Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Nieuwe start: wat te kiezen?  (gelezen 13281 keer)

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2006, 10:33:29 »
Ik zou ook schaal n doen. Maar welk merk,ja moet je eigenlijk zelf bepalen. Want ze kunnen wel zegge dat merk A heel goed is, terwijl je merk B zelf goed vid, en toch voor merk A gaat. En dan ben je met je baan bezig, ben je toch niet tevreden. Dus je moet altijd van jezelf uitgaan
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2006, 22:23:22 »
Het merk maakt eigenlijk helemaal geen donder uit, tenzij je een merkenfreak bent (die zijn er ook).

Sowieso is het aanbod in N dusdanig bepekt voor de niet-Duitse markt, dat het onverstandig zou zijn om je tot één merk te beperken. Ik ben niet echt bekend met het aanbod van NMBS-materieel in N, maar het zou puur toevallig zijn als dat allemaal door één fabrikant gemaakt zou worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Black Widow

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2006, 22:55:01 »
Als je alleen kijkt bij de grote merken dan is het aanbod inderdaad erg beperkt. Toch heb ik het idee dat het aanbod Nederlandse modellen veelzijdiger is dan in h0. Belgische modellen zijn ook zat te vinden, kijk maar eens op beurzen.

Er zijn voor alle merken typen en schalen voor en nadelen. Vaak kun je op je gevoel al een hele goede inschatting maken, dan kun ja daarna gaan kijken hoeveel argumenten je kan vinden om toch voor de andere te kiezen. Als je die allemaal kunt weerleggen, dan heb je de goede schaal gekozen.

Grtn Coert
"Everytime I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain."

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2006, 09:02:40 »
Als je alleen kijkt bij de grote merken dan is het aanbod inderdaad erg beperkt. Toch heb ik het idee dat het aanbod Nederlandse modellen veelzijdiger is dan in h0. Belgische modellen zijn ook zat te vinden, kijk maar eens op beurzen.
Coert, de kleinseriemodellen zijn er natuurlijk ook voor H0. Vermoedelijk zul je niet zo snel een Mat. '34 of een 09-3X (Stopexpress) in N aantreffen.

Mijn betoog was niet zozeer dat het aanbod in N beperkt is (wat het ten opzichte van H0 zeker is), maar dat je geen reden hebt om je tot één merk te beperken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Black Widow

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2006, 17:57:12 »
Ik doel niet specifiek op kleinseriemodellen, maar ook op fabrikanten buiten de grote 2 à 3. Er zijn heel veel kleine merken die in redelijk grote oplages leuke N-modellen op de markt brengen. In kleinserie is alles te vinden, maar bij kleine fabrikanten is ook een hoop te vinden.

Grtn Coert
"Everytime I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain."

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2006, 12:48:36 »
Ja ok.. maar ikbedeolde het merk van de rails :P
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2006, 15:09:58 »
Schaal N is heel mooi op een kleiner oppervlak, is er ook nog wat leuks van te maken ipv alleen een simpel ovaal.
Aanbod voor NMBS is beroerd dan hebben de SNCF en NS rijders het makkelijker.

Davy

  • Gast
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2006, 14:27:38 »
Ja ok.. maar ikbedeolde het merk van de rails :P

Je kan Kiezen tussen minitrix, Fleischmann Piccolo (N), Peco N, enz. In principe maakt wat voor je rails je ook kiest niets uit. Alle merken N treinen rijden erover.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2006, 18:21:11 »
Nog een ander pluspunt voor N-spoor is dat alle merken met de standaard koppelingen gewoon aan elkaar gekoppeld kunnen worden

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #24 Gepost op: 02 juli 2006, 17:15:47 »
@ davy
Qua rails heb je bijna helemaal gelijk. Peco 55 rails is erg realistiche rails. dus lage rails. De hele oude trein modellen hebben wielen die daarover niet kunnen rijden. (te hoge opstaande rand)

Verder kan je rail keuze flink wat gaan uitmaken in je portomonee! Niet alle rails kost het zelfde, en niet alle systemen hebben de zelfde mogelijkheden, als het gaat om het maken van een baanplan.

Ja met alle merken kan je een ovaal maken maar bij ingewikkelde station emplacementen merk je het wel wat de verschillen tussen de merken betreft. Toch zou ik geen merk kunnen nog willen aanmerken als zijnde slecht.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #25 Gepost op: 02 juli 2006, 20:28:51 »
Mark,
Dat probleem met hoge wielen is volgens mij een H0-probleem en geen N-probleem, maar ik kan me vergissen.
Mvg,
RJ

leon

  • Gast
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2006, 14:28:53 »
Erik,
Het is niet mijn bedoeling om zoveel mogelijkheden aan te geven dat je door de bomen het bos niet meer ziet en in het slechtste geval helemaal afhaakt.
 
Maar om compleet te zijn wil ik je nog wijzen op H0-smalspoor: Bemo is de belangrijkste producent maar er zijn er meer...
De schalen worden aangeduid als H0m en H0e.
Bemo heeft een paar startsets.

Of schaal TT schaalverhouding 1:120 belangrijkste producent: Tillig.
Nadelen van beide schalen: Slechts beperkt verkrijgbaar hier ten lande.
Smalspoor H0, bij Bemo althans, vooral naar Zwitsers, Oostenrijks en Duits voorbeeld.
Bij TT is het bijna allemaal Duits wat de klok slaat.
Tillig heeft leuke startsets, sinds enige tijd ook digitaal!
Toch hebben beide schalen hun specifieke voordelen tegenover H0 en N.
Zo heeft een smalspoorbaan in de werkelijkheid ook scherpe boogstralen: dat is ruimtetechnisch voor jou dan weer gunstig.
TT is niet zo priegelig als N-spoor wat bij het bouwen, zeker als het op details aankomt toch een vaste hand vereist.
Tegenover H0 biedt het ruimtewinst en kun je met goed fatsoen nog een regionale trein met 4-5 stuks 4-assige rijtuigen laten rijden.
Dit word nl. bij 2x1 meter in H0 al een lastige zaak!

Ben je er nog Erik? Hopelijk wel.... :)
Er bestaat nl. ook nog N-smalspoor (schaal Nm) en spoor Z.
Schaal Nm wordt bij mijn weten door kleinserieproducenten gemaakt en is daarom duur.
Spoor Z wordt vrijwel alleen door Marklin gemaakt, is nog moeilijker te hanteren dan spoor N. Bovendien biedt Marklin (nog) geen digitale modellen en geen standaard kortkoppeling.
Op 2 x 1 meter kun je wel een behoorlijke modelbaan opbouwen en met langere treinlengtes werken.

Succes bij het maken van een juiste keuze!


VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2006, 21:51:07 »
Wauwie, 2 bij 1 meter! Ik zou willen dat ik dat had met een beperkte 198 cm bij 98 cm! Wat een ruimte zou dat zijn  ;D!

Ik wil niet zeggen of je N of H0 moet nemen, ik zeg alleen dat H0 mij prima bevalt op de ruimte die ik heb. Ik rij BR01.10's met 4 sneltreinrijtuigen en BR50's met 10 of 12 goederenwagens. Het staat mooi in verhouding en het is absoluut niet zo dat het front van de trein het eind al in zicht heeft. Ik heb op m'n baan een depot, een 2 sporig station (één spoor is kopspoor), een passeerspoor en ik heb een industriespoortje. Mijn baan is een bos rijk, een dorp en een ruime boerderij. De kerk is voorzien van begraafplaats en een hoek is ingericht als park(je). Auto's kunnen tanken bij een echt Esso tankstation terwijl een windmolen over het zonnebloemenveld uit draait. En daar rookt dan ook nog eens een trein doorheen. Het is allemaal mogelijk. Kijk maar eens op m'n WWW.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Erik_lima

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #28 Gepost op: 21 augustus 2006, 14:50:46 »
Hallo Vincent,

mooie foto's van jouw baan.

Heb jij ook een baanplan beschikbaar, want het overzicht van het geheel mis ik een beetje.

Groeten,

Erik

SoeperrEd

  • Gast
Re: Nieuwe start: wat te kiezen?
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2006, 18:21:22 »
Hallo iedereen,

Ik rij zelf ook met H0. Zoals al eerder gezegd kan je op een kleine ruite tog heel wat kwijt. Ik zelf ben van plan om alles nog helemaal uit te werken. Na al te hebben gekeken kan ik zelf het volgende kwijt: een dorp met station, een klein stationtje in de middel of nowhere, een kleine container overslag op schepen. En het dorpje mag je gerust een dorp noemen. Dus zoals al eerder vertelt je kan veel op 1 bij 2 meter. En ik vind het mooie aan H0, dat je de details op bepaalde punten egt kan zien. Niet dat je er in het geval van N-spoor een loep moet pakken. Ik wil hiermee niet de N-spoorders beledigen, maar dit is mijn mening.

Veel Plezier ermee,

Edwin