Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door VAM65
Vandaag om 07:46:56
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:55:55
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Duurdere energieprijs en invloed op modelbouw aankopen.  (gelezen 28747 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #60 Gepost op: 06 March 2011, 13:20:05 »
Iedereen in Nederland heeft die keuze, Dirk.
Alleen het omslagpunt gaat sneller richting auto naarmate voor jouw reispatroon het ov minder geschikt wordt en je dus meer afhankelijk bent van taxi's leenauto's.


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #61 Gepost op: 06 March 2011, 14:04:30 »
11 jaar oude smart a 16000 euro toen = 1450 euro op jaarbasis tot nu toe (jaja, nieuw gekocht). Onderhoud is 300 euro per jaar, apk 25. Belasting is 192 en verzekering 120 per jaar.

Vaste kosten: net 2 mille jaarlijks.

Ander voorbeeld: Ford Transit oldtimer 8 jaar geleden aangeschaft voor 4000, geeft 500 op jaarbasis: Onderhoud 200, apk 50, verzekering 120. Dat maakt 870 euro.

Ok, ok, het zijn heel simpele berekeningen en ik heb vast niet alles meegenomen. En ik ben ook niet representatief. Door mijn werktijden is het overigens ook onmogelijk om met OV op m'n werk te komen...

De kosten zijn hoog op het moment dat je een nieuwe auto aanschaft. Maar als ik kijk naar mij 30 collega's, zijn er misschien 5 die af en toe een nieuwe auto aanschaffen. De rest rijd in auto's van 5-15 jaar oud. Dat scheelt ook al.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #62 Gepost op: 06 March 2011, 14:16:15 »
Iedereen in Nederland heeft die keuze, Dirk.
Alleen het omslagpunt gaat sneller richting auto naarmate voor jouw reispatroon het ov minder geschikt wordt en je dus meer afhankelijk bent van taxi's leenauto's.
Natuurlijk heeft iedereen de keuze of hij/zij een auto wil. Maar, als je werk van je verlangt dat je 's morgens om 6.30 aanwezig bent en de eerste bus vanuit je woonplaats om 6.46 vertrekt, wat dan? In plaatsen waar het OV beter geregeld is (steden bijvoorbeeld), dan ligt de zaak toch iets anders dan op het platteland, denk ik.

@ stig: 300 euro per jaar voor onderhoud lijkt me wel heel laag. Misschien als je enkel kleine beurten laat uitvoeren en nog nooit een slijtagedeel hebt moeten vervangen (banden, uitlaat, remmen...)?
Groetjes, Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #63 Gepost op: 06 March 2011, 14:30:49 »
@ stig: 300 euro per jaar voor onderhoud lijkt me wel heel laag. Misschien als je enkel kleine beurten laat uitvoeren en nog nooit een slijtagedeel hebt moeten vervangen (banden, uitlaat, remmen...)?

Heeft maar 2 dealerbeurten in garantieperiode gehad (kleine en grote), rest doe ik zelf. Wij kopen auto's altijd om helemaal op te rijden, dus dealer stempeltjes voor de verkoop hoef ik niet. Ja, de eerste uitlaat zit er nog onder. Kan er ook niks aan doen. Remblokken en schijven zijn vervangen inderdaad, net als 4 banden. Maar dat kost geen drol man. En is gemakkelijk zelf te doen. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #64 Gepost op: 06 March 2011, 15:04:37 »
Voorbeeldje: ik woon in een dorp met circa 25000 inwoners. Om een dorp van vergelijkbare grootte dat 9km verderop aan dezelfde provinciale weg ligt per OV te bereiken, kost de snelste (!) verbinding (trein en bus) ruim twee uur. Wandelen is sneller en voordeliger...
Kijk, en voor zo'n flutafstandje pak ik dan de fiets. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #65 Gepost op: 06 March 2011, 15:12:56 »
@stig: als je zelf wat kunt doen, is dat zeker een voordeel. Remschijf zal rond de 50 euro p/st (ex BTW zijn), rembloksetje ongeveer 65? Wat banden voor een Smart kosten, daarvan heb ik geen idee.
Een auto oprijden is inderdaad het voordeligst, zelf hebben we ook slechts tweedehands'jes. Omdat we nu sinds bijna drie weken een zoontje hebben, is mijn polo van 1990 ingeruild voor een station van iets recentere datum :-)

Van de verbruikscijfers die Bastaard een stuk terug noemde, kunnen we trouwens slechts dromen. We rijden echt geen Hummer en we letten toch echt wel op het verbruik...
Groetjes, Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #66 Gepost op: 06 March 2011, 15:44:21 »
@stig: als je zelf wat kunt doen, is dat zeker een voordeel. Remschijf zal rond de 50 euro p/st (ex BTW zijn), rembloksetje ongeveer 65?

Ik zie dat je op hbase aan het shoppen bent geweest.  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #67 Gepost op: 06 March 2011, 15:46:56 »
In plaatsen waar het OV beter geregeld is (steden bijvoorbeeld), dan ligt de zaak toch iets anders dan op het platteland, denk ik.

De woonplaats is ook een keuze.

Maar de meeste Nederlanders - ook die buiten de Randstad - wonen in flink verstedelijkte gebieden en dan is een combinatie van een NS-kortingskaart plus een abonnementje op Greenwheels of zoiets, in veel gevallen verreweg de meest doelmatige manier van reizen. Kun je alleen al voor de bedragen die Ewout noemt, heel wat kilometers maken, en dat zonder gedoe met onderhoud.
Heb ik het niet over de complicaties die werk en de bijbehorende vergoedingen met zich meebrengen, hoewel ook daarin meer keuzes zitten dan mensen vaak willen toegeven.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #68 Gepost op: 06 March 2011, 16:31:29 »
In 2001 2e hands (1 maand oud, 1200 km op de teller)een bestelbus gekocht voor f 30.000,-- zeg maar (€ 14.000)( (nieuw f 40.000,--)

Dus tot nu toe:
afschrijving per jaar: € 1400.--
belasting € 1120.--
verzekering € 600,--
reparaties/apk nu gemiddeld € 885.-- per jaar.
Diesel: 50.000 /13 *€1.40 (laat ik het hoog houden over 10 jaar) € 5385,--

Totaal: € 9390,-- per jaar.

Vergoeding 45.000 * € 0,24 (netto) = € 10.800

Dus autorijden levert mij € 1410.-- per jaar op.
Wie zegt er dat autorijden duur is?  ;D ;D ;D

O ja, en in de eerste jaren betaalde ik bijna geen belasting voor dat ding en de dieselprijs is in die 10 jaar natuurlijk ook geen € 1,40 geweest.
En inderdaad, 50.000 km maal 10 jaar is (bijna) 500.000 km op de teller!

Edit:[ Dus ik koop er geen treintje minder om  :D]
René

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #69 Gepost op: 06 March 2011, 17:30:01 »
Iedereen in Nederland heeft die keuze, Dirk.
Dat is dus niet waar. Maar dat heb ik al eerder uitgelegd.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #70 Gepost op: 06 March 2011, 18:18:16 »
Tuurlijk wel, het is een waardeloze keuze, maar toch een keuze.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #71 Gepost op: 06 March 2011, 18:47:14 »
Het is een keuze. Voor mij betekent het alternatief (geen auto) dat ik circa twee derde van mijn inkomen in moet leveren. Dat is inderdaad een keuze.

Stig, Hubertus, wat zouden jullie doen?

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #72 Gepost op: 06 March 2011, 18:57:37 »
Ander werk zoeken.  ;D Ik wil geen baan waar ik afhankelijk ben van een auto. En dat heeft er weer mee te maken dat er periodes zijn dat ik door lichamelijke ongemakken zelf geen auto kan rijden. En in die periodes kom ik toch overal waar ik moet zijn. Niet altijd ideaal, soms een stuk met een taxi, maar ik kom er altijd wel.

Neemt niet weg, dat ik iedereen zijn auto gun en absoluut de voordelen van een auto zie. Maar puur financieel gezien is het in het algemeen niet de meest verstandige keus om zo'n ding aan te schaffen.

Huub

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #73 Gepost op: 06 March 2011, 18:58:45 »
Mijn werk vind ik veel te leuk.  (y)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re:Duurdere energie prijs en invloed op modelbouw aankopen.
« Reactie #74 Gepost op: 06 March 2011, 19:02:36 »
Nog een rekensommetje:

Betaalde BTW aanschaf auto: € 4790.00
Belasting over vergoeding: 450.000 km * € 0.05= € 22.500,--
wegenbelasting: € 11.200,--
BTW reparaties, APK etc. € 1413,--
Accijns & BTW diesel: € 24.230,--

Totaal: € 64.133,--

Kosten Betuweroute: € 4.700.000.000,-- , lengte 158 km.

4.700.000.000/ 64.133= 73285

158.000 / 73285 = 2,15

Oftewel mijn auto heeft ook nog eens 2,15 meter betuweroute opgeleverd!  ;D ;D ;D
René