Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 20:37:42
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:22:05
Piko 2025 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:20:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:44:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:24:37
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
  

Auteur Topic: Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding  (gelezen 2218 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding
« Gepost op: 26 February 2011, 10:16:04 »
Ik ben nu eigenlijk een beetje toe aan het aanbrengen van bovenleiding. Ik kan maar moeilijk een keuze maken. Bij Viessmann moet je zelf met een rondbektangetje aan het eind een krullletje maken en bij Sommerfeldt is dat al gedaan. Welk merk is beter is mijn vraag?

Als ik nu van Viessmann bijvoorbeeld artikelnummer 4134, die bovenleiding is 140 mm lang, gaat daar nog de krul af die je buigt met een rondbektang of is dat al meegerekend, voor ik een setje bestel zou ik het wel willen weten, om te voorkomen dat de masten te ver uit elkaar staan.

Ik neem aan dat de maat bij Sommerfeldt inclusief het omgebogen stukje is, is dit ook zo?

Graag hulp.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2011, 10:47:34 »
Hoi Rob,
Kijk nog eens goed in de verpakkingen... Sommerfeldt (profi, dus die met de dikke rijdraad en de dunne hangdraad) is aan beide zijden "open", of (de "ouderwetse") aan beide zijden dicht met een hangdraad waarin een buikje zit. De Viessmanndraden hebben al aangebogen krulletjes, zoals jij ze noemt.

Bij Sommerfeldt is de lengte van de draden ruim voldoende om de opgegeven afstanden te overspannen; immers de één buigt, de ander soldeert (ik, zei de gek...)
Bij Viessmann weet ik het niet helemaal zeker, maar ik ga ervan uit dat hun opgegeven lengte de "werkzame lengte" is.

Verder hangt de keuze van het merk een beetje af van wat je aan het bouwen bent: De keuze in landen is bij Sommerfeldt groter dan bij Viessmann, mooi (en prijzig) is het allebei...

Succes!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...