BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: frank3 op 04 maart 2011, 12:36:32
-
Ik ben van plan een Engelse N baan te maken. Het enige wat ik heb is de tafel (270 cm x 122 cm):
(http://img708.imageshack.us/img708/4038/dsc8495mediumsmall.jpg) (http://img708.imageshack.us/i/dsc8495mediumsmall.jpg/)
De baan wordt digitaal en ik wil daarvoor de volgende spullen gaan gebruiken:
Multimaus, componenten van Rosoft en Koploper.
Ik wil de rails van Peco gaan gebruiken (code 55).
En waarschijnlijk rollend materiaal van Graham Farish.
Het eerste wat ik wil doen is een testbaantje maken, en hiermee proberen vertrouwd te raken met het digitale gebeuren.
Ik heb al wat rails en dergelijke besteld bij Hattons Model Railways. Verder moet ik alles nog hebben en dat zal ik langzaam gaan opbouwen.
Frank.
-
Succes met de bouw. Engels vind ik leuk (maar dan wel modern ;)).
Groeten,
Bart
-
Ik ben heel benieuwd.
Ga je modern, stoom of allebei laten rijden?
Leen.
-
Ik heb me daarin nog niet heel erg verdiept, maar ik denk het één en ander rond 1960. Dan kan ik stoom en oude diesels combineren. Bovendien is 1960 een goed jaar :)
Ik heb me nog niet verdiept in baanplan, thema of plaats. Ik wil eerst het digitale gedeelte onder de knie krijgen.
Ik denk dat er op dit forum genoeg anglofielen zitten die me later met ideeën willen helpen.
Frank.
-
Frank,
Ook ik wilde in 2007 starten met een engelse baan maar ben daar gedurende de bouw toch van afgestapt. Niet omdat er geen rollend materieel te vinden was maar ik had moeite om scenery te verkrijgen. Met name de engelse stations en huisjes. Heb jij inmiddels beeld daarbij tips, winkels?
gr. Edwin
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html)
-
Jemmer dat er ermee gestopt bent, want er is best veel te koop, zowel kant en klaar als in kitvorm.
Op deze site is er het een en ander voor huisjes en stations voor spoor N te vinden:
http://www.ehattons.com/stocklist/productsbyscale.aspx?ScaleID=2 (http://www.ehattons.com/stocklist/productsbyscale.aspx?ScaleID=2)
Verder zijn er nog bouwplaten zoals van Metcalfe:
http://www.metcalfemodels.com/acatalog/N_Kits.html (http://www.metcalfemodels.com/acatalog/N_Kits.html)
Hornby maakt veel van de kant en klare 00 huisjes ook in de Little End range voor spoor N.
Voor de scratchbuilder zijn er bouwmaterialen van Slaters en South Eastern Finecast, en er zijn tegenwoordig websites waarvan je zelf complete muren en gebouwen kunt downloaden en uitprinten, zoals Scalescenes:
http://www.scalescenes.com/ (http://www.scalescenes.com/)
Er is ook nog van alles op Ebay te vinden voor de liefhebber.
Leen.
-
Frank,
Ook ik wilde in 2007 starten met een engelse baan maar ben daar gedurende de bouw toch van afgestapt. Niet omdat er geen rollend materieel te vinden was maar ik had moeite om scenery te verkrijgen. Met name de engelse stations en huisjes. Heb jij inmiddels beeld daarbij tips, winkels?
gr. Edwin
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html)
Kijk eens hier bij de Engelse webshop Rails of Sheffield heeft heel wat N scenery.
http://railsofsheffield.com/category/jjp0-jjm0-jjs3-jjc12.aspx (http://railsofsheffield.com/category/jjp0-jjm0-jjs3-jjc12.aspx)
Groeten Ben.
-
Allen ( sorry Frank dat ik je draadje ff misbruik.... (y) ),
Bedankt voor de links voor britse scenery! Er gaat een wereld voor me open.
gr. Edwin
-
Edwin ga zo door ;) Krijg ik ook een hoop informatie (y)
Frank.
-
Inmiddels een multimaus op de kop getikt :)
(http://img339.imageshack.us/img339/2633/dsc8497medium.jpg) (http://img339.imageshack.us/i/dsc8497medium.jpg/)
En een ringleiding gemaakt.
(http://img684.imageshack.us/img684/3996/dsc8499medium.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/dsc8499medium.jpg/)
(http://img806.imageshack.us/img806/5107/dsc8498medium.jpg) (http://img806.imageshack.us/i/dsc8498medium.jpg/)
Nu is het wachten op de rails en wissels zodat ik een proefbaantje aan kan leggen.
Ik heb nog wel een railaansluitstekkertje nodig. (het stekkertje wat in de versterker komt). Weet iemand waar ik dat kan halen?
Frank.
-
Ik zit zo nu en dan alvast na te denken over tijdstippen enzo.
wat me op het moment het meest aanspreekt is "era 5". Dit is rondom 1960. Toen reden er rond:
Stoomlocomotieven
(http://img607.imageshack.us/img607/6570/3723021.jpg) (http://img607.imageshack.us/i/3723021.jpg/)
Diesels
(http://img5.imageshack.us/img5/2678/371177a27384qty11.jpg) (http://img5.imageshack.us/i/371177a27384qty11.jpg/)
en diesel multiple units
(http://img3.imageshack.us/img3/5055/37188621062qty11.jpg) (http://img3.imageshack.us/i/37188621062qty11.jpg/)
foto's van de website van ehattons
Zijn er mensen die mee willen denken over bijvoorbeeld wagons achter deze locs en over de streek waar ze voorkomen?
Frank.
-
Hoi Frank,
De stoomlocomotief is de Rebuilt Bulleid Merchant Navy Pacific. Op deze foto (http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=247091) kun je zien welke passagierwagons er achter horen. Het ding rijdt overigens nog steeds rond als museumstuk.
De SR Merchant Navy class (http://en.wikipedia.org/wiki/SR_Merchant_Navy_class), of eigenlijk de 21C1 class, is oorspronkelijk van de Southern Railways. Kwam dus vooral in zuid Engeland voor.
De Diesel is volgens mij een Class 44 (http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_44), ook van de voormalige Southern Railways. De Class 108 (http://en.wikipedia.org/wiki/Class_108) DMU's hebben van 1958 tot ongeveer 1990 vooral in de buurt van Londen gereden, dus ook redelijk zuidelijk ;)
-
Hallo Frank,
Qua rijtuigen zit je in Era 5 het beste met Mk1's in Maroon of groene kleurstelling (de laatste indien je voor de Southern Railway gaat).
Wat betreft goederenwagens waren standaard open bakwagens en gesloten wagens de meest voorkomende. Zoals bijvoorbeeld deze (http://www.bachmann.co.uk/image_box.php?image=images1/farish/377-227B.jpg&cat_no=377-227B&info=0&width=450&height=274), deze (http://www.bachmann.co.uk/image_box.php?image=images1/farish/377-078A.jpg&cat_no=377-078A&info=0&width=450&height=238) of deze (http://www.bachmann.co.uk/image_box.php?image=images1/farish/373-703.jpg&cat_no=373-703&info=0&width=450&height=307). Goederen in die tijd waren ook vaak voorzien van een zogenaamde brake van (http://www.bachmann.co.uk/image_box.php?image=images1/farish/377-525C.jpg&cat_no=377-525C&info=0&width=500&height=269) aan het einde van de trein bij gebrek aan een doorgaande rem. Met het Era-systeem van Bachmann/Graham Farish zou je een goede keus moeten kunnen maken.
Kijk voor inspiratie over treinsamenstellingen ook eens naar andere modelbanen zoals:
Combwich (http://www.flickr.com/photos/nevardmedia/sets/72157612021478403/?page=2)
Westford (http://www.westfordmodellers.co.uk/) (klik op photo gallery)
Penhallick (http://www.penhallick.co.uk/photos_ssf.html)
Wiveliscombe (http://www.tauntontrains.co.uk/WIVI-GALLERY.htm)
Groeten,
Werner
-
Bedankt Johan en Werner,
als ik het goed begrijp zal ik grofweg een keuze moeten maken tussen noordelijk en zuidelijk.
Dit kwam ik ook nog tegen:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?app=gallery&module=user&user=10169&do=view_album&album=1376&sort_key=idate&order_key=DESC&prune_key=*&st=0
Voorlopig ga ik eerst nog bezig met een proefbaan.
De tafel is er, de multimaus is er en de computer met Koploper is er.
Ik heb flexrails code 55 en wat wissels besteld. Ik moet nog hebben de onderdelen die tussen de multimaus en de computer komen (rosoft)
Daarna zal ik pas treinen aanschaffen, dus ik kan de keuze nog even uitstellen.
Frank.
-
Als je wagons zoekt van rond die periode kun je zelfs private
owner wagons gebruiken,die werden destijds nog gebruikt
even als bauxite bruine goederen wagons en grijze wagons van de br (y) voor mij is het blad BRITISH RAILWAY MODELLING van grote inspiratie dit blad heeft vaak leuke verslagen van modelbanen ;) bovendien is het blad goed verkrijgbaar.
-
De Bulleid Pacifics waren loks die tijdens WW2 ontworpen zijn door en voor de Southern Railways, en reden rond in het zuiden van Engeland. Rijtuigen die je ervoor kunt kopen zijn o.a. de Pullmann rijtuigen (die mooie met lampjes), Mk1's in Crème-rood, en later in maroon of groen, of zelfs in de crème-bruine uitvoering van de Western Region. Let op: koop Mk1's alleen van Bachmann, die van Hornby zijn een stuk minder mooi. Sinds een paar jaar zijn er ook nog de mooie Maunsell rijtuigen van Hornby in crème-rood of later in het BR groen. Er zijn ook nog de Bulleid rijtuigen van Bachmann. Dat zijn nette rijtuigen, maar nu enigszins gedateerd qua detail.
De diesel is een Class 40. Die kwam in alle regio's voor, al was hij vrij zeldzaam in de Southern en Western regions, d.w.z. in de regio's van de voormalige Southern resp. Great Western Railway. Een trein met Mk1's zal goed bij hem passen in de kleuren crème-rood en later maroon, en voor de S en W regions groen resp. crème-bruin. Afhankelijk van op welk traject hij reed zal de Class 40 ook te zien zijn geweest met pre-BR rijtuigen zoals de ex-LNER Gresleys (Hornby, wel de nieuwe versie kopen, de dure dus), Staniers (Hornby, de nieuwe versie is duur maar mooi), de oude maar nog steeds acceptabele ex-LMS rijtuigen van Bachmann, diverse ex-GWR rijtuigen van Hornby of Bachmann (de nieuwe Hawksworth rijtuigen van Hornby zijn het mooist, daarna de Collett rijtuigen van Bachmann, de overige van Hornby zijn acceptabel maar minder van kwaliteit en ook van prijs)
Achter beide loks kun je goederentreinen laten rijden met BR uitvoeringen van de wagons, dus niet de kleurrijke private owner wagons, want die bestonden na de oorlog nagenoeg niet meer en als ze er in de eerste 10-15 jaren na de oorlog nog waren, dan waren ze al of niet slordig overgeschilderd, en rotte planken, die vervangen waren, waren in het geheel niet geschilderd. Er zijn fitted en unfitted treinen, d.w.z. met of zonder doorlopende lucht- of beter gezegd meestal vacuumremmen. De unfitted treinen hadden soms meerdere remwagens nodig om te helpen bij het remmen. Ik neem aan dat er achteraan een fitted trein ook een remwagen meereed, om de guard te vervoeren. De guard was in feite de baas van de trein. In principe geldt dat een grijze wagon unfitted was en een in bauxite fitted, al schijnt die regel niet 100% op te gaan.
In het algemeen geldt, dat rijtuigen na 1948 eerst nog een tijdje in hun omgenummerde regionale uitmonstering (ex-LNER - teak, ex-LMS - maroon, ex-GWR - crème-bruin, ex-SR - groen) rondreden, voordat ze in de corporate crème-rode BR uitvoering omgeschilderd werden. Rond 1956 werd besloten om alles in het maroon over te schilderen, maar dat gebeurde natuurlijk niet in 1 dag. Rond 1960 kregen rijtuigen in de Southern en Western region weer hun eigen pre-BR kleuren, nl. groen resp. crème-bruin. Ook dat is was niet in 1 dag allemaal geregeld.
De Class 108 DMU (Diesel Multiple unit) kwam in alle regio's van BR voor, behalve in de Southern region. Op latere leeftijd kwam hij daar wel voor, al weet ik niet of hij toen nog groen was.
Welkom in de rijke historie van het Britse spoor. Over deze onderwerpen zijn hele boekenkasten volgeschreven.
Leen.
P.S. Nu ik dit allemaal opgeschreven heb realiseer ik me pas dat je een baan in spoor N gaat maken. De bovenstaande door mij genoemde rijtuigen en merken zijn natuurlijk allemaal in spoor 00. Als je kijkt wat er verkrijgbaar is voor N, dan zul je veel, maar helaas niet alle, dezelfde rijtuigen weer tegenkomen bij Graham Farish en Dapol.
-
Weer heel veel informatie,
ik ga me eerst concentreren op de besturing. Als ik de eerste locs ga aanschaffen zal ik zeker terugkomen met vragen over mogelijke combinaties.
Frank.
-
Inmiddels weer een paar stappen verder. Ik heb de spullen van rosoft binnen gekregen en de rails van hattons. De multimaus is verbonden met de computer en met koploper.
Ik heb een oefen ovaal gemaakt van 200 cm X 60 cm met een inhaalspoor.
Er moeten nog bezetmelders en blokken gemaakt worden, eerst maar eens meer gaan verdiepen in koploper.
Ik wil een beetje Noord-Engeland gaan uitbeelden rond 1960 (era 5 volgens Hattons)
Ongeveer zoals dit:
http://www.visitcumbria.com/carlset/dent-station.htm
Nu ben ik ook toe aan mijn eerste trein!! En ik zit te denken aan deze:
(http://img824.imageshack.us/img824/7539/37187927369qty11.jpg) (http://img824.imageshack.us/i/37187927369qty11.jpg/)
Er zit een stekker in voor een decoder, dus ik kan er zelf een goede decoder bij zoeken.
Frank.
-
Dat plaatje in de link is van Dent Station aan de Settle & Carlisle lijn, een van de mooiste spoorwegen in Engeland.
Hornby brengt komend jaar toevallig Dent Station voor spoor N uit:
http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx (http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx)
Dat komt dan weer mooi uit!
Leen.
-
Dat komt inderdaad mooi uit Leen, Dent station met op de achtergrond dent head viaduct!
(http://img856.imageshack.us/img856/1855/dentheadviaduct1medium.jpg) (http://img856.imageshack.us/i/dentheadviaduct1medium.jpg/)
De trein is besteld en ik begin langzaam aan iets van terugmelders en blokken te begrijpen.
Frank.
-
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is :(
http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx
-
Frank,
Die class 108 lijkt mij een goede keuze.
Andere diesellocs die daar goed bij passen zijn:
- class 20
- class 24
- class 25
- class 37
- class 40
- class 44
- class 47
Allen in groen met of zonder geel front.
De omgeving Dent (http://www.flickr.com/photos/mdjr78/5399071670/) blijft indrukwekkend. Ik moet er nog eens een foto met zon maken. Garsdale (http://www.flickr.com/photos/mdjr78/5398323711/) is wellicht nog leuker.
Groeten,
Werner
-
Mooie foto's Werner (y)
Kom je vaak in Engeland?
-
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is Sad
Sorry Frank, ik had op N gauge geselecteerd en kreeg toen toch het 00 station. Dat hebben ze al eerder uitgebracht en ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een in N zou komen.
Ik hou het wel in de gaten en post het indien er nieuws komt.
Leen.
-
Maakt niet uit Leen, ik vind het leuk dat je meedenkt en zoekt!
Frank.
-
En hier is hij dan, mijn eerste Engelse trein:
(http://img845.imageshack.us/img845/7505/dsc8509medium.jpg) (http://img845.imageshack.us/i/dsc8509medium.jpg/)
(http://img705.imageshack.us/img705/4205/dsc8510medium.jpg) (http://img705.imageshack.us/i/dsc8510medium.jpg/)
Hij heeft zijn eerste analoge rondjes gereden (de decoder is onderweg). Hij heeft wisselende front en sluitverlichting en een verlicht display. Behalve dat er in het motor gedeelte een decoder stekker zit, is er ook een stekker in het motorloze gedeelte. Is dit voor de front/sluitverlichting bij digitaal gebruik?
Frank.
-
De 2 rijtuigen zullen niet electrisch doorverbonden zijn, waardoor je in het motorloze rijtuig een functiedecoder nodig hebt om de verlichting aan te sturen.
Mooie aanwinst trouwens.
Leen.
-
Hoi, Frank
Wat voor omgeving ga je bouwen??
Zo'n Brits havenplaatsje zoals in Cornwall tussen de rotsen is wel leuk om te maken. Fabriekje bij de haven, heb je ook iets te vervoeren.
Vissersbootjes in de haven. :D
Ben Benieuwd.
Gr Koen
-
Koen, het wordt waarschijnlijk Dent station en Dent head viaduct.
Ik ben wel een beetje aan het twijfelen :-\ De DMU 108 begon analoog erg slecht te rijden.Ik heb inmiddels een Kuhn n025 decoder geplaatst en daar werd het niet beter van. Na het uitsluiten van een aantal dingen kwam ik er achter dat het aan de stroomopname bij de wielen ligt. Na het verbuigen van het één en ander en het opnieuw in laten lopen rijdt de trein inmiddels weer goed. De motorwagen heeft echter maar aan één draaistel stroomopname. En dit zorgt er nog steeds voor dat zo nu en dan bij het vanuit stilstand wegrijden haperingen optreden.
De motorloze wagen heeft wel aan beide wielstellen stroomopname. Een oplossing zou dus kunnen zijn stroomvoerende koppelingen.
Echter het vertrouwen is een beetje weg, daarbij komt dat spoor N toch wel zeer klein is om dingen aan te passen. Dus ik zit te denken om over te gaan op 00. In het kader van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik ga daar wel de tijd voor nemen en ondertussen me verdiepen in koploper. Daarbij zal ik dan gebruik gaan maken van het spul dat ik heb en dan van de winter de beslissing nemen.
Het digitale rijden en het uitzoeken en proberen van het één en ander is wel erg leuk en smaakt naar meer ;)
Frank.
-
ik kan je van harte 00 spoor aanbevelen (y) dent station heb ik
al van de skaledale east collectie ;D is erg mooi,en bovendien
is er ontiegelijk veel verkrijgbaar in 00 tov N (y)
-
(http://img823.imageshack.us/img823/9098/eaststationr8798small1.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/eaststationr8798small1.jpg/)
Ziet er mooi uit!!
Deze moet nog komen, met dank aan Leen:
http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx
-
Mooie foto's Werner (y)
Kom je vaak in Engeland?
Gemiddeld één keer per twee jaar (en soms vaker ;))