Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Baanplan Engelse baan spoor N  (gelezen 4809 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2011, 19:14:30 »
Het is wel een eind rijden naar de draaischijf van het station af. Waarom heb je 'm daar neergelegd?
Het lijkt me logischer om 'm directer aan het station te koppelen.

Gr, Wim
Grt, Wim

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2011, 19:24:01 »
Frank, ik denk het dat niet erg conform het prototype is om het spoor naar de draaischijf onder het station door te laten gaan, tenzij je het spoor en de draaischijf uit het gezicht houd.

Als een lok gedraaid moest worden, dan stond de draaischijf ergens bijv. bij de engine shed, of iig ergens in de buurt waar de lok "ververst" werd. Was er geen draaischijf in de buurt, maar iets verder weg, dan vertrok de lok "light engine" en werd daar omgedraaid en kwam gedraaid en wel weer terug. Dat laatste zou je uit kunnen beelden indien je de draaischijf en het spoortje verbergt.

Een spoor onder een station zou erg kostbaar zijn en werd dus zoveel mogelijk vermeden. Er zijn wel sporen geweest die over een station heenliepen op een viaduct, zoals bijv de Great Central mainline van Annesley naar Londen, die in Nottingham haaks over het Midland Railway Station heenliep, maar dat was een trunk route, en geen spoortje om een lok om te draaien.

Je zou bijv. wel in de buurt van het station een locomotive depot kunnen maken met een draaischijf.

Leen.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2011, 20:35:59 »
Mijn idee was om de draaischijf bij een soort van industrieterrein te maken in het lage gedeelte achter het station. Ik weet niet of draaischijven ook op die manier gebruikt werden?

Ik kan natuurlijk ook ergens anders onder het spoor door of misschien de draaischijf toch proberen bij het station te maken.

Ik ga er nog op broeden en ideeën van jullie zijn ook welkom!!

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2011, 09:20:21 »
Ik heb er eerst dit van gemaakt:



Bij de draaischijf komt dan een locloods en een fabrieksterreintje. Dit in het lage gedeelte van de baan. Kan nog wijzigen uiteraard. De draaischijf aan het station maken is wat lastig vanwege de hoogte verschillen.

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2011, 17:39:17 »
http://www.visitcumbria.com/carlset/dent-station.htm

Toch weer bezig geweest :) De draaischijf verlegd ;) en het station in de bocht geïnspireerd op bovenstaande link, waarbij je vanaf het station het viaduct ziet.