Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
  

Auteur Topic: Artitec verrassing voor 2011  (gelezen 268270 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #780 Gepost op: 01 February 2011, 10:09:13 »
Er waren volgens mij afspraken over kilometervergoedingen (weet de exacte term niet meer) die er op neer kwamen dat bij grensbaanvakken om de beurt locomotieven van de respectievelijke landen reden. Van Maastricht naar Visé reden ook Nederlandse locomotieven. In het boek Stoomtractie bij de NS 1945 -1958 staan daar een paar foto's van.

jakop

  • Gast
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #781 Gepost op: 01 February 2011, 10:11:44 »
Denk eens wat verder dan een 3700....
Op basis van onderstaand citaat denk ik wel dat het een stoomloc is.
Een tender is ook een "kolenbak"...

Er zijn kolenbakken en er zijn kolenbakken  ;D

Welke stoomloc is vreselijk leuk voor de Nederlandse markt maar ook voor (bepaalde) Duitse modelspoorders?
Ik ben geen Nederlandsche stoomdeskundige, maar die moeten hier zat op BNLS zitten  ;D

Groet,

Jakop

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #782 Gepost op: 01 February 2011, 10:14:54 »
Ik denk als ikzelf een vraag hier gesteld heb, dat ik dan ook zelf mag proberen die te beantwoorden:

En dat antwoord is: ja, zie Vervlogen stoom blz. 236 Goch en Bentheim worden genoemd in de jaren twintig.

En dan maak ik nu mijn redenering af. De 3700 is een fraaie locomotief, die in model ook wel de aandacht kan trekken van buitenlandse modelspoorders. Als men in de buurlanden zich af gaat vragen of deze ook daar is geweest, dan is het antwoord: ja! Ook buiten de bovengenoemde perioden met een bepaalde lading in de geschiedenis, die wellicht niet iedereen wil thematiseren op zijn modelbaan.

  
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 10:45:44 door MR »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #783 Gepost op: 01 February 2011, 11:01:20 »
Volledig wilde gedachte; heeft iemand al aan de Blauwe Brabanders van de NBDS gedacht (serie NS 3500 (I))? Deze kwamen tot Wesel en zijn dus zeker ook voor de Duitsers interessant. Maar dat is wel een kleine markt en de locs waren bij de NBDS niet groen (later bij NS natuurlijk wel).

(maar verder past deze loc niet in de omschrijving, behalve Twee En Drie (2 loopassen, 3 aangedreven/gekoppelde assen = 2C !)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 11:04:12 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #784 Gepost op: 01 February 2011, 11:24:02 »
(maar verder past deze loc niet in de omschrijving, behalve Twee En Drie (2 loopassen, 3 aangedreven/gekoppelde assen = 2C !)
Dit vind ik totnutoe de minst gekunstelde verklaring van TED. Ik kan me voorstellen dat de werktitel binnen de muren van Artitec TweeDrieNul zou kunnen zijn, dan vervalt de Nul al vrij snel. Dan krijg je in de wandelgangen het project 'TweeDrie', kortweg, nog sneller; TéDé, liefdevol afgekort tot TeD. Viola. Wat mij betreft een behoorlijk steekhoudende gedachtengang, Dpc Fo!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #785 Gepost op: 01 February 2011, 11:27:37 »
PHK1 is dan de kolenbak. De hints op de site van Artitec kan ik daar niet bij passen. Blijven Ted en Fred over...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #786 Gepost op: 01 February 2011, 11:30:52 »
Fred is de gevel, aannemende dat de twee andere hints opdezelfde nieuwtjes slaan als TED, FRED en/of PHK1.

De afkorting heb ik niet rond. Zoals ik al heb gezegd, FRED was dienstvaardig en in een café bedient het personeel en het zet koffie voor je enz.


Ekklesia

  • Gast
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #787 Gepost op: 01 February 2011, 11:31:13 »
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 11:32:44 door Rob Manenschijn »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #788 Gepost op: 01 February 2011, 11:35:47 »
@MR Dat Fred voor de gevels bedoeld was, daar twijfel ik aan. En niet alleen qua omschrijving. Deze gevels zijn alleen interessant voor de Duitse markt. Deze kun je, in tegen stelling tot een eerdere suggestie, nauwelijks kwijt op een Nederlandse modelbaan. Het hele type bouwwerk, icm architectuur en afmetingen is zeer on-Nederlands. Veel meer Wilhelminisch-Duits.

Als Fred goed is in dienstverlening, dan verwacht ik geen gebouw. Gebouwen verlenen geen diensten, anders dan onderdak verschaffen. Ik zou eerder een vrachtwagen verwachten.

Van die kolenbak gaan er wel een paar komen in elk geval!

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #789 Gepost op: 01 February 2011, 11:38:31 »
Theiner & Meinicke sloeg toch op de gevel? En T & M was toch een café? En waar stond dat de hints op Nederlandse nieuwtjes betrekking hadden?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #790 Gepost op: 01 February 2011, 11:42:37 »
Misschien ben ik nationalistischer dan ik vermoedde...  ;)
Je hebt inderdaad gelijk. Theiner en Meinicke slaat op de gevel, de Poolse vlag (als ik mij niet vergis) op Breslau/Wroclaw. Waarmee dan ook Fred opgelost lijkt te zijn.

Blijft TED over. Ik blijf hopen op een 3700...

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #791 Gepost op: 01 February 2011, 11:55:40 »
Ik ben op dreef; gezien het aantal kolenbakken in het andere Artitec-draadje staat PHK1 voor Project Heleboel Kolenbakken 1 (!), misschien staat er zelfs nog een PHK2 op stapel, maar laten we niet te hard van stapel lopen...

FRED Facade Restaurant en Drogist of zo? Of toch die ongevallenkraan (Fred Flintstone)?

But seriously, een 3700 met een stel GTU-'s veroorzaakt bij mij wel een hebbe-hebbegevoel.... (he, de smileys werken niet)

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #792 Gepost op: 01 February 2011, 12:01:32 »
Ik ben het met Eelco eens dat de getoonde gevels geen Nederlands karakter hebben en dus niet onder de Nederlandse nieuwtjes geschaard kunnen worden, bovendien niet aan de gestelde beschrijving voldoen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #793 Gepost op: 01 February 2011, 12:06:42 »
http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?id=493382&r=1&tbl_archief=&

En wat staat er onder het kopje 'inzet in Nederland:

De GTU werd door elke voorkomende locomotief getrokken: o.a. de 1100, 1200, 1300, 2000, 2200, 2400, maar ook door de 3700 stoomlocomotief.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #794 Gepost op: 01 February 2011, 12:08:35 »
Nog maar twee dagen mannen en dan weten we het. ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.