Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:03:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 15:51:56
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
  

Auteur Topic: Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin  (gelezen 13270 keer)

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2011, 16:22:46 »
Ik ging er al vanuit dat ze algemeen bedoeld zijn. Ik rijdt namelijk met Fleischmann e.d. en ben daar zelf ook nog een beginner. Hoe de Marklin rails werkt en gesoldeerd moet worden weet ik al helemaal niet.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2011, 16:37:37 »
Marklin heeft twee kleuren, geel en bruin, welke aan de rail en waaraan die ander.
Je schrijft in je openingsbericht dat je Marklin met K rail rijdt.
Dan weet je toch hoe het aangesloten moet worden.
Of je digitaal gaat rijden maakt niet uit. Gewoon zoals je het nu ook hebt zitten.
Op de beide railstaven moet de ene draad (massa). Die zijn onderling hetzelfde potentiaal. Op de pukkels in het midden komt de andere draad ("+").
Als ik het goed heb, anders corrigeren de marklinisten me wel, zijn bij K rail de beide railstaven geisoleerd t.o.v. elkaar. Je moet ze dus beide op dezelfde draad aansluiten. Met 1 rails rijdt het ook wel maar met twee massa aansluitingen heb je gewoon beter contact.
Om bezetmeldingen te genereren kun je een van beide railstaven in stukken verdelen en die aan een terugmeldmodule aansluiten zodat de computer die kan uitlezen. De zgn massadetectie methode.
Dit kan je in de encyclopedie terug vinden.

Ik rijdt zelf 2 rail dus weet niet welke kleur bij marklin waarvoor gebruikt wordt. Maar meende dat voor de rails bruin en rood gebruikt worden. Geel en bruin lijken me meer voor wisels, lampjes etc.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2011, 17:01:15 »
Beste Eric.

dank je wel voor je reactie. Ik weet inderdaad wel hoe ik voorheen alles aansloot.
1 Draadje in de aansluitrail en het tweede draadje in de aansluitrail ernaast.

Maar toch is jou opmerking het belangrijkst tot nu toe. Naar allebei de rails hetzelfde draadje en op de middinstip het andere draadje, die kan ik dus direct op de zwarte ijzeren onderkant solderen.

dat van allebei de rails met een draad van dezelfde stroomaanvoer was ik echt niet opgekomen.

Ik denk dat ik nu genoeg weet.

Dank jullie wel

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2011, 23:25:53 »
Even in het kort van een 3-rail rijder:

Bruine draad zit altijd aan de spoorstaven (eigenlijke rails).
Rode draad gaat naar de middenrail.
Geel is voeding voor lampjes en andere 'continu'(aan of uit) verbruikers.

De rode draad is het simpelst aan de midden rail te solderen op de onder kant van de eerste biels van elk stuk nieuwe rail. Deze zijn tegenwoordig 'zilver'kleurig, bij oudere rail kan dit ook koperkleurig zijn. Soldeer in het midden van de rail (bij t gaatje).

De spoorstaven zijn zeer lastig te solderen. Het makelijkst gaat dit op de raillassen (de schoentjes om de railstaaf aan het begin van elk railstuk). Als je twee railstukken in elkaar zet, kun je de linker en de rechter raillas met elkaar verbinden door een een draadje (bv bruin) tussen de spoorstaaf en de plastic biels te frunikken\piellen. Het draadje loopt nu keurig netjes naast de tweede biels, naar de overkant, en valt nauwelijks op. De aansluiting naar de trafo of booster, gaat van een van de raillassen naar de booster\trafo.

Ik zal later nog een plaatje maken van het een en ander.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Theo

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #19 Gepost op: 31 January 2011, 23:50:28 »
Hallo,( kan even niet je roepnaam ontdekken).

Je zou kunnen kijken bij  www.m-track.org dit is een module vereniging met marklin K-rails.

Ook heb ik het een en ander in mij topic staan, zoek even naar Koningshoven, misschien dat je daar iets aan hebt.

Groeten Theo

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #20 Gepost op: 31 January 2011, 23:58:51 »
Jan peter en Theo, Bedankt voor jullie reactie en foto's zijn inderdaad heel makkelijk.
Misschien kunnen die ook gelijk de encyclopedie in.

Theo, mijn naam is Marco

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2011, 00:09:56 »
Hoi Marco,

De tip van Theo :  http://www.m-track.org/index.php?blokid=50#TIP12

Mvg Robin

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2011, 00:36:56 »
Ah Marco!

En zie daar de foto's.
Bovenaanzicht:

De dunne bruine draad ligt even hoog als de biels, en heeft dus geen last van de sleper.

Zijaanzicht (zijde met door verbinding):

Merk op dat de bruine draad door de spleet tussen de spoorstaaf en de bielzen gaat.

Zijaanzicht (zijde met doorverbinding en aansluiting naar trafo\booster):

Ah let niet al te nauw op soldeer kwaliteit, heb het railtje snel in elkaar geflanst... :)

Onderaanzicht:

Hier zie je duidelijk (vergelijk met het aangrensend stuk rail) waar de rode draad gesoldeerd kan worden.

Door het op de bovenstaande mannier te solderen kan je de draden geheel wegwerken in het balastbed, terwijl bij meer in zicht locaties de dwarskabel onderdeel van het atb systeem kan voorstellen. Zet er gewoon wat schakelkasten (model) naast en zie daar een geloofwaardige en functionele aankleding van de baan.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

bouderij

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #23 Gepost op: 01 February 2011, 08:42:09 »
Hallo Jan Peter.

Ontzettend bedankt voor deze foto's.
Ga deze week goed oefenen en wil dan van het weekend de rails leggen.
Het kan nu eigenlijk niet meer fout gaan.
Ik plaats volgende week wel een paar foto's van het resultaat.

Groetjes,

Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #24 Gepost op: 01 February 2011, 13:09:23 »
Ik verbaas me altijd over het feit dat mensen geïsoleerde draden aan spoorstaven solderen. Op tentoonstellingen zie je zelfs modulebanen waar die geïsoleerde draad prominent bovenop de ballast ligt. Geen gezicht.
Ik soldeer altijd een stukje blank draad van 0,5 mm (telefoondraad) aan de rails. Die draad verdwijnt door een gaatje direct in de bodemplaat en onder de plaat verbind ik het dan verder. Zo zie je bovengrond bijna niks meer van die draden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17930
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #25 Gepost op: 01 February 2011, 13:18:17 »
Dat laatste is eigenlijk een heel goede tip, Klaas! Da's gemakkelijk met leggen en later kun je dan verder bedraden. Lijkt me wel dat je dan voorzichtig moet zijn en niet te lang moet verwarmen om te voorkomen dat je blanke stukje draad van de staaf af raakt.

Uiteindelijk kun je natuurlijk ook direct onder de staaf solderen tijdens het leggen. En in de Model Railroader zag ik zelfs onlangs dat men aan de binnenzijde van de staaf soldeert, en dan zo smal dat het een railspijker lijkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #26 Gepost op: 01 February 2011, 13:21:07 »
Aan de binnenkant kan ook, omdat die Amerikanen bijna allemaal met RP25 flenzen rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #27 Gepost op: 01 February 2011, 13:52:46 »
Het gebruik van blanke draad heeft één nadeel, bij massadetectie en het gebruik van ballast ingelijmd met dunne houtlijm, is er grote kans op een continue melding (ik ben een ervaringsdeskundige)

Groet, Anne W

Pjedro

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2011, 15:17:02 »
Hallo,

Even een klein vraagje. Ik denk aan Jan-Peter.

Wat is in het nut van de lichtbruine dwars verbinding op de foto?
Je wilt deze verbinding toch niet omdat je die tweede railstaaf nodig hebt voor de terugmelding?
Door zo'n verbinding doe je het voordeel van K-rail weer teniet.

Met vriendelijke groet,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Op zoek naar lijntjes over K rails Marklin
« Reactie #29 Gepost op: 01 February 2011, 16:14:39 »
Het gebruik van blanke draad heeft één nadeel, bij massadetectie en het gebruik van ballast ingelijmd met dunne houtlijm, is er grote kans op een continue melding (ik ben een ervaringsdeskundige)
ik ben ook ervaringsdeskundige, en mijn ervaring is dat houtlijm geleidt al het nog nat is. Maar eenmaal droog is het een goede isolator.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.