Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:08:22
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: stroom draad onder je baan  (gelezen 9999 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2011, 09:04:56 »
De geleiding van gevlochten draad is in praktijk volgens mij net zo goed als van massieve draad.
Enig probleem is dat bij schroefverbindingen deze gevlochten draad gemakkelijker beschadigd raakt en er dan dus contactproblemen optreden, soms pas na verloop van tijd!
Een oplossing is geen schroefverbindingen gebruiken en zoveel mogelijk solderen, ikzelf vertin de draadeinden meestal met soldeer als ik ze dan toch moet schroeven.
Een andere manier is het gebruiken van krimp gereedschap zoals je die in de professionele installatie techniek ziet.
Er wordt dan eerst een koperen buisje om de gevlochten draadeinden geklemd alvorens deze in een schroefverbinding vast te zetten.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2011, 09:09:58 »
Citaat van: HansQ
...ikzelf vertin de draadeinden meestal met soldeer als ik ze dan toch moet schroeven...

Hans, voor geschroefde verbindingen is dat bijna de beste garantie voor contactproblemen op de lange duur. Tin 'kruipt' onder de druk van de schroeven en de verbinding zal los gaan zitten... :(

Citaat van: HansQ
...Een andere manier is het gebruiken van krimp gereedschap zoals je die in de professionele installatie techniek ziet.
Er wordt dan eerst een koperen buisje om de gevlochten draadeinden geklemd alvorens deze in een schroefverbinding vast te zetten...

Eigenlijk is dit de enig juiste manier voor 'Litze' :)  (y)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 09:18:02 door Karst Drenth »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2011, 09:17:11 »
Karst, je hebt ongetwijfeld gelijk maar kapotgedraaide litze is nog erger en ik ben te lui en te gierig om te gaan krimpen...    ;D

...en met vertinnen bedoel ik natuurlijk een dun laagje en geen hele klodders, tot nu toe gaat het goed bij mij...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2011, 09:41:22 »
En ik ben zo eigenwijs dat ik litzedraad gewoon in schroefklemmen zet.  ;D Als je daar verder met je tengels vanaf blijft, dan gebeurt er niks geks mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wvdm

  • Gast
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #19 Gepost op: 31 January 2011, 10:15:59 »
De stroom draden hoeven niet persee onder de baan bevestigd te worden, maar horen wel onder de rails.
Als je kurk stroken van 4 mm dik gebruikt voor de halve rails, dan kan je in het midden een kabel goot overhouden voor de dikke (ring)leidingen en de draden naar de seinen.
Schilderstape er overheen, dan de rails en dan kan je ballasten en de kabels zijn niet meer te zien en je hebt onder de treintafel geen draden.
Werkt perfect.
    ____       ____
   /      |ooo|      \           

Alleen moet je er wel heel zeker van zijn, dat de draden goed aangesloten zijn.

Groetjes
Wil


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #20 Gepost op: 31 January 2011, 11:57:37 »
Nou Wil, dat vind ik niet echt handig.
Draden waar je alleen maar bij kan door je ballast op te breken. Hoewel het wel de werkelijkheid benadert. Daar moeten ze ook graven om bij de kabels te komen.
Onder mijn spoorbaan lopen zoveel draden dat ik niet zou weten hoe ik die op jouw manier weg moet werken.

Wat de soepele draad betreft: Volgens de NEN1010 is het in elektrisch huisinstallaties verboden om de uiteinden te vertinnen, inderdaad vanwege het gevaar van kruip.
Maar op mijn spoorbaan (en ook op de clubbaan) doe ik het lekker toch. En alles verbonden met kroonstenen, honderden van die dingen. Heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Maar ik let wel op een paar dingen:
1) zeer spaarzaam vertinnen, net genoeg om de koperadertjes aan elkaar te plakken.
2) draden in de kroonklem langs elkaar steken. Elke draad komt er aan de andere kant bijna weer uit, zodat alle draden onder beide schroeven zitten.
3) schroeven niet te vast aandraaien. Kruip ontstaat juist door te grote druk. Dus weersta de aandrang om die schroeven zo vast te draaien dat je ze bijna de kop af draait. Vast is vast, meer is niet nodig.

Adereindhulzen is natuurlijk veel beter. Maar die nemen aanzienlijk meer ruimte in, zodat het onmogelijk is om 3 of 4 draden in een klem te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #21 Gepost op: 31 January 2011, 12:07:45 »
Ha!  Adereindhulzen, zo heten die dingen dus!    :D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #22 Gepost op: 31 January 2011, 13:59:36 »
0,75 mm2 is volgens mij iets dunner dan wat er in een normale lichtnet verlengsnoer zit, dat is volgens mij meestal 1,5 mm3.

Hoeveel Ampere? Een H0 lok gebruikt volgens mij tussen de 0,5 en 1 Ampere, afhankelijk van merk, grootte en belasting.

Afstand? Stel dat met 0,14 mm2 draad je 1 Volt per meter verliest bij een grote stroom, dan is dat dus al snel te merken aan de andere kant van je (grote?) baan.
Dikkere draden hebben bij hoge stromen een veel kleinere weerstand en dus veel minder spanningsverlies.

hans  het is maximaal 5 meter en er gaan voornamelijk lampjes op branden ( gloeilamp en smd led ) en eventueerl voor de wissels  en kermis motortjes

arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #23 Gepost op: 31 January 2011, 15:38:00 »
Tja je moet het zelf weten, maar ik zou 1,5 of 2,5 mm2 draad gebruiken om voedingsleidingen te maken naar de diverse hoeken van je baan en van daaruit per individuele of hoogstens een paar in geval van verlichting stroom gebruikers aftakken met standaard dus bijvooebeeld 0,14 mm2 draad.
Je kun voor de dikke leidingen lichtnet draad gebruiken als je het goedkoop wilt houden en de standaard 0,14 mm2 draad kun je netjes in de juiste kleurcode gebruiken.
Door deze manier van aansluiten vermijd je contactproblemen en spanningsverlies en maak het het zoeken naar eventuele fouten of kortsluitingen eenvoudiger.
We passen soortgelijke technieken toe onder onze modulebakken en dat werkt goed ondanks alle te verwachten problemen met transport etc.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #24 Gepost op: 31 January 2011, 17:24:23 »
okej maar dat staat op de planning voor  d e volgende baan ringleiding  voor

- voeding rails
- voeding wissels
- straat verlichting
- verlichting voertuigen (voor  en achter)
- verlichting huizen 1
- verlichting huizen 2


maar zo als kermis en ambulances wil ik niet constant aan hebben staan dus die moeten apart gevoed worden..

gr arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #25 Gepost op: 31 January 2011, 17:50:42 »
Of met schakelaartjes ertussen dan kan je tóch vanaf de ringleiding  :)

Vertinnen of hulzen gebruiken had ik nog niet bij stilgestaan, goed idee, en als ik dat goed lees kan ik ook 1,5 mm2 draad gebruiken voor de ringleiding  (y)

Groetjes Dieter 

John.s

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2011, 06:54:09 »
Hallo allemaal,

Er is een vrij simpele manier om het spanningsverlies van een stroomdraad te berekenen.
Ik neem als voorbeeld een koperen leiding, dat gebruikt vrijwel iedereen.
Er is een term, genaamd soortelijke weerstand, dit is voor koper 0,0175 ohm.m/mm2 ( ohm meter per vierkante mm).
de berekening is dan R=(l*sw)/A
R= weerstand van de leiding ( in ohm)
l= lengte draad (meters)
sw = soortelijke weerstand   
A=oppervlak leiding   ( mm2)

bijvoorbeeld die 5 meter leiding van 1,5 mm2 geeft dan
R= ( 5 * 0,0175)/1,5 = 0,058 ohm.

dit houdt in dat bij 10 Ampere door de leiding het spanningsverlies aan het einde 0,58 Volt per leiding bedraagt, en omdat je heen en terug gaat is het totale verlies 1,16 Volt

dan het verlies van de aftakleidingen van 0,14mm2 per strekkende meter,
R=( 1 * 0,0175)/0,14 = 0,125 Volt.
Bij een stroom van 1 Amp zal het spanningsverlies dus maar 2*0,125 = 0,25 volt zijn als je die op 1 meter van je stamleiding op de rails aansluit.
Zeker bij digitaal rijden zal dat geen probleem kunnen zijn.

Verder zal aan het begin van de stamleiding de stroom vaak het hoogste zijn, en afnemen naarmate er meer aftakkingen gepasseerd zijn, dus het spanningsverlies zal minder hoog uitpakken als in het eerste rekenvoorbeeld.

vriendelijke gr. John
Er zijn geen domme vragen.

N-schaal,  Nederlands,  Dinamo digitaal en analoog met Koploper

herriejr

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #27 Gepost op: 04 February 2011, 08:58:59 »
Hallo allemaal,

Er is een vrij simpele manier om het spanningsverlies van een stroomdraad te berekenen.
Ik neem als voorbeeld een koperen leiding, dat gebruikt vrijwel iedereen.
Er is een term, genaamd soortelijke weerstand, dit is voor koper 0,0175 ohm.m/mm2 ( ohm meter per vierkante mm).
de berekening is dan R=(l*sw)/A
R= weerstand van de leiding ( in ohm)
l= lengte draad (meters)
sw = soortelijke weerstand   
A=oppervlak leiding   ( mm2)


Cijfervoorbeeldjes zijn wel juist, maar de eenheden kloppen voor geen meter.
Indien sw uitgedrukt is in ohm.m/mm2, dan wordt R volgens jouw formule uitgedrukt in ohm.m2, wat natuurlijk niet de juiste eenheid is voor weerstand. Soortelijke weerstand wordt gewoon uitgedrukt in ohm.m

swkoper = 0,0175*10-6 ohm.m
A moet je dan wel uitdrukken in m2 (1 mm2 = 1*10-6 mm2)

Wou eventjes de puntjes op de i zetten  ;) , maar je had groot gelijk dat we gewoon eventjes moesten zien wat het reële spanningsverlies nu werkelijk was.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:stroom draad onder je baan
« Reactie #28 Gepost op: 04 February 2011, 09:39:16 »
A moet je dan wel uitdrukken in m2 (1 mm2 = 1*10-6 mm2)
Herrie, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Maar in de praktijk is het handiger om de doorsnede in mm2 uit te drukken.
En dan kom je voor de soortelijke weerstand op 0,0175 ohm*mm2/m uit.
John heeft in zijn formule mm2 en m omgewisseld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.