Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Poll

Welke opties zijn voor u interessant? (meerdere opties zijn mogelijk)

4069, ik lever zelf het model aan
1 (2.3%)
4083, ik lever zelf het model aan
1 (2.3%)
4208, ik lever zelf het model aan
2 (4.5%)
4213, ik lever zelf het model aan
1 (2.3%)
4229, ik lever zelf het model aan
1 (2.3%)
4237, ik lever zelf het model aan
2 (4.5%)
4444, ik lever zelf het model aan
2 (4.5%)
4069, via de aanbieding (Trix)
3 (6.8%)
4083, via de aanbieding (Trix)
7 (15.9%)
4208, via de aanbieding (Trix)
2 (4.5%)
4213, via de aanbieding (Trix)
2 (4.5%)
4229, via de aanbieding (Trix)
1 (2.3%)
4237, via de aanbieding (Trix)
3 (6.8%)
4444, via de aanbieding (Trix)
5 (11.4%)
4069, via de aanbieding (Märklin)
3 (6.8%)
4083, via de aanbieding (Märklin)
1 (2.3%)
4208, via de aanbieding (Märklin)
0 (0%)
4213, via de aanbieding (Märklin)
0 (0%)
4229, via de aanbieding (Märklin)
2 (4.5%)
4237, via de aanbieding (Märklin)
1 (2.3%)
4444, via de aanbieding (Märklin)
4 (9.1%)

Totaal aantal stemmen: 25

  

Auteur Topic: Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen  (gelezen 56360 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Gepost op: 22 February 2011, 20:21:57 »
Nadat ik tot de conclusie was gekomen dat de Df-actie onhaalbaar zou worden gezien het vele werk (daarbij komt nog de hoge aanschafprijs) ben ik op zoek gegaan naar een project voor Benelux dat realiseerbaar is.

Ik kwam uit op varianten van de ICM van Trix en Märklin. Ik had al eens een driewagenstel gebouwd uit een viertje. Een dagje flink doorwerken en het stel is gereed. De blauwe streep moet worden ingekort (met name de bovenste laat zich moelijk verwijderen terwijl onder het geel liggende blauw direct naar boven komt), klasse-aanduidingen aangepast worden, een koersrol verplaatst en natuurlijk de treinstelnummers vervangen. Om te voorkomen dat de lelijke glanzende plekken teveel opvallen moet er een vernislaag worden aangebracht. Echter... doordat het glaswerk er zeer moeizaam uitgaat moet het worden afgeplakt.  

Naast de driewagenstellen is het ook mogelijk een nummervariant te bestellen op het vierwagenstel of misschien zelfs de luxe 4444 die uit maar liefst 2 1e klasse rijtuigen bestaat. De laatste variant moet nog onderzocht worden op haalbaarheid maar ik ga er vanuit dat ook deze optie een mogelijkheid wordt.

Het is mogelijk een model dat reeds in uw bezit is aan te leveren maar op beperkte schaal wordt ook de mogelijkheid geboden via een winkel met een stukje korting op de adviesprijs een nieuw model aan te schaffen (€ 300,=). Nadat het stel wordt afgeleverd betaalt u voor het werk:

€ 65,= voor een vierwagenstel serie 4200
€ 110,= voor de 4444
€ 75,= voor een driewagenstel serie 4000 (voor €25,= extra krijgt u ook de ongebruikte tussenbak (B-rijtuig) retour)  

Van elk besteld treinstel gaat €5,= naar de kas van Beneluxspoor.

Wat wordt er (vooralsnog) niet aangepast?

De bestemming Schiphol, wel wil ik onderzoeken of er geen alternatieve bestemmingen bijgeleverd kunnen worden.

Het interieur, het interieur komt dermate sterk overeen van zowel de 4069/4083 als de 4444 dat ik besloten heb daar geen sloopwerk aan te verrichten: in de extra A 4444 (ex-B) moet er telkens één stoel in de breedte worden verwijderd terwijl in de AB (ex-A) juist een stoel moet worden toegevoegd in de nieuwe afdeling 2e klasse.

De onderzijde
de apparatenkasten aan de onderzijde komen zeer sterk overeen, voorzover ze niet gelijk zijn. Niet voor niets is voor ICM-2 (4051-4097) gekozen die een chopperinstallatie hebben, net als de ICM-3/4 (4201-4250).

Degene die nog op zijn buffetrijtuig uit de eerdere actie zit te wachten hoeft niet bang te zijn dat de Koploper voor extra vertraging gaat zorgen. Vanzelfsprekend wordt deze eerst afgerond voor ik aan de Koplopers ga beginnen. Wat betreft deze rijtuigen: begin maart zet ik de eindspurt in om begin mei vrijwel alle rijtuigen af te hebben. Het grootste deel van de restauratierijtuigen is al in aanbouw. Wanneer de actie van de Koploper gaat starten weet ik nog niet, de poll is bedoeld om alvast de belangstelling te peilen en om reeds afspraken te kunnen maken met de winkel.

Wellicht ten overvloede: uit ervaring bij de buren weet ik dat er genoeg mensen zullen zijn die het geld en het werk er niet aan afzien. Onderschatting van de tijd die er nodig is voor het netjes afwerken van een model komt vaak voor, niet in het minst door mensen die zelf nog niet een model te lijf zijn gegaan met gereedschappen. Ik kan mij dat ook best wel voorstellen: ik ben zelf ook vaak verbaasd hoe snel de tijd voorbij tikt als ik intensief aan iets bezig ben. Toch zou ik deze discussie hier niet willen voeren. De voorgestelde modellen zijn alleen voor Beneluxers bestemd die het meerwerk op waarde kunnen schatten.
Binnenkort zal ik hier een paar foto's plaatsen van de AB (tussenbak van het driewagenstel) die het meeste werk vergt.  
« Laatst bewerkt op: 23 February 2011, 07:48:57 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2011, 20:50:08 »
Ik weet niet of je hier wel mag reageren maar:

Dus voor 375,- heb je een 3 delige ICM ?
En die extra rijtuig lever je in bij jou ?
Best goedkoop :P Heb wel interesse ben benieuwd naar de fotos.
Ooit gedacht om dit zelf te doen maar dat durf ik niet.

Zijn er nog Trix Koplopers verkrijgbaar dan?
Ik zie ze nergens meer alleen Marklins :'(

Leuk idee ;D
« Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 21:07:49 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2011, 21:00:05 »
Ondanks dat ik zelf geen interesse heb, vind ik je prijzen juist schappelijk (wél beseffende hoeveel tijd ermee gemoeid is).
Grtz!
Tedo

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2011, 21:01:41 »
sucses ermee (y)
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Arnoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • HCCM - digitaal met TCK
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2011, 21:57:02 »
Mijn Trix is een beetje Mini is dat erg? :)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2011, 22:42:37 »
Nee, dat is niet erg...

Maar ik ga het niet doen... ;D


Dus voor 375,- heb je een 3 delige ICM ?
En die extra rijtuig lever je in bij jou ?

klopt...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ONR

  • Gast
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2011, 22:49:43 »
Ondanks dat ik zelf geen interesse heb, vind ik je prijzen juist schappelijk (wél beseffende hoeveel tijd ermee gemoeid is).

Ik sluit me bij Tedo aan, succes  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2011, 23:47:16 »
Toevallig net een drietje opgehaald, die via een omweg in Utrecht was beland.
Het was veel te gezellig bij Huibert dus geen tijd voor foto's meer, maar het ziet er prima uit.  (y)
Nu nog wat technische ingrepen: 'asb weg ermee' en kortkoppelen van twee stellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2011, 06:40:37 »
technische ingrepen, leuk...  :)

Edit: Wielen zonder ASB zijn geen probleem meer, heb een oplossing gevonden. Raadschijven van het vrij wordende Rijtuig kan je prima op de drijfas op persen. Enigste verschil is het profiel van het wiel zelfs, maar dit is nauwelijks te zien.. 

Als je hem in Huis hebt, zal ik zondag toch even komen kijken. Ik vond de Plan E TD al mooi, dus verwacht ik weer een Top werk van Frank....

Groet

Bernd
« Laatst bewerkt op: 23 February 2011, 06:57:41 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2011, 07:42:18 »
Zaterdag heb ik er nog één, zondag niet meer. :-\ Ik zal bij Gert informeren naar de mogelijkheden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2011, 08:03:08 »
Frank heeft ter voorbereiding op deze nieuwe Beneluxspooractie mijn vraag om een ICM driewagenstel te maken, aangegerepen om mijn ICM als prototype te gaan gebruiken. Afgelopen januari heb ik het stel bij Frank opgehaald. In afwachting op de start van deze nieuwe BNLS actie, heb ik jullie het stel nog niet laten zien, maar daar komt nu snel verandering in.

Frank heeft voor mij de 4083 gemaakt en ik kan niets anders zeggen dan dat het een prachtig treinstel is geworden! Ja, het ombouwen kost wat extra geld en je houdt een bak minder over dan een oorspronkelijk viertje, maar hierdoor werd het voor mij wel mogelijk om met zeven bakken ICM te rijden. Acht bakken zou voor mijn baan te lang worden.

Dat Frank veel aandacht heeft besteedt aan het netjes aanpassen van het treinstel, is er duidelijk aan af te zien. Eigenlijk moet ik zeggen dat het juist NIET te zien is. Ik kan geïnteresseerden in een ICM-3, deze Beneluxspooractie dan ook van harte aanbevelen!!!

Later deze week zal ik foto's plaatsen van de 4083.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert1

  • Gast
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #11 Gepost op: 23 February 2011, 09:17:55 »
Zaterdag heb ik er nog één, zondag niet meer. :-\ Ik zal bij Gert informeren naar de mogelijkheden...

Volgens mij bedoelt Bernd dat hij Henk's stel graag zou willen zien. Uit welingelichte bronnen heb ik vernomen dat Der Fissy ein Holland-Ferien in Utrecht macht.   ;)

Afgelopen zaterdag al even zo'n drietje mogen bewonderen. Komend weekend mag ik er zelf eentje in ontvangst nemen. En het is waar wat Jeroen zegt: Je ziet eigenlijk op geen enkele manier dat er handmatig iets veranderd is. Wat Frank aflevert, lijkt warempel wel fabriekswerk, zo strak is het!   
Kortom, een aanrader deze actie!  (y)

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #12 Gepost op: 23 February 2011, 09:24:44 »
Ja, Bernd kan mijn stel bekijken. Moet ik alleen zien te voorkomen dat hij gelijk de frees erin zet natuurlijk.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #13 Gepost op: 23 February 2011, 09:41:27 »
Citaat
Van elk besteld treinstel gaat €5,= naar de kas van Beneluxspoor.

Nou, dat vindt ik aardig! Waar kan ik mijn bankgegevens achterlaten?  ;D

Groet,
Kas
« Laatst bewerkt op: 23 February 2011, 09:58:45 door Mispoes. Reden: hoera! ik modereer! »

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Nieuwe Beneluxactie: Koplopervarianten in drie- en vierwagenstellen
« Reactie #14 Gepost op: 23 February 2011, 09:52:46 »
 ;D ;D ;D
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS