Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welke draden om servodecoders te testen door Ben
Vandaag om 16:34:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 16:15:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:03:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
  

Auteur Topic: Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin  (gelezen 13556 keer)

Anne W

  • Gast
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2011, 17:16:40 »
Beste Klaas,

Mijn ervaring is gebaseerd op verdunde houtlijm, die na een maand nog steeds geleidde, sindsdien ben ik een stuk voorzichtiger met het niveau van de ballast t.o.v. de meldrailstaaf en het in laten lopen van de lijm.

Groet, Anne W

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2011, 17:37:17 »
Wat is in het nut van de lichtbruine dwars verbinding op de foto?
Je wilt deze verbinding toch niet omdat je die tweede railstaaf nodig hebt voor de terugmelding?
Door zo'n verbinding doe je het voordeel van K-rail weer teniet.

Door beide rails te gebruiken heb je een goede massa aansluiting.
Hoe meer contact je hebt hoe kleiner de kans op stilvallen van je lok.

Voor bezetmelding hoef je maar een klein stukje in 1 rail te isoleren en op je bezetmelder aan te sluiten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2011, 19:00:25 »
Kan ik dan ook van beide rails een draadje naar beneden trekken i.p.v een draadje van het ene naar het andere spoor.
Scheelt per aansluiting 1 soldeerpunt.
Onder de tafel kunnen ze dan bijv in een kroonsteentje weer aan elkaar gekoppeld worden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26883
    • Pagina van klaas
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2011, 19:11:52 »
Ja dat kan.
Dat bedoelde ik ook met beide draadjes door de plaat steken en onderlangs verbinden.
Hoe het aan elkaar zit maakt niet uit, als het maar aan elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2011, 19:16:59 »
Oke, dank je wel Klaas.

Het word steeds makkelijker.

Zo,n bezet module waar gebruik je dat voor.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26883
    • Pagina van klaas
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2011, 19:19:10 »
Een bezetmelder gebruik je b.v. als je automatisch rijdt. Het besturingsprogramma moet dan weten waar de trein zit.
Maar het kan ook als je handmatig rijdt, en op een paneel met lampjes zichtbaar wil maken waar de treinen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2011, 19:25:41 »
Moet ik daarvoor nu al de draadjes aan de rails solderen of kan dit ook later als een module al af is
Nu weet ik nog niet op welke manier ik het wil doen
[net even snel in de encyclopedie gekeken}

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #37 Gepost op: 01 February 2011, 19:29:12 »
Nu al de draadjes aan de rails solderen... desnoods onder de baan doorverbinden... doe je het later moet je je ballastbed weer losweken, gaten boren, solderen aan de rails, enz.... Nu is alles nog schoon en redelijk tot goed bereikbaar.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #38 Gepost op: 01 February 2011, 19:34:03 »
dank je wel Ronald

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #39 Gepost op: 02 February 2011, 00:43:21 »
Hallo Klaas, Bouderij,

De rode (geisoleerde) kabel gaat direct een gat in onder de biels. Is dus niks van te zien.
De bruine aansluitdraad wordt strak in een 2.5mm gaatje onder de railstaaf (en als ik het slordig doe, direct tussen de bielzen) en is na belasten eigenlijk ook niet meer te zien.

De dwarsdraad is een litze (decoder draad) en is incombinatie met de schakelkasten en een paar paddestoelen een geloofwaardige opstelling. Daarnaast zijn deze visuele hints ook erg handig bij het vaud-zoeken, als er automatisch gereden wordt.
De doorverbinding van de linker- naar de rechter-spoorstaaf is er (zoals gemeld) om op de niet gededecteerde stukken beide spoorstaven voor de 'massa' terugleiding te gebruiken. Ook levert dit een iets betrouwbaarder terugmelding op, daar de marklin-loks normaal voor de massa geleidend zijn, er vindt dus ook van voor en achter het gededecteerde gedeelte, een geleiding plaats. Hierdoor hoeven mijn terugmeld kontakt rails maar net zolang te zijn als de grootste afstand tussen de assen, om de gehele trein te dedecteren. Bij het overrijden wordt er dan ook maar één keer een kontakt gegenereerd. En dat is dan weer handig voor de wat kritischer bestuurprogramma's (WinDigital V3.5).

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.