Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Artitec H0 2011  (gelezen 75869 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #75 Gepost op: 02 February 2011, 22:21:14 »
dit type kolenbak is nooit leverbaar geweest.... trouwens, kolenbakken in deze kwaliteit heb ik uberhaupt nog niet echt gezien, zeker geen nederlandse.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #76 Gepost op: 02 February 2011, 22:22:46 »
en van kolenbakken kun je er nooit te veel hebben. Tenminste niet in de periode tot pak 'm beet 1975
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • MCKmodelbouw
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #77 Gepost op: 02 February 2011, 22:24:26 »
Kan mooi achter iets van een 2400 ofzo, prachtige lange vloot, laat ze maar komen!
of is dat niet tijdperkverantwoord..?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #78 Gepost op: 02 February 2011, 22:26:48 »

Dat is zeker verantwoord al zou je er wel wat andere types door moeten mixen (types en kleurstellingen natuurlijk weer afhankelijk van de 2400 die je er voor hangt).

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • MCKmodelbouw
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #79 Gepost op: 02 February 2011, 22:30:35 »
Bruin...

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Zolderling

  • Gast
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #80 Gepost op: 02 February 2011, 23:04:44 »
IK foto gevonden van deze wagon op utrechts archief via google. Hierbij de link. Alles is te zien Nederland GRijs, westinghouse, korfbuffer ,W2 aspot. Je kan ook zien dat opschriftten met artitec redelijk of overeenkomen(wel beetje moeilijk te zien)

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167493


Ik vind nog steeds dat er gewacht moet worden tot de wagens klaar zijn, maar als er intussen onwaarheden worden geschreven reageer ik toch nog even.

Allereerst de korfbuffers. Voor de heel preciezen onder ons: die werden bij nieuwbouw geplaatst tot wagen 63484. Maar bij een groot aantal wagens werden later alsnog open korfbuffers geplaatst. Enerzijds werden deze wagens veel in bloktreinen vervoerd, waardoor ze relatief weinig los gerangeerd werden. Daarbij waren ze kort met slechts een kleine overstek, waardoor de buffer zijdelings relatief weinig werden belast. En juist daar ligt de grote zwakte van de oude korfbuffers. De wagens werden door NS dus a.h.w. gebruikt om de grote voorraad korfbuffers op te maken. De vrijgekomen hulsbuffers van de wagens vanaf 63485 werden uiteraard bij andere wagens geplaatst.
Pas in de jaren ’70 werden de korfbuffers bij NS geheel afgevoerd, dus ook bij deze kolenwagens. Ze kregen toen “rubberbuffers”, dat zijn hulsbuffers waarbij het veerpakket bestaat uit rubberelementen. Deze buffers mogen, in tegenstelling tot buffers met “gewone” veren, niet inwendig gesmeerd worden. Daarom is dit soort buffers voorzien van twee evenwijdige witte rond de huls geschilderde banden. De Artitecwagens met korfbuffers kunnen dus heel goed tot in de modeljaren ’70 worden ingezet! Da’s dus mooi!

En dan die nummers.... ik realiseer me dat die bij wagens door velen minder belangrijk worden gevonden dan bij het overige materieel. Maar als ik kijk naar nummer “20.227.01 GTU / Kunze-knorr rem / bruin / Europ / E 01 84 508 0 351-7”: die zit in een nooit en te nimmer gebruikte range, simpel omdat er geen enkele wagen met Kkg rem in de Europ heeft gereden. En wetende dat het hoogste Europ-nummer 508 3 782 was, dan valt Artitec-wagen 508 4 232 toch wel heel behoorlijk buiten de range! Dat zijn gegevens die gewoon in het NS-wagenpark vermeld zijn en ik ben er zeker van dat ook hier op het forum meerdere geïnteresseerden zo’n overzicht hebben. Het is overigens ook in het HUA.

En dan nog even de HUA-foto: waren mijn opmerkingen over wagen 64661 niet te documenteren. Alle opmerkingen die ik maakte zie je terug: onterecht smeerraster, snelheidsteken 80 te laag, geen rangeerhandgrepen en lantaarnijzers aan slechts een zijde.... Had de Artitec-informant inderdaad maar beter naar deze foto gekeken. De info bestaat dus echt wel!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #81 Gepost op: 02 February 2011, 23:19:08 »
dit type kolenbak is nooit leverbaar geweest.... trouwens, kolenbakken in deze kwaliteit heb ik uberhaupt nog niet echt gezien, zeker geen nederlandse.
Misschien niet als kant en klaar model, maar Werps modelbouw levert de GTU sinds begin 2010 als bouwkit in nieuwzilver etswerk en messing gietwerk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #82 Gepost op: 02 February 2011, 23:33:29 »
Deze zijn toch in tig varianten steeds van diverse fabrikanten leverbaar geweest, of is dit opeens iets heel speciaals?

Een kolentrein is nog wel wat anders dan een sleep Fccpps-en (die min of meer identieke grindwagens van Railpro). Onder meer vanwege de oorlog was er veel verschillend materieel en de ene kolenbak is de andere niet. Nog afgezien van de verschillende types reden er wagens van verschillende Europese maatschappijen rond. Dus nee, te veel kolenwagens kun je eigenlijk niet hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #83 Gepost op: 02 February 2011, 23:50:49 »
« Laatst bewerkt op: 03 February 2011, 00:16:48 door prutser »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
  • Bnlx treinendokter.
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #84 Gepost op: 03 February 2011, 00:09:15 »
En jawel,

Er komt een model van de NS 3700 serie.

Bron: groterdam en artitec.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #85 Gepost op: 03 February 2011, 01:29:02 »
Kijk: dat noem ik nou eens nieuws uit Neurenberg !!

Zat ik er niet ver naast met mijn NS 2104 op de website (was trouwens de foto bij de kerst- en nieuwjaarwensen).

Site inmiddels aangepast met de NS 3737 in Blerick op 11 juni 2003. (foto uit eigen archief)

Meer foto's van de NS 3737 in Blerick zijn op mijn privé-website te vinden:
www.gerarddrost.nl onder [Foto Archief] [archief] [11 juni 2003]

Mvg,
Gérard Drost
« Laatst bewerkt op: 03 February 2011, 08:39:05 door Bob Rodenburg. Reden: Reklame link verwijderd »
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #86 Gepost op: 03 February 2011, 09:11:30 »
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/155770

Zou ook de onderkant van die kolenbakken een beetje natuurgetrouw zijn? Dan kun je een leeg plekje naast je baan een bijzonder accentje geven  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Lex-trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #87 Gepost op: 03 February 2011, 20:52:00 »
Bete forumgenoten,
Heel mooi initiatief van Artitec deze 3700. Jammer voor mij niet mijn tijdperk.
Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet meer gebouwen zijn aangekondigd.
Ik had gehoopt dat de 3 Koningenkapel uit Doetichem (zie het Groterdam Project - exclusieve gebouwen) nu geleverd zou gaan worden. Ik hoop niet dat Artitec verloren gaat als fabrikant van mooie gebouwen.
Wens ze overigens wel heel veel succes toe.
Groeten
Lex

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #88 Gepost op: 04 February 2011, 08:38:58 »
Even voor het complete nieuws van de 3700 te illustreren de foto's van Wijktrein.


Dit is immers het officiële Artitec Neurenberg topic ;D
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #89 Gepost op: 04 February 2011, 08:40:29 »
Ik mis de aansporende leus op de tender...  ;D