...ikzelf vertin de draadeinden meestal met soldeer als ik ze dan toch moet schroeven...
...Een andere manier is het gebruiken van krimp gereedschap zoals je die in de professionele installatie techniek ziet.Er wordt dan eerst een koperen buisje om de gevlochten draadeinden geklemd alvorens deze in een schroefverbinding vast te zetten...
0,75 mm2 is volgens mij iets dunner dan wat er in een normale lichtnet verlengsnoer zit, dat is volgens mij meestal 1,5 mm3.Hoeveel Ampere? Een H0 lok gebruikt volgens mij tussen de 0,5 en 1 Ampere, afhankelijk van merk, grootte en belasting.Afstand? Stel dat met 0,14 mm2 draad je 1 Volt per meter verliest bij een grote stroom, dan is dat dus al snel te merken aan de andere kant van je (grote?) baan.Dikkere draden hebben bij hoge stromen een veel kleinere weerstand en dus veel minder spanningsverlies.
Hallo allemaal,Er is een vrij simpele manier om het spanningsverlies van een stroomdraad te berekenen.Ik neem als voorbeeld een koperen leiding, dat gebruikt vrijwel iedereen.Er is een term, genaamd soortelijke weerstand, dit is voor koper 0,0175 ohm.m/mm2 ( ohm meter per vierkante mm).de berekening is dan R=(l*sw)/AR= weerstand van de leiding ( in ohm)l= lengte draad (meters)sw = soortelijke weerstand A=oppervlak leiding ( mm2)
A moet je dan wel uitdrukken in m2 (1 mm2 = 1*10-6 mm2)