Toch vind ik het een gevaarlijke situatie! Stel je voor dat die machinist opeens gas geeft...wattan?
Bij een storing van een aki, ahob of aob ontvangt u een aanwijzing .Om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen, handelt u als volgt:• nader overweg/overpad behoedzaam met maximaal 10 km/h;• geef herhaald ’attentiesein’;• stop als de veiligheid van het wegverkeer dit vereist.
Er zijn spoorwegovergangen die op 80km/h wegen liggen. Het kan toch niet zo zijn dat je dus altijd moet afremmen, serieus rekening moet houden met stoppen, omdat er mogelijk een trein kan oversteken? Daarvoor zijn er dus bomen, lampen en bellen. En als die niet werken is er een bijzondere situatie, maar die verantwoordelijkheid moet dan niet op de weggebruiker worden afgeschoven. Dat is een onwerkbare situatie.
Ik weet wel dat een typhoon zo dichtbij een dusdanig kabaal maakt, dat het behoorlijk desoriënterend kan werken.
dan stinkt het in de cabine
Nee, dat hoeft dus niet. Daarvoor remt de machinist af en zorgt dat hij op elk punt voor de overweg kan stoppen, indien er gevaar dreigt voor het wegverkeer. Daar hoeven de de weggebruikers dus niet voor op te letten. Om te zorgen dát het wegverkeer stopt, komt de trein 'toeterend' aangereden, om een schrikreactie te voorkomen, én om er voor te zorgen dat ik heel langzaam met mijn trein de overweg op kan rollen om de middensectie te activeren, waarna - in principe - de overweg zal sluiten. Gebeurt dat in het meest uitzonderlijke geval niet, dan gaat de machinist er met een rode vlag op uit, om het wegverkeer tot stoppen te dwingen. Zodra dat gebeurt is, zal hij pas de overweg op rijden.Dus, niks aan de hand. Het zal altijd goed gaan. Klaar.
Voor de niets wetende is het ook een verwarrende situatie. Ik kan mij voorstellen dat de andere weggebruikers denken dat die trein daar met "pech" staat. In dat geval zijn de bomen open gegaan om het verkeer door te laten rijden, of zo komt het dan over.
........Mag jij me vertellen hoe ik de middensectie van een overweg aan moet rijden. Die ligt vaak echt pas op de rand van de overweg, en daar moet de eerste as overheen voordat de overweg sluit........