Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie kent het boek: die Laura, Nebenbahnen im Weimarer und Sömmerdaer Land? door Freek Jonkers
Vandaag om 21:10:30
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 21:09:08
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 21:02:01
RTM in 0m door Nullem
Vandaag om 21:00:28
Ergensnergens in H0e door NS1220
Vandaag om 20:56:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 20:52:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 20:52:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:46:57
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
Vandaag om 20:39:00
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 20:35:22
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Vroeger
Vandaag om 20:31:55
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 20:22:50
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:18
Modelbouwwedstrijd op TV. door MOVisser
Vandaag om 20:16:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Hesselink
Vandaag om 20:14:35
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:06:52
Onze 3d printer door MOVisser
Vandaag om 19:55:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:45:49
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door EricZmS
Vandaag om 19:35:38
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 19:32:47
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door EricZmS
Vandaag om 19:27:46
Model rijdt niet op analoge baan. door Rick
Vandaag om 19:10:10
Ingekleurde film NS 1924 door zuylen
Vandaag om 18:50:01
20 toen door RdJ
Vandaag om 18:49:59
Projekt 083-338 door charp
Vandaag om 18:49:43
Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door ramdani
Vandaag om 18:41:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:24:27
Uhlenbrock USB-LocoNet-Interface 63130 door Martin Domburg
Vandaag om 18:05:38
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door Sven
Vandaag om 17:39:04
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door MarkSpoor
Vandaag om 17:35:17
  

Auteur Topic: Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0  (gelezen 18290 keer)

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2011, 08:06:56 »
Jelle

De rondreizende goederenwagen is inmiddels in het Zeeuws Vlaamse land aangekomen. Om hier te komen moet je via Belgie en kom je bij Sas van Gent de grens over. De eerste tussenstop is dan ook op het station van Sas van Gent waar van lok gewisseld moet worden.
De eerste serie fotos is gemaakt op de baan van de Modeltrein en Scenery club Zeeuws Vlaanderen en stelt het station Sas van Gent voor zoals het in het recente verleden was.


De 6409 komt met de goederenwagen uit de richting Zelzate onder het viaduct van de toekomstige ringweg door.
 

Op het emplacement staat museumlok 2384 al te wachten om de wagen de volgende dag naar zijn eindbestemming te brengen. De 1:1 2384 heeft trouwens in Zeeuws Vlaanderen gereden.
 

De schemering is al begonnen, het team van specialisten wat voor de overbrenging zorgt zal de nacht doorbrengen in het stationsgebouw.
De 1:1 versie van dit gebouwtje is recentelijk gesloopt….
 

Een nieuwe dag, en inmiddels is de 2384 voor de goederenwagen gezet. Klaar voor vertrek!
 

Het konvooi staat klaar voor de spoorwegovergang aan de Westdam.
 

Nog even wachten tot de overweg dicht is.

 

De reis wordt voortgezet.
 

 
 

 

Aankomst op de eigen baan, binnenkomst op het hoofdstation.
Dit wordt een fictieve baan naar Nederlands voorbeeld, met een station met in totaal 6 perronsporen, een kleiner station met 2 sporen en ook het nodige goederenvervoer. Aan de afwerking ben ik nog niet begonnen.


 

Op spoor 3 aan het perron.
Op spoor 1 staat de 1130 gereed om te vertrekken met een intercity.
 

Inmiddels is de 1154 naar het perron gerangeerd om de wagen over te nemen.
 

Klaar om weer te gaan!

 

Passage van het benedenstation met op de achtergrond de Grote Tuin.
Op het station staat een stam mDDM en koploper 4069 te wachten op hun volgende rit.

 

Even verderop passeert op het andere spoor.......
 

......een stam DDM1 geduwd door de 1633.

 

Bij terugkomst op het station vertrekt net koploper 4221.
 


De 1310 neemt de wagen over. Er moest ook een containerwagen welke eerder achtergebleven was met vastgelopen remmen mee.
 


Een ontmoeting met de 1130 met een intercity.

 

 

Even verderop een ontmoeting met een plan-V in de stoptreindienst.
 

 


Weer terug op het station. De goederenwagen gaat nu weer naar zijn volgende bestemming. Ook nu zal de reis via Belgie gaan, en voor deze rit is de Belgische 7719 geregeld. De lok komt aan bij de goederenwagen.
 
 

Passage van de Kleine Tuin. Hier staan de 2384 en 1154, samen met de 622, 634 en 1117 te wachten op de dingen die komen gaan.
 


Het konvooi duikt de tunnel in op weg naar 's-Hertogenbosch naar Thurbo. Goede reis!
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2011, 12:33:40 »
Thurbo

Nadat de rondreizende goederenwagon vanuit "overzee´s gebied" via Belgie met de 7719 naar de grens was gesleept is hij daar overgenomen door de 6513.
Hier zien we de 6513 binnenkomen op het (fictieve) station Maaspoort.



De mensen op het terras van Brand-cafe "De Moedige Mannen" hebben deze wagon nog niet eerder gezien.


Onze huisfotograaf "Floris de treinspotter" staat al klaar om hem op de gevoelige plaat vast te leggen.


"Klik" ik heb hem.


De wagon word gelijk van de hoofdbaan langs de autosloop naar het goederenlijntje gebracht.


Aangekomen op het goederenlijntje word de wagon afgekoppeld en neemt een oude Hippel de wagon over om hem naar de haven te slepen.


De boer was al gewaarschuwd voor de koeien en is dus komen kijken met de tractor om zijn "dames" in de gaten te houden


De hippel heeft hem aan de haak op weg naar de haven.


In de haven worden wat goederen overgeladen zodat er niet "leeg gereden" word.



Nadat er overgeladen is word de wagon weer terug geduwd richting omloopspoor om vervolgens ook om te lopen.



Na het omlopen is de hippel op weg naar de aansluiting van de meelfabriek om nog wat extra wagons aan te pikken.
Op de achtergrond zien we de trein al aankomen waar de wagons zullen worden aangekoppeld.


Hier zien we dat de verschillende wagons worden aangekoppeld.



Nadat de wagons zijn samengesteld word er langs de autosloop weer terug gereden richting station.


Ook onze huisfotograaf Floris staat de trein weer op te wachten.


De wagons zijn aangekoppeld en de hippel vertrekt weer richting industrie spoor.


De Rondreizende Goederen Wagon op station Maaspoort.


De mensen op het perron bekijken de nieuwe trein waarin de wagon is opgenomen die word getrokken door loc 2252.


Een 2tal foto´s van de kant van het perron.



Hier is de wagon vertrokken richting het noorden.


We komen ook nog langs het Clubgebouw van de MSG 's-Hertogenbosch.


Hier nog een laatste blik op de 2252 die vertrekt over de werkende ophaalbrug.


En als laatste zien we de wagon nog net voor de ophaalbrug.


De wagon is onderweg naar Utrecht om vervolgens richting Ermelo verder te reizen.
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2011, 09:18:53 »
Jeroen Water

Ermehuizen is mijn modelspoorbaan dat een Nederlands karakter zal krijgen en gesitueerd zal zijn in 1974. Vooralsnog ben ik nog lang niet zover. Aan het schaduwstation wordt namelijk eerst nog gewerkt. We doen net even of het schaduwstation een goederenemplacement bij Ermehuizen is. Ik wil jullie daarvoor even mee terugnemen in de tijd en wel naar zaterdag 8 juni 1974:


“Kom nou pap, kijk maar eens hier op het goederenterrein, er staan ineens heel weinig wagens en juist veel locomotieven!” roept de 12 jarige Freek uit terwijl hij zijn vader meesleurt naar het goederenemplacement van Ermehuizen. Het is zaterdagavond 9 juni 1974 net na 19:00uur. Freek fietste vanmiddag al langs het station en zag toen in de verte op het emplacement dat het daar een drukte van belang was! “Inderdaad mijn jongen”, zegt Jaap de Bruin tegen zijn zoon. “Het ziet er duidelijk anders uit dan normaal. Wacht maar, ik zal een paar foto’s schieten voor je”. Freek is helemaal idolaat van treinen. Dat heeft hij vast van zijn opa, dat was namelijk een spoorhaas in hart en nieren. Jaap niet, Jaap is het bankwezen in gegaan. Voor Jaap geen vieze handen en onregelmatig werk, alsjeblieft niet zeg! Maar Freek, die kan er geen genoeg van krijgen! Nog voor het avondeten begon hij al te zemelen of ze na het eten nog even naar het emplacement gingen. Er waren ineens veel meer sporen leeg dan anders en Freek zag er locomotieven die hij nog nooit gezien had! Nu liepen ze daar langs de imposante 1309. Jaap had het fototoestel maar meegenomen, want daar drong Freek wel heel erg op aan.


Ondertussen is de blauwe 1160 ook op het emplacement tot stilstand gekomen. Ook deze loc is zonder wagens gekomen. Jaap ziet dat meester De Vries van de loc is geklommen en zojuist zijn rijtuigsleutel in zijn broekzak stopt. Machinisten noemen zich nog steeds meester, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet meer zijn. Jaaps vader, die was pas een meester geweest. Rijden op grote stoomlocomotieven, tja, dat was nog eens een vak. Maar ja, die stoomlocs rijden al jaren niet meer. Nu zie je alleen van die hoekige dozen op wielen. Nee hoor, niets voor Jaap. Meester De Vries beent over de sporen naar de Locomotor, die ze bij het spoor liefkozend Sik noemen. Die Sik is niets bijzonders hier, die staat altijd ergens op het emplacement of is met goederenwagens aan het rangeren. Vanavond heeft Piet van Kempen dienst op de Sik, ziet Jaap.


Als Jaap en Freek ter hoogte van de Sik lopen, zien ze dat Willem de Vries op Piet af stapt. “Hee Piet”, roept Willem. “Weet jij waarom ik die losse kar vanavond ineens hierheen moest rijden? Oorspronkelijk zou ik passagieren met  de stopper uit ’s-Hertogenbosch, maar nu moest die kar ineens hier naar toe”. “Willem, denk nou eens na, wat is er nou morgen?” vraagt Piet. “Oh verrek! Ja je hebt gelijk, stom, stom, stom! Nou ja, dan heb je nog wat te doen vanavond. Ik ga nu snel naar huis, want anders ben ik te laat voor Q & Q op televisie. Ik zie dat de stopper al langs het perron staat, dus ik had al bij mijn fiets kunnen zijn”.


 “Ja Willem, ga jij maar lekker voor de buis zitten, ik rangeer hier de rest van de avond wel”, verzucht  Piet. “Kunnen ze niet eens een keer een soort van bandrecorder voor de televisie uitvinden? Dan kan ik morgenavond ook Q & Q kijken”. “Hahahaha” lacht Willem. “Malle Pietje, een recorder voor de televisie zodat je programma’s op kunt nemen? Dat is het zelfde als telefoneren zonder draad aan je telefoon….” Al bulderend van het lachen wandelt meester De Vries richting station. Piet mokkend achterlatend op de Sik.


“Ziet u nou wel, pap! Kijk hier eens, al die locomotieven! En wat moet die Posttrein hier nou?” Ja, Freek heeft gelijk, er staan er nog al wat. “Freek, wil je met de locs op de foto, of doe je een stap op zij?”, vraag Jaap aan zijn zoon. Freek stapt snel uit beeld als zijn vader een foto van de locomotieven wil maken. Wat een mooi gezicht al die locs bij elkaar! “Kom op jongen, het wordt hoognodig tijd dat we naar huis gaan, want jongetjes van 12 moeten op tijd onder de wol liggen”.


Terwijl Jaap en Freek terug lopen naar het station, zien ze rangeerder Piet net op één van de 2400 locs stappen. Het is een flinke wandeling naar het station, want het emplacement ligt er een eind vandaan. Als Jaap en Freek eindelijk over het perron wandelen om het laatste stukje naar huis af te leggen, komen twee 2200-en met de 1309 naar het station gereden. Jaap grinnikt in zichzelf. Hij had vorige week al in het Ermehuizens Dagblad gelezen wat er morgen te gebeuren staat en Freek expres niets vertelt. Laat het maar een verrassing zijn voor zijn jongen. Jaap heeft voor alle zekerheid uit zijn werk nog een nieuw fotorolletje gekocht, want die kan morgen wel eens van pas komen…..


Als de locs tot stilstand zijn gekomen, ziet Freek dat Piet van de 2343 af stapt en in het kantoortje van de stationschef verdwijnt. O, wat zou hij toch graag nog even blijven kijken. Maar ja, vader is onverbiddelijk, bedtijd is bedtijd…….

Piet overlegt ondertussen met de stationschef Gijsbert. Gijsbert heeft de hele organisatie van morgen op zich genomen en weet precies hoe hij alles wil hebben. Als Piet het kantoor van de chef binnenloopt, zit Gijsbert net aan de telefoon. “Maar vergeet nou niet om morgenochtend de stopper 7612 met een Mat’54 èn een Mat’46 te laten rijden hè! Want ik heb die 46’er hier morgen wel nodig!”…

Inmiddels is het tegen 21:00uur en begint het al wat donker te worden. Piet is druk aan het rangeren geweest en wacht nu op de binnenkomst van de buurtsuper uit Kampen. Als het goed is wordt die trein met een 2900 gereden. Dat is tenminste volgens de omloop. Maar ja, dan zul je net zien dat er vandaag een andere diesel voor de aardappeltrein staat….


Even later ziet Piet de 2900 aankomen met drie Koelwagens aan de haak. Die Koelwagens moeten morgenochtend naar Groothandel Van Beek gebracht worden en de 2900 heeft hij vanavond op het emplacement nog nodig.


Als Piet om 22:15uur klaar is, kijkt hij nog even tevreden achterom wanneer hij naar het station wandelt. Het is nu bijna helemaal donker geworden en de frontseinen die hij ziet geven een vrolijk karakter aan de donkere silhouetten van het materieel dat op het emplacement staat. Piet mag ook eindelijk naar huis. Morgen - 9 juni 1974 -  is het eindelijk de grote dag voor Ermehuizen!!! Piet zal dan ook weer van de partij zijn, hij heeft er zin in! Dan maar geen Q & Q kunnen kijken…… Het gaat morgenochtend trouwens nog spannend worden. Zou al het regelwerk van Gijsbert gaan lukken?

Ermehuizen, Zondag 9 juni 1974

Ondanks zijn late dienst van gisteravond, is rangeerder Piet van Kempen al weer vroeg uit de veren. Hij wilde persé vandaag de vroege dienst draaien, want er staat het nodige te gebeuren in Ermehuizen. Om 7:00uur meldt Piet zich bij stationschef Gijsbert en krijgt hij de laatste instructies. “Je hebt gisteravond echt als een bezetene gewerkt Piet”, looft Gijsbert hem eerst toe. “Dat komt nu mooi uit, want dan kun je het vandaag wat rustiger aan doen. De drie Koelwagens hoeven nu nog niet naar Van Beek, die mogen daar vanmiddag heen. Het wachten is nu eerst op de stopper 7612 uit Eindhoven. Daar heb ik gisteravond over gebeld en Eindhoven zou voor deze trein een Mat’54 èn een Mat’46 stellen. Als dat setje binnen is, mogen beide stellen naar het emplacement. Dan is het te hopen dat Mw3 het voor elkaar gekregen heeft om een TEE stel uit Utrecht hierheen te laten komen. Die zijn net buitendienst gegaan, maar het zou wel de kroon op het regelwerk zijn als ik die nog hier weet te krijgen! Tenslotte komt als laatste de TEEM 358122 binnen. In deze trein moet een Koelwagen van Beneluxspoor.net mee komen. Die Koelwagen mag naar het emplacement en de loc die er voor zit ook, want daarvoor is een 1000 gesteld. Dat heb ik al bevestigd gekregen vanuit Hengelo. Als deze 358122 op tijd binnen is, heb je precies een half uur om de Koelwagen en de loc op hun plek te zetten en kan het feest om 10:00uur losbarsten!” “Oké chief, dat komt voor de bakker”, antwoord Piet. “Nu eerst een bak koffie en dan zal de 7612 wel binnengelopen zijn. Ik neem aan als ik beide stellen naar het emplacement ga brengen, dat de tegentrein 7615 de eerste is die niet meer rijdt vandaag?”  “Juist Piet, dat heb je helemaal goed, hier drink snel je koffie, want de 7612 zal zo arriveren”, antwoord Gijsbert.


“$%^&*(#$%^&*(%” schalt het enkele minuten later over het station. Gijsbert ziet de binnenkomende 7612 en tot zijn grote teleurstelling heeft Eindhoven geen 54 èn 46’er gesteld, maar de normale samenstelling van 2x Mat`54 ingezet. Scheldend grijpt Gijsbert de telefoon en draait het nummer van Eindhoven. Piet maakt zich snel uit de voeten, want een kwaaie stationschef…..


Piet neemt beide Hondekoppen mee naar het emplacement. Jammer dat die Mat’46 er nu niet is, maar het is niet anders, denk hij. Piet heeft de stellen nog maar net neergezet of daar ziet hij een wonderschone verschijning de hoek om komen! Man o man, wat een beauty!!! Piet krijgt het er even warm van…..


Even later zet TEE treinstel NS 1001 zich knarsend tot stilstand naast de Hondekoppen. De machinist opent de cabinedeur. “Staat ie zo goed?” vraagt hij aan Piet. “Eeeuuhh….” Piet moet even weer tot de werkelijkheid terugkeren. Hij heeft nog nooit een TEE–stel in het echt gezien, wat een fascinerend treinstel is het toch! “Kan hij nog een metertje vooruit?”, vraagt hij aan de machinist. Met een hels gebulder zet het stel zich in beweging om ongeveer een meter verder weer tot stilstand te komen. De machinist bouwt het treinstel af en de rust keert weder op het emplacement.

Als Piet de TEE van binnen en van buiten helemaal bekeken heeft, ziet hij dat TEEM 358122 inmiddels ook binnengelopen is. Snel steekt hij de sporen over naar de 1000 die voor de sleep goederenwagens staat.


“***, die Koelwagen zit in het midden van de trein! Da’s natuurlijk niet handig”, moppert Piet. Snel gooit hij de koppeling van de Koelwagen los en klimt op de 1007 om het voorste deel van de trein weg te rangeren. Daarna pakt hij de Sik, want dat rangeert sneller en pakt hij de Beneluxspoorwagen op.

 
De Beneluxspoorwagen mag vandaag een prominente rol gaan spelen, dus die komt op een centrale plek op het emplacement te staan. Nadat de Sik weer op zijn vertrouwde plekje staat, pakt Piet de 1007 weer en rangeert de goederenwagens naar die nog aan de loc hangen, naar het achterste deel van de trein. Vervolgens wordt de hele sleep naar één van de achterste sporen gereden. “Zo”, zegt Piet tegen zichzelf. “Die wagens zijn we voorlopig ook even kwijt. Nu de 1000 nog op zijn plekkie zetten en dan ben ik voorlopig klaar”. Na enkele minuten ratelen de spaakwielen van de 1007 over de wissels en komt de loc even later tot stilstand. Tijd voor een bakkie leut, denk Piet en hij wandelt naar het stationsgebouw. 

Ondertussen is de 12 jarige Freek zich als de gesmeerde bliksem aan het aankleden. In plaats van naar de kerk te gaan, mag hij deze zondagmorgen met papa mee. Geen idee wat ze gaan doen, maar papa heeft het fototoestel al op tafel gelegd, dus er gaat wel wat gebeuren! Het zou toch niet met die treinen op het emplacement te maken hebben hè van gisteravond? Al snel heeft Freek zijn kleren aan en twee boterhammen achter de kiezen. Om 9:45uur loopt hij met zijn vader naar het station. “Dames en heren, door werkzaamheden rijden er tot 14:00uur vanmiddag geen treinen van en naar Ermehuizen. Wel bieden wij u een groot spektakel aan op het goederenemplacement, waar u langs het spoor heen kunt lopen”, schalt er uit de omroepinstallatie op het station. “Dus toch!”, roept Freek uit. “Ja jongen”, zegt vader Jaap tegen zijn zoon, “Vandaag is het groot feest in Ermehuizen!”. Samen lopen ze naar het emplacement. En wat ze daar zien….. “Kijk Freek, een heuse materieelshow! Ik heb een extra fotorolletje bij me, dus je zegt het maar waar je foto’s van wilt hebben. Alleen moeten we wel wat foto’s voor vanmiddag bewaren hoor”, zegt Jaap. Freek is helemaal door het dollen heen. Er is van alles te zien op het emplacement!


Links staan de diesellocs en de treinstellen.


En rechts staan de elektrische locs, het nieuwe Beneluxmaterieel en een Motorpost


Freeks vader mag zelfs met een hoogwerker van de Ermehuizense brandweer omhoog om een overzichtsfoto van het emplacement te maken


Maar Freek gaat pas echt helemaal uit zijn dak bij het zien van de beneluxspoor.net wagen. Hij is sinds kort lid van Beneluxspoor. Beneluxspoor is een vereniging die elk kwartaal een zelfgemaakt tijdschrift verstuurd onder haar leden met daarin alle wetenswaardigheden op treinengebied. “Hee pap, waar staat dat .net eigenlijk voor op die goederenwagen?” vraagt Freek. Internet bestond immers nog niet in 1974… “Dat staat voor Nederland En Treinen. Er is namelijk ook een Beneluxspoorvereniging in België en één in Luxemburg, daarom heet het ook Beneluxspoor. Ik las vorige week in de krant dat deze wagen zou komen. Het is een soort reclamewagen voor de spoorwegliefhebbers in Nederland”, antwoord Jaap de vraag van zijn zoon. “Maar zullen we nu even naar de kraampjes achter op het emplacement gaan? Ik ben wel benieuwd wat daar te beleven valt”. Terwijl Jaap en Freek naar de kraampjes lopen, is rangeerder Piet onderweg naar de Sik, want er is werk aan de winkel. Samen met twee collega’s gaat hij aan de slag.


Piet pakt met de Sik de Beneluxspoorwagen op en rijdt naar het einde van het emplacement.

Freek is helemaal dolgelukkig als hij een half uurtje later met zijn vader terug loopt van de kraampjes naar het emplacement. Hij heeft een echte oude machinistenpet gekocht.


Zo’n mooie zwarte, die enkele jaren geleden vervangen zijn door die bordeaux-rode met gele band. Die zwarte petten hadden nog zo’n mooi gevleugeld spoorwiel als embleem. Zijn opa had ook zo’n pet, Nu kan Freek deze pet mooi in zijn kamer neerzetten ter nagedachtenis aan opa, die er helaas niet meer is.


Als Jaap en Freek het opstelterrein weer oplopen, schrikt Freek toch wel even. De Beneluxspoorwagen is weg!!! En op de plek waar eerst de 1215 stond, ziet hij nu net een Plan D rijtuig het emplacement af rijden.

Jaap ziet de trein uiteraard ook vertrekken en weet wat hem te doen staat. “Kom jongen, we gaan naar het station. Daar staan pendelbussen klaar om ons naar het middagprogramma te brengen”. “Waar gaan we dan naar toe pap?”, vraag de nieuwsgierige Freek. “Wacht maar af, dat zul je snel genoeg zien”, zegt zijn vader en snel lopen ze naar het station.


Ze vinden nog een plekje in één van de pendelbussen en zodra de bus vol is, vertrekt deze. Ze rijden het dorp uit richting……
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2011, 12:51:10 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2011, 16:57:21 »
De busrit voert naar de rivier De Ermel die vlak buiten Ermehuizen loopt. “Kijk eens jongen”, zeg Jaap tegen zijn zoon Freek als ze vanuit de bus de nieuwe spoorbrug over de Ermel in het vizier krijgen. “Vandaag is het dan eindelijk zover, de nieuwe spoorbrug is klaar! De spoormensen hebben keihard gewerkt om de brug op tijd af te hebben, zodat we nu eindelijk een dubbelsporige verbinding hebben over de rivier en de oude enkelsporige brug die een paar honderd meter verderop ligt, afgebroken kan worden. Zometeen ga je een heel bijzonder moment mee maken, want dan zal de eerste trein over de nieuwe brug rijden. Daarom is het vandaag feest in Ermehuizen en was de materieelshow op het goederenemplacement georganiseerd”.

Als Jaap en Freek uit de bus gestapt zijn vinden ze al snel een mooi plekje op de dijk en hebben ze een schitterend zicht op de brug. “Kijk pap, de brug is helemaal versierd”, roept Freek blij verrast uit. “En wat is de brug mooi geworden en zo groot ook….” Freek is duidelijk onder de indruk van het imposante bouwwerk.

Als de laatste bussen met bewoners van Ermehuizen zijn gearriveerd en iedereen een plekje heeft gevonden, houdt de burgemeester vanaf het water een toespraak. Als de burgemeester zijn verhaal aan het afronden is, wordt hij overstemd door het getoeter van loc 1215 die aan de overkant van de Ermel langzaam de brug op komt rijden.


Piet en zijn collega’s hebben de 1215 mooi versierd met de Nederlandse vlag en de gemeentevlag van Ermehuizen. Ook is er een bord vol met bloemen op de bufferbalk aangebracht. Speciaal voor alle treinenliefhebbers heeft Piet met de Sik de Beneluxspoorwagen achter de 1215 gekoppeld. De bruine 2456 heeft tegelijkertijd twee Plan N en twee Plan K rijtuigen opgepikt die achter op het terrein stonden en aan de Beneluxspoorwagen gekoppeld.


Buiten het zicht van de bezoekers van de materieelshow is de 1215 versierd en is er een groot spandoek aan het eerste Plan N rijtuig gehangen met de tekst: Openingstrein spoorbrug Ermehuizen, 9 -6-‘74. Statig rolt de 1215 met de openingstrein de nieuwe brug op en opent daarmee de nieuwe verbinding over de Ermel. Als de loc op de aanbrug terecht is gekomen, zet de machinist de trein stil, zodat iedereen naar hartenlust een aantal plaatjes kan schieten van de opening van de spoorbrug van Ermehuizen.


Jaap maakte deze foto vanaf de dijk. Foto is aanklikbaar.


Rangeerder Piet was meegereden met de openingstrein en maakte deze foto’s vanaf het landhoofd


En het Ermehuizens Dagblad zocht het hogerop en had een helikopter gehuurd om een mooie overzichtsfoto te maken vanuit de lucht. Foto is aanklikbaar

Na een kwartier rijdt de 1215 de brug af verder naar Utrecht. Piet rijdt mee om in Utrecht de versieringen van de loc te halen en samen met de machinist de Beneluxspoorwagen uit de trein te rangeren. De wagen moet achterblijven op Utrecht Goederen om zo snel mogelijk naar de volgende bestemming gebracht te worden.

Vanwege een dreigende regenbui nam Jaap zijn zoon Freek snel mee terug met één van de pendelbussen naar het station en kwam er hel;aas een vroegtijdig einde aan deze bijzondere dag. Later zullen Jaap en Freek terug gaan naar de brug om wat reguliere treinen te fotograferen. Deze foto’s kunt u te zijner tijd terugzien in het bouwdraadje van Het Bruggetje.

Zo, nu wordt het weer tijd om terug te keren naar de werkelijkheid, donderdag 9 juni 2011. De brug op bovenstaande foto’s heb ik gebouwd uit styreen profielen, waarbij de spoorbrug over de Rijn bij Oosterbeek als voorbeeld diende. Als u op onderstaande link klikt, komt u in mijn bouwverslag van deze spoorbrug.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html

Of het nu toevallig is of niet, maar de Beneluxspoorwagen gaat nu naar……. OOSTERBEEK!!!
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2011, 12:59:31 »
martijn v m
in de bergen rond Heerwijk is een blauwe wagen gespot.



een bergwandelaar heeft hem gespot.

de voorbereidingen voor de wagen zijn in volle gang


er is een 2200 en 2400 met wat bussen aangekomen voor de show.


zo te zien is de 157 van de musa meegekomen

er zijn ook 3 trolly's meegekomen 2 uit Solingen en een uit Moerser met aanhanger



het afladen is al begonnen. 

komt vast omdat er tussen de dienstregeling gewerkt moet worden







er zijn ook een wagen van de Valeilijn en een wagen van Arriva gekomen

er word volop reclame gemaakt voor de show











er komt ook een citaro van ConneXXion en een leidsestraat dubbeldekker uit Amsterdam

busje op zen plek zetten

stukkie rail voor de tram

en er staat al een groot gedeelte



er zijn ook vliegtuigen te bekijken.
bestaande uit een B 25 een B17 een Focke wulf Flitzer een Blohm & Voss BV P 194 Bomber en een Messerschmitt Me P.1099B Heavy Fighter




"Pap, pap, pááááááááp!!!!!!!!!!!!!!!!" schreeuwt Freek door de bomvolle Beneluxtrein als ze langs het dorp Heerwijk stuiven. "Zag u dat, pap?" Ja, Jaap de Bruin is niet kippig. Zaterdag 18 juni is er een vlieg- en treinenshow bij het tramstation van Heerwijk, stond er op een groot bill-bord dat in een kraan was gehangen. En dat had zijn zoon natuurlijk ook gelezen. Jaap was vorige week al met zijn jongen bij de opening wezen kijken van de spoorbrug van Ermehuizen. Vanmiddag had hij Freek van school gehaald en waren ze met de trein naar zijn schoonmoeder geweest die in Roosendaal in een bejaardentehuis zit. Het arme mens zit daar maar moederziel alleen. Maar ja, bij Jaap en zijn vrouw kan ze niet in huis. Ze zijn veel te druk. Op de terugweg gingen ze met de Beneluxtrein. Die is hartstikke druk, maar ja, Freek is helemaal idolaat van treinen en wilde het zo graag. Een plekje om te zitten was er niet meer en nu hangen ze in het gangpad van een Belgisch rijtuig. "Pap, hoort u me nou?" vraagt Freek aan zijn vader. "Zullen we morgen in Heerwijk gaan kijken? U heeft nog foto's over op de camera en het zag er zo mooi uit! Die grote vliegtuigen, al die bussen, een tram en weet u veel wat voor treinen er komen!!! Misschien komt die Beneluxspoorwagen wel weer!!!" Freek staat te dansen in het gangpad. Vlak naast hun begint de 1e klasse. Een nette heer in pak steekt geïrriteerd zijn hoofd uit het coupé-deurtje om te zien wat dat voor herrie is in het gangpad. Jaap probeert Freek te temperen. "Tja jongen, ik weet niet of je moeder dat nu wel leuk vindt als we weer een hele dag weg zijn hoor". "Mama gaat morgen toch naar de eerste Strontrace en visserijdagen '74 in Workum". zegt Freek. "Oh ja, da's waar ook jongen, zegt Jaap. Nou dan gaan wij mooi naar Heerwijk, ik hoef je moeder niet te zien als ze aan de strontrace mee gaat doen!" Jaap ook weer blij, nu heeft hij tenminste een goed excuus om morgen niet naar Workum te hoeven. Nederland wordt ook steeds gekker. Een strontrace, wie bedenkt dat nou. Nee, dan vroeger, toen was alles veel beter......

gister was de treinen en vlieg show in Heerwijk.

ochtends is er nog een sgm 2/plan Y/sprinter door de 2200 gebracht.

de reden dat hij niet op eigen kracht kon komen was vanwege dat er sinds een aantal maanden met sneltrams word gereden en die rijden maar op 700volt en geen 1500volt



hij is daarna op een zijspoor gezet

de 2200 en 2400 zijn allebei op een ander stuk spoor gezet

er is ook nog een van de stads trams bijgezet
hij moet later vervangen worden door 5 van deze trams


en daar komt de wagen.

getrokken door de oudste loc van de heerwijkse stoom trein maatschapij (HSTM)

door de Heerwijkse Alpen

daarna ree die parallel met de Transrapid richting Herwijk







De wagen loopt binnen in Heerwijk





even later vertrekt hij naar de show om daar te worden bezichtigd























Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #20 Gepost op: 05 juli 2011, 08:24:21 »
MartOnTheWeb

De goederenwagen arriveerde in een mooie verpakking, in een verpakking en dan weer in een verpakking. Uitstekend verpakt dus:


Op mijn website behandel ik de bouw van mijn modelbaan stap voor stap. Dat deze wandeling al ruim twee jaar duurt, ligt voornamelijk ook in de drukte op mijn werk en menig uur in de avond die aan andere zaken dient te worden besteed dan de modelspoorbaan.
Ik was nu toe aan het 25e deel van "De Voortgang".

In dit deel speelt zich iets bijzonders af op de modelbaan in aanbouw. Brauhofen (in oprichting) krijgt hoog bezoek. Vandaag komt niet alleen de trein van Bondskanselier Konrad Adenaur in Brauhofen, maar passeert ook de "Rondreizende Goederenwagen" van het Beneluxspoor.net de stad.

Vanaf spoor 5 wordt de 'Rondreizende Goedenwagen" uit de verpakking getild en door de spoorkraan geplaatst op spoor 6:


Na het verladen wordt de goederenwagen opzij gezet in het in aanbouw zijnde locomotievendepot:


"Beneluxspoor.net op reis" op de draaischijf:


De speciale trein van de Bondskanselier staat inmiddels op spoor 1 tegen het perron. Tijdens het uitladen van de bondsauto, wordt
Herr Konrad Adenauer geflankeerd door 2 agenten. Er staan nieuwe Mercedessen 600 Pullman langs het perron, maar
Herr Adenauer neemt altijd zijn eigen Mercedes Benz mee "on tour".
De pers komt links aangesneld. Zal er tijd zijn voor een interview?


Herr Konrad Adenaur. Bondskanselier van 1949 - 1963:


De stoet zet zich in beweging en Herr Adenaur groet U allen!


De kamera draait om en zowel agenten als brandweerlieden zien een bijzondere goederenwagen passeren.


Inmiddels verdwijnt de goederentrein in de railspiraal en is op weg naar het schaduwstation:


Na verscheidene rondes, wordt de "Rondreizende Goederenwagen" gefotografeerd op het parade baanvak:


De 86 791 staat met de goederenwagen op spoor 5. Langs het perron staan op spoor 3 een Fern-Zug en op spoor 4 accu-treinstel 177 122:


De "Rondreizende Goederenwagen" hangt al weer in de touwen:


De koelwagen wordt weer in de verpakking getild. Op naar de volgende modelbouwer. Dus naar Vlaardingen:
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2011, 08:28:37 »
Lokpaint
[Edit] helaas zijn de foto's verloren gegaan :-\
Hoi

Uiteindelijk is het er dan toch nog van gekomen; mijn verslag.

Vakantie, ziekte, een onwillige computer en een veel te hoge werkdruk hebben het schema danig in de war gegooid, hiervoor mijn excuses.

De wagen zou in opzending in een kalktrein van de HEG meekomen.
Maar als gevolg van niet goed genormeerde wielstellen is de wagen bij het inrijden van  station Neustadt ontspoord. Een ravage tot gevolg hebbend.

Tot overmaat van ramp was de dichtsbijzijnde kraanwagen pas op 150 cm afstand aanwezig. Hierdoor ontstond er een vertraging van wel een minuut of 3  ;)

Maar goed, uiteindelijk kwam de Hilfszug er dan toch aan.

De kraanwagen is gelukkig voorzien van de modernste analoge marklintechnieken, en zo stonden de wagen spoedig weer op de rails.

Aangezien er op mijn spoorbaantje een sfeertje heerst van 'schöne heile Welt" had zelfs de politie even tijd om een kijkje te komen nemen.

De goederenwagen werd hierna samen met de kalkwagen afgevoerd...

...en ter inspectie aangeboden aan het zeer goed toegeruste Bw Burgstein. De V60 heeft het er maar druk mee.
De schade valt gelukkig mee; alleen maar een deuk in het zelfvertrouwen van de betroffen personen.

Ook de kalktrein is alweer onderweg, nadat de machinist van de politie nog een kop koffie heeft gehad, om bij te komen van de schrik.

Ondertussen is de lijn richting Neustadt wel nog steeds afgesloten. Het naastgelegen station Bonn loopt dan ook al behoorlijk vol.

De reizigers in de DC 913 'Münsterland' zijn al behoorlijk ontstemd. Eerst al een omleiding wegens overstromingen in de buurt van Frankfurt, daarna een defecte 103, en nu dit ook nog eens.

Waarschijnlijk hebben de medewerkers van de hulpdiensten een snellere manier gevonden dan treinreizen ( door de 80 cm te lopen die beide stations van elkaar scheiden  ;D ). In elk geval zitten ze op station Bonn alweer uit te puffen.

Een half uurtje later is alles alweer vergeten, en gaat het leven weer gewoon zijn gangetje.

En de goederenwagen??

Deze is achter een VT 628 gehangen om in Belgie bij Peter te worden afgeleverd.


bart
« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 21:30:35 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2011, 08:37:52 »
Petdig1

Na reeds toch al enige  tijd op doorreis te zijn geweest is de Reizende Goederenwagen vlak voor het aanbreken van mijn vakantie op zijn volgende buitenlandse bestemming  aangekomen.
Tussen stop - Belgie   (y) -  alwaar hij een reis zal maken op het  fictieve spoorwegnet  van Göschensteg  naar  het  voorbeeld van de BLS en SBB .

Daar de  wagen bij tijdens het  bezoek aan Bart ( Lokpaint )  uit  de rails  gelopen was, vond de baandirectie van Göschensteg  dat de wagon eerst aan een tussentijds onderhoud onderworpen diende te worden alvorens  toelating te krijgen op het Zwitserse spoorwegnet. 
Even werd overwogen om dit tijdens mijn vakantie in de nabijgelegen fabriek van rollend  materiaal in Zwickau te  doen (  ex DDR) , doch helaas stak de harde kern van de  bedrijfsleiding  ( lees mijn echtgenote en dochter ) hier een stok in de wielen.  Geen treinen op vakantie  dit jaar  !!  >:( :'(
Had anders wel leuk geweest om hem voor het fabrieksterrein te kunnen fotograferen. 

Er werd dan ook maar geopteerd  de wagon per  dieplader  over  te  brengen  naar de  Zwitserse  grens .  De Heavy Lift  transporteur  Collett  nam hier het voortransport waar en zorgde dat  de wagen veilig op zijn losbestemming  Blausee Mitholz werd  afgeleverd.



Natuurlijk was hierbij een heel leger spoorwegmensen aanwezig  om de lossing in goede banen te leiden.
   


Nadat de wagon veilig en wel op de rails stond werd  deze  tussen 2 platte wagons  en een begeleidings wagen van de SBB gehangen met het  toepasselijke opschrift "  Die bahn holt, Die Bahn bringt es.... ) 
SBB cargo sponsorde  dan ook deze  overbrenging naar de lokwerkplaats  waarbij de  tractie werd voorzien door een diesellok Am 4/4 van de SBB  cargo.
 



Eens aan de  lokwerkplaats toegekomen werd de Reizende Goederenwagon tot in de onderhoudswerkplaats  gerangeerd.



Het onderhoud en nazicht duurde weer eens langer als gepland. Zwitserse  grundlichkeit  ok....Maar  planning  en timing .... ho maar.  :(



Dat heb je als de hele bedrijfsleiding collectief vakantie neemt  en met zijn blote  billen in de  bergen gaat  liggen  :P


( PS : enige  mogelijke overkomst  of gelijkenis  met  de auteur  is  louter  toevallig )
 
Gelukkig was het  dan begin september zover....de roll-out van de Reizende Goederenwagon uit de werkplaats. Zelfs de lokale pers was hierbij aanwezig terwijl de kleine Ee3/3 rangeerlok de  wagon aankoppelde en naar zijn tijdelijk wachtemplacement bracht.


 




Inmiddels waren de voorbereidingen voor het spoorparade evenement ter gelegenheid van 10 jaar aanslepende  " bouw aan de baan " volop aan de gang.  Diverse loks stonden reeds afgesteld aan het  station van St-Niklaus  en konden door het  publiek bewonderd worden. Hierbij ondermeer  de  machtige Ae8/14 loks van de BLS en de wereldberoemde Landilok.  Maar ook de  krokodil,een Seetal De4/4 en natuurlijk de Rode Pijl mochten niet ontbreken. 

De Reizende  Goederenwagon was hier als speciale  gast  uitgenodigd en getrokken door een Re4/4 in Tee livrei samen met een promotiewagon van de BLS  met hoge gasten ,werd  deze  feestelijk onthaald door de  lokale folklore muziekband waarbij de vaandelzwaaier en alpenhoornblazer zeker niet mochten ontbreken.
 





Sommige  hadden echter meer interesse in de drank dan in de  treinen  >:(

Het geheel werd vervolgens langzaam tegen het  goederenperron geduwd waarna de wagon werd opengesteld voor het publiek.   Opengesteld    ???..... jazeker...Wat velen nog niet weten is dat binnenin deze  speciale  goederenwagon zich namelijk een zeer speciale modulebaan bevind.  Telkens dat  de wagon een andere  lokatie aandoet werd er door  de lokale  modelspoorclub een module eenheid aan toegevoegd die een specifiek karakter van de aangelopen stad of land  diende weer te geven.  Hierdoor ontstaat een steeds groeiende baan met een uniek Europeesch karakter die enig is in zijn soort ...... of gaat mijn verbeelding hier nu iets te ver  ?  :D 
Misschien echter een leuke uitdaging  voor een volgend BNLS project    8)





Het  feest  is gedaan en het  leven herneemt weer zijn gewone gang.   De Reizende Goederenwagon moet  weer dringend door naar zijn  volgende  bestemming...Deze  keer richting Herselt. ( B) 
Wat  beter om dit te laten doen met een POST trein  (y)
 




Natuurlijk uitgezwaaid  door  de gastvrije Göschensteggenaars   (y)


Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2011, 21:36:54 »
Nederbelg

Op zijn weg van Göschensteg richting Herselt maakt de goederenwagon een kleine tussenstop in het kanton "Graubunden" om even een oude vriend te bezoeken.
Meegekomen in opzending met een zware goederentrein komt deze aan in de streek.

De waterpolitie is net met een oefening bezig.

Om het laatste stuk te overbruggen zal de wagon overgezet moeten worden op een container/dieplader wagon.



Dat dit via één van de mooiste routes gaat in de streek vertellen de foto's wel.



Zelfs het pas gerestaureerde "Landwasser" viaduct wordt gepasseerd.


Na een kleine tussenstop, overzet en (hier ook ;)) bezichtiging van de binnenzijde van de wagon, zetten we de reis verder.


We worden weer geplaatst in een zware goederen trein en snellen naar Herselt.



Er werd gevraagd of we halvewege een pakketje konden afleveren in Leuven, en natuurlijk was dit geen probleem.
Hier zijn (grondige) verbouwingen bezig.
En in het pakketje zitten onderdelen voor de bouw aldaar.

(Hé zien we daar niet Mister RhB ;D)

Even een rondje rijden.

Fotostop.


Aangekomen moet er even gerangeerd worden voor aflevering.

Even afkoppelen en omlopen, dan duwen we de wagon de schijf op.

De bovenleiding moet je er nu maar even bij denken ;D

Walla pakketje afgeleverd en in de rapte een kleine line-up met het aanwezige testmateriaal.


We zetten het laatste stuk in naar Herselt.
OEPS verkeerde spoor!! even Apeldoorn bellen. ;D



Herselt,
Tja veel staat er nog niet, hier zijn we pas komen wonen en er zijn andere prioriteiten.
De ruimte is er al en hier zal het later allemaal moeten komen. Ik ben nog steeds met een plan bezig.
Het thema zal iets zijn met station Geldermalsen.


Ondertussen zitten we niet stil en zijn we met wat pimpacties bezig.

En hangt er een vitrine in de hall.


We sturen de wagon weer door.
Weer terug de grens over richting Gulpen.

Dave
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #24 Gepost op: 18 december 2011, 13:42:00 »
Mark Beekman

Van mij een heel ander rond reizend verhaal dan de voorgaande. Aangezien ik niet meer beschik over een baan heb ik de treinen in mijn vitrine gefotografeerd. De stammen in mijn vitrine zijn samengesteld zoals ik deze in het echt tegen ben gekomen (of tegen zal kunnen komen)
Zie bijgevoegde YT link voor het echte beeld.

He wat is dit nou!? De wagon is blijven steken in Zwitserland!

De rondreizende goederenwagon is inmiddels opgepikt door een Re 10/10. (roco)

http://youtu.be/EnJfTJ4v81I (1:13min)


De 421 (fleischmann) met volbeladen volvo autotrein naar zweden heeft de wagon opgepikt en zal hem meenemen tot aachen
http://youtu.be/VaBjE9tZOf8 (4:20min)

In de tocht het Zwitserse uit wordt de trein gepasseerd door een trekduwstam met werbe 460 (roco)

http://youtu.be/eIecZq6Q1zI (3:45min)


In Aachen wordt de trein overgenomen door een DT 482 (roco - ACME lim. edition) met een Bertschi (tank)containertrein richting de rechter rijn.
http://youtu.be/WDuDwWP168k (9:08min)

Onderweg daar naartoe passeert men de graantrein van R4C (ACME lim. edition) te Duisburg Entenfang

http://youtu.be/uPsmjBt0Ses (1:28min)

Tevens in mijn vitrine de R4C class 66 (Mehano) met drukgaswagens.

http://youtu.be/Kd_rk5tV1_o (totaal ;) )

Naast de R4c class staat een klein militair sleepje...

Wagens zijn van roco, Aku en HAG

Mijn favorite personentreinen in Zwitserland zijn toch wel de dubbeldekkers.
Hier zie je een werbe 460 met bijpassende stam.

http://youtu.be/eIecZq6Q1zI (0.05min)

foto 9 toont een private maatschappij die heel actief is in Zwitserland namelijk Crossrail.

Deze dubbeltractie 185 (roco) met containers is dagelijkse kost.
http://youtu.be/AiNsj0AXgGA (1:50min)

Het duo crossrail met de rondreizende wagon passeert een Rola.

Deze wordt getrokken door een 486 van de BLS (roco, lim. met postzegel!)  en 185 (marklin). het bijpassende Ralpin rijtuig an Liliput staat nog op mijn verlanglijstje.
http://youtu.be/AiNsj0AXgGA (1.03min)

Ook zie je een combinatie die jaren zo heeft gereden, de Hupac taurus met de FN cargo es 64 f4.(roco)
Nu is de taurus met de houtsnipperwagons onderweg in Maintal in opdracht van Raildox.
http://youtu.be/UvLc4AATk0c (2:29min)
De es 64 is inmiddels weer zwart en in omloop bij DBS.
http://youtu.be/7SdOrUqiHoE (9:41min)


Ook de rondreizende wagon heeft Maintal bereikt en zit inmiddels in een sleep schuifwandwagons die getrokken wordt door de koning van het Maintal: TXlogitics!

http://youtu.be/UvLc4AATk0c (totaal)

Hier op foto 12 brengt mijn nieuwste aanwinst, RailAD taurus Mammut, de wagon naar het rangeerbahnhof alwaar de E/e 6/6 de wagon wegrangeerd op naar de olgende rit.



Hierbij nog een totaalfoto van één van mijn vitrines.

Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2012, 14:53:46 »
Bob Rodenburg

Al heel lang ging het gerucht dat er nog een bijzonder zeldzame NS wagen bestond die naar het Oosten was afgevoerd.
Een team van de "Spoorwegvrienden Juinen & omstreken" besloot op zoek te gaan naar de NS wagen.
Nu denken jullie, zoveel moeite voor een eenvoudige wagon...Maar deze wagon heeft een heel bijzonder uiterlijk!

3 man gingen met alle vage aanwijzingen richting Oosten. 1 van die plaatsen was een depot vlakbij het bekende spoorwegknooppunt Wazonożna (vlakbij de grotere plaats Robi-w-Chem).

Daar hadden ze gelijk succes!


(Zo zag de wagen eruit na een stevige poetsbeurt)

Het zal nog een hele toer worden om toestemming te krijgen van de locale autoriteiten om de wagen te mogen mee te nemen naar Juinen...
Het team van de "Spoorwegvrienden Juinen & omstreken" is het gelukt om de wagen weg te krijgen uit Wazonożna.
De lokale autoriteiten hebben toestemming verleend de wagen weg te halen.

Een locomotief van Volker Rail die toevallig verhuurd werd aan een lokale spooraannemer en toch weer die dag terug ging naar Nederland werd gebruikt om de wagen mee te nemen naar Juinen (y)

Maar te vroeg gejuicht, de burgemeester van Robi-w-Chem liet het niet toe dat het transport zijn plaats zonder toestemming passeerde....

De burgemeester komt hoogst persoonlijk het transport inspecteren.

Weinig kans om er stiekem vandoor te gaan :-\

Maar het is snel opgelost als de machinist een krat Grolsch Bier per ongeluk in de achterbak van de auto van de burgemeester laat vallen.
Even is er een zwak moment bij de controle en de machinist geeft een dot gas!



De hele nacht werd doorgereden om overdag aan te komen in Amsterdam, op Dijksgracht.
Daar zal de wagen tot de volgende ochtend moeten blijven staan.

Goed beschermd tussen andere wagens, wachtend wat er zal gebeuren....want dit is niet echt de plek voor goederenwagens ::)

Vroeg, (heel vroeg) in de ochtend begon voor het eerst na een lange stage Paul van Freimen aan zijn opdracht om de Beneluxs trein samen te stellen.
Gebleken was dat de Benelux trein van de vorige dag te weinig capaciteit had, vele moesten staan.
Nu had Paul alles geleerd over het koppelen van rijtuigen en de wat daar nog meer bij komt kijken.
Maar in het materieel, welke type rijtuigen er zijn en vooral hoe ze er uit zien, was niet echt zijn "ding"...
Het was ook nog zo verdraait donker, geen kans om al dat materieel op Dijksgracht goed te kunnen zien.
Ergens zou een extra rijtuig staan, met een zaklantaarn bekeek hij van dichtbij het materieel....hé dacht Paul, op deze staat heel groot "Benelux", dat moest haar zijn!

Het samenstellen kon beginnen, de wagen werd vlak achter de stuurstand geplaatst.

De machinist en de conducteur van de Beneluxtrein probeerde Paul nog op andere gedachten te brengen, maar helaas Paul was veel te eigenwijs; het is toch duidelijk, dit moet de wagen zijn, misschien een extra sanitaire voorziening, daar hebben ze het bij de directie de laatste tijd vaak over!
Zodoende vertrok de volgende ochtend de trein richting Brussel ::)


De Beneluxtrein even na vertrek..


Een treinspotter die vroeg uit de veren was, nam deze foto...

Na veel heen en weer gebel, is de wagen dan toch gevonden.
De "Spoorwegvrienden Juinen & omstreken" hebben direct contact opgenomen met de PFT-TSP (de vereniging die zoveel mogelijk Belgisch spoorwegmaterieel voor het nageslacht probeert te bewaren) of zei konden zorgen dat de wagen richting Juinen zou komen..

Gelukkig moest de TSP toch een aantal K1 rijtuigen ophalen in Nederland.
Dus op de heenrit kon de wagen wel meegenomen worden. (y)



Klaar voor vertrek

En onderweg (y)

Ondertussen is het transport weer in Nederland aangekomen.
Aangezien de locomotief van de TSP niet beschikt over ATB is de hulp ingeroepen van Shortlines (in 1/87 kan alles  ;))


Met een indrukwekkende dubbeltractie ronkt het transport richting Rotterdam.....

Waar de TSP zijn K1 rijtuigen ophaalt....

En als veel betere combinatie terugkeert naar België, daar komen de K1 meer tot hun recht.....die Nederlanders moeten gewoon een keer hun Bolkop rijtuigen in order maken voor gebruik ::)....

En de SL 1201 gaat verder richting Juinen....

De TSP trein is nog maar net buiten de poort of alle alarmbellen gaan rinkelen bij de verkeersleiding...Ze gaan rijden zonder ATB!!
Binnen korte tijd weet de spoorwegpolitie deze gevaarlijke combinatie tegen te houden.

Daarbij schiet de surveillance wagen zelfs over het spoor heen :o

Na wat heen en weer gepraat, is er een oplossing gevonden...

De vorige eigenaren van de K1 rijtuigen beschikken over een stoomlocomotief met ATB, zei zullen in voorspan naar de Belgische grens rijden!

Ondertussen is de Beneluxwagen in Juinen bij de "Spoorwegvrienden Juinen & omstreken" gearriveerd

Daar wordt ze niet alleen door de vrijwilligers verwelkomt. maar ook het team van Eisenbahn Romantik is aanwezig.
Zei waren niet alleen voor deze grote dag aanwezig, ook de bijzondere verzameling trok hun aandacht al een tijdje...

Het dweilorkest van de "Juiner blaasmannen" is ook aanwezig om de feestelijkheden extra te ondersteunen.

Om te zorgen dat iedereen de Beneluxspoorwagen goed kan zien wordt ze op de draaischijf geplaatst



Eisenbahn Romantik is vooral naar Juinen gekomen vanwege enkele zeldzame locomotieven die daar te bewonderen zijn.
Ze zijn zo uniek dat door sommige spoorwegliefhebbers het bestaan ontkend wordt...
Speciaal voor Eisenbahn Romantik wordt er een rondrit gehouden met deze locomotieven en natuurlijk Beneluxspoorwagen.



Slecht nieuws, maar wel voorspelbaar...

De Beneluxspoor "Rondreizende goederenwagon" is ontspoort!
Even voor vertrek ontstond er ruzie over wie de wagen (met een stam blokkendoosrijtuigen) mocht rijden rond Juinen.
En terwijl de machinisten van grootste locomotieven elkaar bijna te lijf gingen, ging het locomotiefje van de jeugd spoorwegen "Juinen spoor pioniers"  er met de buit vandoor.
Maar al snel ging het mis, de trein ontspoorde. Door de haast bij het rangeren of werd er gewoon te hard gereden?
Een diepgaand onderzoek is in gang gezet...

Al snel waren de hulptroepen onderweg.
Er is zelfs een belangrijk piano concert afgelast om het onderzoek vlot te laten verlopen...

Ik hou jullie op de hoogte, zodra de Beneluxspoorwagen herspoort gaan we met volle moed verder....

Na dat de wagen geborgen was, werd ze versleept naar het Juiner Spoorwegmuseum.
Daar zal het museumteam de schade bekijken en begroten wat er moet gebeuren.
Een ander team was net bezig met de voorbereiding van een nieuwe tentoonstelling.
Ook zei zaten te wachten op een wagen waar iets aan moest gebeuren.....

Oh nee, dat is onze "Rondreizende goederenwagon"!

Gelukkig blijkt dat de wagen beschermt is met een speciale folie, en met het simpel verwijderen van die folie komt onze "Rondreizende goederenwagon"  weer als vanouds tevoorschijn  :) (y)

Helaas is er toch flinke schade door de ontsporing, het frame heeft een flinke dreun gekregen en is verbogen.
Maar de "Juiner spoorwegvrienden" hebben een goeie vriend die voor een nieuw frame kan zorgen....

Voor wie zich ooit heeft afgevraagd wat er nou in de "Rondreizende goederenwagon" zit....


 ;D ;)

Nadat de "Juiner spoorwegvrienden" de folie hebben verwijderd kan de wagen naar hun vriend Jefftrack die werkzaam is bij "Dutch Iron Works".

Eerst wordt de wagen per speciale platte wagen via de Hoofdlijn Richting de "Dutch Iron Works" gebracht.

Door de museum locomotieven NS 2903 en NS 2801 "Kreupele Marie" die hierdoor gelijk weer een conditierit krijgen.


Bij de aansluiting naar de Dutch Iron Works mag de wagen weer op haar eigen benen staan en neemt G 1207 van ACTS het verdere transport over.


De 2903 wordt even op een zijspoor gezet zodat...

de ACTS locomotief de wagen het terrein op kan duwen.


De wagen komt aan bij de  Dutch Iron Works
Regelmatig worden daar ook klussen uitgevoerd aan het spoorwegmaterieel van de "DIW excursie stoomtrein", door de leerlingen van de bedrijfsschool.
Jefftrack onderhoud goede relaties met de leiding van de bedrijfsschool.


De leerlingen inspecteren de schade aan het frame, en besluiten dat het frame niet vervangen hoeft te worden maar alleen opnieuw gericht moet worden.
Dat is een behoorlijke meevaller!


De wagen gaat de werkplaats in waar het frame gedemonteerd wordt. (helaas mochten we binnen geen foto's maken...)


Met een voldaan gevoel kijken leerlingen naar de wagen met het herstelde frame.


Het personeel van de  G 1207 van ACTS is klaar om de wagen weer klaar te zetten bij het rangeerterrein van Dutch Iron Works.
Maar dan volgt er een nieuw probleem, de wagen moet opnieuw gekeurd worden door de spoorweginspectie.
De spoorweginspectie staat niet bepaald als makkelijk bekend, vooral niet tegenover de vrijwilligers van de "Juiner spoorwegvrienden".
Het is in het verleden nogal eens tot en aanvaring gekomen tussen de spoorweginspectie en de vrijwilligers van de "Juiner spoorwegvrienden".
Zal de wagen ooit weer verder kunnen, of moet er veel meer gebeuren om de rondreizende goederenwagen zijn weg te laten vervolgen?
We zullen het zien, ik hoop dan ook snel het goede nieuws te horen dat we verder kunnen....

Het is een tijd stil geweest bij de "Juiner spoorwegvrienden" en de rondreizende goederenwagen. ::)
Maar alle papieren zijn ingevuld en goedgekeurd om de wagen weer over het hoofdspoor te laten rijden.
Op naar het volgende station dus.

De wagen werd opgehaald door de  9802 van Locon die de wagen naar Mark (lucky) brengt.

Toch best slikken om de wagen te zien vertrekken... :'(
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 10:31:59 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2012, 09:55:32 »
Lucky (Mark)
Uurtje of tien deze morgen werd die gedroped op het zuider inter change track.
tegen de avond zal die door een lokaaltje worden opgehaald om van de wagon af te laten halen en wielen te wisselen.




beetje slecht te zien, maar het is hem toch echt.





koppelen is geen probleem.
tijdens het rijden was er wel een raar rateltje.



moest nog een banden wissel plaats vinden, op de voorgrond zijn de originelen wielen te zien, voordat ze opgeruimd werden



(zijn maar plaatjes hoor, ik smelt ze niet echt om)
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7635
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2012, 09:57:26 »
Kned
OK, eindelijk de tijd genomen om het verslag te schrijven.
De goederenwagen kwam dus vlak voor de geboorte van m'n jonste zoontje aan. Inmiddels alweer meer dan anderhalf jaar geleden!
Omdat de bevalling voor de deur stond heel snel wat foto's gemaakt en de wagon snel weer doorgestuurd. De kwaliteit van de foto's is niet altijd even goed, daar heb ik toen de tijd niet voor genomen.

Nu kwam de wagen van Eric en daar heeft daar op een mooi diorama gestaan. Ik heb echter (nog) geen modelbaan of diorama (nog steeds niet!);
Ik had daarom vooraf al nagedacht over hoe ik toch een leuke rapportage kon maken.
Ik had het dus bij de volgende foto kunnen laten maar dan was ik wel erg snel klaar!



Daarom wilde ik de wagon iets "speciaals" mee laten maken.
De wagon is namelijk gewend aan reizen, en bij mij ging hij een tijdreis maken.
En dan wel een tijdreis aan de hand van de historie van mijn materieel.
We moeten daarvoor een jaar of 50 terug in de tijd naar ergens begin jaren 60.
Een Märklin set 2963


Dit is allemaal van voor mijn tijd, het zijn de spullen waar mijn vader de hobby mee gestart is


In de jaren die volgden werd het materieelpark door mijn vader langzaam uitgebreid.
 Onder andere met goederenmaterieel



En een nieuwe locomotief: een stoere V200...


We zitten nu dus eind jaren 60

Langzaam kwam er nog wat rollend personen materieel bij.



Vervolgens ging de tijd verder maar stond de hobby wat stil.
Tot ergens in de jaren 80 mijn broer en ik in beeld kwamen.

De volgende generatie ging door met het uitbreiden van materieel en toebehoren:


En jawel, de eerste stappen op Nederlands gebied werden gezet!


Zelfs met een echte NS locomotief, wat waren we trots!


De jaren daarna werd de collectie verder uitgebreid, het voert te ver om alles te gaan laten zien; daarom een paar sfeerplaatjes.

De rondreizende goederenwagon in een moderne containertrein


In een werktrein kan natuurlijk ook


De wagon mag zelfs meerijden met de koningin!


Er zijn in al die jaren diverse modelbanen geweest, dat is echter allemaal historie.

We eindigen deze tijdreis met een blik naar de toekomst: wie weet kan de rondreizende goederenwagen tijdens z'n volgende rondreis nog eens langkomen,
hoogstwaarschijnlijk heb ik dan een modelbaan....

Na mij is de wagon naar Gideon* gegaan...

Koen

*[edit] Gideon heeft nooit een verslag geschreven, en is al een jaar niet meer actief op Beneluxspoor... :-\
« Laatst bewerkt op: 23 december 2012, 10:32:41 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob