Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
EddyK
Vandaag
om 00:45:39
US diorama in H0
door
gdh
Vandaag
om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a
door
**Jelle**
Vandaag
om 00:05:57
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
gdh
Vandaag
om 00:05:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris
door
saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool
door
Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje
door
GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
17 August 2025, 15:10:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
sluiting op overloopwissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: sluiting op overloopwissels (gelezen 1425 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
sluiting op overloopwissels
«
Gepost op:
07 February 2011, 00:18:06 »
Mijn digitale baan is/wordt opgebouwd als een hondebot; hoewel de treinen 1 lang enkelspoor berijden en elkaar dus volgen, komen ze elkaar hier en daar dubbelsporig tegen.
De rechter rail heeft een bruine voedingsdraad (en is op verschillende geïsoleerd voor de bezetmelders), de linker staaf is aan de blauwe draad aangesloten. Dit is op de gehele baan aangehouden, het station bestaat dan ook rijrichtingtechnisch uit 2 delen.
Op de overloopwissels in het station (zie tekening) gaat het nu dus mis, met sluiting tot gevolg. Heb al even op het forum gekeken en er zal dus ergens een keerlusmodule moeten worden ingebouwd.
Vraag aan de experts: voldoet 1 module en moet die dan bijvoorbeeld in 1 lang spoor in de lus voor het station worden ingebouwd, moet dit op beide zijden van het emplacement of is er een andere mogelijkheid?
Dank voor jullie reacties alvast.
dat station is trouwens Diez aan de Lahntalbahn in Duitsland, na te bouwen in tijdperk 3
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10483
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2011, 00:22:38 »
Hoi Wim,
Als het goed is heb je aan de beide uiteinden van je hondebot een lus.
In beide moet je een keerlusschakeling opnemen, waarin je langeste trein past.
Gtzz,
Karst
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #2 Gepost op:
07 February 2011, 00:28:11 »
tnx Karst, en dan kan ik verder op de baan gewoon doorgaan met aansluiten zoals aangegeven, of moet ik dan ergens de aansluitkleuren gaan veranderen?
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10483
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2011, 00:45:20 »
Eigenlijk is het beste de hele baan identiek en in dezelfde 'richting' aan te sluiten.
Je hebt bij digitaal geen 'rijrichting' meer, zoals vroeger bij analoog.
Alleen bij de lussen 'keert' de bedrading om.
Grtzz,
Karst
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #4 Gepost op:
07 February 2011, 19:03:10 »
tot zover kan ik het volgen geloof ik
, nee toch te dom voor dit:
maar het conflict ontstaat pas bij de overloopwissels. Moet ik dan in het spoor voor en na het station al een keerlusmodule zetten (het enkelsporige blok voor en na de eerste wissels), zoals hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31957.msg487469.html#msg487469
of moet bijvoorbeeld het totale emplacement van de vrije baan worden geïsoleerd (waarbij de aansluitingen van beide banen dezelfde aansluiting hebben ipv tegengestelde 'richting' aan elkaar) en moet daar een keerlusmodule in?
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting. Het is tenslotte 1 grote enkelsporige lus met overloop in het getekende station en ook nog verderop een enkelsporige brug in de dubbelsporige lijn. Daar ontstaat dus ook een probleempje...
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 19:11:37 door sneek. Reden: de spoor weg even kwijt...
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26711
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #5 Gepost op:
07 February 2011, 19:17:01 »
Citaat van: sneek op 07 February 2011, 19:03:10
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting.
Zoals Karst al zei, bij digitaal heeft de polariteit op de baan niks meer met de rijrichting te maken. Daar moet je dus niet naar kijken.
Wat wel belangrijk is, is dat de polariteit van parallelle sporen gelijk is, juist in verband met overloopwissels.
De oplossing moet je dan zoeken in de lussen. Waar je dat het beste kan doen is alleen maar goed te bepalen als het complete sporenplan bekend is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #6 Gepost op:
07 February 2011, 19:20:49 »
bedankt Klaas,
Dan ga ik alle sporen in het station in ieder geval dezelfde aansluiting geven.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Alex Langenkamp
Offline
Berichten: 262
Re:sluiting op overloopwissels
«
Reactie #7 Gepost op:
07 February 2011, 20:40:27 »
Hey Wim,
Het hele baanvak met het station kan gewoon gelijk worden aangesloten, onafhankelijk van de rijrichting van de sporen. Polariteit heeft inderdaad niets meer met de rijrichting te maken. Er staat immers een constante spanning op de gehele baan. Op het punt waarbij de trein de uiteindelijke lus maakt, waardoor hij dus weer in tegengestelde richting gaat rijden op het parallelle spoor, dien je een keerlusschkeling toe te passen. Puur om ter plekke een polariteitsconflict op te lossen. Dit is dus een apart blok waar de langste trein in moet passen. In dit blok wisselt de polariteit terwijl de trein gewoon door blijft rijden. Waarschijnlijk is dit bij jou het best in te passen net na een schaduwstation als ik het baanplan goed in mijn geheugen heb.
Groeten Alex
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
sluiting op overloopwissels