BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sanderr op 24 februari 2011, 15:23:35

Titel: Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: Sanderr op 24 februari 2011, 15:23:35
Hallo,

Maakt het voor de bezetmelding d.m.v. stroomdetectie uit dat een wisseldecoder op de rails wordt aangesloten? Geeft dat geen meldingen of moet de decoder toch op andere leidingen aangesloten worden?

Sander
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: henk op 24 februari 2011, 15:27:53
Ja, dat maakt uit. De decoder zal een permanente bezetmelding veroorzaken.
Beter is een ringleiding aan te leggen waar je zowel de bezetmelders als de wisseldecoders op aansluit.
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: p.heinst op 24 februari 2011, 15:44:56
Sanderr

Citaat
Maakt het voor de bezetmelding d.m.v. stroomdetectie uit dat een wisseldecoder op de rails wordt aangesloten

Dit is afhankelijk waar je wisseldecoder aan de rails aansluit, als je dit doet op de niet gedetecteerde gedeelte (meestal waar ook de wissels zitten) dan maakt het niet uit, doe je dit op het gedetecteerde gedeelte dan zal er een permanente detectie en bezetmelding plaatsvinden.

Gr Piet
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: Sanderr op 10 april 2011, 11:59:36
Hallo,

Dus de wissels horen niet bij een blok maar sluit je aan op de ongedetecteerde voeding? Een blok eindigt dan voor de wissel en nieuwe blokken beginnen na de wissel.

Sander
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: GW op 10 april 2011, 12:20:16
Dat is een kwestie van keuze. Er zijn twee dingen uit elkaar te houden:
1. De aansluiting van de DCC stuurtroom voor de wisseldecoders
2. De aansluiting van de rails over de wissel(straat)

1. moet je niet op een bezetmelder aansluiten, om de al genoemde reden.

2. Sluit je OF direct op de DCC aan, OF via een bezetmelder. Sommigen willen ook hun wisselstraten gedetecteerd hebben.

Gerard Wassink
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: Sanderr op 12 april 2011, 19:54:50
En als het een enkele wissel is, moet die ook gedetecteerd worden? Wat is eigenlijk het voordeel van wissels detecteren?

Sander
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: Ronaldk op 12 april 2011, 20:13:22
In principe hoef je de wissels niet te detecteren... Dat doe je eigenlijk alleen als je een snellere treinopvolging wil. Door een wisselstraat te detecteren weet de software eerder dat een wisselstraat vrij is en dan een nieuwe trein door de wisselstraat kan rijden.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: phdirk op 12 april 2011, 20:49:38
Hallo Sander,

Ik heb op mijn baan alle "actieve" wissels gedetecteerd. "Actieve" wissels zijn wissels, waarop tenminste één blok aangesloten is. Wissels midden in een wisselstraat detecteer ik niet. Ik heb dat juist gedaan om te voorkomen dat wissels te snel worden vrijgegeven. Ik rij met Koploper en die geeft, normaal gesproken, de wissels vrij als de trein de tweede bezetmelder in het volgende blok wordt bereikt. Bij korte blokken en lange treinen worden dan de wissels te vroeg vrijgegeven (als de trein er nog overheen rijdt), met alle gevolgen van dien. Door de wissels zelf op het bezet zijn te detecteren, blijft elke wissel bezet, zolang er een trein op staat.
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: GW op 12 april 2011, 21:08:59
Door de wissels zelf op het bezet zijn te detecteren, blijft elke wissel bezet, zolang er een trein op staat.

Essentiële voorwaarde hierbij is wel dat dan ook alle wagons kunnen worden gedetecteerd!

Gerard
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: gvandersel op 14 april 2011, 14:50:54
Of alle wagens gedetekteerd worden is een voorwaarde bij automatisch bedrijf. Net zoals dat er geen ongedetekteerde stukken mogen zijn.
Wagen verliezen leidt zo tot het eromheen rijden van opvolgende treinen.
Rijdt er niet in ene een trein rond met een wagen aan de kop.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Wisseldecoder i.c.m. stroomdetectie
Bericht door: Ronaldk op 14 april 2011, 15:09:13
@Gerard: Dat is niet helemaal waar :) sommige programma's kunnen goed overweg met niet gedetecteerde stukken in de baan. Dat spaart namelijk weer een terug/bezetmeldpunt uit. Zelfde geldt voor het detecteren van alle assen / wagons. Dat hoeft ook niet altijd. Bij veel programma's kan je de lengte van de trein invoeren.

Het voordeel van alle assen / wagons detecteren is inderdaad dat bij verlies het blok bezet blijft.

Groeten Ronald.