Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer  (gelezen 13530 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer
« Gepost op: 14 February 2011, 18:10:45 »
Door een sein- en wisselstoring tussen Driebergen-Zeist - Utrecht moest de 1312 over het linkerspoor richting Utrecht. Dan krijg je dit soort situaties:

De Mcn van de 1312 liet een aantal keer de typhoon horen en wachtte tot de meeste fietsers waren overgestoken en de ovw dicht ging. Hoezo wachten op een trein? De overweg is toch niet gesloten? :-X




Voor de zekerheid heb ik gelijk maar even het SMC (Schakel- en meldcentrum) gebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg gaf aan dat de overweg pas laat in werking wordt gesteld door het linksrijden.
Gevolg van deze situatie is wel dat de bomen pas laat na het voorbijrijden van de loc weer open gaan, waardoor een aantal fietsers en voetgangers tussen de bomen door gingen zigzaggen.

De 1312 vervolgt haar reis.

Wellicht overbodig; let dus extra goed op in zulk soort situaties!

Maarten
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 01:05:33 door 0101100001. Reden: Op verzoek van Maarten titel aangepast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2011, 18:12:08 »
Lekker gevaarlijk!

Gert1

  • Gast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2011, 18:17:32 »
Goed dat je gebeld hebt Maarten, maar heb je ook overwogen de fietsers op het fietspad tegen te houden?

mvg,
Gert

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2011, 18:19:15 »
dat is ook een tijdje gebruikelijk geweest in Apeldoorn toen de ravage van de ontspoorde staaltrein werd hersteld.
en er werd dus vaak over verkeerd spoor gereden dus stond er vaak een koploper met zijn thypoon te waarschuwen liep iedereen gewoon door totdat de overweg in werking werd gesteld.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2011, 18:20:28 »
@gert
dat is niet nodig geweest denk ik want de 1312 zal wel stilgestaan hebben totdat de overweg werd ingeschakeld
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2011, 18:22:56 »
@martijn v m/@gert; de eerste keer dat ze overstaken stond ik op te grote afstand en stond de 1312 stil. Toen de loc gepasseerd was en mensen overstaken, stond ik met het SMC te bellen...(en hield wel in de gaten of er niet nog een trein aan kwam).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

ONR

  • Gast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2011, 18:32:06 »
Overigens was dit een speciale rit, mooie aparte foto's , maar wel ook een enge situatie.

Goed gehandeld, top  (y)

Tekst onderste foto 1315, moet uiteraard 1312 zijn  ;)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2011, 18:41:01 »
Dit lijkt mij op een gevalletje aanwijzing STS (rijden op zicht) of een
overwegstoring met een aanwijzing AKI AHOB AOB, weinig bijzonders dus,
de overweg diende aangereden te worden op de middelsectie voordat deze in werking trad.

Niks bijzonders dus, en ja de fietsers maken het zich zelf gevaarlijk......
Dat ligt niet aan de betreffende Mcn indien hij gehandeld heeft volgens voorschrift.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2011, 18:45:15 »
Wat is hier nou gevaarlijk aan?

Dat gele ding wacht toch gewoon tot de bomen dicht zijn. Er zit toch iemand in met gezond verstand?

en als fietser heb je ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, even links en rechts kijken voordat je oversteekt.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2011, 18:52:29 »
Ik zie het probleem ook niet... ook tijdens roestrijden is dit de normaalste zaak van de wereld.

Dat veel weggebruikers diverse regels aan hun laars lappen kun je de spoorgebruikers niet verwijten!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4721
    • Filmpjes op YouTube
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #10 Gepost op: 14 February 2011, 19:03:58 »
Inderdaad, overweg aanrijden. Zelf ook wel eens meegemaakt toen ik met een 6400 meereed om vanaf Onnen een defecte werkmachine op te halen.

De Mcn had in dit geval niet de tyfoon moeten gebruiken toen de overweg nog niet was gesloten. Daardoor schep je verwarring. Pas als de overweg is gesloten en weggebruikers gaan door de gesloten bomen fietsen: tyfoon gebruiken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2011, 19:30:55 »
@ONR, nummer is aangepast ;).

Zelf kende ik zo´n situatie niet. Natuurlijk is het zo dat het gedrag van de fietsers gevaarlijk is. Maar waarom blijft de ovw zolang gesloten na het passeren van de loc? Los van het simpele feit van je gewoon voor rood licht moet stoppen, ontstaat er tch een gevaarlijk situatie door het ongeduldige gedrag van de fietsers. Dat dit een normaal geval van STS rijden is, weten zijn niet. En op het moment dat de loc stil stond voor de ovw, waren toch een hoop mensen verbaasd en hadden het idee dat dit een vreemde/gevaarlijke situatie was.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2011, 19:33:52 »

De overweg blijft zolang gesloten omdat het traject niet ingericht is op verkeerd spoor rijden. Het punt waar normaal de overweg begint met rinkelen en dichtgaan ligt op behoorlijke afstand van de overweg omdat deze bij een trein op volle snelheid op tijd dicht moet zijn. Pas als de 1300 dit punt heeft gepasseerd gaat de overweg weer open. Het punt om de overweg te activeren is normaal het punt waar de overweg weer open gaat, erg dicht bij de overweg dus.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2011, 19:59:08 »
Niks gevaarlijks aan, zolang de weggebruikers zich gewoon aan de regels houden. Maar ja, dat is niet meer in de mode tegenwoordig :(

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2011, 21:02:33 »
Ik was benieuwd naar wat voor werkmachines ingezet werden tijdens de werkzaamheden op het traject Maastricht-Heerlen en ging kijken zo om een uur of 02.30uur in de ochtend(nacht van 12-2/13-2).
Toevallig ook over linker spoor  was de kettinghor trein van strukton onder weg naar het werkterrein Maastricht/bunde.
Helaas filmpje mislukt te donker,maar de struktonloc  had zijn rode rangeer lampen aan,dus opvallen deed hij zeker.
 Het gekke was bij de overweg sprong een strukton medewerker uit de loc en rende naar de overweg en sloot 2 kabels op de rails aan,terwijl de machinist de overweg aanreed.
Het duurde lang voordat de overweg reageerde en sloot,uiteindelijk nadat de trein de overweg voorbij was heeft het ruim 12 minuten geduurd voordat de overweg weer open ging.
Dus ik vindt het wel vreemd dat zon overwegen dan niet met de hand gesloten kunnen worden,ook in dit geval van de 1312.