Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
  

Auteur Topic: DE1/ DE2 met polyester vleugel  (gelezen 3252 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Gepost op: 17 March 2011, 19:38:19 »
Zoals bekend zijn er in het verleden 2 soorten Allan vleugels geweest. De replica's en de gietijzeren varianten.
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.

Enkele vragen:

1 had Allan totaal geen gietijzeren reservevleugels op voorraad?

2 wanneer is de NS begonnen met de eigen namaak?

3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
  gereden?     

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2011, 20:29:25 »
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.


Ja ja ??? ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2011, 22:18:35 »

3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
  gereden?      

Ik weet er minstens één: de 76, die heb ik er zelf afgeschroefd... (ja, ik was vroeger erg ondeugend)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2011, 07:36:25 »
Foei  ;D Wat ondeugend  ;)

Mochten er mensen zijn die nog meer stellen weten te noemen...

Ik vermoed dat NS met de polyester varianten is begonnen toen Allan failliet ging in 1959?
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 07:40:50 door djm008 »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2011, 21:18:17 »
gingen ze zo snel stuk dan?  ???

mvg,
Robin

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2011, 22:10:34 »
Volgens de boeken gingen de gietijzeren varianten stuk. Allan scheen geen reserve vleugels meer te hebben, dus is NS zelf gaan namaken...

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2011, 23:44:44 »
laat ik het anders zeggen. Wanneer was de eerste aanrijding waarbij een vleugel sneuvelde? In ieder geval heeft het niets met Allan te maken, laat staan het failliesement.

mvg,
Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2011, 00:16:00 »
Zowieso denk ik dat het echt geen tientallen vleugels betreft die vervangen zijn door poleyester, dan had NS ze wel eerder laten vervallen als dat zo'n drama was.

Het is immers ook niks functioneels...

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2011, 01:02:18 »
Eind jaren '60 en begin '70 werden de Polyester vleugels gemaakt in de WPH in Haarlem
toen kwam echt de opmars van de kunststoffen bij de NS op gang.
O.a. de Polyester (front) onderkappen Mat'54 werden toen ook gemaakt in de WPH.

mvg, Marc.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2011, 16:42:14 door IPIO'er. Reden: Correctie »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2011, 08:00:51 »
Heb zelf even wat foto's bekeken. Treinstel 31 en 66 zouden hadden iig een polyester variant.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2011, 13:27:14 »
Die foto's willen wij dan ook wel zien als dat kan  ;)

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #11 Gepost op: 19 March 2011, 18:55:15 »
Hoewel ik nagenoeg alle stellen 21-50 en 61-106 op de foto heb gezet is het natuurlijk ondoenlijk om alles te checken, tenslotte heeft elk stel 2 snorren gehad. De 27 had twee originele waarbij er eentje is gesneuveld bij haar laatste klapper bij Hlg, het stel is toen afgevoerd. Zelf heb ik een polyesterexemplaar van de 40, het nummer staat keurig achterop geschreven. In de Wph's werd destijds bij grote revisies alle afgenomen losse onderdelen van het stelnummer voorzien. Overigens maakte de hobbywereld zich in de jaren 70/80 geheel niet druk over dit soort zaken, dus is dat m.i. ook nooit door iemand bijgehouden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5459
  • Modelspoor is emotie...
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2011, 19:50:53 »
Volgens mij zijn die dingen nooit van gietijzer, maar van aluminium geweest. En daarna van polyester...
Tbinnebarretije…

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2011, 20:46:20 »
Bron van de foto's is dieselend door Nederland. Heb zelf overigens ook een polyester exemplaar. Bij mij is geen nummer genoteerd helaas  :'(.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2011, 20:48:22 door djm008 »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2011, 20:49:30 »
een aluminium legering bij mijn weten.

mvg,
Robin