Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Welke terug/bezetmelder  (gelezen 2762 keer)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Welke terug/bezetmelder
« Gepost op: 08 February 2011, 10:49:14 »
Dag allemaal,

Ben sinds kort bezig met het ombouwen van mijn baan naar digitaal, alle loc's zijn omgebouwd. Besturing gaat via een MultiMaus.

Paar weken geleden op de site van Wim Ros een s88XPressNetLi bouwpakket gekocht, netjes in elkaar gesoldeerd aangesloten volgens de handleiding en werkt perfect, trein besturen via koploper gaat goed.
Nu wil ik een stap verder en gaan werken met bezetmelders zodat ik mijn treinen kan volgen op het scherm, nu zie ik door de bomen het bos niet meer, ik snap de verschillen in aansluiting redelijk en neig naar de S88-n.

Voor ik onderdelen ga bestellen had ik toch graag een bevestiging dat ik de goede richting op denk, en straks niet met een niet bruikbaar onderdeel zit.

Groet,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2011, 10:56:23 »
Hoi Jeroen,

Zoals de naam al zegt, is de s88XPressNetLI speciaal gemaakt voor de s88 bus. En heeft zelfs een s88-n aansluiting ;)

Dus is zou zeggen, bestel bij Wim ook de bijbehorende s88SD16-n bezet- en terugmelder. Aangezien je met MultiMAUS rijd, heb je stroomdetectie nodig, welke in de s88SD16-n ingebouwd zit.

Grtzz,

Karst


HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2011, 10:59:28 »
Je hebt in feite de keuze tussen 2 opties naar mijn mening:
- S88 omdat dat zo'n beetje standaard is als het om terugmelding gaat.
- Terugmelders die bij je eigen protocol passen, in dit geval XpressNet.
Nadeel van S88 vind ik dat het eigenlijk technisch achterhaald is, voordelen zijn dat de problemen bekend zijn en er goede oplossingen voor zijn en dat er een veelvoud van aanbieders voor zijn, met name ook zelfbouw en het dus relatief goedkoop is. Ander voordeel is dat het bijna overal meer te combineren is, dus als je van XpressNet of je s88XPressNetLi af wilt, je je terugmelders kunt hergebruiken.
Wat er aan XpressNet terugmelders bestaat weet ik niet, maar er zijn vast veel minder keuzes, mogelijk geen zelfbouw en het is vast ook duurder.
Als je voor S88 kiest, neem dan voroal de moderne versies met verbindingen via netwerkkabels!!!
« Laatst bewerkt op: 08 February 2011, 11:01:41 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2011, 11:00:14 »
Karst en HansQ,

Bedankt voor je snelle reacties !

Gr,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2011, 11:26:46 »
Dag Jeroen

Heb de S88SD16-n bezet melders van W Ros ruim 1 jaar ingebruik en ben er tot nu toe zeer over te spreken heb na ingebruikname geen storingen gehad.
Bij de eerst volgende uitbreiding ga ik deze dus weer bestellen.
Mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2011, 11:27:42 »
Nadeel van S88 vind ik dat het eigenlijk technisch achterhaald is, voordelen zijn dat de problemen bekend zijn ......
Het echte probleem bij s88 is dat de opzet zondigt tegen de ontwerpregels voor CMOS.
Door het toepassen van netwerkkabels kun je wel de symptomen bestrijden, maar de echte fouten haal je er niet uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: 08 February 2011, 11:37:14 »
Nu stel ik even een andere vraag, welke ik moet bestellen is duidelijk geworden nu  :)

Het aantal, ik neem aan dat dit compleet afhankelijk is van de lengte van het spoor. Hoe bereken ik het aantal bezetmelders (zeg er gelijk eerlijk bij, hier heb ik nog weinig research naar gedaan dus wellicht vragen naar de bekende weg).

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: 08 February 2011, 11:39:39 »
Volledig mee eens Klaas !

Heel eigenlijk is de enige oplossing die daar niet tegen zondigt, een s88xxx met direct daar aan gekoppelde s88LocoNet interface ( maar dat is hier niet aan de orde, dus Jeroen: deze opmerkingen vergeten voor jouw situatie ;) ). Eventueel mogen er meerdere modules direct ( dus zonder kabels ) doorgekoppeld worden.

Met een beetje goede wil en wat soldeerkunst, kan dit ook met de originele s88XPressNetLI. Nadeel is dan weer, dat je al je terugmelders centraal op 1 plek oider de baan moet schroeven.

@Jeroen

Je gaat met Koploper rijden, dus minimaal 2 terugmelder-ingangen per blok. De rest is aan jou: Baanplan tekenen, blokken indelen en aantal meld-ingangen uitrekenen.

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2011, 12:31:52 »
Het echte probleem bij s88 is dat de opzet zondigt tegen de ontwerpregels voor CMOS.
Door het toepassen van netwerkkabels kun je wel de symptomen bestrijden, maar de echte fouten haal je er niet uit.

Met het zondigen tegen CMOS ontwerp regels doel je op de lange onafgescherme verbindingskabels en de (mogelijke) antennewerking daarvan?

Helaas is de S88LN adapter bij Wim niet als kit leverbaar :( Als de prijs wat lager was geweest had ik graag alles ermee uitgerust, voorlopig maar even een paar korte RJ45 kabels accepteren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2011, 12:36:05 »
Met het zondigen tegen CMOS ontwerp regels doel je op de lange onafgescherme verbindingskabels en de (mogelijke) antennewerking daarvan?
Niet alleen dat. Ook het feit dat er CMOS ingangen direct op de ingangspennen zitten zonder enige vorm van buffering.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2011, 13:48:48 »
Ik vind het een groter probleem dat er geen protocol achter zit met enige vorm van error-check en/of -detectie, het is gewoon een dom schuifregister...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2011, 13:56:36 »
Ik vind het een groter probleem dat er geen protocol achter zit met enige vorm van error-check en/of -detectie, het is gewoon een dom schuifregister...
Wat tevens zijn kracht is. De herhaling is voldoende als error checker.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #12 Gepost op: 11 February 2011, 15:11:06 »
Niet alleen dat. Ook het feit dat er CMOS ingangen direct op de ingangspennen zitten zonder enige vorm van buffering.

Misschien begrijp ik je verkeerd, of zijn er diverse 'varianten' in omloop waarbij het steeds anders is, maar als ik naar de print van Wim kijk (S88SD16-N print, dus met stroomdetectie) zie ik na de brugcellen eerst een zwik opto's, die sturen pas de CMOS 4044's aan (en die de 4014's maar daar zul je vast niet op doelen)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #13 Gepost op: 11 February 2011, 15:15:12 »
Er wordt hier gewezen op het feit dat vanaf de S88 of S88-N connectoren naar de 4014 geen andere IC's zitten om effecten van lange leidingen te compenseren.
Het pad wat jij noemt is een normaal pad, waar door component/schakeling keuze deze factoren mee genomen zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Welke terug/bezetmelder
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2011, 15:49:54 »
Ah OK , duidelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden