Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:03:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: NS dreigt HSL kwijt te raken  (gelezen 12037 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
NS dreigt HSL kwijt te raken
« Gepost op: 18 February 2011, 10:36:14 »
De NS dreigt de prestigieuze hogesnelheidstrein kwijt te raken, voor hij goed en wel in bedrijf is. De verliezen lopen zo snel op dat het hogesnelheidsbedrijf, dat de trein exploiteert, volgend jaar failliet is.

 EPA
 Aandeelhouders NS (95%) en KLM (5%) zijn dan 298 miljoen euro kwijt, blijkt uit het jaarverslag van de NS. Nog nooit hebben de spoorwegen zo’n groot verlies geleden op een project. Daarnaast is de belastingbetaler de dupe, want minister Schultz van Haegen rekende al op de 2,5 miljard die de NS in 15 jaar voor het gebruik van de lijn zou betalen.

Duidelijk is dat een nieuwe vervoerder nooit meer zo veel zal betalen. De reiziger merkt waarschijnlijk niks van het debacle. Nadat het hogesnelheidsbedrijf failliet is gegaan, moet het nog een jaar doorgaan op kosten van de overheid. Daarna komt er een andere vervoerder. Die zal de prijzen niet extra verhogen, omdat de hogesnelheidstreinen dan te weinig reizigers trekken.

De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding.

De NS probeert nu met man en macht bij minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) deze blunder te herstellen. Maar volgens deskundigen kan de gebruiksvergoeding niet omlaag, omdat de hsl is aanbesteed.

Bron Telegraaf.nl

« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 11:16:13 door Meppelspoor »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2011, 10:40:44 »
Wat is de bron van jouw tekst?
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2011, 10:41:03 »
Goed hé, dat aanbesteden en marktwerking in het openbaar vervoer...  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2011, 10:48:15 »
Gezien de wat subjectieve sneer "De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding" gok ik op de Telegrof.

Hier ook op nu.nl: http://www.nu.nl/economie/2449805/faillissement-dreigt-hsl.html

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2011, 10:55:05 »
Goed hé, dat aanbesteden en marktwerking in het openbaar vervoer...  :-\

Ja, inderdaad. Nu wordt tenminste inzichtelijk wat de kosten zijn voor dit project en wordt er de stekker uit getrokken.   In een overheidscenario is dit veel minder duidelijk.    Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik betaal liever mijn 156 euro (2.5 miljard gedeeld door 16 miljoen inwoners) om er van af te zijn,
dan dat ik een ongedekte cheque teken. 

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2011, 10:58:26 »
Tsja, wat wil je als je elk half uur met een kostbare lok zes nagenoeg lege rijtuigen versleept van Amsterdam <> Rotterdam.
Dan willen de kosten wel oplopen. Zou als eerste bezuiniging maar eens vier rijtuigen van elke trein afhalen.

Tsja, en dan de route: Zo'n 70 procent van de reizigers reist tussen Amsterdam, Schiphol, Leiden, en Delft. Dan heb je dus niets aan de Hogesnelheidslijn en/of Fyra.

Tsja, als je dan ook nog vanaf april 2011 gaat doorrijden naar Breda, worden de verliezen nog hoger. Immers Rotterdam <> Breda is ook in gewone NSR treinen het minst bezette deel qua reizigers op dit trajectdeel (bv in de treinen Den Haag-Venlo). Waarbij nog de meeste reizigers reizen tussen Rotterdam<>Dordrecht.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2011, 11:00:16 »
NSR had zich blijkbaar rijk gerekend met het afgeblazen rekeningrijden voor automobilisten.
Aan een plan B had men blijkbaar niet gedacht.

Groeten, Alexander

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2011, 11:02:49 »
@ Henk

Toen NS nog een "staatsbedrijf" was, was het ook heel duidelijk waar de verliezen geleden werden. Die lijnen werden voor de oorlog en in de jaren erna dan ook gewoon weggesaneerd. Is dus niet een typisch kenmerk van marktwerking. Alleen werd toen wel het landelijk vervoersperspectief in het oog gehouden en niet alleen het perspectief op een investering in een project.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2011, 11:03:19 »
..ik betaal liever mijn 156 euro (2.5 miljard gedeeld door 16 miljoen inwoners) om er van af te zijn.
Alleen zijn we er dan niet vanaf..... maar begint het verhaal weer opnieuw.

Kosten zijn volgens mij altijd inzichtelijk te maken, dat gaat met een (semi-) private partij niet beter dan met de overheid.
No dress rehearsel, this is our life.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2011, 11:28:44 »
Volgens mij ligt de lijn gewoon verkeerd.

Parijs - Brussel Antwerpen Breda - Utrecht - Schiphol met een aftakking naar R'dam had een veel groter deel van NL kunnen bestrijken.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2011, 11:33:45 »
Doodzonde van dat geld wat ze steeds maar weer in de randstad en omgeving pompen. Ze kunnen beter het Noorden eens een flinke financiële injectie geven.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2011, 11:34:36 »
@Arnold: Mwaooahh.... Dan wordt de HSL een aanvoerlijn voor Schiphol vanuit Breda en Utrecht. Daar krijg je de treinen ook niet echt vol mee.

@Robert B: heb je een leuk idee daarvoor? Meeste mensen wonen nou eenmaal in het westen van ons land.
No dress rehearsel, this is our life.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2011, 11:41:49 »
Misschien zakelijk bekeken, als je nu hispeed HSA failliet laat verklaren, kun je dan onder de ensaldo opdracht vandaan komen? Of denk ik nu te kortzichtig.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2011, 11:44:30 »
Nl is gewoon te klein voor dit soort lijnendenk ik. Het ding rijd tussen A.dam en R.dam maar 160. Zoveel reis tijd bespaart dat nou ook niet. Zeker als je naar de kosten / baten kijkt. Naar mijn inziens hadden ze beter bestaande lijnen kunnen uitbouwen naar 3 of 4 sporig en geschikt voor 160km. Tussen R.dam en Antwerpen kan en gebeurt het natuurlijk wel harder rijden. Ook de aanschaf van Fyra treinstellen is naar mijn mening dom geweest. T.G.V,s zijn er al genoeg doen het al meer als 20 jaar. Dus waarom niet een paar van die dingen. Hadden ze ook niet allemaal dingen hoeven testen.

Kortom om het publiek te trekken hadden ze met iets efficenters en goedkopers als wat we hadden moeten kopen.

Vorig jaar wilde ik naar antwerpen van uit R.dam een 1e klas kaartjemoest me meer als E 150,00 kosten. Idioot toch. Met de auto doe ik er 1,5 uur over. Kost het me een halve tank benzine. Zit ik 1e klas prive op lederenstoel. Ga je toch geen E 150,00 betalen.

Gr Arnout.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2011, 11:47:31 »
Wellicht dat ik het verkeerd heb begrepen maar moest de HSL niet concurerend worden met het lucht vervoer ??? Dat is toch ook de reden dat de KLM een belang had genomen in dit project ??? We kunnen vanuit die gedacht concluderen dat ook deze opzet veel heeft te lijden onder de crisis van de afgelopen jaren en ook moet er een evaluatie zijn/komen of dit werkelijk de passagiers vanuit het vliegtuig naar de trein krijgt... ???

Jeffrey