Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 16:41:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08

Auteur Topic: Zwitserland baan  (gelezen 35397 keer)

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
Re:Zwitserland baan
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2011, 09:15:29 »
Hoi Steven,

Van een aantal loks die ik gekocht hebt (zijn nagenoeg allemaal tweedehands) is een kleine hoeveelheid met decoder uitgerust, waarvan ik wel het adres weet maar niet de soort decoder. Ik weet wel dat in Bemo vaak een decoder voor n-spoor wordt gebruikt. Bemo gebruikt tegenwoordig de "Multiprotokolldecoder ESU LokPilot micro MM/DCC/SX 6 pol. NEM 651" (bron:Bemo-Modellbahn.de) voor hun digitale loks.

Vorig jaar heb ik een Bemo Gem 4/4 gekocht in Mechelen. De verkoper zei dat hij decoder eruit had gehaald. Thuis bleek dat hij hem er inderdaad uit had gehaald, maar los in het doosje had gelegd  :). Dit bleek een Lenz Gold Mini + decoder te zijn.

Voor geluidsdecoders weet ik niet welke je het beste kan nemen, ik probeer daar ook nog achter te komen. Zimo heeft bijvoorbeeld een groot aanbod van RhB-sounds (http://www.zimo.at/web2010/sound/tableindex.htm), dus ik neem aan dat zij ook een decoder hebben die goed in een RhB-lok past. Sommige leveranciers hebben geen RhB-sound in hun aanbod, maar het schijnt dat, als je ergens anders de geluiden vandaan kan halen, deze kan programmeren in een andere decoder. Maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten. Mocht je nog andere opties weten voor wat betreft sound-decoders in een RhB-lok, laat het me dan ff weten.

Op Youtube heeft iemand filmpjes gezet van RhB-loks met geluid erin. Klinkt goed, alleen staat er niet bij welke decoder erin zit. http://www.youtube.com/watch?v=9dkNjhGDdfY&feature=related

Groeten,
Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 February 2011, 12:10:55 »
Hallo!

Weer een nieuwe post met nieuwe foto’s.

@ Menno. Ik had idd gezien dat Bemo tegenwoordig ESU LokPilot gebruikt voor de Soundloks. Helaas is dat niet bij allemaal.
Dan kom je inderdaad met het probleem van waar haal ik van het overige materiaal het geluid vandaan.
Op de site van Inexspoor.nl, wordt er veel gesproken over Digitrax. Die schijnen ook goed te werken in Bemo loks. Ik zal vandaag of morgen nog even een Bemo Post opzoeken en erin snuffelen over het digitaliseren. Had daar het een en ander over gelezen.

En nu naar de foto’s

Voor het smalspoor moest er ook een spiraal komen. Dus ben ik aan de slag gegaan met draadeinde en hout. Mdf 4mm heb ik gekozen als hout. Je kan door de eigenschappen van het mdf, netjes verwerken in de spiraal. De stijgings percentage is iets meer als 4% waardoor ik genoodzaakt ben om alleen maar naar beneden te rijden. In principe is dat geen probleem.

Het kunstwerk kon op zijn plaats gezet worden. Gelukkig paste alles op zijn plek.
Met het verlijmen van de mdf delen wacht ik nog totdat het rails is gelegd. Nu kan ik nog overal bij.

Eerste testrondje. Eindelijk was de dag aangebroken dat ik eindelijk kon rondrijden. Zoals te zien is op de foto, zit nog niet alles vast. Ik moest de hoogte nog bepalen waardoor het traject dan dezelfde stijgings percentage had.

Deze foto is genomen richting de andere kant van de zolder. Hierbij is goed het andere gedeelte te zien.

Groetjes Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

W.Broere

• Online Online
« Reactie #32 Gepost op: 28 February 2011, 13:37:19 »
Hallo Steven.
Ik rij al 12jaar met bemo,de eerste jaren met lenz decoders.
Sinds 2004 met Digitrax Dz123 decoders,bij Inexspoor in laten bouwen.
De bemo loks rijden hier mooi gelijkmatig op.
En jouw baan ziet er goed uit,ga zo door.

Wim.

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 01 March 2011, 12:22:53 »
Hallo Wim,

Bedankt voor de informatie. Zal ik inderdaad gaan informeren over de mogelijkheden.
Had al z'n vermoeden dat de decoders van Digitrax goed functioneren in Bemo loks.

Gr Steven

p.s. bedankt voor je compliment ;)

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 March 2011, 21:38:20 »
Hallo

Weer een nieuw verslag van de bouw.
Er is veel ingereden op de baan. Rails ligt bijna overal op zijn plek en door het inrijden moet ik bekijken of het naar wens is.
Er waren op plekken achterin waar je niet 123 bij komt, wat ontsporingen ontstaan. Er ontspoorde dan bijvoorbeeld 1 type wagon elke keer.  Daardoor was ik genoodzaakt om het spoor opnieuw aan te leggen met wat andere bochten. Nu rijdt gelukkig alles als een trein.

De volgende foto laat de draaischijf zien. Deze had ik in eersten instantie aan de andere kant van het rangeer terrein bedacht. Uiteindelijk was daar geen ruimte meer voor door de toekomstige bergen die nu wat realistischer vorm hebben gekregen.
De ringloods komt op een plaat te staan die over het sta gat heen ligt. Deze plaat moet makkelijk verwijderbaar zijn om in de toekomst overal bij te kunnen komen.

Op de spiraal, zoals te zien is op de foto, ligt een plaat. Deze dient als basis voor een station voor het smalspoor. Hier komt het spoortje met tandrad en zonder tandrad bij elkaar. Dan vervolgd de trein zijn weg naar de spiraal.

Een foto van mijn RoLa. Helaas is er op één plek op het spoor waar het rijtuig van Hupac en de eindwagen de profi koppeling van elkaar loskoppelen. Heb daarvoor een beugelkoppeling besteld voor de Fl* wagen. Hopelijk is dan het euvel  verholpen.

Op de laatste foto komt de eerste trein aan op het station ( boven in beeld ). Het was veel gevogel om het rails goed te kunnen laten aansluiten op het andere traject met tandrad. Hier op de foto is het spoor nog niet goed aangesloten.

Groetjes Steven

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #35 Gepost op: 07 March 2011, 23:57:01 »
Een foto van mijn RoLa. Helaas is er op één plek op het spoor waar het rijtuig van Hupac en de eindwagen de profi koppeling van elkaar loskoppelen. Heb daarvoor een beugelkoppeling besteld voor de Fl* wagen. Hopelijk is dan het euvel  verholpen.

Je kunt ook proberen om eens één of twee koppelingen om te wisselen. Mijn ervaring met de Fl* Profi kortkoppelingen is dat er wel eens een mindere tussen zit. Ik heb er zo eentje aan een Fl* IC Rijtuig gehad, waardoor de trein ook steeds ontkoppelde, andere Fl* 6515 erin, probleem opgelost.

Groet Peter,

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 March 2011, 12:51:02 »
Hallo Peter,

Bedankt voor de tip maar helaas blijft het resultaat hetzelfde.

Gr Steven

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 13 March 2011, 23:12:19 »
Hallo allemaal

Nieuwe update van de vorderingen van de bouw.

Op het rangeer terrein zijn de lichtmasten geplaatst om te kijken of er genoeg licht op het terrein komt. Dit heb ik nu al gedaan want later als er ballast ligt, gaat het een stuk lastiger. Ben in ieder geval tevreden. In totaal komen er 8 te staan in 2 rijen van 4.

Rechts van de totale baan zijn de laatste lagen aangebracht. Boven en onder heb ik zojuist het smalspoor rail aangelegd.

Het tandrad. Tja, ik moest er een keer aan beginnen. Alles was al netjes voorbereid maar moest dus wel ervoor zorgen dat de treinen vlekkeloos over het Abt systeem heen rijden.
Mijn Deh 4/4 heeft al grote moeite met de geringste bochten. Dus ben ik lang bezig geweest om alles goed neer te leggen. Toch zit er een flauwe bocht in maar na veel test rijden gaat het goed.

Hier is de uitloop van het tandrad te zien. Het spoor moet nog wel aangesloten worden op het bestaande deel.
Ik merk dat ik het tandrad verder op de plaat moet aanleggen. Nu hebben de loks weinig trekkracht als ze van het tandrad af zijn. Dat komt natuurlijk dat de wagonnen nog op een helling staan van 12%.

Groetjes Steven

Santos

• life is to short to buy crap!
  • Offline Offline
  • Tijdperk V
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2011, 15:30:29 »
Hallo Steven!

Je hebt echt goede vorderingen gemaakt (y) ben benieuwd als je smalspoor gedeelte af hoe de baan vorm krijgt.

Keep it up!

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 26 March 2011, 17:56:50 »
Dank u!  ;D
Tja, heb nog steeds geen rails binnen. Dus het smalspoor ligt even op z'n gat.

groetjes Steven

olaf99

• Offline Offline
    • bouwwerken van olaf
« Reactie #40 Gepost op: 26 March 2011, 18:34:22 »
Hallo

Dit wordt een leuke baan zo. Die tandrad is ook erg leuk. (y)

Ben benieuwd hoe het met landschap wordt.

Olaf

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 March 2011, 20:16:03 »
Hallo Olaf!

Dank u! Tis inderdaad een uitdagend stukje werk hoor, dat tandrad. Zitten al aardig wat uurtjes in.
Met het landschap ben ik net mee begonnen. Wacht alleen op gips die nog binnen moet komen.

Gelijk dan maar een kleine update:

Had nog ergens het grote bouwpakket van Kibri liggen: houtzagerij „Brettschneider“. Helaas niet zo veel plek meer over voor bijvoorbeeld de kraan, landhuis en de rest van wat er ook allemaal erbij zat. Maar de schuur zelf met silo past precies op een mooie plekje langs het smalspoor.
Gelijk een spoortje ernaar toe aangelegd voor de aanvoer van hout.

Grtz Steven

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 March 2011, 22:23:26 »
ok, 1 van de 2 volgende dingen is er aan de hand.
1: Je baan is nog ingewikkelder dan een rubix cube
of 2: Ik heb het 3dimensionale inzicht van een kip zonder kop :D
Pff, wat gaat die baan onder elkaar door en door elkaar heen joh, Het zal voor mij vast wel duidelijker worden als er bedekking overheen ligt.
Ach, als het voor jou daar nog maar uit de knoop te halen is, is het een leuke uitdaging, het ligt allemaal wel lekker strak.
Ben benieuwd, blijf dit volgen.
Ga zo door.  (y)
mvg daniël
mMijn baantje

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #43 Gepost op: 27 March 2011, 10:51:26 »
Hoi Steven,

Het ziet er allemaal weer puik uit! Die houtzagerij is een leuke oplossing voor een leeg hoekje. Dat vind ik toch een voordeel als je met H0m rijdt; dan hoeft het allemaal niet zo groot. Een spoortje waar je een wagonnetje of 5 kwijt kan staat helemaal niet onrealistisch, in ieder geval minder onrealistisch dan als je het bij een H0 baan zou doen.

Balen hè als je zo lang op rails zit te wachten. Ik zit al meer dan 6 weken op 20 wissels uit Engeland te wachten en kan niet verder met mijn baan. Word ik niet echt blij van  >:(. Ik heb ze bij MGsharp besteld, dat doe ik dus ook nooit meer!!

Ik ben heel benieuwd naar de aankleding van je baan! Ga door zo!!  (y)

Groeten,
Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #44 Gepost op: 27 March 2011, 11:46:16 »
Hoi Menno,

Da's inderdaad vervelend. Tip: de volgende keer voor de bestelling even mailen of ze 't op voorraad hebben, en als ze dat niet hebben, wat de levertijd is.

Groeten,
Wim
Grt, Wim