Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 14:42:28
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door bellejt
Vandaag om 14:38:22
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:27:51
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:18:09
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 14:06:36
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 12:08:54
Modelwensen 2026 door prutser
Vandaag om 12:01:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 11:56:03
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:31:23
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:21:57
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
  

Auteur Topic: Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer  (gelezen 14113 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2011, 22:01:54 »
De overweg blijft zolang gesloten omdat het traject niet ingericht is op verkeerd spoor rijden.
Dit traject is wel degelijk ingericht voor beveiligd linkerspoor rijden (daarmee is het dus géén "verkeerd spoor" meer).
Maar er was sprake van een storing (ik mocht weer eens via Amersfoort...), dus het zou goed kunnen zijn dat de rijrichting van het baanvak niet te keren was o.i.d.. Dan "luistert" de overweg naar de verkeerde kant (in dit geval dus de normale richting).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3477
    • Mijn van-alles website
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2011, 22:06:25 »
Ik snap niet precies waar zo'n probleem van gemaakt wordt... Precies wat iemand zegt: typhoneren bij geopende overweg schept verwarring, maar dat fietsers gewoon oversteken als die loc de overweg nog niet aangereden heeft, is puur logisch: ik zou hetzelfde doen.

Als het over het zigzaggen gaat, dat is natuurlijk wel gewoon dom, maar helaas blijven er types die denken dat overwegen sluiten om 1 trein door te laten of denken dat ze sneller zijn dan een trein.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2011, 22:15:46 »
Inderdaad, overweg aanrijden. Zelf ook wel eens meegemaakt toen ik met een 6400 meereed om vanaf Onnen een defecte werkmachine op te halen.

De Mcn had in dit geval niet de tyfoon moeten gebruiken toen de overweg nog niet was gesloten. Daardoor schep je verwarring. Pas als de overweg is gesloten en weggebruikers gaan door de gesloten bomen fietsen: tyfoon gebruiken.
Volgens mij is een aanwijzing Aki/Ahob toch echt herhaald fluitsein geven en de overweg met gepaste snelheid aanrijden, dus die Mcn handelde gewoon volgens voorschrift.

Daarnaast, bij het aanrijden van de middensectie steek je met je buffers aardig de overweg op, en dan lijkt typhoneren om te voorkomen dat je een fiets raakt me zeker wel handig.

Verder, ookal is een overweg niet in werking, dient het wegverkeer het spoorverkeer gewoon voorrang te verlenen. Dat is immers de betekenis van andreaskruizen en schrikhekken.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2011, 22:17:58 »
Ik snap niet waar jullie je druk om maken, de machinist in kwestie heeft gewoon gehandeld volgens het handboek:

Bij een storing van een aki, ahob of aob ontvangt u een aanwijzing
 .
Om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen, handelt u als volgt:
• nader overweg/overpad behoedzaam met maximaal 10 km/h;
• geef herhaald ’attentiesein’;
• stop als de veiligheid van het wegverkeer dit vereist.

Werkt de installatie niet, dan handelt u als volgt:
• stop voor overweg/overpad, zo mogelijk met de eerste as voorbij de isolerende las;
•  rijd verder bij:
* een aki, 20 seconden nadat deze is gaan werken
* een ahob/aob, als de bomen gedaald zijn.
U herneemt de snelheid als de eerste as de overweg is gepasseerd

--

Er staat NERGENS beschreven dat er geen attentiesein gegeven moet worden als de overweg open blijkt te staan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22770
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2011, 22:28:01 »
Hoera, gelukkig is alles volgens de voorschriften verlopen.  ;D
Dat die fietsers ondertussen echt niet snappen waarom dat ding staat te toeteren, is natuurlijk jammer maar helaas.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #20 Gepost op: 14 February 2011, 22:42:59 »
In ieder geval heb ik weer wat geleerd ;). Ik dacht al dat het traject ingericht is om beveiligd links te rijden (te zien aan de seinen langs de baan) zoals Illya schrijft. Vandaar dat ik het een vreemde situatie vond.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2011, 22:47:13 »
@overlast(maarten) wat is eigenlijk je functie binnen/buiten het spoor dat je beschikt over het nummer van de SMC zodat je ze rechtstreeks ff belt met die vraag"

(mag ook via PB hoor  ;) )

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2011, 22:54:30 »
Staat dat nummer niet gewoon op de palen van de overwegen zelf  ;)?

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2011, 23:08:48 »
Weet ik niet kan die tekst nooit lezen met 140Km/h  :P

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2011, 23:14:12 »
Dan moet je die flippers van je ogen halen... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2011, 23:32:13 »
Hoera, gelukkig is alles volgens de voorschriften verlopen.  ;D
Dat die fietsers ondertussen echt niet snappen waarom dat ding staat te toeteren, is natuurlijk jammer maar helaas.
Iets met 'algemene kennis'? Een trein die staat te toeteren... Hmm.... Wat zou hij bedoelen? Ooow, wacht! Hij ziet natuurlijk een bekende! FF kijken waar die persoon is, misschien ken ik die wel weer! En dan ken ik iemand die een machinist kent! Vet cool! Ik wil een handtekening!!

 ::)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #26 Gepost op: 15 February 2011, 07:40:02 »
Algemene kennis is helaas ver te zoeken in onze huidige maatschappij. Hier draait het vaak alleen maar om ikke, ikke........

 :( :(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #27 Gepost op: 15 February 2011, 08:54:10 »
@rene w, Ik werk op de communicatieafdeling bij ProRail. Het nummer van het SMC stond overigens op een sticker de AHOB met nog meer gegevens als geocode, ovw-nummer e.d.. Maar een deel van de AHOB's is van zulke stickers voorzien. Overigens wil men deze nummers verwijderen omdat het beter is dat bij een (echte) verstoring men 112 belt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22770
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2011, 10:41:57 »
Iets met 'algemene kennis'? Een trein die staat te toeteren... Hmm.... Wat zou hij bedoelen? Ooow, wacht! Hij ziet natuurlijk een bekende! FF kijken waar die persoon is, misschien ken ik die wel weer! En dan ken ik iemand die een machinist kent! Vet cool! Ik wil een handtekening!!

 ::)

Nou, ik ben redelijk in grootspoor geïnteresseerd, maar ik zou het niet weten. Ik schat dat 99 procent van de weggebruikers ervan uitgaat dat een overgang mag worden gepasseerd zolang er niks knippert of de bomen naar beneden zijn en geen idee heeft wat de machinist nou precies met die herrie bedoelt.
Dan kun je natuurlijk een campagne beginnen, maar voor de veiligheid lijkt het me vestandiger om maar uit te gaan van het feit dat de 'algemene kennis' kennelijk anders is dat in de boekjes staat. Dat is trouwens ook zo als ik de voorschriften hierboven goed lees. Het is kennelijk uiteindelijk toch niet de bedoeling dat de machinist de overgang passeert zolang de bomen niet zijn gesloten.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 10:45:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2011, 18:39:27 »
Dat is dan toch het zelfde als je met een auto claxoneert? Dat is toch bedoelt ook om een gevaarlijke situatie af te wenden ( en niet om een meerijder thuis te vertellen dat je midden in de nacht voor de deur staat te wachten ::))? Of ga je dan eerst nadenken wat ermee bedoelt wordt? Het is een attentie signaal, om een andere weggebruiker te laten weten dat je eraan komt (Ik keek in m'n jeugd ooit een keer de verkeerde kant op met oversteken, gelukkig hoorde ik een claxon van de andere kant van mij :P). Dat is bij het spoor niet anders.....

Groeten Erwin.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 18:42:30 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin