verzoek) hiervan hebt gaarne.

@Olivier, je hoeft geen U te zeggen.
groetjes Dion