Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?  (gelezen 13825 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #30 Gepost op: 22 April 2011, 16:01:32 »
Hoe zat het dan met de BD's . Dan zit het toilet hier dus niet aan de buitenkant van het setje??
yep, op elke regel een uitzondering  ;)

dirkjan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #31 Gepost op: 29 February 2012, 08:14:30 »
Hoi, eventjes een oud topic omhoog schoppen, ik heb gister 2
nieuwe 3 umbauers van roco gekocht en heb deze nu samen
met een silberling (piko 57652) rijden.
Maar, zijn umbauers kwa breedte breder dan silberlingen? Het ziet
er van voren apart uit. Heeft. Iemand toevallig de mogelijkheid om
een roco 3 as umbauer en roco silberling te vergelijken?

Alvast bedankt!

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #32 Gepost op: 29 February 2012, 09:42:39 »
Even over de front- en sluitseinen:

Signale Teil 2: Gleissperrsignale, Läutetafeln und sonstige Signale (MIBA Report 18) van Stefan Carstens. ©192 MIBA-Verlag Werner Weinstötter GmbH & Co., Nürnberg zegt daarover het volgende, en ik citeer:

"Regelspitzensignal
...-Kennzeichnung der Spitze von Zügen- ausgenommen bei der Fahrt auf falschem Gleis: Bei Tage kein besonderes Zeichen, bei Nacht zwei Lichter in gleicher Höhe bzw. seit 1959 drei weiße Lichter in Form eines "A". Bei ünsichtigem Wetter, bei Fahrten durch Tunnel und an Steuerwagen von Wendezügen muß das Spitzensignal auch tagsüber geführt werden."

"Schlußsignal
Im Gegensatz zu der Zugspitze, die bei Tag nicht besonders gekennzeichnet wird, muß am Zugschluß stets ein Signal angebracht sein."

Waarbij Carstens bij het laatste opmerkt: dat kunnen dus twee rode lampen zijn, maar ook twee zgn. Zugschlußscheiben. Bij donker moeten ook de laatste verlicht zijn, dan moeten dus de Zugschlußlaternen aangebracht worden (let wel, dit geldt dus voor reizigers- EN goederentreinen).

Zugschlußscheibe

De onderste, ronde schijf is een vereenvoudigd sein, dat alleen in bepaalde situaties werd gebruikt. Bijvoorbeeld voor terugkerende opduwloks.

Zugschlußlaterne
« Laatst bewerkt op: 29 February 2012, 11:56:02 door 44. Reden: nog een \"p\" gespendeerd. »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #33 Gepost op: 29 February 2012, 10:31:57 »
@Robbert Jan: Ik kan de rijtuigen niet voor je vergelijken, maar het zou heel goed kunnen dat de drieassers inderdaad breder zijn dan de Silberlingen. Omdat de drieassers relatief kort zijn, zullen ze in bogen minder naar binnenkomen dan langere rijtuigen en door de rijtuigen wat breder te maken, wordt het profiel van vrije ruimte beter benut. Ook de (tussen)rijtuigen van de Duitse VT11.5 (TEE) waren breder dan standaard. Blijft alleen de vraag of het verschil in model zo groot is dat het zichtbaar is...
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #34 Gepost op: 29 February 2012, 11:09:43 »
De breedte van de 3yg-rijtuigen bedroeg 3090 mm. Ik kan zo gauw de specificaties van de zilverlingen niet vinden, maar ik denk dat die gelijk zijn aan de andere 26,4 m rijtuigen, dus 2825 mm. Verschil is dus 265 mm, in H0 is dat iets (te verwaarlozen weinig) meer dan 3 millimeter.
Ze werden overigens als paartje aan elkaar gekoppeld, onder een druk van meerdere tonnen. Dit om de rijeigenschappen te verbeteren. Mogelijke combi's: B3yg+B3yg, AB3yg+B3yg en B3yg+BD3yg. Elk 3yg-rijtuig beschikte over een toilet; de vensters bevonden zich altijd aan de kopeinden van de koppels, uitgezonderd de BD3yg, daar zat-ie in het midden.

Groeten,

Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #35 Gepost op: 29 February 2012, 11:46:33 »
In model scheelt het iets in de breedte en ook in de hoogte. Maar niet opvallend veel:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 February 2012, 11:56:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #36 Gepost op: 29 February 2012, 15:28:18 »
Ze werden overigens als paartje aan elkaar gekoppeld, onder een druk van meerdere tonnen. Dit om de rijeigenschappen te verbeteren. Mogelijke combi's: B3yg+B3yg, AB3yg+B3yg en B3yg+BD3yg.
Dat is niet helemaal volledig: AB3yg+AB3yg en AB3yg+BD3yg kwamen ook voor. Alleen BD3yg+BD3yg kwam niet voor. En door het vormen van vaste paartjes verbeterde niet alleen de rijeigenschappen, maar kon ook de maximumsnelheid verhoogd worden van 90 km/u naar 100 km/u.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #37 Gepost op: 29 February 2012, 15:57:47 »
Goed, na de foto's van Ruud te hebben gezien ben ik wel overtuigd dat het klopt.
Bedankt voor de informatie!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #38 Gepost op: 29 February 2012, 16:50:16 »
Citaat van: Rudolph
AB3yg+AB3yg en AB3yg+BD3yg kwamen ook voor

Dat klopt inderdaad, maar dergelijke combi's waren zeg maar zeldzaam. Ik Ja, ik weet het,  modelspoorders gebruiken argumenten zoals deze graag als rechtvaardiging om tòch datgene wat ze nou eenmaal voorhanden hebben, 'goed te praten', zodat 3 van de 3 treinen "wel eens zo gereden hebben" en op zichzelf ben ik daar ook niet tegen, maar werk dan gewoon niet volgens voorbeeld en doe gewoon wat je leuk vindt. Een 103 heeft ook wel eens een goederentrein getrokken, maar het was nou niet echt schering en inslag. En ik vind, dus dat is mijn mening, dat hoe dan ook geen porem :-X
Rudolph, het is echt mijn bedoeling niet om je af te branden, ik doe alleen maar mijn snufje zout in de soep ;)

Citaat van: Rudolph
...verbeterde niet alleen de rijeigenschappen, maar kon ook de maximumsnelheid verhoogd worden...

Inderdaad! De maximum snelheid kon worden verhoogd omdat de rijeigenschappen verbeterd werden ;D

Met vriendelijke groeten,
Jan