Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
  

Auteur Topic: Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??  (gelezen 5594 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Gepost op: 17 February 2011, 12:17:25 »
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, bestaande uit Arriva,

Connexxion, Syntus en Veolia Transport, hebben Het Nieuwe Spoorplan

aangeboden aan minister van IenM Melanie Schultz van Haegen.

Volgens de vervoerders kan door aanbesteding het openbaar vervoer en met name het spoorvervoer beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler. Binnenkort neemt de minister een besluit of het hoofdrailnet wel of niet wordt aanbesteed.

Highlights uit Het Nieuwe Spoorplan

De vervoerders stellen voor om de opbouw van het treinsysteem in Nederland te

organiseren vanuit de formules HSL, Intercity en Stoptrein. Een formule indeling

per reizigersmarkt:

- Het HSL Net voor de internationale reiziger: moet een wezenlijk onderdeel

gaan vormen van het Europese HSL Net als hoofdas door Nederland, België en

Frankrijk.

- Intercitynetten voor de lange afstandsreiziger: eenvoudig in te delen in 3

logische geografische Intercitynetten, Centraal, Noord+Oost en Zuid +

separaat het HSL-net.

- Stoptrein voor de regionale reiziger: de formule Stoptreinen ontkoppelen van

de Intercity’s en uit het hoofdrailnet halen. Regionale stoptreinen

onderbrengen in volgende Regionetten: Net Noord Nederland (NNnet), Net

Overijssel – Twente (OTnet), Net Gelderland (Gnet), Net Noord Holland

(NHnet), Net Randstad (Rnet), Net Brabant (Bnet) en Net Limburg (LNet).


Aanbesteden

Volgens de openbaarvervoerbedrijven kan dit het beste worden bereikt door de Intercity’s en de 7 Regionetten aan te besteden; de Intercity’s in zijn geheel als Intercitynet of in drie geografische Intercitynetten; Centraal, Noord+Oost, Zuid en separaat het HSL-net. Elk afzonderlijk Regionet kan het beste daar waar mogelijk (qua fasering) meteen onderdeel uitmaken van een multimodale aanbesteding. Het Intercitynet Centraal kan het beste integraal in één geheel met het Randstad Regionet worden aanbesteed.

 

Resultaten

Volgens Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport zal door het vereenvoudigen van het spoornetwerk de betrouwbaarheid en punctualiteit toenemen, met een hogere klanttevredenheid als resultaat. Daarnaast krijgt de Rijksoverheid geld geboden om de rendabele Intercity’s te mogen rijden. Met een deel van de verwachte hoge opbrengsten kunnen de niet rendabele stoptreinen worden gefinancierd.

gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2011, 12:43:05 »
Stoptreinen loskoppelen van de Intercities en uit het hoofdlijnnet halen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Geen stoptreinen meer op Utrecht - Arnhem b.v.? Het geheel riekt naar verdergaande versnippering en vervallen van doorgaande diensten met als gevolg vaker overstappen, wisselende vervoersvoorwaarden en wat dies meer zij. Zo'n beetje de toestand van de 19e eeuw, met eigen vervoersregio's voor de verschillende maatschappijen en niet aansluitende, want concurrerende treindiensten.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2011, 12:46:33 »
Ik wacht eigenlijk nog op de eerste die weer breedspoor wil gaan aanleggen.. ;D

Maar verder zie ik alleen maar commercie roepen: de dienstverlening en veiligheid worden m.i. dan weer ondergeschikt aan de winsten en bonussen die de diverse directies moeten gaan realiseren, slecht plan dus
RETROBAHN A.G.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2011, 13:02:11 »
 :o
Alle lijnen worden dus 'geknipt' en reizigers gaan gewoon op grote stations (in de ogen van die directie's)
overstappen op een andere regiointercity, zelfde dus voor stoptreinen lekker overstappen in het zicht van je eindbestemming op een andere stoptrein.
Dat het personeel dus niet meer verder rijdt dan de regiogrenzen,
ach is toch niet erg vinden ze nu ook bij arriva/connexxion/veolia ook niet erg.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2011, 13:04:08 »
Hmmm Britse toestanden krijg ik voor mijn ogen dit is niet goed. Ik vraag mij af hoe ze de stopdiensten eruit willen halen. Ik vraag mij af hoe zij anders de trein forenzen van en naar de grote IC stations willen vervoeren???? Nee ik ben het met Dpc Fo daar aan toe voegend dit gaat ons nog meer geld kosten. Ik ben zeer sceptisch.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2011, 13:05:13 »
Maar voor ons modelbouwers natuurlijk weer leuk, al dat oude (en nieuwe) ex NSR-materieel in regionale kleuren !
Een Mat 64 in Arriva kleuren, een SGMm in Connexxion kleuren, laat maar komen,
Nog maar snel een SLT gaan platen !!
Ook Engelse treinen zijn leuk

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2011, 13:10:31 »
Maar voor ons modelbouwers natuurlijk weer leuk, al dat oude (en nieuwe) ex NSR-materieel in regionale kleuren !
Een Mat 64 in Arriva kleuren, een SGMm in Connexxion kleuren, laat maar komen,
Nog maar snel een SLT gaan platen !!

je werkt vast niet bij NSR  :-X

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2011, 13:20:18 »
Wie heeft toch bedacht dat de dingen door een aanbesteding goedkoper worden?
Ik zie graag dat een aantal essentiële zaken in het moderne leven vooral goed geregeld wordt; gas, water, licht, post, openbaar vervoer.....  Ik heb liever dat het ik daar iets meer voor betaal en het gewoon betrouwbaar gebeurt dan dat 'de markt' het regelt.
 
No dress rehearsel, this is our life.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2011, 13:28:33 »
Ze lijken wel gek....

Het blijven commerciële bedrijven, dus het zogenaamde geld wat het gaat opbrengen verdwijnt naar de vervoersbedrijven....

Zie bijvoorbeeld Duitsland. Stoptrein diensten zijn daar aanbesteed. Volgens de Eisenbahn Kurier van deze maand levert dat DB Regio 6,85 miljard euro aan omzet op en resulteert dit in een winst van ongeveer 1 miljard euro op jaarbasis.......

Overigens... is Arriva niet een dochter bedrijf van..... de DB...... Dus kan de winst worden afgedragen naar de DB. Daar wordt geen Nederlandse reiziger beter van.

Het opdelen van het IC net in regio's is belachelijk. Dat betekend dat als je van Alkmaar naar Maastricht gaat in plaats van zonder overstap in eens een keer of 3 moet overstappen. Nee, daar worden reizigers echt gelukkiger van....

Ik ben het met Marc eens, regel het goed en dan maar iets duurder. De vrije markt is niet uit op het verbeteren van de diensten voor de reiziger, maar naar het behalen van maximale winsten.
***** ***** ***** ***

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2011, 13:30:43 »
Mensen we gaan gewoon weer terug naar hoe het begon.

Nu dan de bovengenoemde vervoerders waar we vroeger HSM, SS, NCS en NBDS hadden.

En natuurlijke de vele interlocale tram wegen etc.

Groeten,
Rutger

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2011, 13:40:02 »
Leuk voor de historisch geinteresseerde hobbyist (zoals ik), maar minder leuk voor de dagelijkse reiziger (zoals ik). Natuurlijk kunnen kleinere eenheden flexibeler en alerter zijn, maar voor een grote systematische organisatie is ook veel te zeggen, zeker bij openbare taken. Nederland is niet zo groot dat daarin 10 a 11 spoorwegregio's een zinnige rol kunnen spelen. Liever een goed georganiseerd landelijk bedrijf. Helaas presteert dit landelijke bedrijf niet goed, waardoor deze alliantie van niet-NS bedrijven kennelijk bloed ruikt en bij de minister een wit wieltje probeert te halen.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 13:41:54 door Dpc Fo. Reden: taalfoutje »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2011, 13:45:01 »
Ik geloof er niks van dat dit werkelijk gaat gebeuren... De overige vervoerders, Syntus/Veolia/Conexxion etc. hebben helemaal de capaciteit niet om in heel Nederland het treinverkeer te gaan regelen. Zo'n stukje hierover had ik ook gelezen een aantal weken geleden in de Spits, daar stond hetzelfde in wat een expert op dat gebied had gezegd. Gewoon een onmogelijk plan. We zullen waarschijnlijk toch aan de NS vastzitten.

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 13:47:20 door Rick 1625 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2011, 13:50:30 »
Die omvang is inderdaad een goed argument tegen verder opknippen.
In Engeland zijn er concessies die in omvang net zo groot zijn als het hele Nederlandse spoorwegnet.
By the way, waarom zouden Syntus/Veolia/Conexxion de capaciteit niet hebben?
No dress rehearsel, this is our life.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2011, 13:59:17 »
Volgens mij hebben ze de capaciteit niet omdat het bedrijven zijn die alleen in een bepaalde regio opereren. Op spoorgebied enkel 1 á 2 trajecten. Heel Nederland is toch een stukje ingewikkelder en groter om te regelen. Mede omdat ze ook niet veel materieel hebben om te rijden en niet veel machinisten. Ze hebben zelfs geen conducteurs als ik me niet vergis... Dan moeten ze ook een heel plan op gaan zetten voor al die mensen op te leiden. Dit stond ook in het stukje in de krant. (Dit is mede wat ik denk waarom het niet zou lukken).

We zullen zien wat het wordt. Ik wacht het af, maar zie het niet positief in.

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 14:00:56 door Rick 1625 »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2011, 14:03:18 »
Denk eerder dat bestaand NSR personeel over moet naar de nieuwe eigenaar/consesiehouder tegen huidige CAO
na een jaar krijg je een keuze voorgelegd weg of blijven tegen nieuwe mindere arbeidsvoorwaarden.

ZIe je nu bij busvervoerders...
eerst iedereen tegen de oude vervoerder klagen,
komt de nieuwe vervoerder iedereen jubelen..
en wat blijkt gewoon hetzelfde personeel (soms ook bussen) alleen met een ander uniform aan.
Alleen wel met een andere uitgedunde dienstregeling want moest efficenter (lees goedkoper)

--Zie nu GVB,RET,HTM in de grote steden---
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 14:06:35 door rene w. »