Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:58:59
Stottering Piko 98551BD door Ben
Vandaag om 18:57:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
  

Auteur Topic: Wisselstraatprobleem  (gelezen 1902 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Wisselstraatprobleem
« Gepost op: 26 January 2011, 14:42:52 »
Hoi,

Ik ben een paar weken tevreden aan het rijden geweest met Koploper, maar ik wilde weer eens verder rommelen.
Om een en ander op te lossen moest ik keerlusmodules toepassen, en dat vond ik meteen een mooie gelegenheid om een en ander in de wisselstraat te veranderen.


www.knol-computers.nl/modelbaan/wp_000009.jpg

URL aanklikken om te vergroten... :).

De bedoeling is dus dat ik van A naar B of C kan rijden.
Vanuit D moet naar 1 t/m 10 gereden kunnen worden, vanuit C naar 9 (en 9 moet een blok met een stopverbod worden, maar dat gaat wel lukken).
Kom ik alleen op het punt dat als een trein simpelweg van A naar B wil rijden, of van C naar 9, de hele wisselstraat bezet wordt. Ik wil wel met volledige detectie gaan/blijven rijden.

Hoe kan ik die wisselstraat nu precies het beste opknippen zodat er meerdere bewegingen mogelijk zijn, en bij welk blok moet ik dan welke sectie trekken?

Groet,

Richard

W.Broere

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2011, 15:12:25 »
Hallo
herstel  www.koploperforum.nl

Wim

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2011, 15:43:15 »
Idd is Koploperforum een prima plek om zulke vragen te stellen.

Maar ik zie het probleem niet zo. Voor iedere mogelijke route moet je de wissels in die route in de juiste stand zetten en vervolgens selecteren. Dus blijven wissels die niet in die route zitten ongeselecteerd en dus vrij en daarmee beschikbaar voor andere routes, die je eventueel tegelijkertijd kunt laten berijden. Dus als A-B of C-9 bezet is, zijn D-1t/m9 vrij. Je kunt zelfs tegelijkertijd A-B èn C-9 (of C-10) laten berijden.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2011, 16:02:37 »
Citaat
Dus als A-B of C-9 bezet is, zijn D-1t/m9 vrij. Je kunt zelfs tegelijkertijd A-B èn C-9 (of C-10) laten berijden.

Dit is nu net het punt. Alle wissels zitten nu op één bezetmelder. Zodra die bezet is gaat er natuurlijk geen andere trein overheen.
Dus als er een trein A-B gaat kan er geen trein D-1t/m10 meer binnenkomen...

Moet ik dan van dat wissel tussen a-b een aparte sectie maken, en ook van die engelsman?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2011, 16:17:13 »
Inderdaad, als er over het wisselcomplex twee routes tegelijk mogelijk zijn, dan moet je tussen die routes een sectiescheiding aanbrengen.
Feitelijk geef je zelf het antwoord op de vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2011, 16:21:01 »
Ik wilde iets doen wat voor mij heel ongebruikelijk is:

Eerst denken en dan pas gaan doen... :).

Klaas, bedankt!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2011, 16:31:53 »
Je hoeft niet noodzakelijk wissels gedecteerd te maken.
Anderzijds kun je ook iedere wissel apart op een melder aansluiten. Wissels wel van elkaar isoleren natuurlijk.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2011, 16:42:57 »
Hallo Ritchy,


Als ik mij niet vergis staat er ergens in de handleiding juist dat het advies is om wissels niet op te nemen in een route. Op die manier voorkom je het probleem waar jij nu meezit. Als bij automatisch rijden een route wordt gekozen, dan worden alleen de in die route opgenomen wissels bediend en blijft de rest vrij. Ik hanteer deze methode van begin af aan. Wissel secties zijn bij mij niet opgenomen in de detectie. Ik zorg er wel voor dat in de configuratie duidelijk is wanneer een wissel weer vrij wordt gegeven. Je hebt veel mogelijkheden. Ik zou ook de handleiding even afdrukken. Toegegegev, het is een omvangrijk boekwerk, maar als ik met Koploper en de modelbaan bezig ben, ligt het boek binnen handbereik klaar om eventuele vragen te helpen beantwoorden.

Succes verder.

Richard

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2011, 18:09:03 »
Wissels zijn natuurlijk altijd onderdeel van een route. Ze worden vrijgegeven als een bezetmelder in het volgende blok wordt bereikt. Normaal is dat de laatste, maar dat kun je ook anders definiëren. Als je treinen korter zijn dan de blokken, krijg je geen problemen met te vroeg vrijgegeven wissels, die dan misschien voor een andere trein op een andere route worden gezet, met ontsporingen als gevolg.
Rijd je met langere treinen en wil je te vroeg vrij geven van wissels voorkomen, dan kun je je wissels gedetecteerd maken. Maar dan moeten wel alle wagens in je trein detecteerbaar zijn, bijv. door de assen met weerstandslak te behandelen. (Märklinisten hebben dit probleem niet, alle wisselstroomassen zijn detecteerbaar in het 3-railsysteem.)

Maar dit wordt m.i. zo langzamerhand een discussie die op het Koloperforum thuis hoort.
Als ik jou was, Richard, zou ik me daar zeker aanmelden. Je kunt er ook nog een cursus in het werken met Koploper volgen, een soort tutorial. Heel leerzaam.

Suc6 ermee.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2011, 18:34:24 »
Rijd je met langere treinen en wil je te vroeg vrij geven van wissels voorkomen, dan kun je je wissels gedetecteerd maken.

Bij de blokken instellingen heb je daar een aparte functie voor die je kunt aanvinken. Dus gedetecteerd maken hoeft niet.
Zie screen van mijn testbaantje.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2011, 21:55:41 »
Hoi,

Het doorslijpen van de spoorstaven heb ik inderdaad naar eigen inzicht gedaan, wat volgens mij goed is gegaan.

Ik zit nu nog wel met wat softwarematige dingetjes, maar daarvoor zal ik jullie hier niet verder storen..  :P

Anne W

  • Gast
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 31 January 2011, 15:01:44 »
Beste Richard,

Ht is of de wissels in logische groepen detecteren of de maximum lengte van je trein beperken tot de afstand van het punt van vertrek tot het eerstvolgende punt van aankomst minus de wisselstraat.

Groet, Anne W

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Wisselstraatprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 31 January 2011, 15:47:27 »
Hoi Anne,

Bedankt voor je antwoord, maar het werkt alweer een paar dagen...
Of het écht zo gaat werken als ik in gedachten had zullen we moeten afwachten, ik was door mijn wisseldecoders heen dus heb even een paar wissels op "defect" moeten zetten om toch leuk te kunnen rijden... :)

Groet,

Richard