Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door AB 7216
Vandaag om 15:57:47
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:56:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 15:47:25
Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
  

Auteur Topic: Artitec H0 2011  (gelezen 75851 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #60 Gepost op: 01 February 2011, 22:43:40 »
Zijn mooie wagentjes en gelukkig zonder die kinderachtig aangegoten grepen van de groentewagens.
Als de winkels ze nou maar lang op voorraad houden dan kan ik er af en toe eens eentje meenemen of op een beurs vinden.

Stephan.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #61 Gepost op: 01 February 2011, 22:48:17 »
En een foto van een afgewerkte DE2



link naar grotere foto

@Fissy : advies prijs 29,90 (voor de GTU)

Tja.. de kwaliteit van de foto laat te wensen over, dus er is nog niet veel over te zeggen...

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #62 Gepost op: 01 February 2011, 22:50:20 »
kwaliteit van de foto is genoeg om te zeggen dat het model in elk geval vanaf deze hoek gezien er goed in zit. Die snorren zou ook oplosbaar moeten zijn...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #63 Gepost op: 01 February 2011, 23:07:16 »
Die ziet er wel goed uit zeg.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

BenCC

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #64 Gepost op: 01 February 2011, 23:35:24 »
Geachte heer Zoldering,
20.227.01 GTU / Kunze-knorr rem / bruin / Europ / E 01 84 508 0 351-7  / periode IV:  wagennummer heeft nooit bestaan
20.230.02 GTU / Westinghouse rem / bruin / Europ/ E 01 84 508 4 232-5 / periode IV: wagennummer heeft nooit bestaan
20.231.02 GTU / Westinghouse rem / Europ GTUW 64280  / periode IIIb: dit was geen EUROP-wagen
20.231.04 GTU / Westinghouse rem / bruin / RIV / GTUW 64164 / periode IIIb: dit was in die periode wèl een EUROP-wagen
20.238.01 GTU / onberemd / bruin / Europ / GTU 62523 / periode IIIb: heeft de roodbruine periode nooit gehaald (was zoek na WO2)
20.238.02 GTU / onberemd / bruin / RIV / GTU 62533 / periode IIIb: was een EUROP-wagen
Opmerking van mij zijde. Zover mijn informatie reikt komen de nummers wel overeen met de tijdperken en remsysteeem, maar of dit europ of niet europ is weet ik niet. Misschient kan je dit naar Artitec Mailen, daar die dit overzicht schijnbaar niet hebben. Voor wat betreft westinghouse W2 en korfbuffer  en grijs en opschriften 3a heb ik deze zelf in archief spoorwegenmuseum gezien. Ik dacht namelijk ook dat deze er niet was, vandaar dat ik verrast was.  
En, naar aanleiding van de foto’s:
20.239.01 GTU / onberemd / grijs / GTM 61758 / periode II: was onberemde wagen, maar model heeft remblokken. De remtekens op de hoeken zijn weer van een onberemde wagen, maar op de kopwanden staan smeerrasters die alleen op beremde wagens horen. Bovendien hoort op deze wagen geen versterkingsprofiel (zoals dat in het MCE-verhaal wordt genoemd).
20.231.01 GTU / Westinghouse rem / Europ / GTUW 64200 / periode IIIb: de opschriften zijn van een zodanige datum dat deze niet op een roodbruine wagen kunnen.
20.237.02 GTU / onberemd / bruin / Europ / E 01 84 508 1 232-9 / periode IV: was onberemde wagen, maar model heeft remblokken. De remtekens op de hoeken zijn weer van een onberemde wagen. Op de kopwanden staan smeerrasters die alleen op beremde wagens horen (maar die in periode IV ook op beremde wagens al lang niet meer werden aangebracht).
20.233.01 GTU / Westinghouse rem  /grijs / GTMW 64661 / periode IIIa: Ook hier hoort geen smeerraster voor de rem rem op de kopwand; het snelheidsteken 80 hoort uiteraard hoger of lager (maar niet door de handgreep)(het lijkt bij het model niet lager te kunnen, maar dat zou betekenen dat de handgreep te laag zit)

Verder hadden de wagens van oorsprong slechts aan één zijde 2 opstaptreden en lantaarnijzers dus niet aan beide zijden! (fout bij  61758, 64200 en 64661), later diagonale opstaptreden (correct bij wagen 01 84 508 4 232-5). Maar daarbij horen dan weer moderne sluitseinhouders: 2 aan elke kop en 1 aan elke zijkant in het linkse vlak. Die ontbreken bij 01 84 508 4 232-5 en de DR-wagen.

Maar vermoedelijk zijn dit handmonsters (zie bijv. de wat slordig aangebrachte handgrepen op de kopkleppen), en klopt alles weer op de echte modellen. Vandaar mijn opmerking om beter op de seriemodellen te wachten.  
Opmerking van mijn zijde. Bij de montage zag ik ook verschillende fouten, Vooral de versterkingsprofielen en beremming en lantarnijzers en steppen. Echter ik verwacht dat dit tijdens de productie, wel goedkomt, daar beremming genoemd staat. Dit neemt niet weg dat ik het mooie modellen blijft vinden, welke een grote aanwinst zijn. Het positieve van Artitec is, dat ze luisteren en je niet eindeloos hoeft te wachten en goede service leveren. ik heb ook zelf veel LSM modellen(kwaliteit hoog), echter als ik een onderdeel te kort komt heb ik dit nog nooit dit gezien. Bij Artitec komt het gewoon. tevens vindt ik de kwaliteit bij elk model vooruit gaan. Ik ben van ontevreden klant plan E(alles wel opgelost) en groentewagon(alles wel opgelost), naar zeer tevreden klant gegaan. Deze keer vindt ik de detailering zelfs zeer hoog. het wachten op loze beloftes van LSM ben ik beu(typisch Belgisch)(vandaar afbestellen groetewagon). Ze kiezen duidelijk niet voor nederland maar voor Duitsland, Frankrijk Belgie en zwitserland en niet voor Nederland. De laatste 3 jaaar heb ik wel het meeste LSM gekocht Kwaliteit zeer tevreden, service een beetje ontevreden
« Laatst bewerkt op: 02 February 2011, 00:16:48 door Gerard Rozeveld. Reden: Quotes aangepast »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #65 Gepost op: 01 February 2011, 23:56:13 »
Tsja, een wagennummer is er wel, of is er niet... Wat is het nou? Ik heb geen idee. Als ik moest kiezen, zou ik aardbei nemen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #66 Gepost op: 02 February 2011, 09:22:37 »
Hogere nummertjeskunde Stiggie, dat is aan de heren Zolderling en BenCC wel besteed, die zitten duidelijk een stuk dieper in de materie dan jij en ik. Als deze beide contact opnemen dan komt dat wel goed. Beter één laatste keer corrigeren op basis van informatie die helemaal correct is, dan je mogelijk nét verkeerde modellen na vooraankondiging zonder wijziging de winkels insturen.
Dat van die korfbuffers is wel erg jammer, maar die zijn wel in te zetten voor een nog te ontwikkelen tijdperk 1/2 modelletje  :P

Maar jongens, hebben jullie wel bedacht dat die Werkspoor kolenbakken later nog van wat moduficaties zijn voorzien? Er zij zeildakwagens geweest (GRUW), schuifdakwagens (GSDW) en luikendakwagens(Tb) op basis van deze GTU. Tijdperk 3 en hartstikke volop Nederlands!
« Laatst bewerkt op: 02 February 2011, 22:43:06 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #67 Gepost op: 02 February 2011, 10:11:29 »
...Maar jongens, hebben jullie wel bedacht dat die Werkspoor kolenbakken later nog van wat moduficaties zijn voorzien? Er zij zeildakwagens geweest (GRUW), schuifdakwagens (GSDW) en luikendakwagens(Tb) op basis van deze GTU. Tijdperk 3 en hartstikke volop Nederlands!

Ik denk dat je dat met een gerust hart aan de heren van Artitec kunt overlaten. Ben morgen in Nberg benieuwd te horen op welke termijn de nodige varianten gaan komen. Zelf denk ik dat het o.a. afhankelijk zal zijn van het succes van deze wagen. Lijkt mij het meest logische.
Tbinnebarretije…

BenCC

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #68 Gepost op: 02 February 2011, 21:16:58 »
Hogere nummertjeskunde Stigie, dat is aan de heren Zolderling en BenCC wel besteed, die zitten duidelijk een stuk dieper in de materie dan jij en ik. Als deze beide contact opnemen dan komt dat wel goed. Beter één laatste keer corrigeren op basis van informatie die helemaal correct is, dan je mogelijk nét verkeerde modellen na vooraankondiging zonder wijziging de winkels insturen.
Dat van die korfbuffers is wel erg jammer, maar die zijn wel in te zetten voor een nog te ontwikkelen tijdperk 1/2 modelletje  :P

Maar jongens, hebben jullie wel bedacht dat die Werkspoor kolenbakken later nog van wat moduficaties zijn voorzien? Er zij zeildakwagens geweest (GRUW), schuifdakwagens (GSDW) en luikendakwagens(Tb) op basis van deze GTU. Tijdperk 3 en hartstikke volop Nederlands!

Mijne heren , ik wil niet zeggen dat ik speciallist ben. Echter de volgende dingen wil ik nog toevoegen en welke me vandaag te binnen schoten. De foto van het spoorwegmuseum, welke ik zag was een GTMW Nederland(dus grijs) met nummer 64800. Ik dacht met RIV teken. Dit was een westinghouse met korfbuffers en W2 aspot(Rollagers). Tevens had deze versie versterkingen zover ik herinnerd. Misschien heeft iemand deze foto nog.  De 64661 grijs van Artitec op site MCH komt volgens mij(zover ik kan herinneren) opschriften hier aardig mee overeen komen, alleen deze heeft geen RIV teken. Dus opschriften zijn goed. Echter plaats kopopschriften zitten naar mijn mening nog fouten
Tevens heb ik in de loop van de jaren zoveel opschriftvarianten gezien, dat je er koud van wordt. Daar kan echt iemand op afstuderen. Omnummerschema's heb ik niet gevonden. Vandaar uit kan je bepalen of het Europ is of niet. In tijdperk vier begin europ met 01 84 en de niet europ vaak met 21 84. Zover ik kan herinneren meer als duizend in de europool. Het is een onmogelijke opdracht voor Artitec zonder deze schema's de juiste nummers te bepalen is mijn conclusie. Of Artitec moet een archivaris inhuren, welke hier een x aantal maanden aan kan besteden. Dus een foutnummertje qua europ en niet europ mag naar mening, mits het maar in range bevindt qua nummering. Hulsbuffers zijn aangebracht in de loop van 50/60 jaren bij de meeste kolenbakken. De reden was de snelheidverhoging
Deze grootste serie kolenbakken ooit van de NS kan feitelijk niemand missen in tijdperk 2 /3/ 4a. Hij is tenslotte qua aantallen nog groter als de groentewagon van Artitec. Het probleem is, waar zit de grens van onze bankrekening

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #69 Gepost op: 02 February 2011, 21:26:45 »
Het probleem is, waar zit de grens van onze bankrekening

-1000 euro. Zo, probleem opgelost... ;D

Hoe kan het dat er geen nummerschema's zijn? Is de administratie vernietigd? (ik ben een leek hoor)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

BenCC

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #70 Gepost op: 02 February 2011, 21:55:24 »
Mijne heren , ik wil niet zeggen dat ik speciallist ben. Echter de volgende dingen wil ik nog toevoegen en welke me vandaag te binnen schoten. De foto van het spoorwegmuseum, welke ik zag was een GTMW Nederland(dus grijs) met nummer 64800. Ik dacht met RIV teken. Dit was een westinghouse met korfbuffers en W2 aspot(Rollagers). Tevens had deze versie versterkingen zover ik herinnerd. Misschien heeft iemand deze foto nog.  De 64661 grijs van Artitec op site MCH komt volgens mij(zover ik kan herinneren) opschriften hier aardig mee overeen komen, alleen deze heeft geen RIV teken. Dus opschriften zijn goed. Echter plaats kopopschriften zitten naar mijn mening nog fouten
Tevens heb ik in de loop van de jaren zoveel opschriftvarianten gezien, dat je er koud van wordt. Daar kan echt iemand op afstuderen. Omnummerschema's heb ik niet gevonden. Vandaar uit kan je bepalen of het Europ is of niet. In tijdperk vier begin europ met 01 84 en de niet europ vaak met 21 84. Zover ik kan herinneren meer als duizend in de europool. Het is een onmogelijke opdracht voor Artitec zonder deze schema's de juiste nummers te bepalen is mijn conclusie. Of Artitec moet een archivaris inhuren, welke hier een x aantal maanden aan kan besteden. Dus een foutnummertje qua europ en niet europ mag naar mening, mits het maar in range bevindt qua nummering. Hulsbuffers zijn aangebracht in de loop van 50/60 jaren bij de meeste kolenbakken. De reden was de snelheidverhoging
Deze grootste serie kolenbakken ooit van de NS kan feitelijk niemand missen in tijdperk 2 /3/ 4a. Hij is tenslotte qua aantallen nog groter als de groentewagon van Artitec. Het probleem is, waar zit de grens van onze bankrekening

IK foto gevonden van deze wagon op utrechts archief via google. Hierbij de link. Alles is te zien Nederland GRijs, westinghouse, korfbuffer ,W2 aspot. Je kan ook zien dat opschriftten met artitec redelijk of overeenkomen(wel beetje moeilijk te zien)

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167493

« Laatst bewerkt op: 02 February 2011, 22:27:14 door Bob Rodenburg. Reden: quote gesloten »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #71 Gepost op: 02 February 2011, 22:00:11 »
Als ze voor de laatste batch wagentjes eerst eens wat deuken in de mal slaan, gaat het er echt prototypisch uit zien! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #72 Gepost op: 02 February 2011, 22:08:40 »
Er zijn m.i. zes varianten van de 3700 denkbaar en in AC en DC worden dat 12 varianten. Zou ook een verklaring kunnen zijn. Reken ik de ´Potvis´ niet mee.

Sorry, verkeerde draadje
« Laatst bewerkt op: 02 February 2011, 22:56:32 door spoorzeven »
Groet, Frank

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #73 Gepost op: 02 February 2011, 22:13:01 »

Er zijn veel meer dan 6 varianten denkbaar hoor (met of zonder potvis).
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ONR

  • Gast
Re:Artitec H0 2011
« Reactie #74 Gepost op: 02 February 2011, 22:17:18 »
De DE2 ziet er top uit, wel nog een beetje rare frontseinen, maar dat gaat denk ik wel goed komen. (y)

Die kolenbakken, tja, zitten we daar nu echt op te wachten.... ik in ieder geval niet. :-\
Deze zijn toch in tig varianten steeds van diverse fabrikanten leverbaar geweest, of is dit opeens iets heel speciaals?

Naar mijn mening maar eens eerst het al lang beloofde uitbrengen DE1(AC, DE2, DDM, besteed hier eerst eens alle energie, tijd en met name productie capaciteit in, dan krijg je weer het vertrouwen in je klant terug....

Alvast bedankt  ;D