Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Standaard waarden voor nieuwe N baan  (gelezen 5655 keer)

Jerome

• Offline Offline
Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Gepost op: 08 February 2007, 16:15:47 »
Hallo,

Net zoals velen op dit forum heb ik deze hobby opnieuw ontdekt! Ik ben van plan om een N baan te gaan bouwen (digitaal,ECoS van Esu). Ik heb daarom Wintrack aangeschaft en heb al een aardig aantal  mogelijke banen gemaakt. Ik heb nog wel een aantal vragen, en ik hoop dat dit forum mij kan helpen!

-Bij is de minimale afstand bij het leggen van dubbelspoor ? (rechte stuken en bochten)
-Wat is de minimale diameter bij gebruik van spiralen ? (max 4%?)
-Omdat ik met meerdere niveau's wil gaan werken (zoals een schaduwstation), wat is de minimale rijhoogte waar ik rekening mee moet houden bij mijn ontwerp. (ik dacht 4 cm+balast+dikte hout)

Ik heb ongeveer 2,40 * 1,25 meter beschikbaar. Als iemand nog mooie N baanplan voorbeelden heeft, hou ik me aanbevolen!

Uitgangspunten:
-Tijdperk III en IV, stoom/diesel, DB
-Middelgroot station
-klein bergstation
-gedeeltelijk dubbelspoor
-klein rangeer terrein (geen draaischijf)

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. :)

mvg, Jeroen

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2007, 16:33:39 »
Minimale afstand tussen dubbel spoor kan je te weten komen door 2 wissels tegen elkaar te leggen. Zoals hieronder schematisch is aangegeven.
            ______ 
             /
  _____/_     

Max 2% in omhooggaande bochten is aangeraden! Verder hoe groter de diameter hoe beter, maar je moet denken aan ruim 50cm aan diameter of meer natuurlijk. Hoe kleiner de diameter hoe lager het stijgingspersentage!

Hoogte is 4.5 cm in tunnels zonder bovenlijding. Dit is wel van bovenkant railstaaf tot onderkant tunnel plafond!
Alles wat je nog wilt toevoegen onder de bovenkant van de railstaaf zoals bielzen, isolatie tegen het geluid en balastbed moet je er bij rekenen, even als de constructie die je nodig hebt om je plafond omhoog te houden.
Dit kan ik je niet zeggen hoeveel dat is, omdat je zelf doorgaans een ontwerp maakt en er dan achter komt aan de hand van je eigen wensen hoe dik alles worden moet.

Als laatste tip wil ik je meegeven dat je flink moet schrappen in je wensen lijst. 2 stations, hoe klein ook passen helaas nooit op de afmetingen die je hebt. Of ze liggen straks kop aan kont, maar dat gaat er ook niet fraai uitzien.
Het is moeilijk om te kiezen, dat weet ik maar al te goed, maar je kan beter 1 onderwerp heel mooi uitwerken dan er 5 op een te kleine baan proppen en dan later spijt krijgen.
Je kan natuurlijk ook een grotere baan ontwerpen met alles er op wat je wilt en dan voldoende ruimte voor alls overhouden, en de eerstkomende tijd dan het mooiste met een max oppervlakte van 2,40 * 1,25 bouwen en later als je b.v. groter woont o.i.d. de rest bouwen.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 16:36:57 door mmhajvth. Reden: dyslectie »
love to build realistic     let's be kind.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2007, 12:49:00 »
www.morop.org , daar staat veel info over minimale waarden. Hangt verder ook van het te gebruiken railmateriaal.

Groet Erik
« Laatst bewerkt op: 09 February 2007, 12:50:32 door KroKo »

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2007, 14:52:12 »
Hallo,

Dank voor de info. Dit gaat zeker helpen. Ik ga de uitgangspunten op papier zetten, zodat ik die voor mijn baanontwerp(en) in Wintrack kan gebruiken. Ik zal deze uiteraard ook voorleggen aan dit forum.  Dat zal nog wel wat tijd gaan duren voordat er een defintief ontwerp is (soort van voorpret dus.... :D).

In de tussentijd ben ik ook bezig met een klein test/oefenbaantje om het digitale eens uit te zoeken. (15 jaar geleden kon je alleen nog analoog te rijden...) Ik heb een minitrix super startset gekocht en ga binnenkort de ecos aanschaffen (na veel afwegingen tussen the oa IB, Marlkin digitaal e.d. hiervoor gekozen(ik kijk er naar uit..) Daarna ga ik eerst spelen met bezetmelders, wisseldecoders en sein decoders op mijn testbaantje.

mbt mijn wensenlijst:  ik zal zeker moeten gaan schrappen....  :(  Ik dacht eerst mijn  uitganspunten op papier te zetten en dan zien we wel.  Ik zal mijn wensenlijst ook nog op dit forum posten voor input.

Groet, Jeroen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2007, 15:26:58 »
Citaat
ga binnenkort de ecos aanschaffen (na veel afwegingen tussen the oa IB, Marlkin digitaal e.d. hiervoor gekozen(ik kijk er naar uit..) Daarna ga ik eerst spelen met bezetmelders, wisseldecoders en sein decoders op mijn testbaantje.

Hmm, met name die bezetmelders werken die dan al samen met een ECoS. En houdt er rekening mee dat Computersturing met een ECoS nog steeds niet mogelijk is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2007, 19:11:56 »
Als je de standaard wissels gebruikt klopt het , in het echt is hart op hart voor N omgerekend ca 2,5 cm
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2007, 21:35:18 »
De standaard hart op hart breedte in N is 33.6 mm. Ik heb zelf hele stukken recht op 3/4 van 33.6 mm liggen. Dat is 25.2 mm. Het levert geen problemen op in recht spoor en ziet er stukken mooier uit.

Maak het schaduwstation zo groot als mogelijk. Na verloop van tijd zal je het te klein vinden.

Neem boogstralen met een radius R3 of R4 of groter. R3 is 396 mm. Kleine bogen zijn bronnen van problemen. Hetzelfde geldt voor wissels.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2007, 00:06:10 »
De standaard hart op hart breedte in N is 33.6 mm.
Dat is misschien wat de modelspoorfabrikanten er van maken.
In het Nederlandse grootbedrijf is de meest voorkomende hart-op-hart maat van dubbelspoor 4 meter. In N komt dat dus precies op 25 mm. Het is alleen maar de vraag of dat met lange rijtuigen en de gebruikelijke krappe bogen nog goed gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2007, 12:36:43 »
In bogen ga je het met 25mm nooit redden(bij de standaard boogstralen) bij boogstralen onder de 40cm wil je die 33mm echt hebben, ik ben zo stom geweest daar ff nie op te letten waardoor ik nu op één plek de sporen op 29mm uit elkaar heb liggen met boogstralen van 40 en 43cm en dat gaat dus niet goed.

Maar zo als in eerdere post( met link) al aangegeven gebruik de NEM normen dat is eerst ff meer lees en zoek en denk werk maar het scheelt je later mogelijk veel problemen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

HenkK

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2007, 22:34:03 »
Hoi project oN the rail,

Wat leuk, ik ben bezig met precies zo'n project als jij, met dezelfde "eigenschappen", ik bedoel schaal N, de scenery, de grootte, het tijdperk, stoom en diesel, gedeeltelijk dubbelspoor e.a., onze projecten hebben veel gemeen !  :)

@mmhajvth: ik heb voor een spoorbrug gezocht naar NEM-normen, maar ik kon alleen iets vinden voor lichtprofielen in tunnels, NEM 105; ik veronderstel dat het voor gewone bruggen ongeveer gelijk is. Uit NEM 105 begreep ik dat de hoogte van de grond tot aan  het tunnelplafond 33 mm moet bedragen; echter jij spreekt van "hoogte is 4.5 cm in tunnels zonder bovenleiding".
Staat dat misschien elders zo in een NEM-norm ? Ik vraag er op door omdat ook ik bezig ben met de precieze bepaling van stijgingspercentages en brughoogtes.

Henkk

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 11 February 2007, 00:09:56 »
Het begrip 'grond' is een beetje vaag in verband met spoorwegen. Hoogtematen worden altijd opgegeven t.o.v. BS (bovenkant spoorstaaf)
In NEM 105 staan geen maten, daarvoor wordt verwezen naar NEM 102.
De maat 33 mm vind ik terug in de tabel voor schaal N als de hoogtemaat van het profiel van vrije ruimte zonder bovenleiding (H4).
De maat 45 mm staat ook in de tabel, maar dat is een andere maat (H3) voor schaal H0.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HenkK

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 February 2007, 10:31:40 »
Klaas, klopt, is idd NEM 102; in het boek waarin ik het zag verwezen ze wel naar NEM 105, maar er stond ook nog het tabelletje bij uit NEM 102, vandaar de verwarring.

Als ik het zo bekijk, moet de onderrand van een brug dus minimaal 33 mm BS liggen.

Henkk

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #12 Gepost op: 11 February 2007, 10:47:24 »
Beste Henk een jaap,

Die 4.5 cm heb ik proefondervindelijk ondervonden.
Men nemen een 1700 loc met panto voledig uitgeklapt en kijken dan hoe hoog het tunnelplafond moet komen om je panto heel te houden.

Ik heb dit zo gedaan ondat ik niet vanplan was een hele berg bovenleiding (hoe simpel ook) in elkaar te zetten voor mijn schaduw station, en de aanlopen er naar. Het is dan mijn inziens een stuk makkelijker om rekening te houden met een voledig uitgeklapte panto in de tunnels.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #13 Gepost op: 11 February 2007, 11:33:05 »
Het begrip 'grond' is een beetje vaag in verband met spoorwegen. Hoogtematen worden altijd opgegeven t.o.v. BS (bovenkant spoorstaaf)
In NEM 105 staan geen maten, daarvoor wordt verwezen naar NEM 102.
De maat 33 mm vind ik terug in de tabel voor schaal N als de hoogtemaat van het profiel van vrije ruimte zonder bovenleiding (H4).
De maat 45 mm staat ook in de tabel, maar dat is een andere maat (H3) voor schaal H0.
En in de NEM-201 kom ik al op 38mm.

Groet Erik

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2007, 13:27:39 »
Hoi Project-N,

ik rijd zelf ook N, en gebruik voor de niveaus een hoogteverschil van 6 cm. Dat is van de ondergrond tot aan 'het plafond'. Alles rijdt rond met uitgeklapte panto.

6 cm is net zoals bij Mark vastgesteld dmv. proberen. In geval van calamiteiten kun je er nog met je pootje bij om de zaak weer op de rails te zetten. Met de minimum NEM waarde lijkt me dat wat moeilijker.....

Jeroen