Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:45:10
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang
door
PeterV
Vandaag
om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 17:41:08
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:17:41
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:41:19
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
741230
Vandaag
om 13:24:02
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:58:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 10:31:35
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Start baanplan in ontwerp H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Start baanplan in ontwerp H0 (gelezen 18994 keer)
Rinus H0
R E S P E C T
Re:Start baanplan in ontwerp H0
«
Reactie #45 Gepost op:
02 March 2011, 21:22:04 »
De verbeterde versie. Fouten en onnodigheden zijn er uit gehaald. De opzet is niet veranderd. Ik overweeg nog het rangeerterrein op +1CM te leggen en het CS op -1CM zodat er contrast ontstaat. Zo ver is mijn baanplan nu af.
Groeten,
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2011, 21:25:40 door MartijnW. Reden: foute upload verwijderd
»
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
Marco1044
ÖBB tp V (1985-2000)
«
Reactie #46 Gepost op:
03 March 2011, 19:54:23 »
Hoi Martijn,
Kijk nog even goed naar de post van Wim C op de vorige pagina en wat hij in het rood heeft getekend.
Volgens mij kom je uiteindelijk nog steeds op de buitenbaan uit als je van station A vertrekt op de binnenbaan (met de klok mee), dus na een complete ronde. Het idee van een dubbelsporige hoofdbaan gaat hier niet op en kan dus tot botsingen leiden!
Ik zou het stuk tegen de muur bovenaan je tekening aanpassen. De wissel vlak voor de berg eruit en gewoon verbinden met de binnenbaan bij het station. Zo krijg je dus tegen de muur ook drie sporen waarvan je het spoor naar het rangeerterrein kan laten stijgen!
Verder ziet het er goed uit!
Succes, groeten Marco.
Gr Marco.
Marco1044
ÖBB tp V (1985-2000)
«
Reactie #47 Gepost op:
03 March 2011, 20:02:48 »
Heb iets gekliederd in paint; hoop dat het duidelijk is:
Waar de kruisjes staan zou ik het spoor/wissel weghalen.
effe op plaatje klikken voor vergroting...
Gr Marco.
«
Laatst bewerkt op: 03 March 2011, 20:04:37 door Marco1044
»
Gr Marco.
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #48 Gepost op:
03 March 2011, 22:28:56 »
Hallo Marco,
Bedankt voor je commentaar. Heb eea even uitgewerkt. Je bedoelt het zo? Hoewel het er wat "drukker" op wordt vind ik het idee dat het rangeerterrein kan stijgen perfect! Maar nu de vraag, hoeveel is realistisch zo achter het station? Ik heb op de hoofdbaan wel wissels toegevoegd, ik meen dat nu alles vanuit beide richtingen te berijden is en alle sporen bereikbaar zijn, of zie ik ergens iets over het hoofd? En waar ligt eventueel nog een wissel te veel of juist te weinig? Graag jullie kritieken, bvd.
Groeten,
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 03 March 2011, 22:30:58 door MartijnW
»
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
laurent
Broem broem!
«
Reactie #49 Gepost op:
03 March 2011, 22:59:39 »
Zou een tweesporige hoofdbaan/paradebaan niet meer rust geven aan de rechterkant en de bovenkant dan die drie sporen?
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #50 Gepost op:
03 March 2011, 23:07:56 »
Dat is nou net waar ik ook op zit te kijken. Het spoor naar/van en station B vind ik aan de rechterkant nog wel gaan maar bovenin word het me eigenlijk al weer te druk. Nu ja maar even een dagje laten bezinken....
@Flickr;
laurent
Broem broem!
«
Reactie #51 Gepost op:
03 March 2011, 23:22:01 »
Persoonlijk zou ik heel B eruit halen en hier een dubbelsporig traject met zijperrons plaatsen. Zo kan je hier wat meer scenery plaatsen. Eventueel een wachtspoor voor goederentreinen met een overloopwisseltje, maar daar zou ik het beslist bij laten. Gewoon 2 zijperrons geven een gevoel van rust, maar ook daar kunnen IC's stoppen.
Maarre, komt er niet iets van een schaduwstation ofzo? Zo'n heuvel geeft je de ideale plaats om van niveau te wisselen, tunnel op het rechtse stuk, iets van een watertje ofzo voor de heuvel langs (of een snelweg). Voordelen: De trein springt minder in het beeld en je legt het accent meer bij de scenery eromheen neer. Je zou natuurlijk ook het gehele gebied om een eventueel station heen iets kunnen verlagen en zo wat hoogteverschil maken in de baan zonder dat deze erg opvalt.
Door het gezamelijke verdwijnpunt van je sporen naar de schaduwruimte, zou je 1 gezamelijk schaduwstation kunnen gebruiken.
Laurent
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #52 Gepost op:
03 March 2011, 23:40:01 »
Je voorstel om B weg te halen en perrons met een wachtspoor valt te overwegen. Het is inderdaad wel zo dat het een stuk rustiger word daardoor. Ik heb geen schaduwstation gepland, deze kan ik wel in een later stadium ooit nog maken. Ik wilde het als starter niet te ambitieus maken, kom al terug van allerlei kombinaties met hoogteverschillen. De bedoeling is nu inderdaad wel om in het landschap met hoogteverschillen te gaan werken, zo weet ik nog niet of ik die heuvel rechts bovenin daadwerkelijk als groene heuvel ga neerzetten, een verhoogd stadslandschap lijkt me ook wel wat daar (de sporen gaan dan in tunnels er onderdoor).
@Flickr;
laurent
Broem broem!
«
Reactie #53 Gepost op:
03 March 2011, 23:48:43 »
Rustig van start gaan, goed overzien en testen en vooral adviezen opvolgen. Zit genoeg kennis hier op het forum.
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
Tischbahning.de
Marco1044
ÖBB tp V (1985-2000)
«
Reactie #54 Gepost op:
04 March 2011, 12:01:19 »
Hoi Martijn,
Ik begreep eigenlijk dat je een omloopspoor wilde uit je eerdere posts; oftewel het "derde" spoor wat helemaal tegen de muur aan ligt.
Wat Laurent ook al voorstelt is om er een 2sporige hoofdbaan van te maken. Dan kan je boven en onder een wissel in de bocht toevoegen met een spoortje naar het rangeerterrein. Rechts kan je dan inderdaad beter een station plaatsen met een wachtspoor en eventueel een kopspoortje met een goederenloods oid.
Scheelt je wel weer een paar meter rails!
Gr Marco.
Gr Marco.
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #55 Gepost op:
04 March 2011, 12:49:10 »
Hallo Laurent, Marco,
Ik ga ten aanzien van mijn laatste schets het derde ontstane spoor bovenin vanaf het goederenspoor inkorten naar een kort spoortje richting de 2-sporige paradebaan. Het kleine station B komt te vervallen, daarvoor in de plaats komen aan de 2 sporige hoofdbaan inderdaad perrons, een lang wachtspoor en een kopspoor. Dat biedt me ook mogelijkheden om rechts onderin (ik zal daar een nieuw verdwijnpunt creeeren) bijv een of twee wachtsporen in schaduwvorm voor Intercitys te maken, dit idee is eerder door iemand in een van de reacties geopperd. Ik zal dit vanavond allemaal al dan niet uittekenen.
Gr.Martijn
@Flickr;
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #56 Gepost op:
04 March 2011, 21:47:34 »
Het uiteindelijke baanplan. Alleen over de wissels in het hoofdspoor ben ik zelf niet helemaal tevreden. Voor de rest wil ik dit gaan aanhouden. Mvg Martijn
@Flickr;
benonline007
bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
«
Reactie #57 Gepost op:
04 March 2011, 22:46:24 »
hoi martijn,
als het mijn baan was had ik het zo gedaan als op het bijgevoegde plaatje.
het plaatje zegt volgens mij genoeg, maar toch even een korte toelichting.
rechts vond ik de overloopwissels op een rare plek zitten, op mij komt het realistischer als je er twee engelsmannen legt.
onder de aansluiting iets korter en ook met een engelsman doortrekken, waardoor de boogwissels eruit kunnen.
boven ook de boogwissels eruit en de overloop andersom.
met deze wijziging kun je namelijk ook boven het rangeerterrein af de baan op en onder het rangeerterrein op zonder daarvoor eerst een "lastgeving verkeerd spoor" te moeten afgeven.
groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.
laurent
Broem broem!
«
Reactie #58 Gepost op:
05 March 2011, 00:26:50 »
Engelsmannen in het hoofdspoor? Liever niet
Lastgeving VS bestaat ook niet meer tegenwoordig, de meeste baanvakken zijn ingericht als dubbel enkelspoor, wel zo praktisch.
Ik weet niet hoe lang je uithaalspoor rechts is, maar volgens mij gaat het erg krap worden. Een paar mogelijkheden, bijvoorbeeld het verplaatsen van het uithaalspoor naar het midden met zijperrons. Levert meteen een inhaalmogelijkheid op een eventueel stationnetje op en een verkapte overloopmogelijkheid. In linksboven van Benonline007 kan ik me wel vinden
Over linksonder blijf ik twijfels hebben.
Laurent
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
Tischbahning.de
Rinus H0
R E S P E C T
«
Reactie #59 Gepost op:
05 March 2011, 00:56:32 »
Hallo Laurent,
Ik ken de discussie, "wetgeving" rondom engelsmannen inmiddels, maar ze vormen wel een uitkomst op mijn baan, zoals Bart ze heeft voorgesteld. Ik heb ze in een nieuwe tekening -die ik nog even niet upload- al verwerkt. Vormen engelsmannen in miniatuur ook veel problemen met gevolgen? De mogelijkheid die je schetst, verplaatsen uithaalspoor naar het midden met zijperrons als inhaalmogelijkheid kan ik even niet volgen, heb je hiervan een voorbeeldje? Ik heb linksboven en onder inmiddels ook aangepast. Het spoor naar/van het rangeer emplacement is iets langer geworden. Ik ga het emplacement definitief 3CM hoger leggen (heb dus een meter spoor nodig voor dat hellinkje) tov CS, geeft denk ik mooi effect. Was een tip van Marco en heb reeds in wat bladen mooie voorbeelden gezien hoe dat aan te pakken in landschap/scenery.
Ik ga nu richting einde baanplan. Wil het dit weekend afsluiten waarna ik kan gaan starten met de onderbouw. Natuurlijk blijven jullie opbouwende kritieken welkom, graag zelfs, zo lang ik niet de bestelling van de rails de deur uit heb kan ik blijven aanpassen (maar dan slechts nog op details).
Gr.Martijn
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2011, 01:04:46 door MartijnW
»
@Flickr;
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-