Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
Dat overkomt mij niet. door Prutsert
Vandaag om 17:07:25
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
  

Auteur Topic: Revisieopschriften van lokomotieven  (gelezen 3201 keer)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Revisieopschriften van lokomotieven
« Gepost op: 26 February 2011, 08:56:04 »
wie heeft er een idee hoe revisieopschriften op lokomotieven er uit zien en welke veranderingen hebben plaatsgevonden? Zelf heb ik er een paar kunnen ontcijferen:

(locomotor)
363, Tilburg 24 sep. 1960: H5 56 TB

(serie 2400)
2500, Venlo 22 feb. 1961: H1 61 TB
2490, Purmerend 14 feb. 1979: H1.78.Tb

In het boek over de serie 2400 van Martin van Oostrom staat in de levensloop van die loks:
2500: Revisie H3 I-61
2490: Revisie H3 feb-78

"H1" betekent hier dus blijkbaar "gereviseerd in het eerste kwartaal". Bij "H5" op de locomotor gaat die verklaring niet op.

Wie kent nog meer revisieopschriften uit de periode 1950-1980?

Met groet,

Han

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2011, 13:44:45 »
De Hx aanduidingen zijn welk soort revisie. H3 was meen ik grote revisie (althans, in de jaren 70/80).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2011, 15:16:13 »
Volgens mij was H3 inderdaad grote revisie, en waren de 2 voorgaande eerder kleine revisie-rondes.

Han, ik ben vooral benieuwd wat Purmerend er mee te maken heeft: is dat de datum dat je de 2490 gespot hebt? Want in Purmerend werden bij mijn weten toch echt geen locs gereviseerd ;)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2011, 15:34:26 »
<loc>, <plaats + datum gezien>: <revisie-opschrift>  ;)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2011, 17:00:08 »
De Hx aanduidingen zijn welk soort revisie.

Bij H5 op de locomotor dacht ik dat ook. Dit afgezien van het feit dat ik niet weet wat een revisie H5 precies voorstelt.

Maar bij H1 op de twee loks serie 2400 korrespondeert de "1" volgens de levensloop met een revisie H3.

Rara, hoe kan dat...

Met groet,

Han

guest7823

  • Gast
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2011, 17:42:33 »
Modern materieel

H1  kleine revisie, meestal na schade gevallen
H2  revisie (eens in de 3 jaar (bij 2400-en))
H3  grootonderhoud (eens in de 6 jaar (bij 2400-en))
H4  eens in de 12 jaar (bij 2400-en)

Tussentijds had je nog zgn A, B of C beurten

In de nu beschikbare boeken ben ik niets hogers tegen gekomen als H4

Renovatie 1200-en was H3R. 2400-en hebben H15 en H35 gehad maar dat ware dus waarschijnlijk H1(-5) en H3(-5)

bij stoomloc's had je de volgende revisie's
G  grote of streepherstelling
P  vierjaarlijkse persing ketel
K  7 of 8 jaarlijks ketelonderzoek
S  schilderen

Achter G werd de datum van de proefrit gemeld en achter P & K de datum vanketelpersing. S was de maand van de proefrit. Verder werd dus de afkorting toegevoegd van de werkplaats waar de beurt was uitgevoerd.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2011, 22:44:45 »
Konden bij stoomlocs verschillende van die herstellingsaanduidingen naast elkaar of bij elkaar aangebracht zijn? Of werd de laatste herstelling (wat dan ook) getoond? Of werden alle 4 soorten aangeduid en welke nog niet uitgevoerd waren, blanco gehouden?

Is dit wat je wel eens aan tekst op de zijkant van de voetplaat ziet achter de voorbufferbalk? Of waren dat ander soortige opschriften?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2011, 09:23:31 »
Hallo Paul,

in het door jou beschreven systeem komt inderdaad geen revisie H5 voor. De foto waarop ik het opschrift "H5" zag, kun je hier zien. Nu is er, alweer volgens Martin van Oostrom, in 1957 een nieuw onderhoudssysteem ingevoerd bij NS, met een "gewijzigde onderhoudscyclus voor rollend materieel". (Sinds de affaire Freiherr zu Copy-And-Paste moet ik mijn aanhalingstekens goed gebruiken.) Het opschrift "H5" stamt nog uit 1956 en staat waarschijnlijk in verband met de onderhoudscyclus die voor locomotoren of dieselloks in het algemeen tot 1957 van kracht was. Of misschien hadden locomotoren sowieso een andere onderhoudscyclus dan de overige loktypes?

Met groet,

Han

guest7823

  • Gast
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2011, 11:07:12 »
Konden bij stoomlocs verschillende van die herstellingsaanduidingen naast elkaar of bij elkaar aangebracht zijn? Of werd de laatste herstelling (wat dan ook) getoond? Of werden alle 4 soorten aangeduid en welke nog niet uitgevoerd waren, blanco gehouden?

Is dit wat je wel eens aan tekst op de zijkant van de voetplaat ziet achter de voorbufferbalk? Of waren dat ander soortige opschriften?

Bij P/ K is het of /of. Bij een ketelrevisie zit automagisch een een ketelpersing inbegrepen  ;)

Je hebt er dus drie onder elkaar:
- revisie
- ketel
- schilderen.

Bij de LTM 26 zag ik laatst dat het complete rijtje is aangebracht. Mogelijkerwijs heeft Rutger de Water hier een foto van. Zal ik eens navragen bij hem.

guest7823

  • Gast
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2011, 11:11:51 »
Het opschrift "H5" stamt nog uit 1956 en staat waarschijnlijk in verband met de onderhoudscyclus die voor locomotoren of dieselloks in het algemeen tot 1957 van kracht was. Of misschien hadden locomotoren sowieso een andere onderhoudscyclus dan de overige loktypes?

Ik ben in de paar boeken over loc-series die ik voor deze vraag even gauw heb doorgebladerd geen H5 tegen gekomen. Echter dat wil niet zeggen dat die niet bestaan hebben. Naar ik heb vernomen is er een Uquilair boek over de Sikken in voorbereiding, dus misschien dat er bij de Sikken (zeker met hun lange levensduur) een uitgebreide revisie / modificatie geweest die H5 genoemd is ipv H3.

Het feit dat het niet in (mijn) documentatie / bibliotheek terug te vinden is wil niet zeggen dat het niet bestaan heeft  :-\

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2011, 15:11:39 »
Hallo Paul,

er zijn dus verschillende faktoren in het spel die de inhoud van het revisieopschrift bepalen:

- weergave in het opschrift van het soort revisie of van het tijdstip van de revisie;
- de onderhoudscyclus die op het specifieke loktype van toepassing is.

Voor wat betreft de locomotoren moeten we dan maar het boek van Uquilair afwachten. Als iemand nog iets kan ontcijferen op een foto, dan is dat altijd welkom.

Overigens: H3R bij de serie 1200, is dat een soort revisie in de onderhoudscyclus of is dat een opschrift op de lok?

In ieder geval bedankt voor je naspeuringen,

Han

guest7823

  • Gast
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2011, 15:52:28 »
Volgens mij spelen er meer zaken:
- in welke periode speelde de revisie zich af. In de stoomtijd had je andere revisie dan in de periode na 1958. Volgens mij is revisiebenaming minstens 1 keer (jaren '70) gewijzigd.
- revisieschema's zijn nog al eens aangepast. Met name bij het (diesel)electrisch materieel (1100 en hoger) zijn de revisie termijnen nog al eens opgerekt omdat het materieel met minder onderhoud toe konden dan verwacht

Bij de 1200-en was H3R in ieder geval een interne benaming. In hoeverre op de loc's het onderscheid gemaakt werd tussen H3 en H3R zou op foto's nagekeken moeten worden, maar volgens mij was het enkel de revisiedatum, niet het soort revisie dat op de loc gezet werd/wordt, maar ik kan met vergissen (zeker indachtig jou H5 op de sik).

Ik zal als ik fotoboeken doorblader er eens op letten
« Laatst bewerkt op: 27 February 2011, 16:35:11 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige qoute »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2011, 16:22:44 »
Ik ben in de paar boeken over loc-series die ik voor deze vraag even gauw heb doorgebladerd geen H5 tegen gekomen. Echter dat wil niet zeggen dat die niet bestaan hebben. Naar ik heb vernomen is er een Uquilair boek over de Sikken in voorbereiding, dus misschien dat er bij de Sikken (zeker met hun lange levensduur) een uitgebreide revisie / modificatie geweest die H5 genoemd is ipv H3.

Het feit dat het niet in (mijn) documentatie / bibliotheek terug te vinden is wil niet zeggen dat het niet bestaan heeft  :-\
Ik zou me zo kunnen vermoeden dat het niet H5 was ipv H3.
Maar dat dat sikje H3 meegemaakt heeft, en wederom een grote revisie heeft gehad, en daardoor maar doorgenummerd is naar H5.

guest7823

  • Gast
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2011, 16:31:33 »
Maar dat dat sikje H3 meegemaakt heeft, en wederom een grote revisie heeft gehad, en daardoor maar doorgenummerd is naar H5.

Als ik het allemaal goed begrepen heb kon een loc meerdere H3 revisies krijgen

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Revisieopschriften van lokomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2011, 11:17:07 »
Was de H4 niet de midlife revisie beurt? Bij de 1200'n werd dat dan H3R. Hoe het bij de 1300'n zat weet ik. Bij treinstellen Plan V heb je R beurten voor revisie:
R2 bij 7,5 jaar
R3 bij 15 jaar
R4 bij 22,5 jaar
R6 bij 30 jaar
R7 toegevoegde beurt.

Hier ontbreken dus de R1 en de R5 beurten. In Op de Rails of Het openbaar vervoer ben ik deze termen bij Plan V ook niet tegengekomen.
Spoorgroet, Martin