Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Albert de Heer
Vandaag om 17:46:19
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 17:22:24
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Engelse baan  (gelezen 13085 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Engelse baan
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2011, 15:51:16 »
De Bulleid Pacifics waren loks die tijdens WW2 ontworpen zijn door en voor de Southern Railways, en reden rond in het zuiden van Engeland. Rijtuigen die je ervoor kunt kopen zijn o.a. de Pullmann rijtuigen (die mooie met lampjes), Mk1's in Crème-rood, en later in maroon of groen, of zelfs in de crème-bruine uitvoering van de Western Region. Let op: koop Mk1's alleen van Bachmann, die van Hornby zijn een stuk minder mooi. Sinds een paar jaar zijn er ook nog de mooie Maunsell rijtuigen van Hornby in crème-rood of later in het BR groen. Er zijn ook nog de Bulleid rijtuigen van Bachmann. Dat zijn nette rijtuigen, maar nu enigszins gedateerd qua detail.

De diesel is een Class 40. Die kwam in alle regio's voor, al was hij vrij zeldzaam in de Southern en Western regions, d.w.z. in de regio's van de voormalige Southern resp. Great Western Railway. Een trein met Mk1's zal goed bij hem passen in de kleuren crème-rood en later maroon, en voor de S en W regions groen resp. crème-bruin. Afhankelijk van op welk traject hij reed zal de Class 40 ook te zien zijn geweest met pre-BR rijtuigen zoals de ex-LNER Gresleys (Hornby, wel de nieuwe versie kopen, de dure dus), Staniers (Hornby, de nieuwe versie is duur maar mooi), de oude maar nog steeds acceptabele ex-LMS rijtuigen van Bachmann, diverse ex-GWR rijtuigen van Hornby of Bachmann (de nieuwe Hawksworth rijtuigen van Hornby zijn het mooist, daarna de Collett rijtuigen van Bachmann, de overige van Hornby zijn acceptabel maar minder van kwaliteit en ook van prijs)

Achter beide loks kun je goederentreinen laten rijden met BR uitvoeringen van de wagons, dus niet de  kleurrijke private owner wagons, want die bestonden na de oorlog nagenoeg niet meer en als ze er in de eerste 10-15 jaren na de oorlog nog waren, dan waren ze al of niet slordig overgeschilderd, en rotte planken, die vervangen waren, waren in het geheel niet geschilderd. Er zijn fitted en unfitted treinen, d.w.z. met of zonder doorlopende lucht- of beter gezegd meestal vacuumremmen. De unfitted treinen hadden soms meerdere remwagens nodig om te helpen bij het remmen. Ik neem aan dat er achteraan een fitted trein ook een remwagen meereed, om de guard te vervoeren. De guard was in feite de baas van de trein. In principe geldt dat een grijze wagon unfitted was en een in bauxite fitted, al schijnt die regel niet 100% op te gaan.

In het algemeen geldt, dat rijtuigen na 1948 eerst nog een tijdje in hun omgenummerde regionale uitmonstering (ex-LNER - teak, ex-LMS - maroon, ex-GWR - crème-bruin, ex-SR - groen) rondreden, voordat ze in de corporate crème-rode BR uitvoering omgeschilderd werden. Rond 1956 werd besloten om alles in het maroon over te schilderen, maar dat gebeurde natuurlijk niet in 1 dag. Rond 1960 kregen rijtuigen in de Southern en Western region weer hun eigen pre-BR kleuren, nl. groen resp. crème-bruin. Ook dat is was niet in 1 dag allemaal geregeld.

De Class 108 DMU (Diesel Multiple unit) kwam in alle regio's van BR voor, behalve in de Southern region. Op latere leeftijd kwam hij daar wel voor, al weet ik niet of hij toen nog groen was.

Welkom in de rijke historie van het Britse spoor. Over deze onderwerpen zijn hele boekenkasten volgeschreven.

Leen.

P.S. Nu ik dit allemaal opgeschreven heb realiseer ik me pas dat je een baan in spoor N gaat maken. De bovenstaande door mij genoemde rijtuigen en merken zijn natuurlijk allemaal in spoor 00. Als je kijkt wat er verkrijgbaar is voor N, dan zul je veel, maar helaas niet alle, dezelfde rijtuigen weer tegenkomen bij Graham Farish en Dapol.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 16:22:35 door Stoomboy. Reden: P.S. »

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2011, 21:13:33 »
Weer heel veel informatie,

ik ga me eerst concentreren op de besturing. Als ik de eerste locs ga aanschaffen zal ik zeker terugkomen met vragen over mogelijke combinaties.

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #17 Gepost op: 24 March 2011, 16:19:46 »
Inmiddels weer een paar stappen verder. Ik heb de spullen van rosoft binnen gekregen en de rails van hattons. De multimaus is verbonden met de computer en met koploper. 

Ik heb een oefen ovaal gemaakt van 200 cm X 60 cm met een inhaalspoor.

Er moeten nog bezetmelders en blokken gemaakt worden, eerst maar eens meer gaan verdiepen in koploper.


Ik wil een beetje Noord-Engeland gaan uitbeelden rond 1960 (era 5 volgens Hattons)

Ongeveer zoals dit:
http://www.visitcumbria.com/carlset/dent-station.htm


Nu ben ik ook toe aan mijn eerste trein!! En ik zit te denken aan deze:



Er zit een stekker in voor een decoder, dus ik kan er zelf een goede decoder bij zoeken.

Frank.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Engelse baan
« Reactie #18 Gepost op: 25 March 2011, 11:14:55 »
Dat plaatje in de link is van Dent Station aan de Settle & Carlisle lijn, een van de mooiste spoorwegen in Engeland.

Hornby brengt komend jaar toevallig Dent Station voor spoor N uit:

http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx

Dat komt dan weer mooi uit!

Leen.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2011, 21:15:43 »
Dat komt inderdaad mooi uit Leen, Dent station met op de achtergrond dent head viaduct!



De trein is besteld en ik begin langzaam aan iets van terugmelders en blokken te begrijpen.

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2011, 21:38:42 »
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is :(

http://railsofsheffield.com/dent-station-new-for-2011-r9680-jjja16523.aspx


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re:Engelse baan
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2011, 23:09:49 »
Frank,

Die class 108 lijkt mij een goede keuze.

Andere diesellocs die daar goed bij passen zijn:
  • class 20
  • class 24
  • class 25
  • class 37
  • class 40
  • class 44
  • class 47
Allen in groen met of zonder geel front.

De omgeving Dent blijft indrukwekkend. Ik moet er nog eens een foto met zon maken. Garsdale is wellicht nog leuker.

Groeten,
Werner



frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #22 Gepost op: 27 March 2011, 08:05:34 »
Mooie foto's Werner (y)

Kom je vaak in Engeland?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Engelse baan
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2011, 11:32:37 »
Citaat
Ik zie alleen net dat het station in schaal 00 is Sad

Sorry Frank, ik had op N gauge geselecteerd en kreeg toen toch het 00 station. Dat hebben ze al eerder uitgebracht en ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een in N zou komen.
Ik hou het wel in de gaten en post het indien er nieuws komt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 11:34:45 door Stoomboy »

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #24 Gepost op: 28 March 2011, 15:02:36 »
Maakt niet uit Leen, ik vind het leuk dat je meedenkt en zoekt!

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #25 Gepost op: 01 April 2011, 17:44:03 »
En hier is hij dan, mijn eerste Engelse trein:





Hij heeft zijn eerste analoge rondjes gereden (de decoder is onderweg). Hij heeft wisselende front en sluitverlichting en een verlicht display. Behalve dat er in het motor gedeelte een decoder stekker zit, is er ook een stekker in het motorloze gedeelte. Is dit voor de front/sluitverlichting bij digitaal gebruik?

Frank.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Engelse baan
« Reactie #26 Gepost op: 01 April 2011, 19:05:52 »
De 2 rijtuigen zullen niet electrisch doorverbonden zijn, waardoor je in het motorloze rijtuig een functiedecoder nodig hebt om de verlichting aan te sturen.

Mooie aanwinst trouwens.

Leen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re:Engelse baan
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2011, 11:58:13 »
Hoi, Frank

Wat voor omgeving ga je bouwen??
Zo'n Brits havenplaatsje zoals in Cornwall tussen de rotsen is wel leuk om te maken. Fabriekje bij de haven, heb je ook iets te vervoeren.
Vissersbootjes in de haven. :D

Ben Benieuwd.

Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Engelse baan
« Reactie #28 Gepost op: 03 April 2011, 17:29:41 »
Koen, het wordt waarschijnlijk Dent station en Dent head viaduct.

Ik ben wel een beetje aan het twijfelen :-\ De DMU 108 begon analoog erg slecht te rijden.Ik heb inmiddels een Kuhn n025 decoder geplaatst en daar werd het niet beter van. Na het uitsluiten van een aantal dingen kwam ik er achter dat het aan de stroomopname bij de wielen ligt. Na het verbuigen van het één en ander en het opnieuw in laten lopen rijdt de trein inmiddels weer goed. De motorwagen heeft echter maar aan één draaistel stroomopname. En dit zorgt er nog steeds voor dat zo nu en dan bij het vanuit stilstand wegrijden haperingen optreden.

De motorloze wagen heeft wel aan beide wielstellen stroomopname. Een oplossing zou dus kunnen zijn stroomvoerende koppelingen.

Echter het vertrouwen is een beetje weg, daarbij komt dat spoor N toch wel zeer klein is om dingen aan te passen. Dus ik zit te denken om over te gaan op 00. In het kader van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik ga daar wel de tijd voor nemen en ondertussen me verdiepen in koploper. Daarbij zal ik dan gebruik gaan maken van het spul dat ik heb en dan van de winter de beslissing nemen.

Het digitale rijden en het uitzoeken en proberen van het één en ander is wel erg leuk en smaakt naar meer ;)

Frank.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2011, 17:31:41 door frank3 »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re:Engelse baan
« Reactie #29 Gepost op: 03 April 2011, 17:42:32 »
ik kan je van harte 00 spoor aanbevelen (y) dent station heb ik
al van de skaledale east collectie ;D is erg mooi,en bovendien
is er ontiegelijk veel verkrijgbaar in 00 tov N (y)
« Laatst bewerkt op: 03 April 2011, 17:44:46 door british rail adept »
British Rail diesel Fan