Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door FritsT
Vandaag om 09:34:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door the railwarrior
Vandaag om 09:33:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:55:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Bert Senden
Vandaag om 08:10:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Huup
Vandaag om 07:43:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
  

Auteur Topic: ombouw Piko 118 naar AC  (gelezen 1550 keer)

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
ombouw Piko 118 naar AC
« Gepost op: 21 February 2011, 21:01:28 »
Ik wil graag een Piko 118 DC ombouwen naar AC.
Mijn vraag is eigenlijk alleen of er voldoende ruimte voor de sleper is. Of zijn de draaistellen van de AC en DC versie hetzelfde en is het een kwestie
om de sleper met een schroefje vast te zetten?
Ik weet dat je ook nog wat draadjes om moet solderen.
Ik wil dit doen om er een andere decoder in te zetten. Ik hoef dan niet te betalen voor een decoder die er in zit.
En het is natuurlijk ook leuk knutselen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt.

Erik

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2011, 21:21:17 »
Erik, het is precies zoals je het zegt.
Stelt dus IDD nix voor.
Alleen ben je duurder uit als je een sleper en een decoder los gaat kopen.
De Uhlenbrock decoder die in de AC versie zit is niet slecht.
En wil je helemaal uit je dak gaan dan kun je de sluitseinen via de extra functie uitgangen op je decoder schakelbaar maken.
Je hoeft er zelfs geen weerstandje tussen te zetten want die heeft Piko keurig netjes bij de ledjes op het verlichtingsprintje gezet.

Succes Jeroen
Don't look Back!

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2011, 21:33:36 »
Beste Erik,

Ik zou ook nog de wielen iets dichter naar elkaar pressen.
Moet voor 3 rail namelijk 14 mm zijn tussen de wielen ipv de 14.3 mm voor 2 rail.
Als je dit niet doet heb je kans op ontsporingen op wissels en vooral op kruiswissels.
Ook gaat de lok een beetje wiebelen op de wissels maar dat is niet altijd zo waarneembaar.
De flens van 2 rail wielen is namelijk minder hoog dan dat van 3 rail wielen en dat is bij Marklin wissels goed waarneembaar.
Dat de sleper het draaistel naar boven duwt op wissels (als er niet genoeg ruimte is) ga je wel snel ondervinden.
Er zijn wel dunnere slepers te vinden (Brawa fluistersleper of bv Marklin voor de lok nr 36743)

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2011, 22:02:17 »
Beste Olivier,
De afstand tussen de beide wielflenzen is bij de AC en DC variant identiek.
De DC assen lopen perfect op M* C-rails.
Dus nix pressen, schaven of slijpen.
Tis gewoon de sleper eronder schroeven, plus draad er aan zetten, op de printplaat 2 draaitjes omzetten, decoder erin en rijden maar.
Grtz Jeroen
Don't look Back!

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2011, 22:13:11 »
Beste Jeroen,

Als jij het zegt zal het wel zo zijn maar ik kan het moeilijk geloven.
Hoe heb jij het gemeten ?

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:ombouw Piko 118 naar AC
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2011, 21:18:55 »
Beste Jeroen en Olivier,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de Piko 118 vanavond nog bestellen.
Ik ga er een Brawa sleper onder zetten en een decoder heb ik nog (ESU V3.0).

Jeroen hoe kan ik het sluitsein via de extra decoder uitgang schakelbaar maken?
Ik ben wat dat betreft een leek. Ombouwen van 2 naar 3 rail lukt mij wel maar verder....
Ik hoop dat je mij dat uit wilt leggen.

Erik