Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
28 July 2025, 23:52:26
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
28 July 2025, 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
28 July 2025, 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer  (gelezen 13551 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2011, 22:01:54 »
De overweg blijft zolang gesloten omdat het traject niet ingericht is op verkeerd spoor rijden.
Dit traject is wel degelijk ingericht voor beveiligd linkerspoor rijden (daarmee is het dus géén "verkeerd spoor" meer).
Maar er was sprake van een storing (ik mocht weer eens via Amersfoort...), dus het zou goed kunnen zijn dat de rijrichting van het baanvak niet te keren was o.i.d.. Dan "luistert" de overweg naar de verkeerde kant (in dit geval dus de normale richting).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2011, 22:06:25 »
Ik snap niet precies waar zo'n probleem van gemaakt wordt... Precies wat iemand zegt: typhoneren bij geopende overweg schept verwarring, maar dat fietsers gewoon oversteken als die loc de overweg nog niet aangereden heeft, is puur logisch: ik zou hetzelfde doen.

Als het over het zigzaggen gaat, dat is natuurlijk wel gewoon dom, maar helaas blijven er types die denken dat overwegen sluiten om 1 trein door te laten of denken dat ze sneller zijn dan een trein.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2011, 22:15:46 »
Inderdaad, overweg aanrijden. Zelf ook wel eens meegemaakt toen ik met een 6400 meereed om vanaf Onnen een defecte werkmachine op te halen.

De Mcn had in dit geval niet de tyfoon moeten gebruiken toen de overweg nog niet was gesloten. Daardoor schep je verwarring. Pas als de overweg is gesloten en weggebruikers gaan door de gesloten bomen fietsen: tyfoon gebruiken.
Volgens mij is een aanwijzing Aki/Ahob toch echt herhaald fluitsein geven en de overweg met gepaste snelheid aanrijden, dus die Mcn handelde gewoon volgens voorschrift.

Daarnaast, bij het aanrijden van de middensectie steek je met je buffers aardig de overweg op, en dan lijkt typhoneren om te voorkomen dat je een fiets raakt me zeker wel handig.

Verder, ookal is een overweg niet in werking, dient het wegverkeer het spoorverkeer gewoon voorrang te verlenen. Dat is immers de betekenis van andreaskruizen en schrikhekken.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2011, 22:17:58 »
Ik snap niet waar jullie je druk om maken, de machinist in kwestie heeft gewoon gehandeld volgens het handboek:

Bij een storing van een aki, ahob of aob ontvangt u een aanwijzing
 .
Om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen, handelt u als volgt:
• nader overweg/overpad behoedzaam met maximaal 10 km/h;
• geef herhaald ’attentiesein’;
• stop als de veiligheid van het wegverkeer dit vereist.

Werkt de installatie niet, dan handelt u als volgt:
• stop voor overweg/overpad, zo mogelijk met de eerste as voorbij de isolerende las;
•  rijd verder bij:
* een aki, 20 seconden nadat deze is gaan werken
* een ahob/aob, als de bomen gedaald zijn.
U herneemt de snelheid als de eerste as de overweg is gepasseerd

--

Er staat NERGENS beschreven dat er geen attentiesein gegeven moet worden als de overweg open blijkt te staan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2011, 22:28:01 »
Hoera, gelukkig is alles volgens de voorschriften verlopen.  ;D
Dat die fietsers ondertussen echt niet snappen waarom dat ding staat te toeteren, is natuurlijk jammer maar helaas.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #20 Gepost op: 14 February 2011, 22:42:59 »
In ieder geval heb ik weer wat geleerd ;). Ik dacht al dat het traject ingericht is om beveiligd links te rijden (te zien aan de seinen langs de baan) zoals Illya schrijft. Vandaar dat ik het een vreemde situatie vond.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2011, 22:47:13 »
@overlast(maarten) wat is eigenlijk je functie binnen/buiten het spoor dat je beschikt over het nummer van de SMC zodat je ze rechtstreeks ff belt met die vraag"

(mag ook via PB hoor  ;) )

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2011, 22:54:30 »
Staat dat nummer niet gewoon op de palen van de overwegen zelf  ;)?

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2011, 23:08:48 »
Weet ik niet kan die tekst nooit lezen met 140Km/h  :P

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2011, 23:14:12 »
Dan moet je die flippers van je ogen halen... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2011, 23:32:13 »
Hoera, gelukkig is alles volgens de voorschriften verlopen.  ;D
Dat die fietsers ondertussen echt niet snappen waarom dat ding staat te toeteren, is natuurlijk jammer maar helaas.
Iets met 'algemene kennis'? Een trein die staat te toeteren... Hmm.... Wat zou hij bedoelen? Ooow, wacht! Hij ziet natuurlijk een bekende! FF kijken waar die persoon is, misschien ken ik die wel weer! En dan ken ik iemand die een machinist kent! Vet cool! Ik wil een handtekening!!

 ::)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #26 Gepost op: 15 February 2011, 07:40:02 »
Algemene kennis is helaas ver te zoeken in onze huidige maatschappij. Hier draait het vaak alleen maar om ikke, ikke........

 :( :(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #27 Gepost op: 15 February 2011, 08:54:10 »
@rene w, Ik werk op de communicatieafdeling bij ProRail. Het nummer van het SMC stond overigens op een sticker de AHOB met nog meer gegevens als geocode, ovw-nummer e.d.. Maar een deel van de AHOB's is van zulke stickers voorzien. Overigens wil men deze nummers verwijderen omdat het beter is dat bij een (echte) verstoring men 112 belt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2011, 10:41:57 »
Iets met 'algemene kennis'? Een trein die staat te toeteren... Hmm.... Wat zou hij bedoelen? Ooow, wacht! Hij ziet natuurlijk een bekende! FF kijken waar die persoon is, misschien ken ik die wel weer! En dan ken ik iemand die een machinist kent! Vet cool! Ik wil een handtekening!!

 ::)

Nou, ik ben redelijk in grootspoor geïnteresseerd, maar ik zou het niet weten. Ik schat dat 99 procent van de weggebruikers ervan uitgaat dat een overgang mag worden gepasseerd zolang er niks knippert of de bomen naar beneden zijn en geen idee heeft wat de machinist nou precies met die herrie bedoelt.
Dan kun je natuurlijk een campagne beginnen, maar voor de veiligheid lijkt het me vestandiger om maar uit te gaan van het feit dat de 'algemene kennis' kennelijk anders is dat in de boekjes staat. Dat is trouwens ook zo als ik de voorschriften hierboven goed lees. Het is kennelijk uiteindelijk toch niet de bedoeling dat de machinist de overgang passeert zolang de bomen niet zijn gesloten.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 10:45:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2011, 18:39:27 »
Dat is dan toch het zelfde als je met een auto claxoneert? Dat is toch bedoelt ook om een gevaarlijke situatie af te wenden ( en niet om een meerijder thuis te vertellen dat je midden in de nacht voor de deur staat te wachten ::))? Of ga je dan eerst nadenken wat ermee bedoelt wordt? Het is een attentie signaal, om een andere weggebruiker te laten weten dat je eraan komt (Ik keek in m'n jeugd ooit een keer de verkeerde kant op met oversteken, gelukkig hoorde ik een claxon van de andere kant van mij :P). Dat is bij het spoor niet anders.....

Groeten Erwin.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 18:42:30 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin