Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Eelco Storm
Vandaag
om 15:29:40
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R
door
Eelco Storm
Vandaag
om 15:27:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:21:51
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:20:19
Smeren, vet, olie, enz
door
Herb73
Vandaag
om 15:15:15
Stottering Piko 98551BD
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 15:11:25
Raadplaatje
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:09:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 14:59:04
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 14:34:47
Spelregels 'Raadplaatje'
door
R1954
Vandaag
om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 14:26:17
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 14:09:55
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:23
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:36
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:56
Doornvliet
door
HenkN
Vandaag
om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:31:50
The Summer of 69
door
Duikeend
Vandaag
om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 10:34:12
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:15:36
LS Models 2025
door
Martijn193
Vandaag
om 09:17:45
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 08:56:04
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 08:00:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Nieuwe start: wat te kiezen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuwe start: wat te kiezen? (gelezen 14580 keer)
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
«
Reactie #30 Gepost op:
22 August 2006, 09:47:53 »
En zo heeft iedereen dus een andere mening, zeker als het om de keuze tussen H0 en N gaat. Ik denk dat je dus moet uitgaan van wat je zelf wilt op jouw modelspoorbaan. Bij mijn eigen keuze bleven al heel snel H0 en N over als opties, waarbij N het voordeel had dat ik meer kwijt kon op mijn 195 x 90 cm en H0 naar mijn idee vooral het voordeel had van een groter aanbod aan materieel, gebouwen, auto's, enz. Een ander voordeel van H0 was de beschikbaarheid van goedkopere modellen van bijvoorbeeld Piko of Mehano, maar inmiddels zijn dit soort modellen ook in N beschikbaar van Minitrix en Hobbytrain.
Andere schalen heb ik meteen laten vallen als optie: TT is groter dan N met minder aanbod en Z vond ik te klein met eveneens minder aanbod en de beperking van slechts één merk voor materieel en rails. Zoals je ziet was de 'priegeligheid' van N voor mij helemaal geen argument, omdat ik niet vind dat N te klein is om in te bouwen (terwijl anderen dus aangeven dit wel te vinden).
Uiteindelijk heb ik voor N gekozen, omdat ik graag een modelspoorbaan in de tegenwoordige tijd naar Duits voorbeeld wilde bouwen. Het aanbod is dan groot genoeg in N (er zijn nog steeds meer modellen die ik zou willen dan ik ooit zal kunnen kopen) en het biedt me de mogelijkheid om lange treinen op een dubbelspoors traject te laten rijden, met nog steeds voldoende ruimte voor een stad en landschap. Ik zie nu zeker ook nog nadelen aan N, zoals het beperktere aanbod aan gebouwen (vrijwel geen kermis attracties) en vooral het veel beperktere aanbod aan automodellen.
Ik denk dat je nu van allerlei kanten heel wat argumenten hebt gehoord voor bepaalde schalen. Vooral voor H0 en N zijn er heel wat voor en nadelen genoemd, maar ook TT, Z en de smalspoor opties zijn voorbij gekomen. Het is helemaal aan jezelf om te bedenken wat je wilt gaan uitbeelden op jouw modelspoorbaan en daarvoor dan de beste keuze te maken...
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Nieuwe start: wat te kiezen?