Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 12:28:43
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:41:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:37:09
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:14:07
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 11:08:55
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 08:04:31
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52

Auteur Topic: Waarom altijd die zelfde discussies en elkaar de loef af steken.  (gelezen 3181 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Waarom altijd die zelfde discussies en elkaar de loef af steken.
« Gepost op: 30 January 2011, 17:15:33 »
Hallo allemaal

Elke keer als ik in het hoofdstuk  (Her) beginners vraagbaak een nieuwe topic zie starten van een beginneling die totaal het verschil niet weet tussen een trafo een software pakket of een start set wat natuurlijk logisch is krijgen we in de antwoorden steeds het zelfde terugkomend fenomeen.
Iedereen probeert zijn eigen merk en soort begin set, trafo etc aan te prijzen en we krijgen elke keer weer die zelfde discussies.
We verwijzen iemand naar de encyclopedie en vervolgens gaan we weer in dezelfde discussie.
Misschien moeten we het hoofdstuk digitaal en annaloog in de encyclopedie uitbreiden.
en kort en duidelijk uit leggen wat het allemaal inhoud voor een beginner met daarbij zo detailisties dat we ook uitleggen wat is een trafo en wat hebben we minimaal nodig om een modelspoorbaan op te zetten digitaal of annaloog.
Dan kunnen we de nieuweling daar direct naar verwijzen en niet steeds die lange discussies wat het beste is en wat een ieder zelf voor mening heeft etc.
Dat scheelt heel veel ruimte op de server denk ik.

Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sander

• Offline Offline
Re:Waarom altijd die zelfde discussies en elkaar de loef af steken.
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2011, 17:20:25 »
Het leuke vind ik dat veel vragen die hiervoorbij komen, zo ook deze, al redelijk uitgewerkt zijn. En nog verder bewerkt kunnen/mogen worden. Echter staat dat niet op deze site.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2011, 17:25:51 »
Mee eens en vooral: geen discussie of aanprijzen eigen merk.Je kan tenslotte niet in de portemonnee van diegene kijken die de vraag stelt

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2011, 17:27:33 »
Tja, misschien schrikt het woord encyclopedie af en moet het vervangen worden door iets als vraagbaak of F.A.Q. o.i.d.

Maar iemand onder 12 jr kan ik mij voorstellen als ze nog nooit van een trafo gehoord hebben of daar een andere betekenis aan geven travo (kan toch?)

Vind wel dat je dus hier moet kijken naar leeftijd.

Jeroen

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2011, 17:29:39 »
Mee eens en vooral: geen discussie of aanprijzen eigen merk.Je kan tenslotte niet in de portemonnee van diegene kijken die de vraag stelt

Nou en? Dat kan die daarna toch aangeven? Het is toch logisch dat een ieder die goede raad geeft dat doet met de ervaring met producten die hij kent? Waar ben je bang voor?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2011, 18:40:37 »
Iets anders aan- of afprijzen dan het eigen merk is niet voor iedereen mogelijk. Niet iedereen hier heeft ook nog eens ervaring met merken die hij/zijzelf niet heeft.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Deka

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 19:34:41 »
@Herwim
Dat komt steeds weer terug, dat iedereen zijn eigen systeem en/of methode als de beste optie brengt. Dat is menselijk, want je gelooft tenslotte zelf de juiste keuze te hebben gemaakt. Dat dat in andermans opinie niet altijd juist is, moet de beantwoorder zelf inzien.
In de encyclopedie proberen we teveel sturen te vermijden, dus neutrale schrijfwijze en de lezer zoveel mogelijk vrij te laten in zijn keuzes.
Maar een groot probleem is, dat beginners vaak direct naar het forum gaan en niet gaan lezen in de encyclopedie, terwijl daarin toch een "plan van aanpak" wordt gegeven hoe te beginnen.
Bovendien wordt er slecht gelezen, kan men vaak slecht zoeken, en is "vaktaal" vaak te moeilijk. Dat laatste proberen we te vermijden, maar de eerste twee punten zijn veel moeilijkere valkuilen.
@Allen:
Mocht je ideeën hebben hoe dit aangepakt kan worden, laat het weten! Op iedere pagina van de encyclopedie is een knop, waarmee je met het redactieteam contact kan opnemen.
@JJHS:  ;D

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2011, 10:06:32 »
Aan allen
He bedankt allemaal voor jullie gedachte hier over.
Het is goed wat Dick van der Knaap aan het eind schreef laten we hier over eens nadenken hoe we dit voor de beginner kunnen verbeteren.
Natuurlijk heb ik niet bedoeld met mijn aanhef dat we het niet meer moeten doen of zo maar natuurlijk is een ieder bezig met z'n eigen keuze en processen waar van je dan de positieve zaken graag uit wil dragen.
Ik schrik wel erg van sommige beginners dat ze werkelijk geen benul hebben van waar ze mee willen beginnen.
De vraag heb je een trafo nodig baart mij toch wel zorgen soms.
Ik zal zelf de encyclopedie ook eens goed lezen en zover ik daar kennis van heb proberen een aanhef te geven voor aanpassing van bepaalde passages (uiteraard altijd in overleg met de bevoegde hier toe)

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2011, 10:52:17 »
Het valt me wel op dat 'beginners' over het algemeen de vraagfunctie sneller doorhebben dan de zoekfunctie... :P  Wat ik bedoel te zeggen is dat bijna elke vraag al eens beantwoord is, zowel in het forum als in de encyclopedie. Het verbaaast mij daarom wanneer iemand die wel in staat is het forum te vinden, zich te registreren en er vragen of reacties in te posten, niet in staat is (of geen zin heeft) om te zoeken naar reeds uitgebreid toegelichte antwoorden. Dat is puur een mentaliteitskwestie en daarom wordt er zo vaak geprikkeld gereageerd op beginnersvragen.
Ik ben zelf van mening dat eerst eens door het forum bladeren óók voor leken genoeg info oplevert om in elk geval van start te kunnen gaan. En kom je ergens toch niet uit, dan kun je in elk geval vertellen wat je zélf al gedaan of gezocht hebt om zover te komen, je kunt dan rekenen op veel meer begrip en ondersteuning.
RETROBAHN A.G.

MR

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 January 2011, 10:57:04 »
Ach, mensen willen ook contact met medehobbyïsten en stellen een vraag om zich op het forum te laten zien. Dat dezelfde vragen vaak terugkomen is onvermijdelijk op een medium als internet. De enige oplossing wat mij betreft: niet ergeren en rustig te woord staan en verwijzen naar relevante informatie, zonder ook maar een zweem van ergernis te tonen. Erger je je wel: niet antwoorden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #10 Gepost op: 31 January 2011, 11:23:48 »
Ik antwoord meestal niet ;D maar ik kan me sommige reacties wel voorstellen. En misschien is het een idee een duidelijker 'startpagina' te maken voor beginners, al dan niet met info uit de encyclopedie, waarin heel basaal wat standaardinfo staat met een handjevol links naar zinvolle artikelen.
Overigens is het voorstellen door middel van een vraag niet echt nodig als je de 'ik stel me even voor' draad gebruikt, daar kun je ook wat achtergrond info kwijt over je ervaring en interesses.
RETROBAHN A.G.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 January 2011, 11:31:45 »
Ach, mensen willen ook contact met medehobbyïsten en stellen een vraag om zich op het forum te laten zien. Dat dezelfde vragen vaak terugkomen is onvermijdelijk op een medium als internet.
Dat is het probleem ook niet denk ik.
Maar je kan je vraag ook anders stellen.
Zo van: Ik heb op het forum/internet gezocht en deze of deze informatie gevonden maar ik kom er nog niet uit. Wie kan me verder helpen.
Dan laat de vraagsteller blijken dat hij zelf al wat moeite gedaan heeft om een antwoord te vinden. Komt hij/zij er dan nog niet uit dan ben je over het algemeen eerder geneigd om verder te helpen.
Dat komt al heel anders over dan vragen (zie voorbeeld van Herwim): heb ik een trafo (op welke spelwijze dan ook  8) ) nodig.
Dat komt (op mij in ieder geval meestal wel) over als ik doe geen moeite, geef me maar een pasklaar antwoord.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MR

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 January 2011, 11:33:02 »
Ach mensen zijn wonderlijke wezens. Je hebt een probleem, je ziet op internet een oplossing staan en toch stel je het probleem op een forum aan de orde. De antwoorden wijzen naar de oplossing die je ook al had gevonden en je gaat ermee aan de slag. En toch is het op deze manier bevredigender dan wanneer je het helemaal in je eentje had uitgeknobbeld. Blijkbaar motiveert het en daar is dit forum ook voor.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 31 January 2011, 11:40:26 »
Het is op zich prima als mensen zelf al ergens een oplossing hebben gevonden, maar op een forum proberen een bevestiging te vinden voor wat ze eigenlijk al weten.

Maar wat te denken van iemand die iets wil doen buiten de gebruikelijke orde, en ook nog tamelijk ingewikkeld. En dan sluit hij zijn vraag af met de opmerking: "liever geen moeilijke vaktaal want ik heb helemaal geen verstand van elektronica".
Tja, daar kan je dus niks mee. Er zijn twee benaderingen: totaal negeren, of voorzichtig aftasten wat hij wel weet of kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 31 January 2011, 11:47:02 »
Zou dat niet ook een stukje onzekerheid zijn, en bevestiging zoeken dat je onzekerheid onterecht is.
Ik heb niuks met iets waar draden aan zitten, en zal dat nooit krijgen.
Neem backertje blog, ding wilde niet rijden, na diverse tips, sommige opgevold, sommige niet wilde het niet zoals ik het wilde.
Ik zouk dingen op, denk te weten dat ik snap wat ik gelezen heb, en toch stel ik de vraag, want stel dat ik het toch verkeerd gelezen heb, dan zakt mijn moraal nog dieper, dus dan maar dubbel vragen.
Iemand komt met de gouden tip, komt bij me langs en neemt de juiste spullen mee, en frot dat ding erin, en alle problemen opgelost
In de tussentijd had ik die oplossing opgezocht, bekeken hoe het werkt, welke onderdelen, en het zijn maar 4 draadjes, maar man wat was ik blij dat ik het niet zelf hoefde te doen :), niet omdat ik het niet wist, de onzekerheid kwam weer boven, zelfs toen ik hem op de vingers zat te kijken.
Dus ik kan me helemaal vinden in wat Klaas zegt,
Mvg Marty,