Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0  (gelezen 21392 keer)

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Gepost op: 11 februari 2011, 11:48:36 »
Hier het overzicht van de rondreizende goederenwagen in H0 in 1 oogopslag.

De reis begon bij:

Gert van den Heuvel

Glibberige kick off
Afgelopen zaterdag heb ik Houten op de beurs de H0-versie van de rondreizende goederenwagen in ontvangst mogen nemen.
De reis naar Houten verliep ondanks de gladde wegen vrij goed. En zoals je dadelijk zult zien heb ik de wagon heelhuids thuis weten te krijgen.


Stoomlocje
In het licht van de ochtendzon komt de rondreizende goederenwagen ‘Het Handzame Havenbaantje’* opgereden.
Maar wacht eens even, wat is dat eigenlijk voor stoomlocje?




Modelspoorvirus
Dat lijkt warempel wel een Märklin-locje uit de jaren ’60 van de vorige eeuw! ‘Hoe kan dat nou?’, zul je je afvragen.
‘Het Handzame Havenbaantje’ is toch een tweerail-gelijkstroom-modelbaantje? Ja hoor, dat klopt.
Het Märklin-locje heeft dan ook niet echt gereden, maar mocht even poseren voor mijn camera.
Vandaag is het namelijk exact 44 jarig geleden dat ik besmet werd met het modelspoorvirus.
En dat is toch wel iets om even bij stil te staan, niet waar?



VSM
Even later zet de rondreizende goederenwagen zijn reis voort. Nu wordt hij getrokken door een BR 64.
Die krijgt nog een keer het jasje van de VSM. Ook deze loc heeft een speciale betekenis voor mij.
Ik probeer er een speciale trein mee samen te stellen. Als dat gelukt is, zal ik hem t.z.t. nog wel eens laten zien.




Bolle Neus
De rondreizende goederenwagen is op een ander deel van ‘Het Handzame Havenbaantje’ aangekomen.
De BR 64 gaat nu plaats maken voor een andere loc. Eentje die jullie zeer waarschijnlijk al kennen.




Namelijk de Deense Bolle Neus MY 1124. Deze loc gebruik ik al jaren lang op Beneluxspoor (en overigens ook op een Deens forum) als avatar.




De Bolle Neus heeft na wat rangeerwerk de rondreizende goederenwagen aan de andere kant van de modelbaan gebracht.
Dadelijk wordt de Bolle Neus afgelost door een veel modernere dieselloc.




De Rurtalbahn heeft namelijk de eer om bij mij de laatste meters met de rondreizende goederenwagen te rijden.




En daar gaat ie dan, de wijde, witte wereld in. Op weg naar… Henk in Utrecht.
Henk, alvast veel plezier!




mvg,
Gert


‘Het Handzame Havenbaantje’ is ontworpen en gebouwd door Vincent Scholtze en Frodo Weidema.
Toen zij destijds begonnen met de bouw van hun volgende modelbaan ('Orkhavnbanen') moest 'Het Handzame Havenbaantje' plaats maken.
Nu was ik al jaren lang fan van beide heren (eigenlijk moet ik zeggen 'volgeling', want 'Orkhavnbanen' ben ik in de zomer van 2008 samen met mijn vrouw
zelfs helemaal in Noorwegen tijdens een expositie gaan opzoeken) en zo is het gekomen dat ‘Het Handzame Havenbaantje’ inmiddels al weer enkele
jaren asiel geniet op mijn zolder.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 09:18:22 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2011, 11:49:40 »
Henk

Na wat aarzelingen heb ik me toch maar opgegeven voor de rondreizende goederenwagen. Mijn baan is het multiplexniveau nooit ontstegen en wordt een dezer dagen afgebroken. Maar het idee achter het wagentje is toch wel leuk en Bob Rodenburg verzekerde me dat het erom ging te laten zie hoe de deelnemers momenteel met hun hobby bezig zijn.

Nou zo dus. De baan is een paar jaar geleden in het vorige huis opgebouwd volgens een baanplan dat ik al lang geleden heb bedacht. Een flink ovaal met een beperkt stuk landschap. Links een moderne tunnel, rechts een stuk stationsoverkapping en het zichtbare gedeelte ertussen afgegrensd door een keermuur. Binnen korte tijd stond de baan en reden de treinen feilloos automatisch rond. En toen gingen we verhuizen.
De baan is demontabel en de nieuwe ruimte is groter en toch past het niet lekker. De baan is niet voor de nieuwe zolderruimte gemaakt en dwingt ons die ruimte onhandig in te delen. Gevolg, sjagrijn en geen zin verder te gaan, maar nog geen moed om overnieuw te beginnen. Tot nu dus.

Er is voor het wagentje geen mooi landschap om door te rijden, maar wel een luxe messing trekkracht. Dat Sprinter drietje ondergaat een technische update.



Wie niet aan een baan bouwt, gaat teveel materieel bouwen/aanschaffen. Dat is een ijzeren modelspoorwet.

Lang geleden vertelde Frank dat hij een mat '46 viertje voor me aan het bouwen was. Interessant, vooral omdat ik niks had besteld. Pas afgelopen jaar ben ik in de gelegenheid geweest het stel technisch rijklaar te maken en maar gelijk te koppelen met een tweetje.



Als de Roco Blokkendozen weer eens in de aanbieding gaan, is het altijd play-time.

Je kunt ze grasgroen maken.


Ander weet Manuel wel wat.


Olaerts bleek nog een ruime voorraad SSN-rijtuigen te hebben.


We wonen niet voor niets in Utrecht. Als er een Heimwee-express langs komt, blijkt die gemakkelijk na te bootsen, met dank aan: Lima, LSM, Roco, Artitec en Trix.


Ten gevolge van de komst van de bekende Liliput Nam-wagentjes ben ik momenteel bezig deze Samhongsa technisch op niveau te brengen.


Maar het blijft een beetje saai. Dan maar een droom uit mijn kindertijd waarmaken tot genoegen van mijn dochtertje.



Intertijd had ik wel een ovaal, maar bij lange na niet genoeg materieel. Maar nu wel.  ;D



Pakweg tien meter trein. Het reizende wagentje is links boven te herkennen op de hielen gezeten door twee keer Roco BR189. Zou ik ook haast maken.

Nog een paar dagen crossen. Dan gaat het wagentje naar Jaap en wordt de baan uit elkaar gehaald.
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2011, 11:59:49 »
Jajo


Vanuit Utrecht is de rondreizende goederenwagen een aantal dagen geleden gearriveerd in Preiserland.
Maar daar gelden hele andere wetten!


Je kan in Preiserland niet zomaar even op 4 wieltjes binnen komen rollen met je wagentje.
Ook al heeft Bart hem keurig gespoten in de BNLS-huiskleur.


De plaatselijke Sik brengt het blauwe gevaar eerst via de draaischijf naar de onderzoek- en reparatieloods.


Nadat hij is ontdaan van mogelijke buitenlandse ziektekiemen mag hij naar binnen.


Alhoewel de mannen het al druk genoeg hebben met het repareren van de kier in de NS2530 kan dit APK-tje er wel even tussendoor.


De remcylinders moesten helaas worden vervangen. Hier zal de penningmeester van BNLS wel niet zo blij mee zijn.


Een dag later wordt ‘geef het door’ opgehaald om dienst te gaan doen op het  PNW (PreiserNetWerk).


Ik laat de wagen maar geen zware en vieze goederen vervoeren anders is straks het blauw niet meer zo blauw.


Het was leuk om deze logé hier te zien rondrijden. Maar hij staat nu klaar om richting Fryslân en de FMC te gaan.

Groet Jaap
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2011, 12:01:54 »
De FMC, onder leiding van Noppie

Zaterdag 8 januari hebben we foto`s gemaakt van de N en H0 wagen. Zondag 9 januari hebben de beide wagen hun rondjes gereden op de vele banen die de FMC rijk is, tijdens de nieuwjaarsreceptie van de FMC. Alle foto`s zijn aanklikbaar.

Eerst het verslag van de N wagen.


Foto1: Deze foto is gemaakt op de middelste van de drie handgemaakte bruggen op onze vaste N-baan. De basis van deze brug is van hout, bekleedt met karton met tekening van steen. De railingen zijn allemaal zelf in elkaar gesoldeerd. De wagon rijdt hier achter een E-Lok van de Zwitserse spoorwegen.

Foto 2: De wagon rijdt hier in de zelfde setting over de hoogste brug op onze baan. Deze brug is enkelsporig en ook opgebouwd uit hout, karton en zelf-gesoldeerde railingen.

Foto 3: Achter een V200 gespannen is de wagon op bezoek bij Van Gend en Loos voor wat laad- en loswerk en even een rondje rijdt via de draaischijf met vele rangeermogelijkheden. Dit gebeurt op de rangeertak van onze N-baan. Dit (autonome) gedeelte is zomer 2010 losgekoppeld van de rest van de N-baan, in afwachting van herplaatsing aan de baan of als onderdeel van een eventueel te realiseren digitale baan. Hierover moet nog beslist worden.

Foto4: V200 met de wagen op de draaischijf, welke tijdelijk is losgekoppeld van de hoofdbaan.

Foto 5: Hier is de wagon achter een V212 gekoppeld, in het station van de modulebaan. Deze is opgebouwd uit meerdere bakken en samen met de twee keerlussen aan weerszijden langer dan tien meter. Het stationsgedeelte beslaat twee lange bakken. De meeste bakken zijn conform de Nederlandse standaard, maar er zijn ook twee bakken die koppeling met de Duitse standaard mogelijk maken. Door in de keerlussen gebruik te maken van kruisingen en wissels hebben we achter het zichtbare gedeelte nog de mogelijkheid om treinen te stallen. Zodoende kunnen we op de modulebaan 8 stammen laten rouleren.

Foto 6: V212 met de wagen aan de haak passeert hier de molens op de N-modelbaan.


En dan nu het H0 verslag.


Foto 7: De 2201 trekt de wagen voorzichtig uit de van Gend & Loos loods te Leeuwarden. Op de achtergrond de TEE rijtuigen in een afwachtend houding.

Foto 8 : Inmiddels heeft de 6503 de taak overgenomen en rijdt de wagen over de middenpoot van Leeuwarden troch it Fryske lân via Dronrijp naar Harlingen.

Foto 9: De luchtreizigers kunnen hun ogen niet geloven dat ze toeschouwer zijn van een mooi spektakel onder hen. En wat horen ze nu. Niet alleen de brommende diesel maar iets van muziek...

Foto 10: Ah, dat verklaard alles. Het FMC modelspoororkest speelt vrolijke noten op het station. De 2404 zal de feesttrein op gepaste snelheid naar Harlingen haven overbrengen.

Foto 11: Hier neemt de ACTS lok het over en rangeert het geheel klaar voor de volgende rit.

Foto 12: Met een zeer onrustige loop passert de 1145 hier de houthandel.

Foto 13: Op bahnhof Wilhelmshaven heeft DB Cargo 151 059-3 het stokje overgenomen en passeert hier 1 van de zelfgemaakte bruggen in de H0 baan.

Foto 14: Ook de SNCF 66041 wil pronken met de wagen.

Foto 14: Maar komt even later toch stilstand voor rood sein ter hoogte van het seinhuis.

Foto 16: 2 krokodillen met een lange schroot trein op de strecke. Als het wagentje de reis maar overleefd.

Foto 17: Op station Bonn heeft Crossrail het roer overgenomen en brengt de wagen weer terug naar Wilhelmshaven.

Foto 18: DB 218 rangeert de wagen nu zo dat het mee kan met de wagens van bevriende club uit Stür, Leer en Voslop Duitsland.

Foto 19: Het orkest heeft inmiddels ook het Duitse gebergte bereikt en blaast er nog vrolijk op los.

Foto 20: De 44 zal de wagen nu afrangeren en het geheel naar de stad brengen.

Foto 21: Von haus zu haus is hier wel erg van toepassing. De pakketten zijn afgeleverd, en de wagen zal nu aan zijn laatste reis gaan beginnen.

Foto 22: Hier passert de trein de Schrans te Leeuwarden, op weg naar het Gruningse land.

De leden van de FMC hebben veel plezier beleefd aan beide wagentjes. Tijdens de receptie is het wagentje veelvuldig op foto en film vast gelegd door donateurs, adverteerders, modelspoorwinkels en bevriende clubs uit Nederland en Duitsland.

Credits: Eric voor de tekst van het N verslag, en Alf voor de 10 tallen foto`s.
           
Greetz,
Noppie.
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2011, 12:08:26 »
Gerard Wassink

Zoals gezegd is vandaag de BNLS wagon gearriveerd. Keurig persoonlijk langs gebracht door Klaas "Noppie" Noppert. Om in het verhaal te passen hieronder een verslag in stijl.

Als je grotere foto's wilt zien, kijk dan op deze pagina op de website van Wassedam, en klik daar op de foto's.

En om slijtage en beschadigingen te voorkomen, is de wagon getransporteerd op een andere wagon.

Wat komt daar aan?


Het is de BNLS promotie wagon!


Daar komt de rangeerloc (Sikje 355) om de wagon klaar te maken voor het meerijden in de posttrein naar Beijdorp.

Sikje:


Aan het koppelen:


Langzaam aan:


En vast!


Omzetten naar een ander spoor:


Bijna goed:


JA! Zo staat 'ie goed!


In de takels:


Voorzichtig weer neergezet:


Sjorbanden er af:


Het Sikje kan nu de wagon zelf meenemen, en intussen verlaat de transporttrein het rangeerterrein.

Sikje aangekoppeld:


Transport trein verlaat het rangeerterrein:


De posttrein arriveert, precies op tijd:


De loc ontkoppeld om ruimte te maken:


Nu kan de Sik de promotiewagon in de posttrein rangeren:


En vast:


De posttrein loc, voorzichtig!


Aangekoppeld:


Nu kan de posttrein vertrekken voor de post / promotierit naar Beijdorp en terug.

Slingerend:


door de wisselstraat


verlaat de post / promotietrein het rangeerterrein van Wassedam.


Vaart maken op de hoofdbaan:


Langs het railwerkershuisje:


en langs de werkplaats:


Aan de omgeving te zien zijn we er bijna:


Aankomst in Beijdorp:


Na een korte stop in Beijdorp vertrekken we weer naar Wassedam:


En de promotiewagon is weer opgeladen voor vertrek naar de baan van Huub van Ginhoven:


Uw verslaggever:

Gerard Wassink
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2011, 12:12:23 »
Huub


Op het werkblad van de werkplaatsplek beneden, heb ik het even neergezet bij wat spulletjes die klaar zijn om boven op de baan_in_aanbouw geplaatst te worden.

Niet echt veel opgeschoten met het werken aan het segment. ::)
Geeft niks; alle goeie dingen komen langzaam. ;D
Er ligt nu even een stuk normaalspoor over de brug, ik ben nog niet toe aan het leggen van de H0m-rails.
En het gele treintje rijdt ook nog niet, wordt wel aan gewerkt. 8)
Alleen even voor de foto dus, in het echt zou dit niet kunnen daar.
De loc is maar een invaller, een klassieker van Fleischmann in 1:85.
Bijna een kilo zwaar, maar de brug geeft geen krimp. Zou ook niet te best zijn...
Nog een paar foto's van hetzelfde, dan wil ik het hierbij laten.
Volgend jaar wil ik de wagen wel weer een keer een weekje hebben, kijken waar ik dan ben. :D




De contouren van het eerste segment komen in beeld.


Oeps, vergeten die blanco wagen van de rivier de Têt af te halen...

Verdere beschrijving van de bouw van Villefranche hier.



Zoals je ziet aan de witte wagen rechts, werd een halve eeuw geleden het begrip 'H0' door sommige fabrikanten niet zo nauw genomen...




Details van de brug ietwat in beeld. Ik zie echter tot mijn schrik een knik in de bovenste langsligger zitten. Was me in het echt nog niet opgevallen...


Hier kun je zien dat ik links met zacht-blijvende Plasticine/Plastiline begonnen ben.
Dit waren van die staafjes verschillende kleuren die je bij speelgoedwinkels kon krijgen, maar ik kan het daar niet meer vinden. In de speelgoedwinkels is Play-Doe ervoor in de plaats gekomen, maar dat is heel wat anders.
Alle kleurtjes bij elkaar gemengd, geeft deze een aard-achtige kleur, mooi als ondergrond. Ook het water ga ik hiermee modelleren, om het daarna 'nat' te maken met boot-lak.
Verf op oliebasis vormt uiteindelijk het harde korstje dat gewenst is.
Zojuist heb ik Bossina in Groningen gebeld, zij hebben de Plastiline te koop - het is een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden -, zodat in de toekomst verzekerd is dat ik het goedje kan blijven aanschaffen, want er gaat heel wat op.
Voordelen ten opzichte van gips:
- dat je nog verder kunt modelleren, later makkelijk wat weg kunt snijden
- het blijft altijd bewerkbaar
- begroeing, masten, palen, bomen makkelijk in te steken
- geen droogtijd, geen rommel van gips
- geluiddempend


De stukken schuim snijd ik eerst een beetje in vorm, eerst een onderste laag vanaf het water, de rivier.
Dan een volgende laag erop en zo verder omhoog.
Met een paar druppen bruis-lijm en een paar schroeven vastzetten.
Het schuim weegt bijna niets, daarom kan er massief gewerkt worden, dit is makkelijk bouwen.

De wagen is in opzending (heb ik weleens gehoord dat ze dat zo noemen) naar Noord-Holland.
Met het trein-nummer 3SRPLF3449248, van belang voor spotters, die het nu via Somda Track&Trace kunnen volgen.
Het kan wel even duren eer ze bij jou binnen komt rollen Jakop, want ze is vandaag nog ergens in Frankrijk gespot...
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2011, 12:16:45 »
Jakop de Bruin

Het is stil op de sporen van Waldijk…..



De stoptrein uit Groterdam komt                                                en gaat



Ondertussen heerst er lichte paniek op de burelen van BNLS.
De rondreizende goederenwagen is verlaat vertrokken uit Villefranche, nog slechts één keer gespot in Frankrijk en daarna niets meer…..
In Waldijk, waar toch reikhalzend word uitgekeken naar de wagon, neemt de ongerustheid toe. Er wordt driftig heen en weer getelefoneerd.
Er wordt zelfs gespeculeerd dat de wagon een afsteker richting Neurenberg moet hebben gemaakt…
Dan komt er een geruststellend telefoontje; de wagon is in Assum afgeleverd!! Dit oude stationnetje wat nog alleen maar door de museumtrein uit Waldijk wordt bezocht met historisch materieel zag zomaar de beroemde wagon op haar roestige sporen verschijnen. Wat nu?
Gelukkig zijn er goede contacten tussen BNLS en ACTS en de laatste heeft gelukkig een lok in waldijk staan.



De plaatselijke ACTS machinist word opgetrommeld en start z’n machine. De wissels worden in de juiste standen gelegd en de lok vertrekt naar Assum.



Nu er toch gereden wordt is er door de museumorganisatie ook gevraagd wat wagens en een oude 2400 uit Assum mee te nemen.
Na een goed uurtje verschijnt de lok weer onder de spoorbrug.



De rondreizende goederenwagon en het museummaterieel aan de haak. De trein rijdt door de polder en gaat door de coupure richting het station van Waldijk.



Treindienstleider Bob is opgelucht als de trein aan komt op het station. Deze uitdaging is weer tot een goed einde gebracht.



De wagen heeft wel vertraging opgelopen. In week 5 zou de wagen in Waldijk zijn, in week 6 moet hij bij de Northern Pacific Railway zijn….dat is nog een lange reis. Ook hier kom een oplossing voor. NS Cargo is bereid de wagen mee te nemen in de staaltrein. Die gaat de goeie kant uit en misschien kunnen we dan wat tijd goed maken. Een uurtje later kwam de trein het station al binnen rollen.



De 7105 rangeert de wagon achter de trein. Aankoppelen en de reis kan verder gaan.



Al gauw krijgt de meester van de 1313 “groen” en vertrekt de rondreizende goederenwagen al weer van Station Waldijk.



Wellicht kan de wagen op een volgende ronde nog eens langs komen in Waldijk als de baan weer verder gevorderd is en er op andere plekken van de baan foto’s gemaakt kunnen worden.
Heb je ook een overzichtsfoto?

Natuurlijk. Nu wel met alle "bende" zichtbaar die ik voor de andere foto's van links naar rechts en weer terug aan het verplaatsen was....'t is nu nog een grotere bende als normaal.
Hier de rechter zijde van de baan; de polder



Hieronder de linkerzijde. Nog meer naar links komt nog meer, maar dat komt nog wel eens in mijn bouwverslag.



@Bart Dat zijn 2 stuks Kibri Blankenberg 9529

Groet,

Jakop
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen"
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2011, 12:17:55 »
Han Zijlstra


Prima verpakking!

Zo wordt hij niet toegelaten op het amerikaanse spooweg net!

Zo kent uw het gemak van een nemschacht?

Kadeetje nr 20 erin!  Zal de koppeling er bij doen dan wordt de keus voor de volgende trip groter!
( misschien even via ontraxx?)

De eerste klunk ( hee waar heb ik dat smidswagentje eerder gezien?)

De eerste ontkoppeling gaat prima!

De NP 1070 komt al naderbij!

Aan de haak tijdens het shunten.

Even de juiste plek in de rij zoeken.

Vanuit het industriegebied langs de oude stad ( ja imaginair) Zoek nog iemand die mijn gebouwen wil spuiten:)

Zo'n Switcher gaat echt sneller dan je denkt!

Dan maar even de rijopdracht afwachten


Ondertussen komt TNT weer wat producten van de Brunssummer Baumschule brengen!
Dit keer weer prachtige knotwilgen!

In het weekend weer meer!

Vandaag deel 3 en alweer het laatste stuk :-\

De Weijerhauser nr 5 staat al te wachten om de BNLS special naar de eindbestemming te brengen

NP1070 gearriveerd. Nu nog even de juiste wagons er tussen uit halen.

Shay & SW1200

Op een of andere manier zitten de empties altijd in de weg!


Omhoog in de Hills naar de laatste junction

De Donkey blijft staan , die komt later aan de beurt.

Vlakbij het eindpunt

Tussen de bomen

Eindpunt bereikt. Bomen dankzij de grote meester Grove Den!

En weer klaar voor vertrek, Kadee bijgevoegd zodat hij ook via bv Lucy kan!

Even wat uitleg over baanplan
Het thema is houthalen in het bos.
Met Shays, Heislers en Climax loks wordt op Kadee trucks grote bomen uit het bos gehaald ( Loaktie Noord west usa tgen de grens met Canada) mount olympia.
Via een zig zag hevel dal verbinding worden de gevelde stammen naar de houtzagerij gebracht.
In de zig zag sporen zijn steeds na het wissel ontkoppelaars aangebracht Het stuk achter het wissel is maximaal 1 lok + 1 wagon lang. Ditr beperkt met opzet alle bewegingen en geeft meer rangeerplezier.
Na de verwerking in de zagerij gaat het gerede produkten ( planken en balken in de goede tijd en pulp in de slechte tijd naar de siding om te worden opgenomen in de good of mixed train. Produkt wordt dnaar de stad gebracht of uiteindelijk naar de industriewijk annex havenkade.

Baan bestaat dus in feite uit een rondlopende spoor met diverse aftakkingen. Op de hoofdbaan is ruimte voor 2 lange treinen, goederen of pasagiers. Er is geen grootstation enkel een kleine halte onderweg.
De kartonnen wand die regelmatig zichtbaar is wordt vervangen door een fotoachtergrond . De wand is bedoeld als achtergrond maar met opzet zo hoog gemaakt dat je de baan nooit in 1 keer kunt overzien dat vergroot de fun en betekent dat CAB contrrol rijden ( zeg maar rijden als machinist je de trein ook steeds moet volgen. De wisselschakelaars zijn ook met opzet in de buurt van de wissels geplaatst.
Gebruikt railmaterieel: code 83 Peco ( usa afstand biels) en Tillig zelfbouwwissels met doorloipende tong en motoraandrijving.

Op naar Nachbar!
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 09:33:58 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 09:32:49 »
Nachbar

Komende week komt er een gast in het Bührtal. De spanning loopt al wat op.

Gunther en Jochem staan er al over te praten bij een drie-assige Donderbus.



Zomaar een dag in februari 1969 in het Bührtal. Of toch niet zomaar een dag? Het gonst al dagen van de geruchten dat er een speziale Sonderzug komt, maar niemand kan echt vertellen over hoe en wat. Door het gemeente bestuur is de komst van deze "gast" lang geheim gehouden.

Stationschef Manfred kan het echter niet meer voor zich houden, hij verteld uitgebreid over de komst van een speciale goederen wagon naar het Bührtal.



De reizigers die al een hele ochtend op weg zijn luisteren aandachtig naar Manfred, maar zijn eigenlijk meer geïnteresseerd of de trein naar Güglingen al aankomt. Ze willen uiteraard optijd aankomen voor hun bezoek aan zwager Johan.

Ondertussen stijgt de spanning in Nachbar Dorf Am Bühr. Seinwachter Helmut kijkt eens ongeduldig in de verte of die speciale sonderzug nu al een keer komt. Het hele schema wordt door die trein in de war gegooid in het anders zo grundlich georganiseerde Nachbar Dorf Am Bühr.



Hans denkt dat hij te laat komt. De dame achter hem vraagt zich af waarom Hans zo'n haast heeft.



Op het perron van station Nachbar Dorf am Bühr staat tijdschriften uitgever Dieter ongeduldig te wachten op de trein naar Schwarzburg Neuffen om daar met Ober Bürgermeister Rudi te praten over een artikel over station Schwarzburg in een van zijn tijdschriften. Dat gedoe met die speziale trein vind Dieter maar niets.



"Komt u ook voor de Sonderzug?" Vraagt een voorbijganger aan twee dames. "Nee mijnheer, wij wachten op de vertraagde trein naar Schwarzburg, wij zijn op doorreis naar onze nicht in Breitendorf". De dames klagen nog even over de opgeheven spoorlijn tussen Nachbar Dorf am Bühr en Breitendorf. De reistijd is hierdoor verdubbeld.



Ondertussen is op BW Bad Bührtal de bijzondere goederenwagen gearriveerd. Lokführer Han heeft de wagon gisteravond naar het Bührtal gereden.

Na de lange reis uit de bos en houtbouwgebieden van de VS, dient deze wagon wel even gecontroleerd te worden. Met name de remcylinder heeft de aandacht van Gunther en Jochem. Aangezien Gunther en Jochem liever lui dan moe zijn, hebben ze hun collega Jacob zover gekregen om onder de wagon te kruipen.



De BR 93 is de uitverkoren loc om deze wagon door het Bührtal te trekken. De BR 93 wordt in de juiste positie gebracht op de draaischijf.



Dorpsgek Dieter komt ook een kijkje nemen. Dieter is vaak te vinden op het terrein van de BW Bad Bührtal. Hoewel het BW terrein eigenlijk verboden gebied is voor onbevoegden, knijpt BW director herr Nachbar voor Dieter een oogje toe.



Inmiddels is de BR 93 in de juiste positie gebracht en wordt de wagon aangekoppeld. Zoals gewoonlijk staan Gunther en Jochem met hun handen in hun zak toe te kijken.



Daarna vertrekt de Sonderzug voor zijn rit door het Bührtal.

Langs het station van Bad Bührtal:



De aankomst op het station van Nachbar Dorf am Bühr:



Zelfs Dieter is onder de indruk. Dit moet hij maar vertellen aan Ober Bürgermeister Rudi van Schwarzburg. Misschien komt deze bijzondere wagon daar ook nog?



Stationschef Wilhelm komt vertellen dat de Sonderzug weer gaat vertrekken en dat deze de komende dagen nog voor het publiek is te bewonderen op BW Bad Bührtal. "Blij toe", denkt Manfred nu kunnen we gelukkig de gewone dienstregeling weer oppakken.



Met dank aan Han voor het brengen van de rondreizende goederen wagon en het leuke en gezellige gesprek!

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 12:35:49 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2011, 19:21:44 »
Gouda (Marc Timmermans)

Per posttrein arriveerde de rondreizende wagen in Gouda.



Daar kwam een ontmoeting met een blokkendoos tot stand.



De passagiers in de city-pendel wisten niet wat ze zien.



Wat hing daar achter de kraanwagen?



Zelfs de machinist van de hondenkop keek zijn ogen uit.



Zelfs de goederen op de betuwe route komen in contact met het blauwe gevaar.



Maar pas op misschien heeft de machinist te veel bier genuttigd. Opgenomen in de bier-express reed de rondreizende wagen onopgemerkt zijn rondjes.(filmpje volgt nog)



Het werd tijd dat de goederenwagen naar de volgende bestemming gaat. Opgenomen in de buurtgoederen lijn naar de volgende transport.



Op weg met ÖBB met nog speciaal transport naar Edde.




Het was leuk om deel te nemen in deze actie. De foto's met scenery zijn een module in eigendom van mij die in past bij de H0 gelijkstroombaan van Railclub Utrecht en zijn te zien op Rails 2011. De zakje met koppelingen zijn door mij voorzien van roco kortkoppelingen.

Marc Timmermans

Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2011, 11:57:51 »
Edde

Na het grote succes van de rondreizende goederenwagen in andere plaatsen is eindelijk Breitendorf aan de beurt.
Door het moderne medium televisie heeft de wagen landelijke bekendheid gekregen en
heeft dus hobbyisten naar Breitendorf gelokt die bijna allemaal klaar staan om die ene mooie foto te nemen.


Voordat het zover was moest eerst de plaatselijke rangeerloc afgetankt worden om de wagen op te halen.


Hier vertrekt ie als losse loc.


En na een paar uur wachten komt de V60 terug vanuit de tunnel




en rolt Breitendorf binnen.


De V60 wordt los gekoppeld en de wagen blijft enige uren staan op het station ter bezichtiging.


Op de terugweg wordt de wagen meegezonden met de middaggoederentrein.


En is hij onderweg naar Schwarzburg.
Fahrdienstleiter Rudi is al op de hoogte gebracht van de komst morgen.


Er is nog meer hoog bezoek geweest in Breitendorf,maar daar later meer over in een ander draadje.

gr Ed.
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2011, 16:34:28 »
Ruud K

'Hoe laat komt die speciale trein met modelspoorliefhebbers aan?' wil Michael weten. Fahrdienstleiter Helmut Wulle kijkt op z'n schema. 'Hij kan ieder moment binnenlopen. We zetten hem langs het perron op spoor 3. Ik heb gehoord dat ze in zo'n Silberling met reclame van het tijdschrift Miba komen. Je bent een modelspoorliefhebber of niet, nietwaar? En er schijnt ook nog een filmploegje aan boord te zijn.'
Michael trekt z'n wenkbrauwen op.
'Ja, echt waar.'
'Ze maken er nogal werk van.'
'Daar lijkt het wel op, ja.'
Enkele ogenblikken later komt de 64 met de Silberling aan en stopt bij het perron.



De wagen stroomt leeg. 'Moet je zien,' wijst Michael, 'daar heb je het filmploegje.'
'Heb ik toch gezegd?'
'Is dat niet die gast van Modelbaantelevisie? Hoe heet-ie ook al weer? Hagen von Ortloff?'
'Ziet er wel naar uit. Kale kop, maar een staart in z'n nek. Brrr.'
Michael schiet in de lach.
Von Ortloff zet z'n ploeg neer.
'Even proefdraaien?' stelt hij voor.
'Lijkt me goed,' meent de cameraman. De geluidsman knikt.



'Dames en heren, beste modelbaanliefhebben, vandaag zijn we in Schwarzburg ter gelegenheid van een bijzondere modeltreingebeurtenis. We verwachten uit Breitendorf een speciale wagon van het Nederlandse treinenliefhebbersforum Beneluxspoor.net. De wagon reist van baan naar baan om reclame te maken voor het forum...'
Von Ortloff stopt. 'Draai je dit even terug?'
De technici knikken. Ze bekijken en beluisteren de opname.
'Alles in orde, chef.'
'Mooi.'


'Oké, dan is nu het wachten op Knaden,' constateert Von Ortloff.
'Is dat die bobo die deze actie hier op touw heeft gezet?'
'Precies, samen met ene Chris van Driesen, meen ik. Kan ook Peter van der Leek zijn. In ieder geval is die Knaden voorzitter van de regionale Kamer van Koophandel en ook van verschillende clubs van modelspoor- en treinenliefhebbers in deze streek. Leuke combinatie. Hij zal er zo wel aankomen.'
Enkele ogenblikken later komt een wat corpulente en deftig ogende heer in de richting van het team lopen.
'Ah, mijnheer Knaden, fijn dat u gekomen bent.'
'Spreekt toch vanzelf? Ik sta u graag te woord.'
'Mooi, dan gaan we beginnen.'
Von Orftloff geeft een seintje aan zijn mannen en start dan het interview, over Knadens bemoeienissen met het naar Schwarzburg halen van de rondreizende goederenwagen.



Na een minuut of tien klinkt in de verte de hoorn van een diesel.
'Daar zul je hem hebben. Mooi getimed.'



De loc met de wagons rijdt langzaam langs het perron tot aan de plek waar het interview plaatsvindt. Treinenliefhebbers maken foto's.



Als het interview afgelopen is en de foto's zijn gemaakt, vraagt de machinist of hij verder kan rijden. Hij wil zijn lading lossen.
'Wat heb je bij je?' wil Von Ortloff weten.
'In de wagens achter de speciale wagon het gebruikelijke wekelijks spul: Nederlands bier van Grolsch en kaas en boter van Frico.'
'En in die reclamewagen?'
'Die is voor de gelegenheid gevuld met speciale producten, waarmee men de bewoners van de plaatsen die de wagen aandoet, kennis wil laten maken.'
'Zoals?'
'Roze koeken, Houtense kroketten, Limburgse vlaaien, Belgische patatten en Luxemburgse ragoutbroodjes.'
De interviewer kijkt bedenkelijk. 'Rare combinatie. En je denkt dat de mensen dat lekker zullen vinden?'
De machinist haalt zijn schouders op. 'Geen idee.'
Daarna stapt hij in zijn loc en rijdt langzaam weg.


De trein rijdt achter Schwarzburg langs, neemt de Steige, passeert de bierbrouwerij en rijdt het terrein van het goederenstation op.



Na wat gerangeer hebben de wagens hun plek lang het perron van de loods gevonden.
'Kun je nou niet even meewerken?' briest de chauffeur van het vrachtwagentje tegen de chef.
'We laden altijd eerst de boter en de kazen in de koelvrachtwagen. Dan doen we nu ook. Daarna volgt het bier. Wel of geen speciale zending.'
'Maar je kunt toch wel een keertje van je vaste volgorde afwijken? Doe toch niet zo star, man. Die pallets met dozen vol roze koeken, kroketten, ragoutbroodjes en weet ik wat allemaal kun je zo even laten oppakken en in m'n laadbak schuiven. Ben ik zo weg. Moet ik nu echt op het lossen van dat andere spul wachten?'



'Ach, kom tot rust, man. Zet je wagentje even om de hoek achter de loods en ga binnen even een lekker bakkie koffie doen.'
Foeterend loop de chauffeur naar z'n busje en scheurt om de loods heen.
De bestuurder van de koelvrachtwagen hoort het gekrakeel aan, maar blijft rustig tegen z'n vrachtwagen geleund staan. Hij krabt eens op zijn hoofd en denkt er het zijne van. Hij is niet van plan zich ermee te bemoeien. Daarvoor kent hij de baas te goed...
Als zijn vrachtwagen geladen is, groet hij de chef en rijdt weg.
'Kan ik nu laden?' vraagt de inmiddels gekalmeerde chauffeur van het vw-busje.
'Ja, ik zal even een vorkheftruck voor je regelen.'
Günther tilt het spul wel even van het perron af.
'Kan het niet wat sneller?' snauwt de chauffeur tegen de vorkheftruckbestuurder, die alle tijd neemt. Hij gaat onverstoorbaar in hetzelfde rustige tempo door, zich niets aantrekkend van het opgewonden standje.



Uiteindelijk zijn alle pallets met lekkernijen ingeladen en rijdt de opgewonden chauffeur weg, nog nagrommend van woede.

‘Zeg Mirko, bel jij ElektroFrans even en vraag of ze een monteur sturen. Er schijnt iets niet in orde te zijn met die aparte Nederlandse koelwagen.’
‘Komt in orde, chef.’
Al snel arriveert er een servicebusje met twee monteurs.
‘Wat is het probleem?’
‘De koeling van die achterste wagen schijnt kuren te vertonen,’ antwoordt de chef.
‘Dat gaan we dan eens vlot aanpakken.’



Franz duikt het busje in om gereedschap te pakken en Joseph klimt op de wagen.
‘En, heb je al wat gevonden?’ vraagt Franz even later vanaf het perron.
‘Ik snap er niets van. Het ziet er totaal anders uit dan wij gewend zijn.’
De chef denkt er het zijne van. ‘Het lijkt me dan beter dan we er niets aan doen. De koeling werkt nog wel een beetje. Een grondige reparatie moeten ze dan maar in Nederland doen.’
‘Lijkt me ook,’ meent Frans. ‘Kom Joseph, we gaan weer terug naar de zaak.’
Even later rijden de mannen terug naar Schwarzburg.
Als de servicemonteurs vertrokken zijn, belt de chef met Fahrdienstleiter Helmut.
‘Zeg Helmut, die goederenwagons zijn leeg, ze kunnen dus opgehaald worden.’
‘Prima, ik zal Dieter wel sturen.’
Helmut roept de machinist bij zich.
‘Even een overdrachtsklusje, Dieter. De wagens bij het goederenstation moeten naar stationsspoor 4. Daar worden ze straks opgepikt door Andreas.’
Dieter knikt. ‘Welke loc moet ik nemen?’
‘Doe de 36 maar.’
‘Oké, dat is wel een lekker karretje.’
‘Nou, hij is vandaag in een goeie bui. Dat mag in de krant,’denkt Helmut, ‘meestal heeft hij over dat dieseltje ook wel wat te zeuren.’
Even later rijdt Dieter het goederenstation binnen en koppelt een rangeerder de wagons aan de loc.



De Sauerkrautpolka fluitend rijdt Dieter de Steige af naar het station. Daar zet hij de wagons neer op spoor 4.



Nadat ze losgekoppeld zijn, rijdt hij op z’n gemak terug naar het BW.
Een paar minuten later komt Andreas met de V160 aanrijden. Voorzichtig rijdt hij achteruit terwijl hij let op de aanwijzingen van rangeerder Jürgen.





Nadat de wagons zijn aangekoppeld, kan de tocht van de rondreizende goederenwagen worden voorgezet. Op naar het volgende station!



Andreas verlaat het Schwarzburgse definitief via de heuvels boven de stadsgasfabriek langs en even later Bergwerk Neuffen passerend.



« Laatst bewerkt op: 08 maart 2011, 19:23:58 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2011, 09:13:02 »
Jelmer

Mijn modelspoorbaan is gebaseerd op de enkelsporige hoofdlijn tussen Munchen en Innsbruck via Garmisch-Partenkirchen. Het daadwerkelijke station wat ik wil gaan bouwen is geinspireerd op station Murnau, waar de zijlijn naar Oberammergau begint. Omdat deze modelbaan net ontworpen is en de bouw niet verder is dan een aanzet tot een schaduwstation is voor de rondreizende wagen een deel van het schaduwstation omgebouwd tot een scene die het station van Herrsching moet uitbeelden. Herrsching is het eindpunt van lijn S8 van de S-bahn Munchen. Deze lijn is een zijtak van de eerder genoemde lijn Munchen-Innsbruck.

Hier krijgen we het volgende verhaal uit:

Voor de volgende omloop van de beneluxspoor wagen is een rit gepland naar Herssching in Bayern. Reden is de export naar Nederland van een speciale productie van het beroemde doppelbock dunkel door brouwerij “schloss Andechs”.
Normaal gesproken wordt het geproduceerde bier via het weg/rail distributiecentrum voor bier in Murnau getransporteerd, maar vanwege de hoeveelheid bier die rechtstreeks richting Nederland gaat, is besloten om voor deze keer gebruik te maken van het nog aanwezige laadplatform (spoor 5) van het S-bahn eindstation Hersching.
Omdat omlopen niet (meer) mogelijk is in Hersching, zijn er extra locomotieven nodig om alles in goede banen te leiden. Een goede gelegenheid voor de Murnauer Localbahn AG om 2 historische locomotieven in te zetten voor de overbrenging van 2 bierwagens en het rangeerwerk.



De BR423 komt uit Munchen binnen op spoor 1. Herrsching is een populaire bestemming voor dagjesmensen, die willen vertoeven aan de de Ammersee of een bezoek brengen aan het schloss Andechs. Na 10 minuten vetrekt de S8 weer richting luchthaven, maar voordat het vertreksein gegeven is, sluit de overweg nog eens, en komt de speciale biertrein uit Murnau aan op spoor 3..
Deze trein bestaat uit de historische E-lok BR254 (DR identificatie, beter bekend als de E94) 2 bierwagens Andechs en een köf II.



De köf wordt bemand en blijft aangekoppeld bij de 2 bierwagens.De köf rijdt met de 2 wagens het station uit naar het uithaalspoor. Hier wacht de köf totdat de volgende s-bahn is gepasseerd.




De köf rijdt met de 2 bierwagens spoor 5 op en koppelt ze daar af. De köf rijdt weer terug naar het uithaalspoor.




 Na aankomst van de volgende stoptrein komt de speciale overbrengingsrit van de beneluxspoor wagen binnen op spoor 4. Tractie is de City Night Line locomotief BR189 met toelating ook in Nederland.




De köf koppelt aan de beneluxspoor wagen en rijdt weer naar het uithaalspoor.



de beneluxwagen wordt bijgeplaatst bij de 2 andere bierwagens, waarna het inladen kan beginnen.
De in 2010 gerestaureerde gläserne zug BR491 komt even een kijkje nemen op spoor 2. Een bijzondere ontmoeting.




De City Night Line loc stelt zich voor de 3 geladen wagens op en vertrekt. Op naar de volgende bestemming.






Bovenstaande is een afspiegeling van wat zou kunnen gebeuren in Herrsching. Natuurlijk, de gläserne zug is niet rijvaardig, er is geen beneluxspoor wagen in 1:1 en ik betwijfel het daadwerkelijk bestaan van de andechs bierwagens.  :D Toch is het sporenplan van Herrsching actueel (zie onder), rijdt de BR423 daadwerkelijk op de S8 naar Herrsching en kennen we allemaal het uiterlijk van de City Night Line loc. Verder is “schloss Andechs” inderdaad een brouwerij nabij Herrsching die onder meer doppelbock dunkel brouwt.

railplan station Herrsching (bron: www.mittenwaldbahn.de).


Tot slot heeft de köf een uitstapje gemaakt naar de foto studio met de rondreizende wagen:


Groeten,
Jelmer
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2011, 09:08:29 »
Bert Mengerink

Onze banen zijn een fictieve wereld.
Hier strekt de baan zich momenteel alleen uit over een redelijk vlak gebied zonder bergen en dalen. Soms gebeurt er toch iets bijzonders, zoals een bezoek van een mede-forum-lid Jelmer. Eerst moeten daar diverse voorbereidingen voor worden getroffen op het kleine stationnetje van Schontal, zoals schoonmaken.

Maar dan komt er ook nog een grote olietrein langs.

Dit betekent wel, dat de rail weer schoongemaakt moeten worden.

Pas dan is het zover, dat de gehuurde CNL-locomotief de trein met de lang-verwachte lading aan komt brengen. Tegelijk is er een hele trein met kaas meegenomen.

Vanaf Schontal gaat het door langs de splitsing van Colbe.

Na de splitsing nemen we de brug.

We rijden het grote hoofdstation binnen over het goederenspoor. De BENELUX-trein staat daar nog te wachten op passagiers. Omdat het goederenspoor al bezet was, staat een olietrein toch onder de overkapping.
De CNL-locomotief wordt afgekoppeld, omdat we een niet geëlektrificeerd gedeelte moeten gebruiken.

De BR 53 verlaat daarna het station met zijn lading kolen.

Een redelijk nieuwe BR 215 wordt aangekoppeld, deze heeft net hiervoor nog een passagierstrein getrokken door het vlakke landschap.


en we kunnen weer vertrekken.

We komen weer even door Schontal.


Hier wordt goed aan de tuin gewerkt.

Daarom ligt er ook redelijk wat afval op de composthoop.

Het is toch wel even goed om uit te rusten en iets te eten in het restaurant met uitzicht op de treinen.

We rijden uiteindelijk door naar de eindbestemming voor het uitladen van de kostbare lading.
We moeten wel uitkijken voor de doorgaande verbinding, waar gevaarlijke stoffen worden vervoerd.

Na het uitladen gaat het geheel naar het grote rangeerterrein, waar een grote diversiteit aan materieel is opgesteld.

Het is dan toch tijd om weer afscheid te nemen.


Ik hoop dat iedereen een inzicht heeft gehad van wat zich hier afspeelt. Lang niet alles is aan bod gekomen, maar een bezoek is mogelijk. Jelmer, bedankt voor het langsbrengen van de wagon, die nu naar Eric gaat.

Groetjes,
Bert
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Overzicht van de reis van "de rondreizende goederenwagen" in H0
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2011, 10:50:35 »
Eric den Boer

Ook hier in Spijkenisse is de goederen wagon gearriveerd, aangezien ik geen baan heb, heb ik de wagon gefotografeerd op m,n diorama wat ik tot nu toe heb bewaard voor deze gelegenheid, de pica,s...





er kan natuurlijk niet rondgereden worden dus ik stel voor dat de wagon over 10 jaar terug komt als m,n baan klaar is :P
1 keer raden waar het diorama nu naar toe gaat.............
kned de wagon komt jouw kant op.


eric
Vr. groeten,
Bob