Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Duurdere energieprijs en invloed op modelbouw aankopen.  (gelezen 27282 keer)

Gert1

• Gast
Re:Duurdere energieprijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #165 Gepost op: 16 March 2011, 13:19:02 »
Ik houd niet van methaan...

Ik vond je altijd al een kieskeurig mannetje!   :P   ;)

@ Marc en Henk: Bedankt/Tak voor de afbeeldingen.

mvg,
Gert

PS: @ Henk: Jouw onderschrift is ineens macaber actueel!   :-X

henk

• Online Online
« Reactie #166 Gepost op: 16 March 2011, 13:24:22 »
Jahaa en het was alleen maar jeugdsentiment.

http://www.youtube.com/watch?v=IHNNuPd0dHg

Dus hup, niet zeuren daar in Japan, hoed op en naar het strand.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 13:27:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #167 Gepost op: 16 March 2011, 14:00:07 »
Bas, voordat je nou nog eens zo stellig onzin poneert is het misschien wel handig om even te googlen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Benzinebon_1973.jpg en http://nl.wikipedia.org/wiki/Oliecrisis_van_1973

mvg,
Gert

De olieprijs is nu velen malen hoger we hebben 145 dollar gezien geloof ik.
Ze deden toen serieus amper wat eraan in de techniek geen electro aangedreven motoren (hybride) wat toen ook mogelijk was.
Geen zuinigere diesel motoren ontwikkelen is een kwetsie van afstellen.
Windmolens dachten ze niet eens aan.
Nee een mooie slurb CV ketel die maar 40% van het gas verbruikt en de rest gaat richting de rookgas.
Pas sinds 1993 zijn wij serieus bezig om energie terug te draaien en het Co2 uitstoot verminderen als wij dat eerder gedaan hadden...
Daar bedoel ik het mee.

En als je de Loonontwikkeling meerekent bijv gemiddelde of het min loon is die olieprijs nu helemaal extreem duur en toen een schijntje.

Autoloze zondag ? pffff
Waar blijven de benzine bonnen van 2011 dan ;D die wil ik ook wel :P Benzine kost nu 1,60 ongeveer ik wil ook subsidie  ;D :P
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 14:06:03 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #168 Gepost op: 16 March 2011, 14:06:20 »
Niet helemaal; vóór 1973 dacht men al na over isolatie in de bouw, vooral vanwege de hoeveelheid beschikbaar Nederlands gas. Na 1973 kwam de ontwikkeling van isolatie in een stroomversnelling en werd het al gauw standaard. Ik zie nog de televisiespotjes van Shell Thermoparels en andere isolatiemaatregelen (oa 'Ja maar hoe kom ik nou m'n huis in' ) voor me.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #169 Gepost op: 16 March 2011, 14:10:05 »
Niet helemaal; vóór 1973 dacht men al na over isolatie in de bouw, vooral vanwege de hoeveelheid beschikbaar Nederlands gas. Na 1973 kwam de ontwikkeling van isolatie in een stroomversnelling en werd het al gauw standaard. Ik zie nog de televisiespotjes van Shell Thermoparels en andere isolatiemaatregelen (oa 'Ja maar hoe kom ik nou m'n huis in' ) voor me.

Ja isolatie maar waarom deden ze pas heel laat volledig dubbelglas en volledig isolatie?
Ik zag zaterdag een huis uit 1984 (voormalig huurhuis) dat boven geen dubbelglas heeft...en dat dubbelglas beneden is slechts 2 dunne glazen plaatjes op elkaar.
Ik hoor ook welleens oude mensen zeggen die gaskachels lusten nogal wat gas dus we waren er zuinig mee (isoleren is toch goedkoper ???)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #170 Gepost op: 16 March 2011, 14:14:43 »
Nee een mooie slurb CV ketel die maar 40% van het gas verbruikt en de rest gaat richting de rookgas.
Je bent aan het overdrijven. Een CV ketel met 40% rendement is doodziek. De klassieke ketels zaten op ongeveer 75%.
Dus voordat je weer wat "feiten" rondslingert, misschien eerst even op de hoogte stellen van de echte feiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 16 March 2011, 14:16:34 »
Ach ja, andere tijden andere inzichten, andere prijzen, andere inkomensverhoudingen enz...
Vroegâh werd er alleen maar in de huiskamer gestookt, de slaapkamers waren gewoon onverwarmd....
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #172 Gepost op: 16 March 2011, 14:25:05 »
Marc, heel herkenbaar. Vroeger hadden wij een z.g. kamer ensuite, met schuifdeuren. In de zomer stonden die altijd open, maar in de winter gingen ze dicht. Afhankelijk van de windrichting zaten we de ene keer in de voorkamer, en de volgende week in de achterkamer. De kachel werd dan "even" omgezet naar de andere schoorsteen.
Dat is een situatie die we misschien weer gaan beleven, als de fossiele brandstoffen schaars worden. De fabrikanten van schuifdeuren gaan gouden tijden beleven. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #173 Gepost op: 16 March 2011, 14:30:59 »
@Bastaard, omdat de wensen en de eisen in de loop van de tijd flink zijn veranderd.
Voor wat betreft volkswoningbouw;
In het begin van de vorige eeuw sliepen de kinderen op zolder onder de kale dakpannen, als het sneeuwde woei het naar binnen.
- Na de oorlog werd de spouwmuur gemeengoed, evenals in totaal drie slaapkamers op de verdieping ( één ouderslaapkamer, één slaapkamer voor de meisjes en één slaapkamer voor de jongens) Ook deed de badkamer zijn intree. Moet je nagaan; niet meer één kraan in de keuken voor alle wateractiviteiten, maar twee! Dat zijn revoluties!
- In de loop van de zestiger-zeventiger jaren werd de betonvloer uitgevonden. Dus nooit meer een tochtende vloer die eens per 15 jaar vervangen moest worden vanwege houtrot. Geweldig. Toen kwam de centrale verwarming in opkomst, zodat ook de kamers op de verdieping (én de badkamer) verwarmd konden worden. Kinderen konden opeens hun huiswerk op hun kamer maken in plaats van allemaal aan dezelfde keukentafel.
Die ruimere invulling van het begrip slaapkamer werd natuurlijk volop benut, tot vandaag toe. Zodanig dat het woord 'slaapkamer' voor de ruimte waar een bed staat, de activiteiten niet meer dekt.

Allemaal uitvindingen die het volk ten goede kwamen. En de gasbel was net aangeboord, dus alle huishuidens kregen een gasaansluiting. Op die manier was de luxe van een schoon en warm huis opeens voor iedereen bereikbaar! Dat is nu niet meer voor te stellen. Isolatie was geen optie; iedereen genoot van de weelde van het alom verkrijgbare gas. Waarom isoleren als er toch genoeg is? Waarom zuinige auto's bouwen als er plenty benzine is?

Met het uitbreken van de energiecrisis moest dubbel glas (in grote oplages) nog worden uitgevonden, toen vrij kort daarna de prijs van energie weer sterk daalde dacht men minder aan 'besparing op energie' dan aan 'afhankelijk zijn van import van energie'. En wij hadden de gasbel toch  (y) . Waarom zorgen maken.... ::)
groet Gert

Gert1

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: 16 March 2011, 14:35:20 »
Autoloze zondag ? pffff
Waar blijven de benzine bonnen van 2011 dan ;D die wil ik ook wel :P Benzine kost nu 1,60 ongeveer ik wil ook subsidie  ;D :P

:o

Het valt om de drommel niet mee he? Als je nou eerst eens even goed leest wat er zoal gebeurde in de jaren '70 rondom de energiecrisis!
Die bonnen waren verdorie geen subsidie, nee die bonnen beperkten in feite je mobiliteit! Slecht met die bonnen mocht je nog benzine tanken.
Dacht je dat je ze cadeau kreeg of zo?

Dus voordat je weer wat "feiten" rondslingert, misschien eerst even op de hoogte stellen van de echte feiten.

Je haalt me de woorden uit de mond Klaas. Maar of Bas het begrijpt? Ben bang van niet, want als er benzine in je aderen stroomt tast dat kennelijk de hersenen aan...    :-X

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 14:37:03 door Gert van den Heuvel »

Gert1

• Gast
« Reactie #175 Gepost op: 16 March 2011, 14:38:36 »
Die ruimere invulling van het begrip slaapkamer werd natuurlijk volop benut, tot vandaag toe. Zodanig dat het woord 'slaapkamer' voor de ruimte waar een bed staat, de activiteiten niet meer dekt.

Bijkomend voordeel van die verwarmde slaapkamers was en is dat menig modelbaan een goed onderkomen heeft gekregen!   (y)

mvg,
Gert

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #176 Gepost op: 16 March 2011, 14:41:56 »
 ;D Je hebt het weer helemaal on-topic gekregen Gert!  (y)

Maar inderdaad, dat heeft de ontwikkeling van deze hobby als speeltreintje-op-het-kleed tot modelspoorbaan mogelijk gemaakt.
groet Gert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #177 Gepost op: 16 March 2011, 14:49:21 »
Bijkomend voordeel van die verwarmde slaapkamers was en is dat menig modelbaan een goed onderkomen heeft gekregen! 
Och, ik heb me daar vroeger nooit door laten weerhouden. Ik sliep samen met mijn broertje op de onverwarmde zolder. Daar stond ook onze spoorbaan, en daar werkten we zomer en winter aan. Geen verwarming, geen airco. Gewoon je persoonlijke isolatie aanpassen aan de omstandigheden. Je wist gewoon niet beter, het was bij iedereen zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Online Online
« Reactie #178 Gepost op: 16 March 2011, 14:53:13 »
Marc, heel herkenbaar. Vroeger hadden wij een z.g. kamer ensuite, met schuifdeuren. In de zomer stonden die altijd open, maar in de winter gingen ze dicht. Afhankelijk van de windrichting zaten we de ene keer in de voorkamer, en de volgende week in de achterkamer. De kachel werd dan "even" omgezet naar de andere schoorsteen.
Dat is een situatie die we misschien weer gaan beleven, als de fossiele brandstoffen schaars worden. De fabrikanten van schuifdeuren gaan gouden tijden beleven. 8)

Dat doen ze al lang. 30 jaar geleden werden de schuifdeuren massaal uit oude woningen gesloopt en nu is het plaatsen van een nieuwe en suite in precies dezelfde huizen gouden handel. 10.000 euro voor alleen een nieuwe en suite is doodnormaal.
In mijn huis zit de oude en suite er nog in. Ik begrijp wel waarom mensen ze eruit haalden. Het neemt veel ruimte in beslag en je hebt er helemaal niks aan, behalve dat dergelijke 'authentieke details' goed is voor de waarde van het pand.  :P

De houten vloeren gaan trouwens al 80 jaar mee Gert.  ;D

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #179 Gepost op: 16 March 2011, 21:38:29 »
Je bent aan het overdrijven. Een CV ketel met 40% rendement is doodziek. De klassieke ketels zaten op ongeveer 75%.

Ja je hebt inderdaad gelijk ik dacht dat die antieke jaren 60/70 ketels gigantisch veel zopen want die rookgas was altijd pokke heet