Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Baanplan kleine baan spoor N  (gelezen 6944 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Baanplan kleine baan spoor N
« Gepost op: 05 February 2011, 20:16:01 »
Hallo,

Vroeger had ik een modelbaan, maar sinds jaren niet meer. Nu ben ik weer aan het denken om weer op te starten. Gezien mijn ruimte (en verleden) wil ik graag spoor N.
Ik ben al aan het tekenen geweest in trackplanner (want dat is gratis :P) en dat nog wat bijgeklust in Paint. Voorlopig kwam ik tot dit:

Een schaduwstation:

Aan een enkelsporige lijn:

Op het zichtbare niveau heb ik alleen nog maar de hoofdbaan ingetekend. Er is nog ruimte voor wat extra sporen bij het station en b.v. een goederenloods of wat overslag. In rood zijn de plekken aangegeven waar taluds/rotsen liggen die de hoogteverschillen maken. Idee is in de linker- en rechterhoek een bergpartij te maken, waardoor de bochten deels aan het zicht worden ontrokken.
De rondgaande baan aan de voorzijde daalt richting de wissel in het midden. Dat maakt het mogelijk rondjes te rijden, waarna de doorgaande baan weer terugstijgt richting station. Richting schaduwstation blijft het dalen.
Alleen een kopstation was ook mogelijk natuurlijk, maar ik hou wel van rondjes rijden en wat minder van rangeren. Vroeger in ieder geval, en ik ga er van uit dat dat nog zo is.

Een thema heb ik nog niet, voorlopig denk ik aan duitsland jaren 50/60/90. Dat geeft veel leuke mogelijkheden voor materiaal.

Praktisch gezien bedacht ik me net dat ik de baan waarschijnlijk beter kan spiegelen (zodat links rechts wordt). omdat ik aan de linker(onder)kant héél misschien nog wat uitbreidingsmogelijkheden heb. Door te spiegelen kan ik dan vanaf het station na de tunnel een aftakking maken.
Vroeger ging ik namelijk altijd sleutelen aan de baan zodra 'ie dreigde af te raken. Het is dus wel handig rekening te houden met wat aanpassingsmogelijkheden.

Ik ben uitgegaan van de Minitrix rails, niet dat ik al iets heb. Dat kende ik nog van vroeger en daarbij heb ik dus wat meer gevoel van de maten dan bij Fleischmann. Voor de bochten ben ik minimaal uitgegaan van straal 2 en die liggen eigenlijk alleen uit het zicht. In het zicht is het voornamelijk straal 3 en een beetje 4. Waarschijnlijk ga ik veel gebruik maken van flexrails, want dat deed ik vroeger ook. Het geeft je meer flexinbiliteit (en is goedkoper).

Ik ben niet helemaal zeker of ik het qua hellingen ga redden. Vanaf de eerste wissel in het schaduwstation tot waar het nu boven het schaduwstation komt is ongeveer 140 cm, denk ik. Dat is wat kort, lijkt me, want ik zal toch een centimeter of 6(?) omhoog moeten. Ik kan nog wel de sporen van het schaduwstation wat inkorten, zodat de helling aan de rechterkant langs het schaduwstation loopt. Dat levert nog 50 cm extra op. Met 1,90 meter moet het denk ik wel kunnen.

Qua bereikbaarheid: de baan komt in mijn inpandige berging, die 1,45 breed is. Ik wil dan aan de zijmuren balken maken, zodat ik de baan aan de randen op wieltjes kan zetten en naar voren schuiven. Hierdoor is de baan redelijk goed bereikbaar.
Het niveau van het station zou ik graag op een uitneembaar deel zetten, ik zit dan alleen wel met de stroomvoorziening van de wissels (en verlichting van huisjes en zo).
180 graden draaien is ook nog een optie om de bereikbaarheid van het schaduwstation te verbeteren. Het voordeel is dan dat de hellingbaan richting schaduwstation verborgen ligt. Dat is alleen ook een nadeel, want dat was bedoeld als paradevak. Als ik het 180 graden draai, zie je de treinen eigenlijk alleen nog maar op het station. Dat vind ik wat jammer.

Opmerkingen en suggesties zijn welkom :)

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
Re:Baanplan kleine baan spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2011, 10:25:00 »
Hoi Wim,

Toch weer leuk als je kan beginnen aan een baan. Ik ben zelf ook net begonnen en het is altijd leuk om er mee bezig te zijn. Ik merk wel dat het vooraf bedenken van een plan een hoop ergernis kan voorkomen. Het blijven aanpassen van de baan i.v.m. hoogtes en ruimte is bij het ontwerpen van cruciaal belang en kan voorkomen dat het dadelijk allemaal niet past.

Als ik je baanplan bekijk dan is het een leuk plan. Een aantal nadelen ervan (vind ik) is dat er vanuit het schaduwstation maar 1 richting op gereden kan worden en dat de treinen op een gegeven moment achteruit het schaduwstation in moeten. Ik zou trachten vanuit het schaduwstation 2 richtingen proberen op te kunnen rijden. Ten tweede zou ik toch het station aan de onderzijde (zichtzijde) leggen, omdat daar de meeste beweging is. Om je probleem voor het paradevak op te lossen, zou je een extra spoor kunnen aanleggen die over het spoor naar je schaduwstation gaat. Volgens mij creëer je op deze manier meer rijmogelijkheden. Je zou ook met het paradevak een extra spoor kunnen aanleggen in je station.

Om het allemaal wat duidelijker te maken (niet dan mijn tekeningetjes dat wel zijn  :P) heb ik in paint getracht je baan aan te passen. Je moet maar kijken of je er iets aan hebt. Het is per slot van rekening jouw baan en jouw idee.  (y)

Succes met de bouw!

Groeten,
Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2011, 11:12:59 »
Hoi Menno,

Als ik je baanplan bekijk dan is het een leuk plan. Een aantal nadelen ervan (vind ik) is dat er vanuit het schaduwstation maar 1 richting op gereden kan worden en dat de treinen op een gegeven moment achteruit het schaduwstation in moeten. Ik zou trachten vanuit het schaduwstation 2 richtingen proberen op te kunnen rijden. Ten tweede zou ik toch het station aan de onderzijde (zichtzijde) leggen, omdat daar de meeste beweging is. Om je probleem voor het paradevak op te lossen, zou je een extra spoor kunnen aanleggen die over het spoor naar je schaduwstation gaat. Volgens mij creëer je op deze manier meer rijmogelijkheden. Je zou ook met het paradevak een extra spoor kunnen aanleggen in je station.

Om het allemaal wat duidelijker te maken (niet dan mijn tekeningetjes dat wel zijn  :P) heb ik in paint getracht je baan aan te passen. Je moet maar kijken of je er iets aan hebt. Het is per slot van rekening jouw baan en jouw idee.  (y)

Succes met de bouw!

Groeten,
Menno
Dat het schaduwstation maar aan één kant bereikbaar is, is inderdaad een probleem. Ik had alleen niet direct een oplossing gezien daarvoor. Misschien kan het inderdaad op de manier die je schetste. Nadeel vind ik wel dat er dan wel heel veel baan ondergronds komt te liggen. Niettemin wel iets om eens wat verder uit te werken. Bedankt voor de tip.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2011, 13:53:25 »
Ik ben met Menno's suggestie wat aan het schetsen geweest, maar volgens mij heb ik dan maar ca. 140 cm helling voordat ik weer boven het schaduwstation uitkom. Dat lijkt me erg aan de korte kant :(
Grt, Wim

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2011, 20:28:36 »
Hallo Menno,

Met hulp van je tips heb ik opnieuw getekend. Wel wat aangepast. In jouw tekening zat een driehoek (het opgaande spoor vanuit het schaduwstation splitste en beide takken van de splitsing takten aan op een rondgaande baan vanuit het station). Ik heb dat wat anders gedaan. Beide aftakkingen gaan direct naar het station en vanuit het station gaat een baan rond, die aan de achterkant weer in het zicht komt. Het station ligt nu in feite in een ingewikkeld getekende keerlus.

Het schaduwstation:

Stationsniveau:

Qua hoogtes is het wel erg krap als ik uitga van hellingen van 3% dan kan het allemaal nét.

Het is waarschijnlijk ook praktischer om het schaduwstation  aan de voorkant te doen, dan is dat makkelijker bereikbaar. Nadeel is dan weer dat de zichtbare achterkant van de baan lager komt te liggen.

Lastig, de ruimte is eigenlijk net wat te klein.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2011, 22:06:30 »
Als je je ruimte te klein vindt voor een baan kun je ook overwegen modules te maken die je in je berging opbergt en opzet in je kamer. Is dat geen optie?

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2011, 22:22:39 »
Ja, dat is nu het plan. Ik heb wat meer ruimte gecreeërd in mijn berging, waardoor ik twee modules van ca. 1,35 x 0,75 kwijt kan. Dat kan ik dan in mijn kamer opzetten als ik er mee bezig ben. Drie zou ook leuk zijn, maar dat kan ik dan in mijn kamer weer niet kwijt.

Maar misschien ga ik eerst een simpel proefbaantje maken op één module om er weer een beetje in te komen.

Ik heb nu een startset gekocht en de baan hierboven gaat niet lukken op de ruimte die ik heb, denk ik zo. Zaterdag in Houten wil ik wat meer rails gaan kopen (en misschien wat andere dingen), zodat ik ook een beetje kan testen op de ruimte die ik heb wat er ongeveer op kan. Met tekenen lijkt het altijd wat beter te passen dan in werkelijkheid, is mijn ervaring vanuit het verleden.
Grt, Wim

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2011, 23:22:55 »
WimC,

In jouw verhaal zie ik niet hoeveel ruimte jij gedacht had tussen de verschillende niveau's, maar als je bij het schaduwstation moet, dan moet je hand er natuurlijk wel tussen kunnen. Ook al heb je N, om goed te manoeuvreren heb je tussen de 8 a 10 cm wel nodig, denk ik. Dan zorgt misschien wel voor nog steilere hellingen.

Jeroen

Jeroen

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2011, 07:47:36 »
Hoi Jeroen,

Ik was uitgegaan van 6-8 cm, maar dan worden de hellingen al aan de steile kant. Kortom: dit gaat 'm niet worden.

Groeten,
Wim
Grt, Wim