Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 20:58:41
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 20:53:40
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:50:23
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door nighttrain1
Vandaag om 20:47:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:35:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 40058 keer)

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #105 Gepost op: 30 January 2011, 15:04:41 »
Het ontsporen van het jacobsdraaistel heeft te maken met de constructie van dat draaistel.

Ik heb zelf een paar Lima mat' 46'ers die dit gedrag ook vertonen. Het kunststof dat aan beide zijden naast de sleper zit, raakt de verhoogde puko's van de wissels.

Hierbij zit er ook nog eens verschil in de ontsporingsgevoeligheid van de verschillende stellen, en maakt het uit of het stel met de motorzijde "trekt" of "duwt"

Ik heb er zelf nog geen oplossing voor, maar daar ga ik mee aan de gang als ik het eerste stel in de revisie gaat.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

ONR

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #106 Gepost op: 30 January 2011, 20:30:03 »
He Jurgen,

gelukkig is het treinstel geruild en hopen we op een verklaring van Rivarossi.

Het ontsporen van het treinstel zal voor 90% te wijten zijn aan de sleper en puks van de wissel. Gemakkelijk te controleren is of de sleper bij het berijden van de wissel genoeg ruimte heeft en NIET het onderstel optilt. Indien dit de oorzaak is en je niet aan het model wilt gaan knutselen zijn er enkele opties:

Kijk of de aansluiting van de draad aan de sleper (tin) geen te grote (bij voorkeur Vlakke) soldering heeft,
Plaats een dunnere / plattere sleper zoals Brawa en of Roco (fluistersleper) levert. Bij de roco uitvoering de kunststof eruit trekken, het scheelt tiende mm maar kan net genoeg zijn..
Het nadeel van deze slepers is dat ze Peperduur zijn!

Succes

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #107 Gepost op: 01 February 2011, 06:39:10 »
Hallo,

We zullen het knutselen aam het model even uitstellen tot later (de eerste keer rijden heeft al genoeg gespreksstof opgeleverd  ;)), maar we weten in ieder geval nu waar het ontsporen vandaan zou kunnen komen.

Bedankt,

Jurgen en Swithin

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #108 Gepost op: 01 February 2011, 07:07:43 »
Oh ja. Mijn baansecties zijn/waren apart gezekerd met 2,5A zekeringen. Die hebben geen krimp gegeven. Kortom, de kortsluitstroom die door stroomafnemer plus wissel (ook geen beste stroomvoorziening) kon lopen, bedroeg niet eens 2,5A. Dan grijpt de beveiliging van de centrale ook niet in. Tamelijk gevaarlijk eigenlijk. Geen brand geworden, omdat het draadje snel door was. Het stonk wel.
Zo gek is het nog niet. Mijn vriend was eens op een tentoonstelling met een "modulaire baan" in opbouw, hij had wel twee modules en in aanvulling een grote circle Trixrails met omloop spoor aan aangesloten. De circle had geen extra voeding in het midden op de andere kant. Ik was er gelukkig in de buurt bij de eerste testrit! Mijn vriend had het eerste Rondje met een noorse kleinserie treinstel van NMJ gemaakt en direct een wissel open gereden (verzocht). Trix wissels hebben polaristatie, en het geeft direct een kortsluiting, maar de centrale heeft niet eens verzocht af te schakelen omdat de toeleiding niet goed genoeg was! Het treinstel was binnen no time aan het ruiken en is door mij direct van de baan genomen, anders was het een enorme schade gewest....

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008