Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 06:28:23
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
  

Auteur Topic: Wisselstraatprobleem  (gelezen 1863 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Wisselstraatprobleem
« Gepost op: 26 January 2011, 14:42:52 »
Hoi,

Ik ben een paar weken tevreden aan het rijden geweest met Koploper, maar ik wilde weer eens verder rommelen.
Om een en ander op te lossen moest ik keerlusmodules toepassen, en dat vond ik meteen een mooie gelegenheid om een en ander in de wisselstraat te veranderen.


www.knol-computers.nl/modelbaan/wp_000009.jpg

URL aanklikken om te vergroten... :).

De bedoeling is dus dat ik van A naar B of C kan rijden.
Vanuit D moet naar 1 t/m 10 gereden kunnen worden, vanuit C naar 9 (en 9 moet een blok met een stopverbod worden, maar dat gaat wel lukken).
Kom ik alleen op het punt dat als een trein simpelweg van A naar B wil rijden, of van C naar 9, de hele wisselstraat bezet wordt. Ik wil wel met volledige detectie gaan/blijven rijden.

Hoe kan ik die wisselstraat nu precies het beste opknippen zodat er meerdere bewegingen mogelijk zijn, en bij welk blok moet ik dan welke sectie trekken?

Groet,

Richard

W.Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2011, 15:12:25 »
Hallo
herstel  www.koploperforum.nl

Wim

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2011, 15:43:15 »
Idd is Koploperforum een prima plek om zulke vragen te stellen.

Maar ik zie het probleem niet zo. Voor iedere mogelijke route moet je de wissels in die route in de juiste stand zetten en vervolgens selecteren. Dus blijven wissels die niet in die route zitten ongeselecteerd en dus vrij en daarmee beschikbaar voor andere routes, die je eventueel tegelijkertijd kunt laten berijden. Dus als A-B of C-9 bezet is, zijn D-1t/m9 vrij. Je kunt zelfs tegelijkertijd A-B èn C-9 (of C-10) laten berijden.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2011, 16:02:37 »
Citaat
Dus als A-B of C-9 bezet is, zijn D-1t/m9 vrij. Je kunt zelfs tegelijkertijd A-B èn C-9 (of C-10) laten berijden.

Dit is nu net het punt. Alle wissels zitten nu op één bezetmelder. Zodra die bezet is gaat er natuurlijk geen andere trein overheen.
Dus als er een trein A-B gaat kan er geen trein D-1t/m10 meer binnenkomen...

Moet ik dan van dat wissel tussen a-b een aparte sectie maken, en ook van die engelsman?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2011, 16:17:13 »
Inderdaad, als er over het wisselcomplex twee routes tegelijk mogelijk zijn, dan moet je tussen die routes een sectiescheiding aanbrengen.
Feitelijk geef je zelf het antwoord op de vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2011, 16:21:01 »
Ik wilde iets doen wat voor mij heel ongebruikelijk is:

Eerst denken en dan pas gaan doen... :).

Klaas, bedankt!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2011, 16:31:53 »
Je hoeft niet noodzakelijk wissels gedecteerd te maken.
Anderzijds kun je ook iedere wissel apart op een melder aansluiten. Wissels wel van elkaar isoleren natuurlijk.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2011, 16:42:57 »
Hallo Ritchy,


Als ik mij niet vergis staat er ergens in de handleiding juist dat het advies is om wissels niet op te nemen in een route. Op die manier voorkom je het probleem waar jij nu meezit. Als bij automatisch rijden een route wordt gekozen, dan worden alleen de in die route opgenomen wissels bediend en blijft de rest vrij. Ik hanteer deze methode van begin af aan. Wissel secties zijn bij mij niet opgenomen in de detectie. Ik zorg er wel voor dat in de configuratie duidelijk is wanneer een wissel weer vrij wordt gegeven. Je hebt veel mogelijkheden. Ik zou ook de handleiding even afdrukken. Toegegegev, het is een omvangrijk boekwerk, maar als ik met Koploper en de modelbaan bezig ben, ligt het boek binnen handbereik klaar om eventuele vragen te helpen beantwoorden.

Succes verder.

Richard

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2011, 18:09:03 »
Wissels zijn natuurlijk altijd onderdeel van een route. Ze worden vrijgegeven als een bezetmelder in het volgende blok wordt bereikt. Normaal is dat de laatste, maar dat kun je ook anders definiëren. Als je treinen korter zijn dan de blokken, krijg je geen problemen met te vroeg vrijgegeven wissels, die dan misschien voor een andere trein op een andere route worden gezet, met ontsporingen als gevolg.
Rijd je met langere treinen en wil je te vroeg vrij geven van wissels voorkomen, dan kun je je wissels gedetecteerd maken. Maar dan moeten wel alle wagens in je trein detecteerbaar zijn, bijv. door de assen met weerstandslak te behandelen. (Märklinisten hebben dit probleem niet, alle wisselstroomassen zijn detecteerbaar in het 3-railsysteem.)

Maar dit wordt m.i. zo langzamerhand een discussie die op het Koloperforum thuis hoort.
Als ik jou was, Richard, zou ik me daar zeker aanmelden. Je kunt er ook nog een cursus in het werken met Koploper volgen, een soort tutorial. Heel leerzaam.

Suc6 ermee.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2011, 18:34:24 »
Rijd je met langere treinen en wil je te vroeg vrij geven van wissels voorkomen, dan kun je je wissels gedetecteerd maken.

Bij de blokken instellingen heb je daar een aparte functie voor die je kunt aanvinken. Dus gedetecteerd maken hoeft niet.
Zie screen van mijn testbaantje.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2011, 21:55:41 »
Hoi,

Het doorslijpen van de spoorstaven heb ik inderdaad naar eigen inzicht gedaan, wat volgens mij goed is gegaan.

Ik zit nu nog wel met wat softwarematige dingetjes, maar daarvoor zal ik jullie hier niet verder storen..  :P

Anne W

  • Gast
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 31 January 2011, 15:01:44 »
Beste Richard,

Ht is of de wissels in logische groepen detecteren of de maximum lengte van je trein beperken tot de afstand van het punt van vertrek tot het eerstvolgende punt van aankomst minus de wisselstraat.

Groet, Anne W

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 31 January 2011, 15:47:27 »
Hoi Anne,

Bedankt voor je antwoord, maar het werkt alweer een paar dagen...
Of het écht zo gaat werken als ik in gedachten had zullen we moeten afwachten, ik was door mijn wisseldecoders heen dus heb even een paar wissels op "defect" moeten zetten om toch leuk te kunnen rijden... :)

Groet,

Richard