Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)  (gelezen 84930 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Gepost op: 28 februari 2011, 22:43:28 »
De Kameel van Kleinspoor is hier al een paar keer langs gekomen, maar niemand begint een draadje van de bouw. Ik weet niet meer precies wanneer, maar volgens mij heb ik de kit gekocht op Rail 2010. En afgelopen zomer waren er ineens allerlei 'beschadigde' De-1 te koop. In december stuurde Edwin mij de eerste voorlopige bouwbeschrijving.

Ik zat er al heel lang naar te kijken en vanavond moest dan toch het moeilijkste onderdeel van de bouw maar worden uitgevoerd. Voor de rest lijkt het vrij snel te bouwen. Het moeilijkste onderdeel? Het chassis moet worden aangepast.

Eerst de Artitec uit elkaar gehaald en het hele chassis gestript. Ondanks allerlei horror verhalen over het demonteren van de Artitec De-1 ging die van mij vrij eenvoudig uit elkaar.



Vooraan het kale chassis en erachter de Artitec en de Kleinspoor kap. De Kameel is iets korter en de koppen zijn ronder dan de De-1. Er moet 7mm uit het midden van het chassis worden gezaagd. Mooi haaks, dan past het weer goed tegen elkaar.



Met een klein blokhaakje aftekenen en vervolgens heb ik deze doorgezaagd met een klein zaagbankje van Proxxon. Dat maakt haaks en recht zagen iets makkelijker.



De nokjes voor de printplaat moeten er ook nog uit en het schotje moet weg om de printplaat een plekje te geven:



Zo ligt het printplaatje er weer in:



Nu moeten alle traptreden nog van het chassis worden gesneden en de koppen iets ronder gevijld en kijken of het past:



Met de koppen erop lijkt het al heel wat:



De chassisdelen moeten nog tegen elkaar worden gelijmd en de trap verwijderd. Er is een resin gietdeel meegeleverd om de spleet onder de deur dicht te maken. Daarna kunnen we vrolijk gaan plamuren en schuren om het netjes te krijgen en nieuwe treeplanken in te zetten:



De kit heeft een uitgebreid interieur dat prima in het Artitec chassis past. Ook de tafels met stoelen zijn bijgeleverd. Met afwerken kun je je uitleven om een zo natuurgetrouw mogelijk interieur te maken.



Nu is het verder het bekende Kleinspoor werk: alle gietdelen ontdoen van gietresten, schoonmaken met thinner. Een aantal onderdelen pasmaken en vastplakken, spuiten en het geheel in elkaar zetten.

Dit wordt een blauwe NS 20. Ik heb de biezen al bij Kleinspoor gekocht. De aluminium strips lijken zelfklevende transfers, die je zelf op de juiste breedte moet afsnijden. Dat wordt nog spannend. Maar op de beurzen kun je al zien hoe het zou moeten/kunnen worden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2011, 09:50:54 »
Dat is een mooi stukje werk zeg...   (y)

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2011, 10:19:31 »
Weet je ook iets over dat je de kap recht moet buigen in warm water??

Groeten Jordy

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2011, 11:13:13 »
Hoi Ivo,
Ondanks het feit dat ik al jaren de blauwe DJH uitvoering heb, waarbij mij de matte beglazing altijd heeft gestoord en waarbij ik de aandrijving heb gewijzigd in een motorsput van Piet Peetoom, heb ik afgelopen beurs in Houten toch maar bij Edwin deze kit gekocht en ik ga jouw draadje uiteraard volgen. Ik heb een blauwe DE1 ( museumuitvoering.) daarvoor gereserveerd.
Het bouwen gaat wel lukken, maar het spuiten!!! ( ik wil ook de blauwe uitvoering bouwen.). Degene die al veel voor mij gespoten heeft is vorig jaar ziek geworden en gelukkig weer redelijk opgeknapt maar heeft nu zoveel voorraad liggen dat hij geen zicht heeft wanneer hij weer nieuwe opdrachten aanneemt. Ik ben dus erg benieuwd naar jou spuitaktie.
Succes en groet,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2011, 12:51:51 door Coen Burki »

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2011, 11:17:09 »
@Coen: stuur ff een PB, we kunnen vast wel wat regelen (y)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2011, 11:54:38 »
@Jordy, mijn kap is gewoon recht, dus dat buigen is niet nodig

Gisteravond de bodem aan elkaar gelijmd en voorzien van de afdichtstrips van Kleinspoor:



Nu is het advies van Kleinspoor om de delen eronder helemaal dicht te plamuren en glad te schuren. Maar er zit daar wel degelijk een trap. Het deel van Kleinspoor kan in het midden dienen voor de laatste trede en dan moet er nog een trede onder. Je ziet dus dat de ingekorte bodem van Artitec toch niet klopt voor de Kameel. Dus hier gaan we nog het een en ander aan doen om het beter kloppend te krijgen.

Ter vergelijking de bodem van DJH:



Ik zal eens proberen de beide bodems te vergelijken met de echte. Je ziet hier ook dat de vorm van de bodem vanaf het draaistel door Artitec en DJH anders is uitgevoerd. Dat kan gewoon het verschil zijn tussen de De-1 en de Kameel.

In elk geval moet er boven de draaistellen nog een stuk worden aangevuld onder de bak. De DJH heeft dat al, maar Kleinspoor maakt er geen melding van. Met een dun stripje styreen onder de Kleinspoor bak en een klein stukje extra in het midden is dit zo nagemaakt:



Met foto's eerder op dit forum geplaatst door Robin Binsbergen (hier) ga ik de kleuren van het interieur uitzoeken.



Het betekent voor mij dat de meeste binnenwanden in het bekende beige zijn uitgevoerd, met vele houtaccenten. Uit andere foto's in het Utrechts Archief is af te leiden dat in de salons de tussenwanden met ingelegd hout zijn uitgevoerd met een soort vitrine kast:



En er moeten dus ook asbakken op tafel.

De banken ga ik blauw maken.

Voor het spuiten van het chassis en de draaistellen moeten ook de draaistellen worden gedemonteerd. Ik overweeg nog om de gaten in de bovenbalken van de draaistellen ook te doorboren.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2011, 13:50:04 »
Hoi Ivo,

Ik zit nu even te kijken naar jou nieuw gelijmde onderkant, maar het klopt niet ;) Duidelijk is in zowel de kap als de bodem dat de vulmonden van de brandstoftank niet op elkaar aansluiten. Het stuk wat je er tussenuit gezaagd hebt is niet het juiste stuk. (opmerking: geenidee of dit door kleinspoor aanbevolen wordt of niet) De schortplaat onder het middenbalkon is nu veel te smal. de naden horen exact onder de schuifdeuren te zitten, en niet zoals nu naar binnen toe. In het echt is het verschil 1,5 meter (27.05 om 25.55) maar waar het exacte verschil zit weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Ik moet ergens een tekening hebben van de schortplaten, maar weet even niet waar en zo ja, of ik die hier thuis heb. Ik zal vandeweek even zoeken indien gewenst.

Overigens, vergeet niet de brievenbus (links en rechts, andere zijde als het goed is alleen links, onder de deur) dicht te maken, die heeft de kameel niet.


Overigens, die onderkant van DJH klopt ook niet ;) de platen 3 en 4 (vanaf links geteld) horen gelijk te zijn, en dat zijn ze niet)

extra, een duidelijkere foto voor de kleur van de bekleding:


De vitrinekast die je omschrijft is een koof. De zijde van het bureau (salon-2) heeft een TL (achter een kap) boven in, de andere zijde (salon-1) heeft een TL aan de onderzijde.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2011, 21:18:46 »
Robin,

Het is wat moeilijk uit te leggen, maar als ik de vuldop kloppend wil krijgen (aan 2 kanten) dan moet ik het frame in 3 stukken zagen. Deze oplossing (het doorzagen in het midden) is (overigens door Kleinspoor aanbevolen) de minst problematische. Dus ik ga ervoor zorgen dat er een trapje komt onder de deuren met de juiste breedte en ik heb vervolgens de keus: de hele schortplaat aan 2 kanten glad maken en alle roosters en schotten opnieuw ingraveren of een beetje sjoemelen zodat het wel aardig klopt. Het wordt het laatste vermoed ik. Als je ergens anders gaat zagen om er een stuk tussenuit te halen dan krijg je al snel problemen met de schotten en roosters, omdat er in totaal 7mm tussenuit moet. Daarvoor is doorzagen in het midden de enige optie.

Bedankt voor je foto van de bekleding. Die had je in het andere draadje ook geplaatst  ;)

Ik denk dat het egaal blauw wordt. Het patroontje laat ik voor wat het is. Ik weet het is wat teleurstellend  ;D

Als je nog tips hebt voor het interieur (bijvoorbeeld wat is beige en wat is hout) dan hoor ik dat graag.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

quint de jong

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2011, 22:07:48 »
Leuk model Ivo misschien heb je hier wat aan,

 

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2011, 23:07:43 »
Als je nog tips hebt voor het interieur (bijvoorbeeld wat is beige en wat is hout) dan hoor ik dat graag.

Het houtwerk is bruinig, maar neigt naar rood. De wandbekleding is gelig, en dat kan je vergelijken met de wnadbekleding zoals in DE-I en mat'46 is toegepast in de jaren 70/80. Het is het niet, maar de kleur lijkt erop, dat is eigenlijk het enige. Ik weet niet of ze bekend zijn (ze zijn momenteel opengesteld in het spoorwegmuseum) maar het interieur van SR9 (rijtuig Bernard) is het zelfde materiaal. Als je foto's nodig hebt, geef maar ff een PB!

Overignes, als ik zo snel de tekening bekijk zit het grootste verschil qua schortplaten in de afstand tussen de laatste schort (met de ronding) en hart-draaistel, naders gezegd, hoh DE-I is 18.35m en hoh NS-20 is 17.71m. Dit komt ook overeen met de ruimte die je in het echt hebt tussen draaistel en onderkapping. Bij een DE-I is dit groter. Daar hingen in den beginne de remweerstanden, later de luchtkoeler (van de compressor). Die ruimte heb je bij de NS-20 niet. Ik heb even wat foto's vergeleken, en het klopt, bij DE-I is de laatste schort met een ronding. Bij de NS-20 is de laatste schort nagenoeg recht. Hopelijk heb je nog wat aan deze info.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2011, 13:42:43 »
Robin,

Ik ben het met je eens. De beste methode om een passende kap te krijgen is om het middenstuk onaangetast te laten. Dus de methode van de handleiding van Kleinspoor is technisch handig, maar leidt tot een niet kloppende kap. Het beste is om aan 2 kanten 3,5mm ter hoogte van het schuine stuk tussen schort en draaistel weg te halen en dat vervolgens aan elkaar te lijmen. Je loopt wel het risico dat de bodem daar ter plekke erg zwak wordt. Ik ga een aparte bodem proberen te bestellen bij Artitec en ik denk dat met wat styreen plaat boven en onder de zaak redelijk stevig moet worden gemaakt. Op deze manier wordt de hoh afstand tussen de draaistellen correct en kloppen de schorten ook. Alleen moet de verlaagde instap van de De-1 worden opgevuld. Ook moet de cardanas met 3,5mm worden ingekort, maar dat is geen probleem.

Verder nog wat geknutseld aan de Kameel:



Van de kop is het derde frontlicht afgevijld, want de blauwe heeft die nooit gehad. Ook het frontschort zit hier geschroefd aan het chassis. Hier ga ik nog iets verbeteren, want ik wil dat het chassis ook vast in de kap wordt geschroefd. Anders blijft het frontschort wijken. Overigens valt me op dat het frontschort minder laag komt als de zijschorten, terwijl dit naar mijn gevoel hetzelfde zou moeten zijn.

De cabines zitten geschroefd op de kap:



Van onderen gezien. Het plafond heeft een keurige vorm om ook de printplaat van Artitec kwijt te kunnen:



Ik weet niet zeker of ik deze zo ga plaatsen, want als je hier een 21 polige decoder in plugt, wordt deze wel erg zichtbaar in een van de voorste cabines. Bovendien is denk ik een aangepaste positie van de LED's voor de binnenverlichting beter.

De cabines zijn voorzien van interieur welke ook met een schroef worden vastgezet:



Heeft iemand hier misschien een foto van of een suggestie voor de kleuren van het interieur en de bedieningspanelen?

Het interieur voorzien van de oorspronkelijke bank:



Boven het aangedreven draaistel is deze van witmetaal voor het gewicht:



Voor de moderne versie is er een grote ovalen witmetalen tafel in de kit aanwezig en een statafel en ronde sofa voor de andere kant.

Op het dak wordt aanbevolen de Telerail antennes te plaatsen, maar die laat ik voor de oorspronkelijke versie maar afwezig. De handleiding zegt dit niet, maar dat lijkt me wel vanzelfsprekend. Er zat wel een ander soort antenne met verschillende horizontaal en schuin naar beneden stekende pennen op. Althans op sommige foto's is dat zichtbaar.

Wel nog even de drie uitlaatpijpen open geboord:



In het grote gat links komt nog de verhoogde torpedo ventilator.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2011, 13:59:34 »
Het ziet er al mooi uit (ondanks dat het nog niet gespoten is).
Ik blijf dit zeker volgen.

Groeten Jordy

rudi van der Craats

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2011, 17:00:39 »
He Ivo

Ben laatst een site tegengekomen met halverwege de pagina een paar interieurfoto's en een foto van de cabine misschien interresant .

http://www.treinfotostop.net/november08.htm

Groet

Rudi c
Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid

mraco

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #13 Gepost op: 06 maart 2011, 17:11:28 »
dit ziet er al heel gaaf uit!! (y) (y) petje af hoor!!
wat die trap betreft zou ik de bodem links en rechts van de trap doorgezaagd hebben. maarja moeilijk oordelen heb zelf het model niet.  :-X
of kun je niet delen van DJM er onder plakken??

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2011, 17:58:03 »
Wat een gek#t om een kloppend onderstel te krijgen!
Ik begrijp niet waarom KleiNSpoor de kit niet een beetje duurder heeft gemaakt en ook een complete bodemplaat op de juiste maat bijlevert. De frontschorten moeten toch vervangen worden, en zo te zien klopt er van de oorspronkelijke DE-1 schorten ook niet veel als je er een kameel van wil maken.

Ben benieuwd of Artitec (aan iedereen) losse bodemplaten levert, want dan zou je in principe niet eens een complete DE 1 hoeven op te offeren (voor velen is de prijs daarvan sowieso al een barrière, laat staan om 'm na aanschaf te verzagen). Uiteraard moet er dan een andere aandrijving in, met bv. draaistelzijkanten van KleiNSpoor.
Grtz!
Tedo