Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie  (gelezen 1770 keer)

Sanderr

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Gepost op: 24 februari 2011, 15:23:35 »
Hallo,

Maakt het voor de bezetmelding d.m.v. stroomdetectie uit dat een wisseldecoder op de rails wordt aangesloten? Geeft dat geen meldingen of moet de decoder toch op andere leidingen aangesloten worden?

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2011, 15:27:53 »
Ja, dat maakt uit. De decoder zal een permanente bezetmelding veroorzaken.
Beter is een ringleiding aan te leggen waar je zowel de bezetmelders als de wisseldecoders op aansluit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2011, 15:44:56 »
Sanderr

Citaat
Maakt het voor de bezetmelding d.m.v. stroomdetectie uit dat een wisseldecoder op de rails wordt aangesloten

Dit is afhankelijk waar je wisseldecoder aan de rails aansluit, als je dit doet op de niet gedetecteerde gedeelte (meestal waar ook de wissels zitten) dan maakt het niet uit, doe je dit op het gedetecteerde gedeelte dan zal er een permanente detectie en bezetmelding plaatsvinden.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Sanderr

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2011, 11:59:36 »
Hallo,

Dus de wissels horen niet bij een blok maar sluit je aan op de ongedetecteerde voeding? Een blok eindigt dan voor de wissel en nieuwe blokken beginnen na de wissel.

Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2011, 12:20:16 »
Dat is een kwestie van keuze. Er zijn twee dingen uit elkaar te houden:
1. De aansluiting van de DCC stuurtroom voor de wisseldecoders
2. De aansluiting van de rails over de wissel(straat)

1. moet je niet op een bezetmelder aansluiten, om de al genoemde reden.

2. Sluit je OF direct op de DCC aan, OF via een bezetmelder. Sommigen willen ook hun wisselstraten gedetecteerd hebben.

Gerard Wassink

Sanderr

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2011, 19:54:50 »
En als het een enkele wissel is, moet die ook gedetecteerd worden? Wat is eigenlijk het voordeel van wissels detecteren?

Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2011, 20:13:22 »
In principe hoef je de wissels niet te detecteren... Dat doe je eigenlijk alleen als je een snellere treinopvolging wil. Door een wisselstraat te detecteren weet de software eerder dat een wisselstraat vrij is en dan een nieuwe trein door de wisselstraat kan rijden.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2011, 20:49:38 »
Hallo Sander,

Ik heb op mijn baan alle "actieve" wissels gedetecteerd. "Actieve" wissels zijn wissels, waarop tenminste één blok aangesloten is. Wissels midden in een wisselstraat detecteer ik niet. Ik heb dat juist gedaan om te voorkomen dat wissels te snel worden vrijgegeven. Ik rij met Koploper en die geeft, normaal gesproken, de wissels vrij als de trein de tweede bezetmelder in het volgende blok wordt bereikt. Bij korte blokken en lange treinen worden dan de wissels te vroeg vrijgegeven (als de trein er nog overheen rijdt), met alle gevolgen van dien. Door de wissels zelf op het bezet zijn te detecteren, blijft elke wissel bezet, zolang er een trein op staat.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2011, 21:08:59 »
Door de wissels zelf op het bezet zijn te detecteren, blijft elke wissel bezet, zolang er een trein op staat.

Essentiële voorwaarde hierbij is wel dat dan ook alle wagons kunnen worden gedetecteerd!

Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2011, 14:50:54 »
Of alle wagens gedetekteerd worden is een voorwaarde bij automatisch bedrijf. Net zoals dat er geen ongedetekteerde stukken mogen zijn.
Wagen verliezen leidt zo tot het eromheen rijden van opvolgende treinen.
Rijdt er niet in ene een trein rond met een wagen aan de kop.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2011, 15:09:13 »
@Gerard: Dat is niet helemaal waar :) sommige programma's kunnen goed overweg met niet gedetecteerde stukken in de baan. Dat spaart namelijk weer een terug/bezetmeldpunt uit. Zelfde geldt voor het detecteren van alle assen / wagons. Dat hoeft ook niet altijd. Bij veel programma's kan je de lengte van de trein invoeren.

Het voordeel van alle assen / wagons detecteren is inderdaad dat bij verlies het blok bezet blijft.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!