Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

KADEE Digitale koppeling door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door frenkievee
Vandaag om 20:49:40
20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: Neu Bergisch  (gelezen 10838 keer)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Neu Bergisch
« Gepost op: 01 March 2011, 23:08:17 »
Zoals bekend is Bergisch afgebroken, dus werd het tijd om opnieuw te beginnen.
In mijn zoektocht naar een baanplan die in de ruimte zou passen kwam ik een googlesessie bij onze duitse buren een baanplan tegen dat mij erg aansprak. En niet alleen omdat het door een naamgenoot getekend is. Zelf is hij er nooit aan toe gekomen om te gaan bouwen.
Ik heb het enigszins aangepast, met name het station wat hij in gedachte had kwam mij erg fors over in verhouding tot de ruimte en heb ik zelf dus wat kleiner gehouden.
De bogen zijn minimaal R3 van minitrix, wat overeenkomt met 329mm. Ook in de spiralen. De maximale stijging is ongeveer 2,2% tot 2,4% volgens de berekeningen.

hierbij het baanplan

Laag 1: het onderste schaduwstation (0mm) met een stijgende spiraal naar de paradebaan op laag 2
De paradebaan ligt op 185mm.


Laag 2: De paradebaan via een dalende spiraal naar schaduwstation 2 op 110mm


Laag 3: Is een enkelsporige zijlijn naar het kopstation op laag 4. Zij takt van de parade baan af.


Laag 4: Het kopstation ligt op 320mm


Voor een totaaloverzicht heb ik een plaatje geleend van de oosterburen. Te vinden op 1zu160 forum.
Ik zelf kan niet zo geweldig tekenen. Het station heb ik dus aangepast naar mijn eigen smaak.
Maar voor dat ik zover ben kan ik het nog wel aanpassen als dat nodig is.

Dus vanavond de zaag maar weer ter hand genomen en het eerste gedeelte klaar gemaakt.

Even met de plannen erbij nameten en rekenen


Het lattenframe heb ik bewaard van de vorige poging tot een leuke baan te komen. De balken lopen van muur tot muur. Hier gaat deze baan ook weer op steunen. Onder de baan ligt nog de toegang tot het berghok. Dus om daar poten neer te zetten is wat lastig voor de bereikbaarheid.
Afgelopen weekend had ik de contouren van het landschap al uitgezaagd zoals ik denk dat het gaat lopen. Zie het maar als een dwarsdoorsnede van het landschap.


De eerste plaat ligt op zijn plek


En zo ziet het eruit als je met je loc aan komt rijden.
Vooralsnog......


Groeten,
Patrick
« Laatst bewerkt op: 01 March 2011, 23:14:28 door Patrick Pontier »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Neu Bergisch
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2011, 07:12:19 »
Dat ziet er interessant uit. :)
Ken je de baan van Alfred Bernschneider al? Als je even zonder inspiratie zit, kun je zijn site eens bekijken. Helaas bestaat deze baan niet meer.

Succes. (y)

Groet,
Basilicum

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re:Neu Bergisch
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2011, 09:25:39 »
Ziet er goed uit!

Citaat
Ken je de baan van Alfred Bernschneider al? Als je even zonder inspiratie zit, kun je zijn site eens bekijken. Helaas bestaat deze baan niet meer.

Bij mijn weten bestaat de baan nog wel, alleen staat ie nu bij iemand anders, de geluksvogel..  ;)
Maar gelukkig is de site er nog wel met talloze foto's en bouwverslagen!

Ik ben iig benieuwd naar je vervolg.

Groet,
Mark

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2011, 09:57:13 »
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

@Basil... Uiteraard kende ik deze site, hij staat al jaren in mijn favo's. Even goed bedankt.

Gistaravond nog even bezig geweest. Niet echt fotowaardig werk, veel rekenwerk en tekenen.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2011, 14:18:44 »
De afgelopen week nog wat tijd gevonden om het een en ander in elkaar te knutselen.
Ik ben zover gekomen dat ik het eerste schaduwstation kan gaan aanleggen.


de linkerkant van het schaduwstation


de rechterkant van het schaduwstation


Het derde segment waar de grote spiraal zijn plek gaat vinden.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2011, 00:18:07 »
Ondertussen ligt de eerste helft van het schaduwstation



Het gaat niet hard, maar met een hoop geduld gaat het ooit wel wat worden.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2011, 23:20:01 »
Vanvond een eerste mijlpaal:

Het onderste schaduwstation ligt er. Nog niet helemaal strak maar dat gaat binnenkort goedkomen.

Het rechter segment


Het linkersegment


Groeten,
Patrick

Menno A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Rhätische Bahn in h0m
Re:Neu Bergisch
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2011, 09:44:11 »
Hoi Patrick,

Dit is weer eens totaal wat anders dan je rangeerbaantje. Je baanplan ziet er goed uit. Je kan door de paradebaan en de 2 schaduwstations veel verschillende treinen heen en weer laten rijden. Een leuke variatie  (y)! Ik neem aan dat je de gehele baan met Dinamo gaat besturen?

Ik heb van het Eisenbahn Journal een exemplaar liggen waarin een baan staat beschreven met hetzelfde principe als jouw baan. Een paradebaan met aan weerszijde een schaduwstation en een zijspoor naar een station toe. Het is een exemplaar van de serie Traumanlagen van Josef Brandls, nummer 2 uit 2010: Betriebsanlage Immenfeld. De baan is wel groter, maar wellicht kan je daar veel inspiratie uit op doen.

Je schiet al aardig snel op met de bouw van je baan. Ik vraag me alleen af of de ruimte die je hebt tussen je 1e en 2e schaduwstation niet te weinig is. 11 cm is amper genoeg om een arm tussendoor te steken. Als er een trein op het voorste spoor staat, kom je waarschijnlijk nooit bij de achterste. Is het niet verstandig een extra verdieping in de spiraal te maken om het 2e schaduwstation iets hoger te zetten? Tevens zou ik in het baanvak naar het station toe een passeerspoor maken om meer treinverkeer van en naar het station toe te laten . Ook een extra spoor in het station geeft m.i. meer treinverkeer mogelijk of is dat niet jouw opzet? Hangt die witte kast trouwens niet ontzettend in de weg als je baan op hoogte is?  ;D

Ik ben heel benieuwd naar de rest van de bouw en zal het zeker blijven volgen.
Veel succes!!

Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2011, 10:35:09 »
Hoi Menno,
Leuk dat artikel, Ik ga het eens opsnorren.
Helaas kan de ruimte tussen de schaduwstations niet hoger worden. Maar het tweede schaduwstation is een stuk minder diep dus ik denk dat ik er uiteindelijk wel bij ga komen. Ik ben gelukkig niet zo heel fors geschapen  ;)
De baan kan ik niet lager bouwen vanwege een bergruimte die daar achter onder is en bereikbaar moet blijven. Hoger gaat ook niet vanwege het schuine dak. Dit is wat ik heb en waar ik het mee moet doen. Op deze manier heb ik de ruimte toch zo optimaal mogelijk benut

Het passeerspoor is een goede. Dat ga ik zeker ergens inpassen, moet ik even op puzzelen.
De witte kast moet inderdaad het veld gaan ruimen in de toekomst. Vooralsnog is het nog even een handige bergplaats.
En ja, ik ga het aansturen met Dinamo. Vorige week een bulk componenten binnengekregen om nieuwe prints te solderen.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #9 Gepost op: 20 March 2011, 23:23:38 »
Vandaag heb ik de sporen op het onderste niveau rond gelegd tot aan het segment waar de grote spiraal komt.
Het was even een paar dagen wachten op een bestelling van conrad met daarin een stel flexrailspanners.
Dit weekend kwamen ze binnen en kon ik weer verder.


de flexrailspanners in actie


de rechterboog compleet


de linkerboog

Vanavond een begin gemaakt met de solderen van de vele draadjes. Onvermijdelijk klusje waar ik de komende avonden wel zoet mee ben.

Groeten,
Patrick

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Neu Bergisch
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2011, 11:47:04 »
Hoi Patrick,

Ziet eruit al een mooi begin!!
Succes met je soldeerwerk.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2011, 23:27:44 »
Zo,
Het rechtersegment voorzien van alle draadjes aan de rails.
Onder de baan ziet het er nu uit als een vliegengordijn....  ::)

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2011, 12:12:28 »
Draadjes, draadjes, draadjes....







.... en er moeten er nog meer....

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2011, 16:14:37 »
Ondertussen zijn alle sporen van het schaduwstation aangesloten.
Gisteravond heeft de eerste loc via het dinamotestprogramma de eerste meters gereden.

Nu kan ik de wissels aan gaan sluiten en eens een begin maken met het instellen in koploper.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Neu Bergisch
« Reactie #14 Gepost op: 05 April 2011, 12:25:27 »
Ondertussen zijn de wissels aangesloten en heb ik alvast een globaal baanplan gemaakt in koploper.
Alle bezetmelders zijn in gevoerd en de wissels genummerd en laten zich prima aansturen door KL.
Voor het schaduwstation ziet het er dan zo uit.


Groeten,
Patrick