Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:15:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:45:29
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
  

Auteur Topic: DE1/ DE2 met polyester vleugel  (gelezen 3249 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Gepost op: 17 March 2011, 19:38:19 »
Zoals bekend zijn er in het verleden 2 soorten Allan vleugels geweest. De replica's en de gietijzeren varianten.
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.

Enkele vragen:

1 had Allan totaal geen gietijzeren reservevleugels op voorraad?

2 wanneer is de NS begonnen met de eigen namaak?

3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
  gereden?     

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2011, 20:29:25 »
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.


Ja ja ??? ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2011, 22:18:35 »

3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
  gereden?      

Ik weet er minstens één: de 76, die heb ik er zelf afgeschroefd... (ja, ik was vroeger erg ondeugend)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2011, 07:36:25 »
Foei  ;D Wat ondeugend  ;)

Mochten er mensen zijn die nog meer stellen weten te noemen...

Ik vermoed dat NS met de polyester varianten is begonnen toen Allan failliet ging in 1959?
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 07:40:50 door djm008 »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2011, 21:18:17 »
gingen ze zo snel stuk dan?  ???

mvg,
Robin

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2011, 22:10:34 »
Volgens de boeken gingen de gietijzeren varianten stuk. Allan scheen geen reserve vleugels meer te hebben, dus is NS zelf gaan namaken...

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2011, 23:44:44 »
laat ik het anders zeggen. Wanneer was de eerste aanrijding waarbij een vleugel sneuvelde? In ieder geval heeft het niets met Allan te maken, laat staan het failliesement.

mvg,
Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2011, 00:16:00 »
Zowieso denk ik dat het echt geen tientallen vleugels betreft die vervangen zijn door poleyester, dan had NS ze wel eerder laten vervallen als dat zo'n drama was.

Het is immers ook niks functioneels...

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2011, 01:02:18 »
Eind jaren '60 en begin '70 werden de Polyester vleugels gemaakt in de WPH in Haarlem
toen kwam echt de opmars van de kunststoffen bij de NS op gang.
O.a. de Polyester (front) onderkappen Mat'54 werden toen ook gemaakt in de WPH.

mvg, Marc.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2011, 16:42:14 door IPIO'er. Reden: Correctie »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2011, 08:00:51 »
Heb zelf even wat foto's bekeken. Treinstel 31 en 66 zouden hadden iig een polyester variant.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2011, 13:27:14 »
Die foto's willen wij dan ook wel zien als dat kan  ;)

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #11 Gepost op: 19 March 2011, 18:55:15 »
Hoewel ik nagenoeg alle stellen 21-50 en 61-106 op de foto heb gezet is het natuurlijk ondoenlijk om alles te checken, tenslotte heeft elk stel 2 snorren gehad. De 27 had twee originele waarbij er eentje is gesneuveld bij haar laatste klapper bij Hlg, het stel is toen afgevoerd. Zelf heb ik een polyesterexemplaar van de 40, het nummer staat keurig achterop geschreven. In de Wph's werd destijds bij grote revisies alle afgenomen losse onderdelen van het stelnummer voorzien. Overigens maakte de hobbywereld zich in de jaren 70/80 geheel niet druk over dit soort zaken, dus is dat m.i. ook nooit door iemand bijgehouden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5458
  • Modelspoor is emotie...
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2011, 19:50:53 »
Volgens mij zijn die dingen nooit van gietijzer, maar van aluminium geweest. En daarna van polyester...
Tbinnebarretije…

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2011, 20:46:20 »
Bron van de foto's is dieselend door Nederland. Heb zelf overigens ook een polyester exemplaar. Bij mij is geen nummer genoteerd helaas  :'(.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2011, 20:48:22 door djm008 »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2011, 20:49:30 »
een aluminium legering bij mijn weten.

mvg,
Robin