Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27

Auteur Topic: Buitenwijk versie 2 - Nederlandse H0 baan  (gelezen 24771 keer)

mekel

• Offline Offline
Re:Buitenwijk versie 2 - Nederlandse H0 baan
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2011, 11:05:56 »
Voor een flat is dat geen verkeerde ruimte toch ? Ik heb zelf een ruimte van 6 bij 2 meter tot mijn beschikking (ook flat).
Daardoor heb ik ook beperkte ruimte voor een baan (om een idee te krijgen van mijn baan kan je op het wereldbolletje klikken bij mijn naam.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2011, 11:19:49 »
maar ik zie wel erg op tegen alle stof die er bij het uitbreken van de oude kastjes en tegels vrijkomt ( ergste nachtmerrie van elke modelspoorder toch ???? )
Ervan uitgaande dat je je modellen / je baan in een aparte kamer hebt; wat let je om vóór aanvang van de breekwerkzaamheden de deur rondom grondig af te tapen?
Vergeet daarbij vooral niet de buitenramen dicht te doen (per ongeluk ingeslopen kat richt ravage aan), de deurkruk eruit te halen (*kleverig gekraak* "Oeps, sorry meneer, ik dacht toch echt dat ik hier die ouwe kastjes even kon neerzetten'   :'(  ) en zowel krukgat als sleutelgat af te tapen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2011, 16:04:56 »
de deurkruk eruit te halen (*kleverig gekraak* "Oeps, sorry meneer, ik dacht toch echt dat ik hier die ouwe kastjes even kon neerzetten'   :'( 
Spreek je uit ervaring? ::)
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2011, 10:18:46 »
Hallo allemaal,

Omdat er nog geen grote Nederlandse stations te koop zijn ben ik van plan om station " Neustadt Weinstraße " te gebruiken op mijn baan. Dit station een tijd geleden al gekocht en staat nu gebouwd en wel te wachten tot er iets mee gedaan wordt. Vond dit al een tijd een geweldig station en moest hem gewoon hebben. Compleet zelf bouwen van een  groot Nederlands station zie ik niet zitten, eerlijk gezegd ben ik niet handig genoeg met hobbymesjes om dit voor elkaar te krijgen. Ik bewonder dan ook de mensen die zelf al hun gebouwen maken voor hun spoorbaan ( hoe doen ze dat toch ? )

Natuurlijk is het niet correct om een Duits station te gebruiken op een Nederlandse baan, maar ik ben wel van plan om het station een wat meer Nederlandse uitstraling te geven.

Ik hoor jullie reacties en tips voor het gebruiken van dit station graag.

Voor degenen die station Neustadt weinstraße niet kennen nog even een foto;

Groeten Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 16 April 2011, 18:27:16 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2011, 19:33:57 »
Hallo allemaal,

Hier even een klein oproepje;

Wie heeft er nog scenery materiaal liggen specifiek voor een Nederlandse baan ? bijvoorbeeld relaiskastjes van Artitec, gebouwtjes van Artitec, HOlland scale of huisjes met Nederlands uiterlijk die Faller af en toe gemaakt heeft, bestelauto's met Nederlandse reclame ( jaren 80 tot nu ) seintjes en overwegen van Henckens en dat soort materiaal.

Ook recente goederenwagens met Nederlandse uitstraling en ander klein spul is nog welkom.

Ook zoek ik nog een locloods met een aantal sporen die wat moderner is als het meeste wat door de fabrikanten aangeboden wordt. Dit zijn vaak loodsen voor stoomlocs en hier kan ik niets mee.
Eventueel iemand die handig is met zelfbouw mag ook reageren ( alleen moet iemand wel willen bouwen voor een leuk bedrag per gebouwtje, het moeten geen huisjes worden die de Philotrain onder de gebouwtjes zijn, want daar heb ik gewoon geen geld voor )

Groeten Ruud.

« Laatst bewerkt op: 16 April 2011, 19:58:12 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Albertus Gleise

• Weniger ist mehr
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2011, 19:48:40 »
Ik vind die toch een aardige moderne locloods moet ik zeggen

Vollmer 5765

Faller 120217
« Laatst bewerkt op: 16 April 2011, 19:53:18 door Albertus Gleise »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2011, 20:30:46 »
Hoi Albertus,

Bedankt voor de tip ! Ik denk dat ik voor de Vollmer loods ga. Deze is betaalbaar en met wat aanpassen kan ik daar wel een leuke NS werkplaats van maken.

Volgende week maar eens kijken in de winkel. Oei oei nu jeuken mijn handen alweer harder om te gaan bouwen.  ;D

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 April 2011, 08:12:21 »
Hallo allemaal,

Ik ben behoorlijk aan het denken geweest hoe ik een mooi groot station, industrie en een " paradetraject " kan bouwen. Heb net een oplossing bedacht die volgens mij of knotsgek of geniaal is  ;D

De afmetingen van mijn spoorkamer zijn 4.26 x 2 .70, dat is dus een kamer waar je een paradetraject wel kunt vergeten ( zeker omdat de bochten nog van de beschikbare lengte afgaan )

De oplossing is die ik heb gevonden is de volgende. Ik maak een kleine boogvormige opening tussen de spoorkamer en de woonkamer. In de spoorkamer maak ik een viaduct tegen de muur die ik af kan sluiten, als dan de modulebaan niet opgebouwd is kunnen de treinen niet naar beneden vallen.

Aan de andere kant van de muur kan ik dan een modulebaan van 6 meter kwijt die ik neer kan zetten op dagen dat er geen visite is, of als ik een rijdag ga houden met andere modelspoorders.

Door het luikje maak ik ook een doorvoer voor de kabel van de Rocomaus zodat ik in de spoorkamer één muis heb en één in de woonkamer. De modulebaan in de woonkamer kan ik dan een landelijk uiterlijk geven met veel groen en een klein station waar ik stoptreinen kan laten stoppen en de langere treinen ( intercity's ) kan hier door laten rijden. De baan krijgt aan het einde een keerlus waardoor de treinen vanzelf weer richting spoorkamer gaan.

Op de dagen dat de modulebaan er niet staat komt in de woonkamer een schilderij te hangen...luikje weg.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit idee vinden ( zouden jullie dit ook doen als jullie dezelfde mogelijkheden zouden hebben ????

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 08:35:13 door Forever Rocofan »

mekel

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 April 2011, 08:39:47 »
Goedemorgen Ruud,

Je bent er vroeg bij op de zondag ochtend, de hele nacht liggen brainstormen over de baan :)

Ben het wel en niet met je idee eens, de ruimte die je tot je beschikking hebt is in mijn ogen redelijk  normaal om daar een fijne treintafel te bouwen, waarom niet werken langs de wanden in de huidige kamer, je paradebaan is dan te creeën langs de andere muur als je overige deel, en hoeft ook niet diep te zijn, maar aangezien je kamer 270cm breed is lijkt me dit breed genoeg.

Het luikje, ik neem aan dat het luikje niet al te hoog komt maar op werk hoogte, dit zou betekenen dat als je daar een schilderij op hangt het op 80cm van de grond hangt, beetje laag ?
Bijkomend probleem, de vrouwelijke wederhelft thuis  :D ;) Wat vind zei van het idee om zowel de hobby als woonkamer op te offeren voor de modeltrein, de eerste jaren zal het toch een onafgewerkt deel zijn waar jullie tegen aan zitten te kijken.

Ikzelf heb een kamer van 2m breed en 6m lang en ook met het idee gespeeld om eventueel de gipsmuurnaar de naastgelegen kamer (die leeg staat 2 bij 4 meter) te voorzien van een tunnelportaal of iets in die aard om zo de rijlengte te verlengen, al met al niet uitgevoerd aangezien die plannen voor mij persoonlijk te "groot" waren in eens, wellicht maar goed ook, mijn bouw is bezig vanaf Nobember 2009 en nog altijd niet ver gevorderd :) Kijk eens bij het wereldbolletje bij mijn naam.

Groetjes,
Jeroen

Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 April 2011, 09:06:07 »
Hallo Jeroen,

Het probleem met de spoorkamer is dat de totale lengte 4.26 is. Als je daar 2 x 100 cm van afhaalt voor de bochten hou je 2.26 over. als je daar weer de lengte van de wissels met tegenbogen afhaalt krijg ik alsnog een perron waar je een loc met 4 rijtuigen kwijt kunt. Al mijn rijtuigen zijn exact 1.87, dus voor een beetje trein heb je al gauw 2 meter perron nodig ( een trein die maar net langs een perron past ziet er ook niet erg realistisch uit natuurlijk. Om het maar niet te hebben over een station dat net tussen de bochten van een kamer past............

Ik net even naar jouw baan gekeken en zie dat jij een plan V rond hebt rijden als reizigerstrein en een 5 delige benelux lengteschaal 1:100 ( 5 x 26.4 = 1.32 )  . Daarvoor heb je niet een echt lang perron nodig, maar als je denkt aan een 1600 met 5 rijtuigen exact 1:87 plan W, ICR, of stam dubbeldekkers dan komt er een aardig stuk bij ( 6 x 30,3 = 1,81. als je een recht stuk kamer of zolder hebt van 6 meter hou je zat over als de bochten er af gaan, maar 4.26 wordt echt proppen.

De spoorbaan staat op 1.30 dus het luikje komt niet zo laag in de muur als jij dacht. en als je een flink schilderij neemt komt het ook nog een stuk boven het luikje uit.

Verder hoef ik me niet druk te maken om gezeur van mijn vriendin, ik ben al weer bijna twee jaar single. Dus nu een baan bouwen zoals ik hem wil en als ik dan weer een vriendin krijg dan staat het er al en kan ze moeilijk protesteren  ;) De modulebaan komt er alleen te staan als er geen visite is, bijvoorbeeld in het weekend.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 09:17:03 door Forever Rocofan »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 April 2011, 12:00:08 »
Ik ben weer even verder gegaan met de planning van het reizigersspoor. Dit is een simpele tekening van een mogelijkheid hoe ik het spoor kan laten lopen waar de reizigerstreinen komen te rijden. Alle rangeer en opstelsporen heb ik even weggelaten net als het industiespoor.

De lus die je ziet kruisen met de rechte sporen in het station komen in werkelijkheid op twee niveaus te liggen en raken elkaar dus niet echt.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 24 April 2011, 14:00:16 »
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels al weer een paar baanplannen ontworpen en toch ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe ik het station het bete in kan passen. Kopstation of doorgaand station. Met een kopstation hou je meer lengte over voor perrons, maar kun je maar vanaf één kant treinen binnen laten komen en vertrekken. Dan is het belangrijk dat de treinen ergens naartoe gaan ( schaduwstation ) bij een doorgaand station kun je treinen laten binnenkomen en vertrekken in twee richtingen, maar dit gaat weer tenkoste van de lengte van de perrons.

Kort samengevat ik ben nog steeds aan het piekeren hoe ik een mooi station met omgeving en stuk industrie kwijt kan in mijn spoorkamer.

Als er mensen mee willen denken; alle treinen zijn in lengte exact 1.87 dus een perron van twee meter is wel het minimum. Ook ben ik nog aan het twijfelen of ik een gat in de muur naar de woonkamer moet maken om af en toe de spoorbaan te kunnen verlengen met een modulebaan die ik op kan stellen als ik daar zin in heb. Belangrijk is dan dat de rijmogelijkheden ook interessant moeten zijn als ik de modulebaan in de woonkamer niet opgesteld heb.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2011, 14:33:55 door Forever Rocofan »

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 April 2011, 14:27:37 »
Ruud, kun je iets van de gedachte achter je plan geven? Dan is het mogelijk goede reacties te geven. Vragen die ik bijvoorbeeld heb, zijn: is het een kopstatin waar twee dubbelsporige hoofdbanen beginnen? Neem aan dat je het rondlopend karakter gaat 'verdoezelen', zodat het ook twee verschillende lijnen lijken? Ga je niet met loks rijden? Er is geen enkele omloopmogelijkheid in je station. Heb je gedacht aan een verbinding tussen de twee lijnen links voor doorgaande goederentreinen, zoiets als de verbindingsboog bij station Haarlem?

Groet, Frank
Groet, Frank

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 April 2011, 14:39:58 »
Hallo Frank,

Alvast bedankt voor het meedenken. De treinen die ik wil laten stoppen en vertrekken vanaf het station worden de volgende;

1100 met reizigerstrein bestaande uit 5 x plan W

1200 met reizigerstrein bestaande uit 6 x ICR

1600/1800 met DDM stam ( 5 delig )

Plan V & T ( eventueel gekoppeld )

DE-II

Verder wil ik nog opstelsporen voor niet gebruikt materieel en zal er af en toe ook een goederentrein over het hoofdspoor moeten rijden. Als station heb ik " Neustadt an der Weinstraße " waar ik de dakopbouw nog van wil veranderen om het station een meer Nederlands uiterlijk te geven.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 April 2011, 14:47:06 »
Hallo allemaal,

Het maakt mij niet uit of het een kopstation of een doorgaand station wordt. Maar een station met twee sporen vind ik echt te saai. Ik hou vooral van grote stations waar ook altijd wat te zien valt als er geen treinen op de hoofdsporen klaar staan voor vertrek. Ik ben vandaag al een keer of 10 de spoorkamer ingelopen en ik weet gewoon echt niet waar te beginnen. Complete inspiratieloosheid is voor mij ook nieuw ( misschien omdat ik al meerdere banen heb gehad in 4 verschillende woningen )

Ik heb al vaak gelezen dat je misschien de wensen wat bij moet stellen als je geen grote zolder tot je beschikking hebt. Maar ik wil geen industriegebied bouwen waar ik alleen met diesellocs en goederentreinen ga rangeren, daarvoor vind ik reizigerstreinen te mooi ( en ik heb ze nou eenmaal al gekocht )

Gewoon een baan bouwen op één niveau of met hoogteverschillen gaan werken kan allebei nog. Dus als jullie willen meedenken dan graag.

Groeten Ruud B.