Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N  (gelezen 8678 keer)

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Gepost op: 11 februari 2011, 10:28:10 »
De reis van de rondreizende goederwagen in 1 oogopslag.
De reis van de N wagen begon bij:

Gerard van der Sel.

All,

De goederen wagen is ondanks alle sneeuw vrijdag goed aangekomen in Houten.
Na het uitpakken uit een enorme doos bleef er een klein doosje over met daarin de goederenwagen.
Hij is mooi, en het voelt lekker hem als eerste officieel te gaan gebruiken.

Vrijdag avond komt er echter een berichtje over de email:

Alle activiteiten voor de zaterdag zijn afgelast i.v.m. het winterse weer.
Daar gaat het programma voor de zaterdag, koning winter heeft ook deze dienstregeling in de war gestuurd.

Zaterdag naar boven getogen om daar toch nog wat foto's voor een verslag te maken. De wagon op het test/programmeer traject geplaatst (90 cm flexrail).

Even met een locomotief ervoor de trein heen en weer laten rijden.
Rit "reizende goederenwagen"
Hierna de goederenwagon even op YinYan geplaatst. Mijn testbaan in opbouw.

Waarna de wagon zo snel mogelijk afreist naar de volgende door de nog steeds aanwezige sneeuw


Groeten,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 09:22:22 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2011, 10:41:10 »
Jeroen Everhard

Setting
De hoogovens willen uitbreiden, maar de ruimte ontbreekt in IJmuiden. Daarom is besloten in de Noordoostpolder een nieuwe oven te bouwen.
Bij Emmeloord wordt een emplacement aangelegd. Inmiddels zijn de eerste sporen zichtbaar.
De directie wil graag enkele testen uitvoeren om te controleren of de opzet voldoet.

Eerste trein
De normale werktrein met de gereedschappen, en verblijfwagen voor de baanwerkers.



Tweede trein
De cargo rode NS 2384 trekt een trein met wagens beladen met plakken staal en buizen



Derde trein
Naar verwachting ontstaat tussen IJmuiden en Emmeloord een geregeld transport van ruw ijzer. Dus een test met de ruwijzer menger mag niet ontbreken.
 


Vierde trein
Ook een gemengde trein wordt gebruikt als test



Tot slot enkele staatsieportretten



Alle afbeeldingen klikbaar

De wagen vervolgt nu zijn reis naar Leeuwarden.

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2011, 11:03:34 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2011, 10:52:46 »
De FMC, onder leiding van Noppie

Zaterdag 8 januari hebben we foto`s gemaakt van de N en H0 wagen. Zondag 9 januari hebben de beide wagen hun rondjes gereden op de vele banen die de FMC rijk is, tijdens de nieuwjaarsreceptie van de FMC. Alle foto`s zijn aanklikbaar.

Eerst het verslag van de N wagen.


Foto1: Deze foto is gemaakt op de middelste van de drie handgemaakte bruggen op onze vaste N-baan. De basis van deze brug is van hout, bekleedt met karton met tekening van steen. De railingen zijn allemaal zelf in elkaar gesoldeerd. De wagon rijdt hier achter een E-Lok van de Zwitserse spoorwegen.

Foto 2: De wagon rijdt hier in de zelfde setting over de hoogste brug op onze baan. Deze brug is enkelsporig en ook opgebouwd uit hout, karton en zelf-gesoldeerde railingen.

Foto 3: Achter een V200 gespannen is de wagon op bezoek bij Van Gend en Loos voor wat laad- en loswerk en even een rondje rijdt via de draaischijf met vele rangeermogelijkheden. Dit gebeurt op de rangeertak van onze N-baan. Dit (autonome) gedeelte is zomer 2010 losgekoppeld van de rest van de N-baan, in afwachting van herplaatsing aan de baan of als onderdeel van een eventueel te realiseren digitale baan. Hierover moet nog beslist worden.

Foto4: V200 met de wagen op de draaischijf, welke tijdelijk is losgekoppeld van de hoofdbaan.

Foto 5: Hier is de wagon achter een V212 gekoppeld, in het station van de modulebaan. Deze is opgebouwd uit meerdere bakken en samen met de twee keerlussen aan weerszijden langer dan tien meter. Het stationsgedeelte beslaat twee lange bakken. De meeste bakken zijn conform de Nederlandse standaard, maar er zijn ook twee bakken die koppeling met de Duitse standaard mogelijk maken. Door in de keerlussen gebruik te maken van kruisingen en wissels hebben we achter het zichtbare gedeelte nog de mogelijkheid om treinen te stallen. Zodoende kunnen we op de modulebaan 8 stammen laten rouleren.

Foto 6: V212 met de wagen aan de haak passeert hier de molens op de N-modelbaan.


En dan nu het H0 verslag.


Foto 7: De 2201 trekt de wagen voorzichtig uit de van Gend & Loos loods te Leeuwarden. Op de achtergrond de TEE rijtuigen in een afwachtend houding.

Foto 8 : Inmiddels heeft de 6503 de taak overgenomen en rijdt de wagen over de middenpoot van Leeuwarden troch it Fryske lân via Dronrijp naar Harlingen.

Foto 9: De luchtreizigers kunnen hun ogen niet geloven dat ze toeschouwer zijn van een mooi spektakel onder hen. En wat horen ze nu. Niet alleen de brommende diesel maar iets van muziek...

Foto 10: Ah, dat verklaard alles. Het FMC modelspoororkest speelt vrolijke noten op het station. De 2404 zal de feesttrein op gepaste snelheid naar Harlingen haven overbrengen.

Foto 11: Hier neemt de ACTS lok het over en rangeert het geheel klaar voor de volgende rit.

Foto 12: Met een zeer onrustige loop passert de 1145 hier de houthandel.

Foto 13: Op bahnhof Wilhelmshaven heeft DB Cargo 151 059-3 het stokje overgenomen en passeert hier 1 van de zelfgemaakte bruggen in de H0 baan.

Foto 14: Ook de SNCF 66041 wil pronken met de wagen.

Foto 14: Maar komt even later toch stilstand voor rood sein ter hoogte van het seinhuis.

Foto 16: 2 krokodillen met een lange schroot trein op de strecke. Als het wagentje de reis maar overleefd.

Foto 17: Op station Bonn heeft Crossrail het roer overgenomen en brengt de wagen weer terug naar Wilhelmshaven.

Foto 18: DB 218 rangeert de wagen nu zo dat het mee kan met de wagens van bevriende club uit Stür, Leer en Voslop Duitsland.

Foto 19: Het orkest heeft inmiddels ook het Duitse gebergte bereikt en blaast er nog vrolijk op los.

Foto 20: De 44 zal de wagen nu afrangeren en het geheel naar de stad brengen.

Foto 21: Von haus zu haus is hier wel erg van toepassing. De pakketten zijn afgeleverd, en de wagen zal nu aan zijn laatste reis gaan beginnen.

Foto 22: Hier passert de trein de Schrans te Leeuwarden, op weg naar het Gruningse land.

De leden van de FMC hebben veel plezier beleefd aan beide wagentjes. Tijdens de receptie is het wagentje veelvuldig op foto en film vast gelegd door donateurs, adverteerders, modelspoorwinkels en bevriende clubs uit Nederland en Duitsland.

Credits: Eric voor de tekst van het N verslag, en Alf voor de 10 tallen foto`s.
            
Greetz,
Noppie.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2011, 11:05:04 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2011, 10:54:57 »
Kevin Klercq

Hallo allemaal, :)

Hierbij mijn verslag van de rondreizende goederenwagon.

woensdag


Snel even een fotootje. 8)


Dat is 'm dan. :D

zaterdag



Eerst een rondleiding door Feuerbach en omgeving. ;D

Hier word de loc afgekoppeld en vervangen zodat deze door kan rijden naar Zuid-Holland.

In dubbeltractie.


Hier staan ze voor het doosje.

Er vliegt een helicopter over de Nordex, de bewoners zeiden dat er iets mis was met de zuidelijke windmolen.
De waarnemer in de helicopter ziet iets, kijk! De wereldberoemde rondreizende goederenwagon van Beneluxspoor.net. :D
Met de nieuwste serie locs ervoor! roept de piloot.

De aller nieuwste serie klompentrein.....

De energiewagen. :)


De 185 rijd door de bocht om vervolgens om te lopen en heeft als eindbestemming Hamburg haven.

omgelopen en passeert nu station Feuerbach.

Hier houd de trein een fotostop.

Hier rijdt de trein verder naar zuid holland......

Ik heb ook wat filmpjes gemaakt;

dubbeltractie,
de 1800 ervoor,
nogmaals de 1800 ervoor
kapot...

En nog mijn hele grote complimenten aan bouwe, voor het prachtige wagentje, (y)

Mvg.
Kevin Klercq
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2011, 11:05:33 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2011, 10:59:27 »
Daan Neijenhuis

Helaas heb ik geen vaste baan (in aanbouw). Negen jaar geleden was ik begonnen met de bouw van een N-baan in L-vorm (3x2m, diepte 1m). Hierop was het schaduwstation klaar inlcusief de klimspiraal. Na de geboorte van onze zoon (die nu net 9 jaar is geworden) heb ik er eigenlijk niet aan verder gebouwd; altijd te druk met andere zaken. Vorig jaar heb ik dit weer afgebroken (de wissels waren behoorlijk aangeslagen) en ben van plan op iets modulairs te gaan bouwen.

Verder ben ik actief lid van de hcc!m; bij de clubbijeenkomsten in Bilthoven heb ik altijd mijn keerlusdemobaan bij mij. Hierop wordt de STM (SlimmeTerugMelder) gedemonstreerd; een 8-voudige bezetmelder met autonome keerlus-schakeling (5 secties) met terugkoppeling via s88-N.

Rechtsonder is nog net mijn Intellibox-koffer te zien. De bekabeling naar de testbak bestaat uit de kabels: 15VAC (voor de accessoires, in dit geval een +12 voeding voor het relais), s88-N (via een 9-polige Sub-D connector en UTP bekabeling) en een 4-polige DIN-steker (voor de boosteruitgang).


Hmmm, dit koppelt niet... (Arnold tram met Kühn decoder)


Dan maar de rangeerloc ingezet op de Keerlusdemobaan (V60 125, Conrad; ook met Kühn decoder)


De STM handelt de keerlus autonoom af; je kunt zowel met de hand als via bv. Koploper rijden.
Het wissel wordt aangestuurd met een WeichEi (enkelvoudige wisseldecoder van Sven Brandt; www.digital-bahn.de). Deze wisseldecoder heeft ook een uitgang voor de verlichting van de wissellantaarn.


Ook de Goederentrein uit de Digitale Startset van FL* (937181) wil graag pronken met de Bijzondere Wagon...


Ooit wil ik nog eens een "timesaver" bouwen; meteen proberen met de Bijzondere Trein...


...uitgerangeerd?


Closeup van de BR86 met de Bijzondere Gast...


Deze Kerstbaan is geïnspireerd op The Cat-skils railroad die bij Carl Arendt te zien was.
Gebouwd op de onderkant van de oude commode (86x45cm) en voorzien van gat voor bloempot met Kerstboom). De hellingen zijn wat steil, maar is ook niet bedoeld voor grote locs en lange treinen.


Aansturing is analoog, met bloksturing (ála FL*, maar dan zelfgebouwd). Er kunnen 2 treinen op rijden (voorlopig de stoomloc uit mijn eerste startset).
Nu nog begroening (of besneeuwen?) en verder aankleden...



Closeup. De baan is gebouwd met beschikbare spullen (5 lengtes Peco Code 80 flex, 2 Minitrix seinen, Atlas brug).

Van de Kerstbaan heb ik nog 2 filmpjes gemaakt. Niets speciaals (gewoon met de Sony DSC-W50 fotocamera)...

Filmpje 1
Filmpje 2

Vanmiddag heeft de "Rondreizende GoederenWagon in N" zijn weg vervolgd naar Zwolle...


Met vriendelijke groet,

Daan Neijenhuis
Waddinxveen
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2011, 11:06:03 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2011, 11:08:12 »
Rudolfph

Zullen we dat maar niet doen? Dan moet het ding weer door de wasstraat en voor je het weet ziet hij er zo uit: :P


Fleischmann 8344, plaatje van http://www.spurweite-n.de.

Op een dag tref je opeens een vreemd wagentje aan op je losweg. Het ding zal er wel moeten zijn, want er staat een vrachtwagen bij om te laden. Navraag leert dat de wagen beladen wordt met goederen voor Holland:


Omdat er weinig reizigers gebruik maken van deze spoorlijn, rijden er alleen 's ochtends en aan het eind van de dag een paar treinen. Om reizigers overdag nog een extra verbinding te geven, rijdt er in de buurtgoederentrein een personenrijtuig mee (dus een GmP, Güterzug mit Personenbeförderung!), waarbij alleen 2e klasse wordt aangeboden. Zoals is te zien, stelt het goederenvervoer ook niet al te veel voor, de 212 heeft er een makkie aan:


Op het eindstation van de GmP wordt de wagen snel door de lokale rangeerloc achterop een goederentrein naar het westen gehangen:


Even later is de goederentrein op weg richting de Nederlandse grens, waarbij de 220 ook niet moe zal worden van deze 36 assen:


Bij de grens zullen de douane-formaliteiten wel enige tijd in beslag nemen. Dat is mooi, want dan kan ik even de batterijen van mijn camera opladen. ;)

De douane-formaliteiten namen meer tijd in beslag dan voorzien, het is altijd wat met die ambtenaren. :P Nadat de formaliteiten klaar waren, werden de wagons neergezet op een van de stationssporen, wachtend op een Nederlandse loc. Een half uurtje later komt een buurlandtrein, met een plan E RD tot de grens achterop, het grensstation binnen rijden:


Aangezien de loc normaal als losse loc terug moet naar Holland, kan die mooi die paar wagentjes meenemen. De machinist vind het wel mooi dat hij zo'n treintje in Duitsland kan ophalen:


Het achterste wagentje gaat per extra trein naar zijn bestemming. Omdat de loc na terugkomst uit Duitsland niet meer ingepland is, kan die mooi gebruikt worden voor dit klusje:


Zo, dat was mijn verslag van Rondreizende Goederenwagon. Over een paar jaar nodig ik hem weer uit op mijn nieuwe baan. Deze baan is namelijk mijn oude kindertijd-baan die ik laatst enigszins gereactiveerd heb. Morgen gaat het wagentje op reis naar de volgende deelnemer!
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2011, 11:32:52 »
Hans (Hansepansje)

Dat de preiserharten in Dachbodenheim inderdaad sneller zijn gaan kloppen, was eergisteren al te merken.
Fanatieke treinenspotters hadden nl. het bericht opgevangen dat de rondreizende goederenwagen naar Dachbodenheim zou komen. Alleen hadden ze niet meegekregen dat het om een vooraankondiging voor week 6 ging, en dus waren ze gelijk naar het zijlijnstation gegaan, en stonden op de uitkijk.



Hoe lang ze er hebben gestaan weet ik niet, maar ze zullen na een poosje wel onverrichterzake huiswaarts zijn gekeerd.  :-\

Maar nu, slechts twee dagen later, neemt de spanning toch toe. De treindienstleiding in Dachbodenheim kreeg nl. een paar uur geleden het bericht door dat de rondreizende goederenwagon op de vorige locatie inmiddels gereed gemaakt wordt voor vertrek. (Daarover is hier te lezen.)
Dit bericht werd doorgespeeld naar de stationschef, die gelijk in aktie is gekomen om op zijn station de zaken voor te bereiden, zodat straks alles in goede orde verloopt.



Helaas was niet te horen wat er door de stationschef besproken is.  :'(
Dus blijven de andere preisers nog even in het ongewisse over wat er nou precies te gebeuren staat.
We gaan alvast even kijkje nemen bij het emplacementje ten zuiden van het zijlijnstation in Dachbodenheim.
Links achter het seinhuis ligt de tunnelingang, waaruit naar alle verwachting binnenkort de rondreizende goederenwagon zal arriveren.



Wat inzoomend blijkt het op het emplacement een drukte van belang.
Diverse lieden met gele veiligheidshelmen en dito vestjes lijken daar zo hun bezigheden te hebben, onder het wakend oog van een gewichte opzichter in het midden.



Navraag bij de stationschef leert dat de spoorstaven van een wissel op het emplacement er al een tijdje niet meer zo heel stevig bij lagen.
En ook al is de lading van de rondreizende goederenwagon tot op heden onbekend, toch wil de stationschef geen enkel risico nemen. Het gerucht gaat namelijk dat de wagon zwaar beladen is met hooggespannen verwachtingen van Beneluxspoor.net forumbezoekers. En dan kun je maar beter het zeker voor het onzekere nemen, en zorgen dat de boel er strak en stevig bij ligt.



Als de pershelikopter wegvliegt naar het noorden, kan nog net een overzichtfoto gemaakt worden van het deel van het emplacement waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd.



Alle werkzaamheden aan het emplacement zijn op tijd afgerond, en het langverwachte moment is aangebroken:
De reizende goederenwagon arriveert in Dachbodenheim!
 


Of de BR212 er een zware hijs aan heeft gehad of niet, laat zich raden. De reizende goederenwagon was in ieder geval z’n enige vrachtje deze rit.



Via de engelsman buigt de trein af naar een kopspoortje, alwaar wordt gekeerd.



Als de engelsman is omgelegd wordt de trein langzaam achteruit een opstelspoor opgereden voor het seinhuis langs.
Extra personeel zorgt ervoor dat de machinist tijdig stopt met z’n kostbare lading.



De nacht valt in Dachbodenheim. De reizende goederenwagon kan even bijkomen van de rit hier naartoe, en staat veilig weggezet, pal onder de emplacementsverlichting.



Nu maar afwachten wat de dag van morgen in petto heeft voor deze bijzondere gast.

De volgende morgen is het tijd voor aktie. Een rode V100 komt de reizende goederenwagon oppikken.



De wagon wordt bij het stationsgebouw gezet, kort naast de overkapping van de goederenloods.
Er komen wat meer mensen kijken, eentje komt er zelfs aangehold om deze bijzondere gast van dichtbij te gaan bekijken.



Vanaf de camerapositie is maar moeilijk waar te nemen wat er nou precies gebeurt. De toeschouwers lijken zich verdrongen te hebben bij de deuren van de wagon aan de perronzijde.
Naast de goederloods loopt wat personeel, en er staat een vrachtwagen bij het laadperron.



Op het perron zijn een aantal kisten te zien. Maar of deze nu uit de reizende goederenwagon komen, danwel dat ze klaarliggen om geladen te worden?



Inmiddels komt vanaf de noordzijde een bijzondere trein het station binnengelopen. Voor de gelegenheid is er een heuse stoomlok van de Baureihe 65 voor de lokale goederentrein geplaatst.



De goederentrein stopt langs het andere perron.



Vervolgens vinden er wat rangeerbewegingen plaats. De V100 rijdt de reizende goederenwagon noordwaarts het station uit, en rangeert ‘m dan terug, achter de gearriveerde goederentrein.
Op de achtergrond is nog net een stukje van de vrachtwagen bij het station te zien.



In de tussentijd is ook de stoomlok losgekoppeld, en is via de zuidzijde van het station omgelopen naar het andere spoor, en rijdt door, terug naar de plaats waar hij vandaag kwam.
Wat opvalt is dat de kisten naast de goederenloods zijn verdwenen. Zijn deze nu in de reizende goederenwagon geladen? Of zijn ze in de gereedstaande vrachtwagen geplaatst?



Vanaf de zuidzijde van het station arriveert een nieuwe gast: een heuse V200. Deze wordt ingeschakeld om de lokale goederentrein naar een genabuurd station te brengen.



Het aankoppelen van de korte goederentrein en de remmentest duurt niet lang, zodat al snel de goederentrein verder zuidwaarts rijdt, het station uit.
Vanuit de andere tunnelbuis nadert zojuist een railbus. Deze gaat ongetwijfeld richting het kopspoor bij het station.



De goederentrein vertrekt zo snel, dat de fotograaf niet veel dichterbij meer kan komen. Gelukkig kan hij van afstand de trein met bezoeker toch nog vastleggen op de gevoelige plaat.



Tot het uiterste inzoomend is nog net te zien hoe de reizende goederenwagon als laatste de tunnel inrijdt.



Als de fotograaf ’s avonds terugkeert op z’n fotostek, blijkt de reizende goederenwagon al weer terug te zijn, ditmaal getrokken door een rode diesel van de Baureihe 218.
Van afstand en bij het weinige licht is helaas niet te zien of er nog geladen of gelost wordt. Het blijft een wat geheimzinnige toestand zo, deze wagon en z’n lading.



Kort daarna wordt de reizende goederenwagon samen met twee koelwagens weggezet op het emplacement, goed in de gaten gehouden vanuit het seinhuis waar nog volop licht brandt.



Morgen is alweer de laatste dag van het bezoek.
Benieuwd of er dan nog meer duidelijkheid komt over deze bezoeker.

De volgende dag staat de reizende goederenwagon rustig te wachten op wat er komen gaat: vertrek naar het volgende bezoekadres.
Na wat personenverkeer dat het doorgaans rustige station heeft aangedaan, komt er nu een korte goederentrein binnengerold, getrokken door een diesellok van de Baureihe 218.



Tussen de twee bierwagons staat nog een koelwagon. Zouden daar de bevroren bittergarnituren in zitten? ;)
De lok wordt losgekoppeld en vervolgens loopt deze om, om de reizende goederenwagon mee te nemen samen met de twee andere bierwagons.
Wat er in de reizende goederenwagon zit, is nog steeds een raadsel, maar deze gecombineerde trein lijkt voldoende mee te brengen voor een stevige surpriseparty! :D



Kort daarna is de trein samengesteld, met onze bezoeker vooraan, direct achter de lokomotief.
De trein heeft zojuist een veilig sein gekregen, en trekt op om het station in noordelijke richting te verlaten.
Op een emplacement een klein eindje verderop zal de trein nog verder worden aangevuld, en als we dan geluk hebben kunnen we de trein straks nog uitzwaaien als deze over de hoofdlijn verder zijn reis vervolgt.



En we hebben geluk: de trein bestaande uit voornamelijk koelwagens rolt over de hoofdbaan voorbij.



Een bevriende fotograaf heeft de reizende goederenwagon nog meer in close-up weten vast te leggen. Het is echt een beauty. Hulde voor degene die deze wagon heeft gemaakt!



Een laatste glimp van onze bezoeker, vlak voordat deze de tunnel ingaat.
Het was een eer om deze bijzondere wagon een paar dagen te mogen inzetten in Dachbodenheim en omgeving.



Tot zover Dachbodenheim.
Groets, Hans
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 17:56:07 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 09:31:14 »
Patrick Pontier



Na een afsplitsing op een tussenliggend station is de goederenwagen vanuit Dachbodenheim aangekomen in Uberlenningen


De rondreizende goederenwagen wordt door BR 215 eerst nog wat heen en weer gerangeerd.


Bij de goederenloods wordt ondertussen al druk gesjouwd met allerlei goederen.


Eindelijk wordt de wagen voor de loods gerangeerd door de BR215.


Blijkbaar hebben ze in Dachbodenheim een zendig naar Uberlenningen ingeladen. Wat er in de kist zit stond helaas niet op de vrachtbrief vermeld.


De BR211 komt langzaam aangereden. De vrachtwagen is vertrokken. Het personeel van de loods pakt het eigen werk weer op.


Terwijl het alweer donker wordt pikt de BR211 de wagen weer op.


Ik de laatste zonnestralen van de dag sleept de BR211 de wagen naar het eind van het rangeerterrein. De BR215 staat al te wachten voor het begin van de dienst.


Nog een komt de BR211 met de rondreizende wagen terug in het station. Hier wordt de wagon toch weer afgekoppeld.


En de BR211 vertrekt. Gaat er iets mis?


Blijkbaar is er een vergissing gemaakt. De BR215 komt het station binnenrollen en haakt de rondreizende wagon aan.


De wagon loopt hier wel enige vertraging voor het vervolgstation op. Een extra rangeerbeweging wordt snel uitgevoerd.


Vanuit spoor 2 zal de BR215 eindelijk met de wagon in de goede richting kunnen vertrekken.





 (y)
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 20:53:13 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2011, 12:32:55 »
HCCM op Rail 2011

Het afgelopen weekend is de "reizende goederenwagen" (schaal N) op bezoek geweest bij de HCCM op Rail 2011.

Donderdag had de HCCM transport geregeld voor deze gewichtige gebeurtenis.
De vervoerders hadden het anders begrepen en de volgende trein is ontstaan:

Hierna hebben de 4 locomotieven even uit kunnen rusten op een minder logische plek (Ze werden hier de rest van de beurs nog regelmatig gespot):

De rest van de dagen heeft de wagen rondgereden achter een V200:


Mijn nieuwste aanwinst die binnenkort naar Lokpaint gaat heeft ook nog even met de wagon mogen rijden:


Verder is de wagen op de beurs lang een aantal bezoeken de N-banen geweest en heeft daar een kort bezoek afgelegd:
Helaas mislukte de foto van Modelspoorclub Utrecht, Japan, sorry

Achter een zeer lange trein een rondje over de baan:


Bij NSN:
Door industrie terrein:

en langs woonwijk:


Na de drie dagen is de wagen nu weer onderweg naar de organisatie.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2011, 19:16:46 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in N
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2011, 21:26:01 »
Eurospoor: Railgroep Utrecht & NedTrak (Door Gerard van der Sel)

Na langere tijd is er weer gelegenheid voor de Benelux Goederenwagen om op pad te gaan. Ook dit jaar is er een bezoek aan Eurospoor. De wagen gaat op bezoek bij de banen van Railgroep utrecht en NedTrak. Deze staan naast elkaar op Eurospoor, maar hebben als bijzonderheid een spoorse verbinding. Gedurende de vrijdag is de wagen op beide banen actief geweest. De wagen is getrokken door een ander produkt van lokpaint, een fantasie beschilderd model van de BR189.

Nadat de "trein" op de baan is gezet en in het verkeer is ingevoegd wordt de combinatie opgenomen in de dienstregeling.

Een groot aantal treinen rijdt deze dagen rond en heen en weer tussen de beide stands.
Hier een foto van de verbindingsbrug tussen NedTrak en Railgroep Utrecht

Op de stand van NedTrak bevindt zich een groot aantal bruggen. Een van de in het oog springende bruggen is de "Bakvis" brug. Hier de wagen bij het berijden van de brug.

Om al het verkeer in goede banen te leiden zijn op de route diverse emplacementen aanwezig. Hier kunnen de treinen elkaar inhalen, of wachten op hun voorganger.

Tenslotte een overzicht van het drukke Japanse deel van de modelclub Utrecht.

De gehele baan is handgestuurd en treinen worden in overleg met elkaar rondgestuurd. Hierbij worden ook de rustige plekjes gebruikt om te wachten. Hier een stopje in een landelijke omgeving.

Tenslotte mag de blokvanger van de Railclub Utrecht niet ontbreken. Hier de trein onderweg naar de grote drukke stad.

Tenslotte een overzicht van een drukke Japanse stad. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste gedeelten van de Utrechtse baan.

Na een lange dag rijden komt het moment dat de beurs sluit. Dit is dan ook het moment om de trein weer van de baan te halen en weer op te ruimen.

De trein is nu weer onderweg naar Beneluxspoor, om daar te wachten op zijn volgende inzet.

PS. Camera begaf het na 2 foto's. De foto's zijn gemaakt met mijn mobiel om toch het een en ander vast te kunnen leggen.

Vr. groeten,
Bob