Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27

Auteur Topic: Buitenwijk versie 2 - Nederlandse H0 baan  (gelezen 24763 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Buitenwijk versie 2 - Nederlandse H0 baan
« Gepost op: 09 February 2011, 20:06:38 »
Hallo allemaal,

Na veel passen meten en puzzelen met beschikbare ruimte heb ik besloten niet verder tegaan met de bouw van Vlaardingen centrum. Hiermee wacht ik tot ik in de toekomst meer ruimte heb om het station uit te kunnen beelden.

Omdat er pas een paar sporen gelegd waren en de onderbouw voor de rest nog leeg is, kan ik nu nog switchen naar een fictieve baan naar Nederlands voorbeeld. Deze baan zal de uitstraling krijgen van de NS in de jaren 90, toen er nog heel veel soorten treinen te zien waren. Dit sluit niet uit dat er in de toekomst ook treinen zoals de SLT of andere Nederlandse treinen van na de jaren 90 te zien zullen zijn.

Degenen die mij gaan volgen bij het nieuwe project wens ik veel plezier met dit draadje over mijn nieuwe project. Ik zal mijn best doen om regelmatiger updates te plaatsen. De bouw van Buitenwijk begint op 12 - 2 - 2011.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

MaVe

• Offline Offline
Re:Buitenwijk versie 2 - Nederlandse H0 baan
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2011, 20:13:59 »
Leuk! Dit draadje ga ik volgen

Antal

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2011, 20:16:01 »
Erg leuk om dit te lezen en de jaren 90! (y)
Ik ben benieuwd naar de eerste updates ervan.

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2011, 20:23:36 »
Hallo Antal en Mave ( kees ? )

Leuk dat ik volgers heb voor mijn nieuwe project. Dat geeft altijd net een tikkie meer plezier dan domweg bouwen voor mezelf.

De geplande treinen op mijn nieuwe baan zijn o.a. DDM 1, 1100 botsneus, 1200, DE2, 2200, 2400, 6400 en later de plan V en T van Roco aldeze NS treinen zullen af en toe bezoek krijgen van ACTS 6700 en werktreinen. Als de baan half zo mooi wordt als ik nu gepland heb wordt het al echt heel leuk.

Tipje van de sluier; groot station met bovenleiding en echte NS uitstraling, een stuk dieselspoor en veel details................................

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2011, 18:38:14 »
Hoe staat het met deze baan ervoor? :)

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2011, 22:45:30 »
Hoi Antal, ( and others )

Helaas heeft de opruimronde voor de nieuw te plaatsen keuken ( schaal 1:1 ) behoorlijk wat kolenbakken met roet in mijn eten gegooid. Er moet zoooooveel uitgezocht, opgeruimd en weggegooid worden dat het knutselen op modelspoorgebied helemaal stil ligt.

Ik hoop wel snel wat te kunnen gaan doen aan buitenwijk want mijn handen jeuken. Het grootste gedeelte van mijn verzameling treintjes staat stofdicht ingepakt bij mijn ouders op zolder  :(

Zodra er tussen alles door even geknutseld kan worden geef ik wel een gil.

Groeten Ruud B.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2011, 12:58:06 »
Hallo Ruud,

First things first. ;)
Ik zie over een tijdje dan wel de update verschijnen.
Veel succes met de bouw van de keuken.

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2011, 21:13:16 »
Hallo allemaal,

Hier het nieuwe baanplan voor mijn spoorbaan " Buitenwijk ". Zoals altijd weer gemaakt in paint.

Klik >>>

Ik hoor het wel als jullie vragen of opmerkingen hebben.

Groeten Ruud.

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2011, 22:03:17 »
Die twee kopsporen (linksboven) bij Buitenwijk Centrum, waar zijn die voor bedoelt? Als dat opstelsporen worden voor dat station dan zou ik hem met een engels wissel, ik heb deze in jouw tekening aangepast. Ook het gedeelte voor goederenvervoer (containeroverslag, tankterminal denk ik dat het zijn) heb ik wat aangepast. Ik heb de hoofdbaan hier om heen getekend, zodat er niet op de hoofdbaan gerangeerd hoeft worden (dit gebeurt in het grootbedrijf niet of zo min mogelijk, maar daar ben je zelf natuurlijk vrij in ;).

Ik zie wel wat je er van vindt ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2011, 22:20:12 »
Hoi Nederduitsemeester,

Bedankt voor het meedenken. De sporen die je onderaan het baanplan hebt getekend kan ik niet kwijt ( breedte van de baan op dit punt is te smal )

Bij de container terminal komt de trein binnen op het laadspoor en kan de loc omlopen naar het andere eind van de trein. Deze treinen worden korter als de echte containertreinen, dus ik hoef niet over het hoofdspoor te rangeren. Ik ben niet iemand die uren en uren besteedt aan het plannen van een baan met uittekenen en printen. Ik maak in mijn hoofd een baanplan en ga dit op de tafel uitwerken met schuiven met sporen en gebouwen tot ik tevreden ben. Dus er staat nog niets in steen gebeiteld.

Er komt geen werkende containerkraan op de baan. Ik wil gewoon een leuke omgeving om met mooie treinen te kunnen rijden. Ik vind bouwen en detaileren belangrijker dan containerkranen die echt werken of auto's die kunnen rijden. Zoals eerder gezegd vind ik Haaksomhoven een inspirerende baan en heb nog een paar banen uit Railmagazine waar ik leuke ideeen door heb opgedaan die ik in mijn baan wil verwerken. De totale uitstraling van Nederland tussen jaren 90 en nu staat voorop.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2011, 22:25:41 door Forever Rocofan »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2011, 20:16:03 »
Het was ook maar een opmerking 8), maar we volgen je bouwverslagen wel hier. Succes ermee (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Antal

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2011, 21:21:56 »
Hallo Ruud,

Leuk baanplan en het ziet er zo leuk uit.
Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat maken en hoe het eruit gaat zien.
Voor mij is Haaksomhoven ook een inspiratie bron dus dat is wel leuk om hier te lezen dat jij dat ook heb.
Veel succes en zet hem op met het verwezenlijken van de treinbaan. ;)

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2011, 21:49:30 »
Hallo N.D.M, Antal en anderen,

Ik heb nu grofweg een baanplan gemaakt, maar moet alles tijdens passen meten en bouwen nog gaan maken zodat ik de meeste mogelijkheden en de mooiste uitstraling van de baan krijg....dus wie weet valt er wel opeens een flyover uit de lucht of waaien er zomaar wat sporen een stukje een andere kant op  ;D kan dus allemaal nog. Ben nog aan het piekeren over eventuele hoogteverschillen op de baan ( afwegen van voor- en nadelen hiervan )

De komende weken ben ik nog bezig met uitzoeken en wegsmijten van een hoop troep en andere oude zooi ( nee jongens en meiden geen treinen en toebehoren ) en rond 23 april wordt er als het goed is begonnen met de eerste keukens hier in de flat. Ik kijk uit naar mijn nieuwe keuken, want de planken in de keukenkastjes hebben een ronding die wat op een artitec bootje begint te lijken, maar ik zie wel erg op tegen alle stof die er bij het uitbreken van de oude kastjes en tegels vrijkomt ( ergste nachtmerrie van elke modelspoorder toch ???? )

Maar de inspiratie is er en ik kan niet wachten om los te gaan met mijn nieuwe baan.

Fijne avond allemaal,

Groeten Ruud B.

mekel

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 April 2011, 12:59:17 »
Leuk draadje Ruud, deze ga ik volgen.
Vraagje: hoeveel ruimte heb je ter beschikking ?

Succes met de keuken verbouwing, brengt altijd een hoop rommel mee hé zoiets.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2011, 21:55:06 »
Hallo Jeroen,

De kamer die ik heb voor de spoorbaan is 4.26 x 2.70. Eigenlijk net te klein dus om een spoorbaan te maken waar je ook met reizigerstreinen uit de voeten kunt ( met reizigerstreinen bedoel ik dan geen plan V in zijn eentje, want dat lukt natuurlijk prima in zo'n kamer, maar een plan V gekoppeld met een plan T of een complete dubbeldekker wordt al moeilijker....

Was het een koophuis geweest had ik de muur tussen de spoorkamer en de woonkamer lang geleden al 1,5 meter opgeschoven, maar helaas is het een huurhuis.

Heb nagedacht om dan maar een baan te bouwen met alleen industriele dieseltractie, maar om mijn reizigerstreinen in dozen te laten zitten tot ik ooit een huis heb met meer ruimte voor modelspoor zie ik ook weer niet zitten. Zeker niet nu er zoveel Nederlands reizigersmaterieel uit komt bij Artitec en LSModels.

Dus ik zal een paar kunstgrepen moeten toepassen om toch de volgende zaken van mijn verlanglijstje in de baan te kunnen verwerken;

groot station met perronsporen en opstelsporen voor niet gebruikt materieel

een gedeelte industrie waar ik me kan uitleven met de diesellocs

tussen de sporen ruimte houden voor gebouwen en scenery

Groeten Ruud B.