En een foto van een afgewerkte DE2 link naar grotere foto @Fissy : advies prijs 29,90 (voor de GTU)
20.227.01 GTU / Kunze-knorr rem / bruin / Europ / E 01 84 508 0 351-7 / periode IV: wagennummer heeft nooit bestaan20.230.02 GTU / Westinghouse rem / bruin / Europ/ E 01 84 508 4 232-5 / periode IV: wagennummer heeft nooit bestaan20.231.02 GTU / Westinghouse rem / Europ GTUW 64280 / periode IIIb: dit was geen EUROP-wagen20.231.04 GTU / Westinghouse rem / bruin / RIV / GTUW 64164 / periode IIIb: dit was in die periode wèl een EUROP-wagen20.238.01 GTU / onberemd / bruin / Europ / GTU 62523 / periode IIIb: heeft de roodbruine periode nooit gehaald (was zoek na WO2)20.238.02 GTU / onberemd / bruin / RIV / GTU 62533 / periode IIIb: was een EUROP-wagen
En, naar aanleiding van de foto’s:20.239.01 GTU / onberemd / grijs / GTM 61758 / periode II: was onberemde wagen, maar model heeft remblokken. De remtekens op de hoeken zijn weer van een onberemde wagen, maar op de kopwanden staan smeerrasters die alleen op beremde wagens horen. Bovendien hoort op deze wagen geen versterkingsprofiel (zoals dat in het MCE-verhaal wordt genoemd). 20.231.01 GTU / Westinghouse rem / Europ / GTUW 64200 / periode IIIb: de opschriften zijn van een zodanige datum dat deze niet op een roodbruine wagen kunnen.20.237.02 GTU / onberemd / bruin / Europ / E 01 84 508 1 232-9 / periode IV: was onberemde wagen, maar model heeft remblokken. De remtekens op de hoeken zijn weer van een onberemde wagen. Op de kopwanden staan smeerrasters die alleen op beremde wagens horen (maar die in periode IV ook op beremde wagens al lang niet meer werden aangebracht).20.233.01 GTU / Westinghouse rem /grijs / GTMW 64661 / periode IIIa: Ook hier hoort geen smeerraster voor de rem rem op de kopwand; het snelheidsteken 80 hoort uiteraard hoger of lager (maar niet door de handgreep)(het lijkt bij het model niet lager te kunnen, maar dat zou betekenen dat de handgreep te laag zit)Verder hadden de wagens van oorsprong slechts aan één zijde 2 opstaptreden en lantaarnijzers dus niet aan beide zijden! (fout bij 61758, 64200 en 64661), later diagonale opstaptreden (correct bij wagen 01 84 508 4 232-5). Maar daarbij horen dan weer moderne sluitseinhouders: 2 aan elke kop en 1 aan elke zijkant in het linkse vlak. Die ontbreken bij 01 84 508 4 232-5 en de DR-wagen.Maar vermoedelijk zijn dit handmonsters (zie bijv. de wat slordig aangebrachte handgrepen op de kopkleppen), en klopt alles weer op de echte modellen. Vandaar mijn opmerking om beter op de seriemodellen te wachten.
...Maar jongens, hebben jullie wel bedacht dat die Werkspoor kolenbakken later nog van wat moduficaties zijn voorzien? Er zij zeildakwagens geweest (GRUW), schuifdakwagens (GSDW) en luikendakwagens(Tb) op basis van deze GTU. Tijdperk 3 en hartstikke volop Nederlands!
Hogere nummertjeskunde Stigie, dat is aan de heren Zolderling en BenCC wel besteed, die zitten duidelijk een stuk dieper in de materie dan jij en ik. Als deze beide contact opnemen dan komt dat wel goed. Beter één laatste keer corrigeren op basis van informatie die helemaal correct is, dan je mogelijk nét verkeerde modellen na vooraankondiging zonder wijziging de winkels insturen. Dat van die korfbuffers is wel erg jammer, maar die zijn wel in te zetten voor een nog te ontwikkelen tijdperk 1/2 modelletje Maar jongens, hebben jullie wel bedacht dat die Werkspoor kolenbakken later nog van wat moduficaties zijn voorzien? Er zij zeildakwagens geweest (GRUW), schuifdakwagens (GSDW) en luikendakwagens(Tb) op basis van deze GTU. Tijdperk 3 en hartstikke volop Nederlands!
Het probleem is, waar zit de grens van onze bankrekening
Mijne heren , ik wil niet zeggen dat ik speciallist ben. Echter de volgende dingen wil ik nog toevoegen en welke me vandaag te binnen schoten. De foto van het spoorwegmuseum, welke ik zag was een GTMW Nederland(dus grijs) met nummer 64800. Ik dacht met RIV teken. Dit was een westinghouse met korfbuffers en W2 aspot(Rollagers). Tevens had deze versie versterkingen zover ik herinnerd. Misschien heeft iemand deze foto nog. De 64661 grijs van Artitec op site MCH komt volgens mij(zover ik kan herinneren) opschriften hier aardig mee overeen komen, alleen deze heeft geen RIV teken. Dus opschriften zijn goed. Echter plaats kopopschriften zitten naar mijn mening nog foutenTevens heb ik in de loop van de jaren zoveel opschriftvarianten gezien, dat je er koud van wordt. Daar kan echt iemand op afstuderen. Omnummerschema's heb ik niet gevonden. Vandaar uit kan je bepalen of het Europ is of niet. In tijdperk vier begin europ met 01 84 en de niet europ vaak met 21 84. Zover ik kan herinneren meer als duizend in de europool. Het is een onmogelijke opdracht voor Artitec zonder deze schema's de juiste nummers te bepalen is mijn conclusie. Of Artitec moet een archivaris inhuren, welke hier een x aantal maanden aan kan besteden. Dus een foutnummertje qua europ en niet europ mag naar mening, mits het maar in range bevindt qua nummering. Hulsbuffers zijn aangebracht in de loop van 50/60 jaren bij de meeste kolenbakken. De reden was de snelheidverhogingDeze grootste serie kolenbakken ooit van de NS kan feitelijk niemand missen in tijdperk 2 /3/ 4a. Hij is tenslotte qua aantallen nog groter als de groentewagon van Artitec. Het probleem is, waar zit de grens van onze bankrekening