Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 21:41:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 21:39:05
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Albert de Heer
Vandaag om 21:34:09
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Huup
Vandaag om 20:58:33
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 20:46:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:25:06
20 jaar BNLS door Vroeger
Vandaag om 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
Vandaag om 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
Vandaag om 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:16:54
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:11:53
keerlusproblemen door Frank 123
Vandaag om 18:10:04
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:58:07
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 16:49:53
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 16:39:05
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)  (gelezen 21056 keer)

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #30 Gepost op: 14 March 2011, 20:19:55 »
Inderdaad, volle kracht vooruit!

Het was absoluut geen negatief bedoeld commentaar, het was meer dat ik het zonde zou vinden als je met dit niveau van detailering een vetpatroon i.p.v. een oliekan naast de pers zou zetten  ;)

Alle commentaar is welkom en ik weet dat het geen negatief commentaar was :D


frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #31 Gepost op: 17 March 2011, 13:23:04 »
Jammer genoeg wil het uplouden van een plaatje vandaag niet lukken, morgen maar weer proberen.
Inmiddels zijn er trappetjes aangebracht op de 3737 waardoor het nog meer details krijgt.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #32 Gepost op: 17 March 2011, 13:26:15 »


Staat de echte loc ook in zijn achteruit?


Inmiddels lukt het weer om plaatjes up te louden

Trappetjes gemonteerd



frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #33 Gepost op: 17 March 2011, 16:01:41 »
Als er iemand is die fotos heeft van de binnenkant van het machinisten-huis dan houd ik mij aanbevolen!! :D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #34 Gepost op: 18 March 2011, 10:45:38 »


Staat de echte loc ook in zijn achteruit?

Nope, ik denk dat het hier meer om een perspectief vertekening gaat  ;), wat nog wordt verergerd doordat de hefboom naar buiten staat (t.o.v. horizontaal) vanaf het draaipunt. Het lager van de tuimelhefboom (en aanhechtingspunt tuimelhefboom) zit ter breedte van de frameplaat. De andere kant van het ganghendel zit op de buitenkant van de vuurkist. Dit verschil in positie wordt opgevangen / opgelost door de scheefstand van de tuimelhefboom  Ik schat in dat de tuimelboom van het ganghendel gewoon rechtop staat.

Verder moet je het NSM niet al te veel vertrouwen om zaken met stoomloc's al te accuraat te presenteren.

En het "echie" hoort een stilstaande stoomloc altijd geparkeerd te worden met het ganghendel in het midden. Hooguit bij het verslepen (indien de loc niet op eigen kracht rijdt) dient het ganghendel in de rijrichting geplaatst te worden.

PS zie ander draadje: die volledig messing lampen is ook een NSM variant die in het wild niet voorkwam, net als de kolenuitloop van de 2100

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #35 Gepost op: 18 March 2011, 14:36:13 »
Inmiddels is de loc ook voorzien van de boogie, de remmen worden pas gemonteerd als de wielen aanwezig zijn.

Inmiddels heeft er een mede-hobbyist gemeld dat hij het wil proberen om de wielen met behulp van een CNC machine te maken, daarvoor hartelijk dank!

Aankomend weekend maar eens rond styreen materiaal aanschaffen voor het maken van de warmte-wisselaar en de pompen.



Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #36 Gepost op: 18 March 2011, 19:58:40 »
Kan niet anders zeggen: goed bezig!  (y)
Met groet,

Ger.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #37 Gepost op: 18 March 2011, 21:21:33 »
Wauw, dit is super gaaf. Als je nou slim bent, hou dan een lijst bij met gekochte en gebruikte materialen. Zo weet iemand anders wat de prijs zou kunnen zijn.

Ga vooral zo door, want het is prachtig (y) (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #38 Gepost op: 19 March 2011, 00:31:37 »
Leuk project, zo'n 3700 in 1:22,5. De bachine ziet er veelbelovend uit (y)

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #39 Gepost op: 22 March 2011, 11:37:48 »
Wauw, dit is super gaaf. Als je nou slim bent, hou dan een lijst bij met gekochte en gebruikte materialen. Zo weet iemand anders wat de prijs zou kunnen zijn.

Ga vooral zo door, want het is prachtig (y) (y)

Gr,
Mathyn

Hoi Mathyn,

Ik heb een lijst bijgehouden met de gebruikte materialen, dus als iemand belangstelling heeft dan kunnen ze het via een PB opvragen.

Momenteel ben ik hard op zoek naar rond materiaal voor de verdere bouw

JP

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #40 Gepost op: 22 March 2011, 12:26:13 »
Momenteel ben ik hard op zoek naar rond materiaal voor de verdere bouw
Als het niet allemaal maagdelijk styreen moet zijn, bestaat de wereld voor 90% uit bruikbare stukjes ;D
Ik heb destijds voor mijn NS6700 allerlei materialen door elkaar gebruikt, zoals viltstiften verzagen als bufferhouders, afdekdopjes-voor-schroeven-in-de-kast als buffers, busje zoetjes in de ketel, afgezaagd handvat van een ouwe vijl als dom, etc.
Met een beetje fantasie is er veel mogelijk.


Succes, het wordt een flinke jongen zo te zien, erg leuk! Gaat hij ook rijden, of wordt het een stationair model?

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #41 Gepost op: 22 March 2011, 13:36:18 »
Hoi Bessel, bedankt voor je bruikbare tips, heb je soms ook een foto van de 6700 afgebouwd? hij zit er zo erg strak uit!

Het is wel de bedoeling dat mijn model gaat rijden maar voorlopig ben ik nog eerst met de afwerking bezig. De wielen worden door een cnc machine gemaakt en de wielbanden worden gedraaid.
De lengte inclusief tender is ongeveer 80 cm dus idd een aardig flinke machine.

Jp
« Laatst bewerkt op: 22 March 2011, 14:48:37 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #42 Gepost op: 22 March 2011, 14:01:14 »
Ja hoor, ik moest wel even een diep archief in, maar bij deze:

Eerste proefrit om het drijfwerk te testen


Later een winters ritje in de tuin...

Ik heb overigens (na het gronden met Alabastine spuitplamuur) eerst de hele loc matzwart gespoten en na het verder afbouwen met een kwast en rollertje het groen (Kleinspoor standgroen) aangebracht.

Succes met verder bouwen!
RETROBAHN A.G.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #43 Gepost op: 24 March 2011, 10:24:48 »
Leuk hoor om ook het werk van anderen te zien, ziet er ook mooi uit!
Ik hoop binnenkort weer verder te gaan bouwen want zo snel kom ik nog geen bruikbare spullen tegen.

JP
« Laatst bewerkt op: 24 March 2011, 10:35:20 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 op schaal 1:22,5 (LGB)
« Reactie #44 Gepost op: 25 March 2011, 16:52:00 »
Vandaag was ik op zoek naar een stukje bruikbaar materiaal voor de warmte-wisselaar, een maat wat standaard rond 5 mm in HO is, en wat denk je? omgerekend naar schaal 1:22.5 kwam ik uit op rond 19 (+-) laat ik nu een stukje PVC buis hebben van precies rond 19mm.
Deze moest er aan geloven dat hij de rest van zijn leven omgaat als een zogenaamde warmte-wisselaar.