Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Engelse baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Engelse baan (gelezen 12230 keer)
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re:Engelse baan
«
Reactie #15 Gepost op:
13 maart 2011, 15:51:16 »
De Bulleid Pacifics waren loks die tijdens WW2 ontworpen zijn door en voor de Southern Railways, en reden rond in het zuiden van Engeland. Rijtuigen die je ervoor kunt kopen zijn o.a. de Pullmann rijtuigen (die mooie met lampjes), Mk1's in Crème-rood, en later in maroon of groen, of zelfs in de crème-bruine uitvoering van de Western Region. Let op: koop Mk1's alleen van Bachmann, die van Hornby zijn een stuk minder mooi. Sinds een paar jaar zijn er ook nog de mooie Maunsell rijtuigen van Hornby in crème-rood of later in het BR groen. Er zijn ook nog de Bulleid rijtuigen van Bachmann. Dat zijn nette rijtuigen, maar nu enigszins gedateerd qua detail.
De diesel is een Class 40. Die kwam in alle regio's voor, al was hij vrij zeldzaam in de Southern en Western regions, d.w.z. in de regio's van de voormalige Southern resp. Great Western Railway. Een trein met Mk1's zal goed bij hem passen in de kleuren crème-rood en later maroon, en voor de S en W regions groen resp. crème-bruin. Afhankelijk van op welk traject hij reed zal de Class 40 ook te zien zijn geweest met pre-BR rijtuigen zoals de ex-LNER Gresleys (Hornby, wel de nieuwe versie kopen, de dure dus), Staniers (Hornby, de nieuwe versie is duur maar mooi), de oude maar nog steeds acceptabele ex-LMS rijtuigen van Bachmann, diverse ex-GWR rijtuigen van Hornby of Bachmann (de nieuwe Hawksworth rijtuigen van Hornby zijn het mooist, daarna de Collett rijtuigen van Bachmann, de overige van Hornby zijn acceptabel maar minder van kwaliteit en ook van prijs)
Achter beide loks kun je goederentreinen laten rijden met BR uitvoeringen van de wagons, dus niet de kleurrijke private owner wagons, want die bestonden na de oorlog nagenoeg niet meer en als ze er in de eerste 10-15 jaren na de oorlog nog waren, dan waren ze al of niet slordig overgeschilderd, en rotte planken, die vervangen waren, waren in het geheel niet geschilderd. Er zijn fitted en unfitted treinen, d.w.z. met of zonder doorlopende lucht- of beter gezegd meestal vacuumremmen. De unfitted treinen hadden soms meerdere remwagens nodig om te helpen bij het remmen. Ik neem aan dat er achteraan een fitted trein ook een remwagen meereed, om de guard te vervoeren. De guard was in feite de baas van de trein. In principe geldt dat een grijze wagon unfitted was en een in bauxite fitted, al schijnt die regel niet 100% op te gaan.
In het algemeen geldt, dat rijtuigen na 1948 eerst nog een tijdje in hun omgenummerde regionale uitmonstering (ex-LNER - teak, ex-LMS - maroon, ex-GWR - crème-bruin, ex-SR - groen) rondreden, voordat ze in de corporate crème-rode BR uitvoering omgeschilderd werden. Rond 1956 werd besloten om alles in het maroon over te schilderen, maar dat gebeurde natuurlijk niet in 1 dag. Rond 1960 kregen rijtuigen in de Southern en Western region weer hun eigen pre-BR kleuren, nl. groen resp. crème-bruin. Ook dat is was niet in 1 dag allemaal geregeld.
De Class 108 DMU (Diesel Multiple unit) kwam in alle regio's van BR voor, behalve in de Southern region. Op latere leeftijd kwam hij daar wel voor, al weet ik niet of hij toen nog groen was.
Welkom in de rijke historie van het Britse spoor. Over deze onderwerpen zijn hele boekenkasten volgeschreven.
Leen.
P.S. Nu ik dit allemaal opgeschreven heb realiseer ik me pas dat je een baan in spoor N gaat maken. De bovenstaande door mij genoemde rijtuigen en merken zijn natuurlijk allemaal in spoor 00. Als je kijkt wat er verkrijgbaar is voor N, dan zul je veel, maar helaas niet alle, dezelfde rijtuigen weer tegenkomen bij Graham Farish en Dapol.
«
Laatst bewerkt op: 13 maart 2011, 16:22:35 door Stoomboy. Reden: P.S.
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #16 Gepost op:
13 maart 2011, 21:13:33 »
Weer heel veel informatie,
ik ga me eerst concentreren op de besturing. Als ik de eerste locs ga aanschaffen zal ik zeker terugkomen met vragen over mogelijke combinaties.
Frank.
Gelogd
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #17 Gepost op:
24 maart 2011, 16:19:46 »
Inmiddels weer een paar stappen verder. Ik heb de spullen van rosoft binnen gekregen en de rails van hattons. De multimaus is verbonden met de computer en met koploper.
Ik heb een oefen ovaal gemaakt van 200 cm X 60 cm met een inhaalspoor.
Er moeten nog bezetmelders en blokken gemaakt worden, eerst maar eens meer gaan verdiepen in koploper.
Ik wil een beetje Noord-Engeland gaan uitbeelden rond 1960 (era 5 volgens Hattons)
Ongeveer zoals dit:
http://www.visitcumbria.com/carlset/dent-station.htm
Nu ben ik ook toe aan mijn eerste trein!! En ik zit te denken aan deze:
Er zit een stekker in voor een decoder, dus ik kan er zelf een goede decoder bij zoeken.
Frank.
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re:Engelse baan
«
Reactie #18 Gepost op:
25 maart 2011, 11:14:55 »
Dat plaatje in de link is van Dent Station aan de Settle & Carlisle lijn, een van de mooiste spoorwegen in Engeland.
Hornby brengt komend jaar toevallig Dent Station voor spoor N uit:
http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx
Dat komt dan weer mooi uit!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #19 Gepost op:
26 maart 2011, 21:15:43 »
Dat komt inderdaad mooi uit Leen, Dent station met op de achtergrond dent head viaduct!
De trein is besteld en ik begin langzaam aan iets van terugmelders en blokken te begrijpen.
Frank.
Gelogd
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #20 Gepost op:
26 maart 2011, 21:38:42 »
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is
http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx
Gelogd
mdjr78
Kenner en liefhebber
Offline
Berichten: 1513
Britse ModuleBaan, Msg Ht
Re:Engelse baan
«
Reactie #21 Gepost op:
26 maart 2011, 23:09:49 »
Frank,
Die class 108 lijkt mij een goede keuze.
Andere diesellocs die daar goed bij passen zijn:
class 20
class 24
class 25
class 37
class 40
class 44
class 47
Allen in groen met of zonder geel front.
De omgeving
Dent
blijft indrukwekkend. Ik moet er nog eens een foto met zon maken.
Garsdale
is wellicht nog leuker.
Groeten,
Werner
Gelogd
Ollerbrook Booth
, BMB-module.
Mijn Flickr-pagina
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #22 Gepost op:
27 maart 2011, 08:05:34 »
Mooie foto's Werner
Kom je vaak in Engeland?
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re:Engelse baan
«
Reactie #23 Gepost op:
28 maart 2011, 11:32:37 »
Citaat
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is Sad
Sorry Frank, ik had op N gauge geselecteerd en kreeg toen toch het 00 station. Dat hebben ze al eerder uitgebracht en ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een in N zou komen.
Ik hou het wel in de gaten en post het indien er nieuws komt.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 28 maart 2011, 11:34:45 door Stoomboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #24 Gepost op:
28 maart 2011, 15:02:36 »
Maakt niet uit Leen, ik vind het leuk dat je meedenkt en zoekt!
Frank.
Gelogd
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #25 Gepost op:
01 april 2011, 17:44:03 »
En hier is hij dan, mijn eerste Engelse trein:
Hij heeft zijn eerste analoge rondjes gereden (de decoder is onderweg). Hij heeft wisselende front en sluitverlichting en een verlicht display. Behalve dat er in het motor gedeelte een decoder stekker zit, is er ook een stekker in het motorloze gedeelte. Is dit voor de front/sluitverlichting bij digitaal gebruik?
Frank.
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re:Engelse baan
«
Reactie #26 Gepost op:
01 april 2011, 19:05:52 »
De 2 rijtuigen zullen niet electrisch doorverbonden zijn, waardoor je in het motorloze rijtuig een functiedecoder nodig hebt om de verlichting aan te sturen.
Mooie aanwinst trouwens.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re:Engelse baan
«
Reactie #27 Gepost op:
02 april 2011, 11:58:13 »
Hoi, Frank
Wat voor omgeving ga je bouwen??
Zo'n Brits havenplaatsje zoals in Cornwall tussen de rotsen is wel leuk om te maken. Fabriekje bij de haven, heb je ook iets te vervoeren.
Vissersbootjes in de haven.
Ben Benieuwd.
Gr Koen
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
frank3
Offline
Berichten: 32
Re:Engelse baan
«
Reactie #28 Gepost op:
03 april 2011, 17:29:41 »
Koen, het wordt waarschijnlijk Dent station en Dent head viaduct.
Ik ben wel een beetje aan het twijfelen
De DMU 108 begon analoog erg slecht te rijden.Ik heb inmiddels een Kuhn n025 decoder geplaatst en daar werd het niet beter van. Na het uitsluiten van een aantal dingen kwam ik er achter dat het aan de stroomopname bij de wielen ligt. Na het verbuigen van het één en ander en het opnieuw in laten lopen rijdt de trein inmiddels weer goed. De motorwagen heeft echter maar aan één draaistel stroomopname. En dit zorgt er nog steeds voor dat zo nu en dan bij het vanuit stilstand wegrijden haperingen optreden.
De motorloze wagen heeft wel aan beide wielstellen stroomopname. Een oplossing zou dus kunnen zijn stroomvoerende koppelingen.
Echter het vertrouwen is een beetje weg, daarbij komt dat spoor N toch wel zeer klein is om dingen aan te passen. Dus ik zit te denken om over te gaan op 00. In het kader van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik ga daar wel de tijd voor nemen en ondertussen me verdiepen in koploper. Daarbij zal ik dan gebruik gaan maken van het spul dat ik heb en dan van de winter de beslissing nemen.
Het digitale rijden en het uitzoeken en proberen van het één en ander is wel erg leuk en smaakt naar meer
Frank.
«
Laatst bewerkt op: 03 april 2011, 17:31:41 door frank3
»
Gelogd
class 37
Offline
Berichten: 705
class 37 verslaafd
Re:Engelse baan
«
Reactie #29 Gepost op:
03 april 2011, 17:42:32 »
ik kan je van harte 00 spoor aanbevelen
dent station heb ik
al van de skaledale east collectie
is erg mooi,en bovendien
is er ontiegelijk veel verkrijgbaar in 00 tov N
«
Laatst bewerkt op: 03 april 2011, 17:44:46 door british rail adept
»
Gelogd
Groet Ray British Rail Diesel fan
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Engelse baan