Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 16:00:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:39:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52

Auteur Topic: NS dreigt HSL kwijt te raken  (gelezen 11694 keer)

Meppelspoor

• Offline Offline
NS dreigt HSL kwijt te raken
« Gepost op: 18 February 2011, 10:36:14 »
De NS dreigt de prestigieuze hogesnelheidstrein kwijt te raken, voor hij goed en wel in bedrijf is. De verliezen lopen zo snel op dat het hogesnelheidsbedrijf, dat de trein exploiteert, volgend jaar failliet is.

EPA
 Aandeelhouders NS (95%) en KLM (5%) zijn dan 298 miljoen euro kwijt, blijkt uit het jaarverslag van de NS. Nog nooit hebben de spoorwegen zo’n groot verlies geleden op een project. Daarnaast is de belastingbetaler de dupe, want minister Schultz van Haegen rekende al op de 2,5 miljard die de NS in 15 jaar voor het gebruik van de lijn zou betalen.

Duidelijk is dat een nieuwe vervoerder nooit meer zo veel zal betalen. De reiziger merkt waarschijnlijk niks van het debacle. Nadat het hogesnelheidsbedrijf failliet is gegaan, moet het nog een jaar doorgaan op kosten van de overheid. Daarna komt er een andere vervoerder. Die zal de prijzen niet extra verhogen, omdat de hogesnelheidstreinen dan te weinig reizigers trekken.

De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding.

De NS probeert nu met man en macht bij minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) deze blunder te herstellen. Maar volgens deskundigen kan de gebruiksvergoeding niet omlaag, omdat de hsl is aanbesteed.

Bron Telegraaf.nl

« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 11:16:13 door Meppelspoor »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2011, 10:40:44 »
Wat is de bron van jouw tekst?
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2011, 10:41:03 »
Goed hé, dat aanbesteden en marktwerking in het openbaar vervoer...  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2011, 10:48:15 »
Gezien de wat subjectieve sneer "De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding" gok ik op de Telegrof.

Hier ook op nu.nl: http://www.nu.nl/economie/2449805/faillissement-dreigt-hsl.html

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2011, 10:55:05 »
Goed hé, dat aanbesteden en marktwerking in het openbaar vervoer...  :-\

Ja, inderdaad. Nu wordt tenminste inzichtelijk wat de kosten zijn voor dit project en wordt er de stekker uit getrokken.   In een overheidscenario is dit veel minder duidelijk.    Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik betaal liever mijn 156 euro (2.5 miljard gedeeld door 16 miljoen inwoners) om er van af te zijn,
dan dat ik een ongedekte cheque teken. 

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2011, 10:58:26 »
Tsja, wat wil je als je elk half uur met een kostbare lok zes nagenoeg lege rijtuigen versleept van Amsterdam <> Rotterdam.
Dan willen de kosten wel oplopen. Zou als eerste bezuiniging maar eens vier rijtuigen van elke trein afhalen.

Tsja, en dan de route: Zo'n 70 procent van de reizigers reist tussen Amsterdam, Schiphol, Leiden, en Delft. Dan heb je dus niets aan de Hogesnelheidslijn en/of Fyra.

Tsja, als je dan ook nog vanaf april 2011 gaat doorrijden naar Breda, worden de verliezen nog hoger. Immers Rotterdam <> Breda is ook in gewone NSR treinen het minst bezette deel qua reizigers op dit trajectdeel (bv in de treinen Den Haag-Venlo). Waarbij nog de meeste reizigers reizen tussen Rotterdam<>Dordrecht.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2011, 11:00:16 »
NSR had zich blijkbaar rijk gerekend met het afgeblazen rekeningrijden voor automobilisten.
Aan een plan B had men blijkbaar niet gedacht.

Groeten, Alexander

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2011, 11:02:49 »
@ Henk

Toen NS nog een "staatsbedrijf" was, was het ook heel duidelijk waar de verliezen geleden werden. Die lijnen werden voor de oorlog en in de jaren erna dan ook gewoon weggesaneerd. Is dus niet een typisch kenmerk van marktwerking. Alleen werd toen wel het landelijk vervoersperspectief in het oog gehouden en niet alleen het perspectief op een investering in een project.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2011, 11:03:19 »
..ik betaal liever mijn 156 euro (2.5 miljard gedeeld door 16 miljoen inwoners) om er van af te zijn.
Alleen zijn we er dan niet vanaf..... maar begint het verhaal weer opnieuw.

Kosten zijn volgens mij altijd inzichtelijk te maken, dat gaat met een (semi-) private partij niet beter dan met de overheid.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2011, 11:28:44 »
Volgens mij ligt de lijn gewoon verkeerd.

Parijs - Brussel Antwerpen Breda - Utrecht - Schiphol met een aftakking naar R'dam had een veel groter deel van NL kunnen bestrijken.

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2011, 11:33:45 »
Doodzonde van dat geld wat ze steeds maar weer in de randstad en omgeving pompen. Ze kunnen beter het Noorden eens een flinke financiële injectie geven.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2011, 11:34:36 »
@Arnold: Mwaooahh.... Dan wordt de HSL een aanvoerlijn voor Schiphol vanuit Breda en Utrecht. Daar krijg je de treinen ook niet echt vol mee.

@Robert B: heb je een leuk idee daarvoor? Meeste mensen wonen nou eenmaal in het westen van ons land.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2011, 11:41:49 »
Misschien zakelijk bekeken, als je nu hispeed HSA failliet laat verklaren, kun je dan onder de ensaldo opdracht vandaan komen? Of denk ik nu te kortzichtig.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2011, 11:44:30 »
Nl is gewoon te klein voor dit soort lijnendenk ik. Het ding rijd tussen A.dam en R.dam maar 160. Zoveel reis tijd bespaart dat nou ook niet. Zeker als je naar de kosten / baten kijkt. Naar mijn inziens hadden ze beter bestaande lijnen kunnen uitbouwen naar 3 of 4 sporig en geschikt voor 160km. Tussen R.dam en Antwerpen kan en gebeurt het natuurlijk wel harder rijden. Ook de aanschaf van Fyra treinstellen is naar mijn mening dom geweest. T.G.V,s zijn er al genoeg doen het al meer als 20 jaar. Dus waarom niet een paar van die dingen. Hadden ze ook niet allemaal dingen hoeven testen.

Kortom om het publiek te trekken hadden ze met iets efficenters en goedkopers als wat we hadden moeten kopen.

Vorig jaar wilde ik naar antwerpen van uit R.dam een 1e klas kaartjemoest me meer als E 150,00 kosten. Idioot toch. Met de auto doe ik er 1,5 uur over. Kost het me een halve tank benzine. Zit ik 1e klas prive op lederenstoel. Ga je toch geen E 150,00 betalen.

Gr Arnout.

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2011, 11:47:31 »
Wellicht dat ik het verkeerd heb begrepen maar moest de HSL niet concurerend worden met het lucht vervoer ??? Dat is toch ook de reden dat de KLM een belang had genomen in dit project ??? We kunnen vanuit die gedacht concluderen dat ook deze opzet veel heeft te lijden onder de crisis van de afgelopen jaren en ook moet er een evaluatie zijn/komen of dit werkelijk de passagiers vanuit het vliegtuig naar de trein krijgt... ???

Jeffrey