Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Terschellinger Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:08:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door NL-modelspoor
Vandaag om 16:06:03
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:43:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:58:30
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 14:49:52
Wat herkent AI van onze hobby? door Hans GJ
Vandaag om 14:36:38
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 14:10:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: Engelse baan  (gelezen 13789 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Engelse baan
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2011, 15:51:16 »
De Bulleid Pacifics waren loks die tijdens WW2 ontworpen zijn door en voor de Southern Railways, en reden rond in het zuiden van Engeland. Rijtuigen die je ervoor kunt kopen zijn o.a. de Pullmann rijtuigen (die mooie met lampjes), Mk1's in Crème-rood, en later in maroon of groen, of zelfs in de crème-bruine uitvoering van de Western Region. Let op: koop Mk1's alleen van Bachmann, die van Hornby zijn een stuk minder mooi. Sinds een paar jaar zijn er ook nog de mooie Maunsell rijtuigen van Hornby in crème-rood of later in het BR groen. Er zijn ook nog de Bulleid rijtuigen van Bachmann. Dat zijn nette rijtuigen, maar nu enigszins gedateerd qua detail.

De diesel is een Class 40. Die kwam in alle regio's voor, al was hij vrij zeldzaam in de Southern en Western regions, d.w.z. in de regio's van de voormalige Southern resp. Great Western Railway. Een trein met Mk1's zal goed bij hem passen in de kleuren crème-rood en later maroon, en voor de S en W regions groen resp. crème-bruin. Afhankelijk van op welk traject hij reed zal de Class 40 ook te zien zijn geweest met pre-BR rijtuigen zoals de ex-LNER Gresleys (Hornby, wel de nieuwe versie kopen, de dure dus), Staniers (Hornby, de nieuwe versie is duur maar mooi), de oude maar nog steeds acceptabele ex-LMS rijtuigen van Bachmann, diverse ex-GWR rijtuigen van Hornby of Bachmann (de nieuwe Hawksworth rijtuigen van Hornby zijn het mooist, daarna de Collett rijtuigen van Bachmann, de overige van Hornby zijn acceptabel maar minder van kwaliteit en ook van prijs)

Achter beide loks kun je goederentreinen laten rijden met BR uitvoeringen van de wagons, dus niet de  kleurrijke private owner wagons, want die bestonden na de oorlog nagenoeg niet meer en als ze er in de eerste 10-15 jaren na de oorlog nog waren, dan waren ze al of niet slordig overgeschilderd, en rotte planken, die vervangen waren, waren in het geheel niet geschilderd. Er zijn fitted en unfitted treinen, d.w.z. met of zonder doorlopende lucht- of beter gezegd meestal vacuumremmen. De unfitted treinen hadden soms meerdere remwagens nodig om te helpen bij het remmen. Ik neem aan dat er achteraan een fitted trein ook een remwagen meereed, om de guard te vervoeren. De guard was in feite de baas van de trein. In principe geldt dat een grijze wagon unfitted was en een in bauxite fitted, al schijnt die regel niet 100% op te gaan.

In het algemeen geldt, dat rijtuigen na 1948 eerst nog een tijdje in hun omgenummerde regionale uitmonstering (ex-LNER - teak, ex-LMS - maroon, ex-GWR - crème-bruin, ex-SR - groen) rondreden, voordat ze in de corporate crème-rode BR uitvoering omgeschilderd werden. Rond 1956 werd besloten om alles in het maroon over te schilderen, maar dat gebeurde natuurlijk niet in 1 dag. Rond 1960 kregen rijtuigen in de Southern en Western region weer hun eigen pre-BR kleuren, nl. groen resp. crème-bruin. Ook dat is was niet in 1 dag allemaal geregeld.

De Class 108 DMU (Diesel Multiple unit) kwam in alle regio's van BR voor, behalve in de Southern region. Op latere leeftijd kwam hij daar wel voor, al weet ik niet of hij toen nog groen was.

Welkom in de rijke historie van het Britse spoor. Over deze onderwerpen zijn hele boekenkasten volgeschreven.

Leen.

P.S. Nu ik dit allemaal opgeschreven heb realiseer ik me pas dat je een baan in spoor N gaat maken. De bovenstaande door mij genoemde rijtuigen en merken zijn natuurlijk allemaal in spoor 00. Als je kijkt wat er verkrijgbaar is voor N, dan zul je veel, maar helaas niet alle, dezelfde rijtuigen weer tegenkomen bij Graham Farish en Dapol.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 16:22:35 door Stoomboy. Reden: P.S. »

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2011, 21:13:33 »
Weer heel veel informatie,

ik ga me eerst concentreren op de besturing. Als ik de eerste locs ga aanschaffen zal ik zeker terugkomen met vragen over mogelijke combinaties.

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #17 Gepost op: 24 March 2011, 16:19:46 »
Inmiddels weer een paar stappen verder. Ik heb de spullen van rosoft binnen gekregen en de rails van hattons. De multimaus is verbonden met de computer en met koploper. 

Ik heb een oefen ovaal gemaakt van 200 cm X 60 cm met een inhaalspoor.

Er moeten nog bezetmelders en blokken gemaakt worden, eerst maar eens meer gaan verdiepen in koploper.


Ik wil een beetje Noord-Engeland gaan uitbeelden rond 1960 (era 5 volgens Hattons)

Ongeveer zoals dit:
http://www.visitcumbria.com/carlset/dent-station.htm


Nu ben ik ook toe aan mijn eerste trein!! En ik zit te denken aan deze:



Er zit een stekker in voor een decoder, dus ik kan er zelf een goede decoder bij zoeken.

Frank.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Engelse baan
« Reactie #18 Gepost op: 25 March 2011, 11:14:55 »
Dat plaatje in de link is van Dent Station aan de Settle & Carlisle lijn, een van de mooiste spoorwegen in Engeland.

Hornby brengt komend jaar toevallig Dent Station voor spoor N uit:

http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx

Dat komt dan weer mooi uit!

Leen.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2011, 21:15:43 »
Dat komt inderdaad mooi uit Leen, Dent station met op de achtergrond dent head viaduct!



De trein is besteld en ik begin langzaam aan iets van terugmelders en blokken te begrijpen.

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2011, 21:38:42 »
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is :(

http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re:Engelse baan
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2011, 23:09:49 »
Frank,

Die class 108 lijkt mij een goede keuze.

Andere diesellocs die daar goed bij passen zijn:
  • class 20
  • class 24
  • class 25
  • class 37
  • class 40
  • class 44
  • class 47
Allen in groen met of zonder geel front.

De omgeving Dent blijft indrukwekkend. Ik moet er nog eens een foto met zon maken. Garsdale is wellicht nog leuker.

Groeten,
Werner



frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #22 Gepost op: 27 March 2011, 08:05:34 »
Mooie foto's Werner (y)

Kom je vaak in Engeland?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Engelse baan
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2011, 11:32:37 »
Citaat
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is Sad

Sorry Frank, ik had op N gauge geselecteerd en kreeg toen toch het 00 station. Dat hebben ze al eerder uitgebracht en ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een in N zou komen.
Ik hou het wel in de gaten en post het indien er nieuws komt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 11:34:45 door Stoomboy »

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #24 Gepost op: 28 March 2011, 15:02:36 »
Maakt niet uit Leen, ik vind het leuk dat je meedenkt en zoekt!

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #25 Gepost op: 01 April 2011, 17:44:03 »
En hier is hij dan, mijn eerste Engelse trein:





Hij heeft zijn eerste analoge rondjes gereden (de decoder is onderweg). Hij heeft wisselende front en sluitverlichting en een verlicht display. Behalve dat er in het motor gedeelte een decoder stekker zit, is er ook een stekker in het motorloze gedeelte. Is dit voor de front/sluitverlichting bij digitaal gebruik?

Frank.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Engelse baan
« Reactie #26 Gepost op: 01 April 2011, 19:05:52 »
De 2 rijtuigen zullen niet electrisch doorverbonden zijn, waardoor je in het motorloze rijtuig een functiedecoder nodig hebt om de verlichting aan te sturen.

Mooie aanwinst trouwens.

Leen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Engelse baan
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2011, 11:58:13 »
Hoi, Frank

Wat voor omgeving ga je bouwen??
Zo'n Brits havenplaatsje zoals in Cornwall tussen de rotsen is wel leuk om te maken. Fabriekje bij de haven, heb je ook iets te vervoeren.
Vissersbootjes in de haven. :D

Ben Benieuwd.

Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #28 Gepost op: 03 April 2011, 17:29:41 »
Koen, het wordt waarschijnlijk Dent station en Dent head viaduct.

Ik ben wel een beetje aan het twijfelen :-\ De DMU 108 begon analoog erg slecht te rijden.Ik heb inmiddels een Kuhn n025 decoder geplaatst en daar werd het niet beter van. Na het uitsluiten van een aantal dingen kwam ik er achter dat het aan de stroomopname bij de wielen ligt. Na het verbuigen van het één en ander en het opnieuw in laten lopen rijdt de trein inmiddels weer goed. De motorwagen heeft echter maar aan één draaistel stroomopname. En dit zorgt er nog steeds voor dat zo nu en dan bij het vanuit stilstand wegrijden haperingen optreden.

De motorloze wagen heeft wel aan beide wielstellen stroomopname. Een oplossing zou dus kunnen zijn stroomvoerende koppelingen.

Echter het vertrouwen is een beetje weg, daarbij komt dat spoor N toch wel zeer klein is om dingen aan te passen. Dus ik zit te denken om over te gaan op 00. In het kader van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik ga daar wel de tijd voor nemen en ondertussen me verdiepen in koploper. Daarbij zal ik dan gebruik gaan maken van het spul dat ik heb en dan van de winter de beslissing nemen.

Het digitale rijden en het uitzoeken en proberen van het één en ander is wel erg leuk en smaakt naar meer ;)

Frank.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2011, 17:31:41 door frank3 »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • class 37 Fan
Re:Engelse baan
« Reactie #29 Gepost op: 03 April 2011, 17:42:32 »
ik kan je van harte 00 spoor aanbevelen (y) dent station heb ik
al van de skaledale east collectie ;D is erg mooi,en bovendien
is er ontiegelijk veel verkrijgbaar in 00 tov N (y)
« Laatst bewerkt op: 03 April 2011, 17:44:46 door british rail adept »
British Rail diesel Fan